/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
min hun kat spiser for hurtigt
Fra : NuZer001
Vist : 1568 gange
25 point
Dato : 04-02-08 13:24

Ja som overskriften fortæller, har jeg et problem med at min hun kat spiser for hurtigt når min lille han kat spiser samtidig (og han tager ikke hendes mad, og de har en madskål hver) hvilket resultere i at hun ikke får tygget sin mad godt nok og kaster op.
Min egen teori om hvorfor hun gør det er at det er noget hun har taget med sig fra den tidligere ejer som opdrættede på hende hvilket vil sige at der var mange flere katte når hun skulle spise og derfor har hun en idé om at hvis hun ikke spiser hurtigt får hun ikke noget.. men der er altid mad i deres madskåle..
HVAD SKAL JEG GØRER
MVH
Susanne

Kommentar
Fra : Bugvin

Dato : 04-02-08 13:30

Jeg har den erfaring at hvis man selv er til stede når den spiser, og kun giver en smule ad gangen, flere gange om dagen, så fortager det sig.. og ikke have mad i skålen hele tiden.. men det kræver tid og tålmodighed.. De bør heller ikke spise sammen.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-02-08 13:33

jeg har gode erfaringer med at katte spiser stille og roligt når de fodres hver for sig - når der som her er problemer - kan du komme til det ?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 04-02-08 13:37

vi har haft der samme problem engang. Det blev løst ved at give dem mad hver for sig. Tror bestemt, du har ret i, at hun er bange for ikke at få noget. Husk at tømme madskålen for evt rester.Der skal ikke stå mad til dem hele tiden.
Held og lykke med misserne

Kommentar
Fra : NuZer001

Dato : 04-02-08 13:41

For det 1. mange tak for jeres svar
for det 2. det med at tømme madskålen og ikke have mad hele dagen har jeg hørt skulle gøre sådan at katten bliver for fed...
for det 3. har jeg ikke ret meget plads så kan ikke fodrer dem hver for sig... desværre

Mvh
susanne

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 04-02-08 13:56

Kan da godt forstå, det kan være svært, hvis du ikke har så meget plads.

Hold altid madskålen ren.
Har katten ikke spist op, skal madskålen tømmes. Lad ikke hjemmelavet mad stå i længere tid.
Katten skal altid have adgang til frisk vand
Lad ikke katten blive overvægtig. Vej den med jævne mellemrum.

taget fra dyrlægens side, hvor der er mange andre gode råd

http://www.helsingedyreklinik.dk/goderod_katte.html

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-02-08 13:59

Vor nabo har en kugle med huller i hvori maden placeres...

katten skal så trille med den og foderet falder ud efterhånden,
hullernes størrelse kan varieres, så spisetiden kan justeres...

Kun egnet til tørfoder, Svend

Kommentar
Fra : NuZer001

Dato : 04-02-08 14:07

svendgiversen> min kat er desværre ikke vildt legesyg så kan ikke brug dit råd men jeg syntes det er et godt råd...
og forresten jeg brug tørfoder.
jeg har en overgagn prøvet at tømme deres madskåle men når jeg så kommer og fylder op begynder hun at spise alt alt for hurtigt.... men hvis der er mad og min han kat ikke lige er der spiser hun langsomt...

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 04-02-08 14:30

hej!
er du skker på at det er pga. forslugenhed, at den kaster op. Har den adgang til græs.
??
kan den ikke have orm??
Det lyder mysstisk, hvis du har så lidt plads at du ikke kan separere dem i spisesituationen? Er det fortrinsvis tørkost, den kaster op??
Jeg har haft mange forslugne katte , men derfor har de ikke nødvendigvis kastet op, af det´
Hoster den før den ofrer sig??
Du har fået mange tips at gå efter, og prøv dig frem!!!!
Hilsen la.

Kommentar
Fra : NuZer001

Dato : 04-02-08 14:33

Ja det er jeg for det sker kun når hun spiser for hurtigt... og maden er næsten hel når det kommer op...
Hun hoster godt nok inden men det ender altid med at det kommer op

Kommentar
Fra : Bugvin

Dato : 04-02-08 14:38

Hvis du ikke allerede bruger Royal Canin Maine Coon(31), så bør du anskaffe det.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 04-02-08 14:54

den der kugle med hul i , den bruger jeg også til min misser og hun elsker at lege med den..den kommer som regel kun frem om natten, så hun har noget at beskæftige sig med....det er ikke en madskål, men legetøj og hun vil med 100% garanti synes det er sjovt at lege med den, men hun skal jo først finde ud af hvordan den bruges.....og det skal hun såmænd nok hitte ud af m når hun lugter der er mad iden...
med hensyn til a tha mad stående fremme hele tiden, så er det jo individuelt fra kat til kat..je gha raltid mad stående fremme...så komme rhun og spiser lidt af og til når hun lige står op af sin eftermiddagslur og blir lidt lækkersulten og så i seng igen....
og om natten hvor hun spiser mest....
tror hun er en af de katte der som en anden har sagt, er af den mening at hvis ikke hun æder nu, så får hun ikke noget.....fra tidligere oplevelser....
men jeg ville nu også gi dem mad her for sig...har du ikke plads, så gi først den ene og så den anden...alene........
ciao missers mor....her

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-02-08 17:38

Katte tygger ikke maden . Det har de slet ikke tænder til. Større ting flænser de og sluger det ellers i hele stykker . Katte skal derfor have maden skåret ud i mindre stykker. Vores tog gerne musene i et stykke. med hovedet først.

Når du skrev hun kat troede jeg først du mente hund og kat.

Husk det skrives hunkat og hankat.

Kommentar
Fra : Bugvin

Dato : 04-02-08 17:38

HviskeDe andre skriver det samme som jeg, Så jeg synes at jeg bør få points

Kommentar
Fra : Bugvin

Dato : 04-02-08 17:41

Ej Transor... Det må være en løve du har haft... Sorry.. jeg laver bare lidt sjov

Kommentar
Fra : NuZer001

Dato : 05-02-08 08:58

Mage tak for hjælpen...
de får royal cain main coon pille samt, Canin Oral Sensitive, Intense Hairball, og Leonardo Large Breed plandet sammen i madskålen og de spiser lidt af det hele men helst main coon pillen og leonardo pillen, tror de godt kan lig det med at de skal tygge...

Kommentar
Fra : Bugvin

Dato : 05-02-08 22:21

Har du fundet en løsning?

Kommentar
Fra : NuZer001

Dato : 05-02-08 22:46

ja det tror jeg jeg har men hvis du har en anden så skriv den endlig...

Kommentar
Fra : Bugvin

Dato : 05-02-08 23:37

Jamen... Hvad var så din løsning?.. Vi vil gerne høre om det..derfor vi er her

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 07-02-08 15:28

hej igen!
Nu må du altså skynde dig for Bugvin kan næsten ikke vente på sine formodede point:::::
la

Kommentar
Fra : NuZer001

Dato : 07-02-08 17:45

Har selv opsaverede hende i nogle dage og jeg tror jeg vil sørge for at der altid er mad til hende for det er når der ikke har været mad en halv dag så begynder hun at spise hurigt også selv om den står et andet sted...