/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
GULDFISK I HAVEDAM.
Fra : skibonitten01
Vist : 2066 gange
50 point
Dato : 06-01-08 19:04

HORDAN MED GULDFISK I HAVEDAM,FÅR DI ROGN SOM SKAL BEFRUGTES,ELLER
FØDER DE YNGLEN. HVIS DET FOREGÅR VED BEFRUGTNING ,SKAL DET SÅ FOREGÅ
PÅ STENGRUND SÅ YNGLEN IKKE BLIVER ÆDT ?
P

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-01-08 19:05

HVAD SIGER DU?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-01-08 19:14

http://havedammen.dk/content.25.74.88 der er masser sider på nettet om guldfisk

ps at skrive med store bogstaver betyder at råbe - nu er teil blevet døv

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-01-08 19:19

Kommer lige i tanker om, de brugere der skriver med store bogstaver
ser måske dårligt, så er det jo en lovlig grund.
Og jeg må endnu en gang undskylde mit dumme svar.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-01-08 19:24

Næh.... Teil...

Det er dobbelt så svært at læse KUN store bogstaver - så det har ikke noget med synet at gøre...

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-01-08 19:27

Har lavet nogle søer i min have og guldfiskene samt karperne har fået massere af yngel faktisk mange hundrede samt fisk af anden herkomst bla aborre (så må jeg jo se om der også er gedder imellem ) som vi jo så senere skal se om vi ka fange.De behøver ikke specielt stengrund for at gyde men de kan da godt lide det, men feks.vandpest (som jo lyder grimt og forfærdeligt ) er enorm god at gemme sig i for ynglen udover at den også er god til at bekæmpe trådalger med Om mine fisk har ynglet i mine søer eller om de havde rogn (hvilket ikke er så let igen at se på lie guldfisk der er så små at man ka få dem for 10 kr stk.Mine søer er nu lidt over et år gamle og der har både været millioner af dafnier salemandere forskellige frøer og tudser og alskins andet godt i dem.

Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-01-08 19:29

Aborre og evt gedder er kommet vildænder bare for en ordens skyld inden nogle kaster sig over en lille fejl

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-01-08 19:30

og så lie et Fra vildænder på træk

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-01-08 19:42

Altså, dine Guldfisk klarer det meste nede i vandet, og der bliver hurtigt flere...

Med mindre du glemmer at sætte tråde hen over din havedam,
så fiskehejrer ikke reducerer bestanden hurtigere end den kan reproducere sig selv...

Hilsen fra din "landsmand" Svend; fra vestsiden af fjorden.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-01-08 20:00

Øhhh det er sådan at vi har fået at vide af flere hundrede mennesker at" hejrene kommer" og at vi sku overdække det hele med hegn og andre foranstaltninger Men den kom altså aldrig ,om det så skyldes søernes placeringer i forhold til de høje træer der omgiver vores grund der er omkring en tønde land vanddybden der i den ene sø er fra 20 cm til 100 cm og den store sø på størrelse med et mindre gadekær med en dybde på 2 meter på det meste er ikke til at sige men den meget varslede fugl kom altså ikke her i sydsjælland og det er skam ikke fordi vi ikke har hejre hernede af for hver gang jeg er på Susåen på kanotur eller i fjorden omkring Karresbækminde eller Gavnø fjord eller Dybsø fjord samt Præstø fjord er der altid hejre at se så det er sku nok derfor hvad skal de med min lille sø eller rettere små søer når der er så meget natur at tage af

Mvh Sune

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-01-08 20:11

Min kære nabo her i Sønderborg har mistet mange Guldfisk på grund af fiske hejrer...

Og jeg husker fra min barndom ved Hjarbæk fjord (hvor også spørgeren kommer fra)
de mange fiske hejrer, der dengang, og måske også nu, fløj hen over fjorden. Svend

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-01-08 21:26

Katte kan, hvor meget de end afskyr vand, også fiske.

Jeg har set katte ved min dam baske poten ned i overfladen, jeg har dog aldrig set dem få en fisk op i de skarpe klør, men det må jo ske når jeg ikke er hjemme da jeg konstant mister fisk.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 06-01-08 22:40

Citat
Næh.... Teil...

Det er dobbelt så svært at læse KUN store bogstaver - så det har ikke noget med synet at gøre...

- lige en kort bemærkning til den gode refis påstand dér!

Hvilken uddannelse har du som giver dig ret til at komme med en påstand som ovenstående??
Jeg kommer i et andet fora hvor netop dét at skrive med stort, har været til diskussion! Det viste sig at der var tale om særdeles svagtsynede mennesker - de brugte udelukkende store bogstaver for at kunne SE samme! De havde så en foranstaltning som kan forstørre, som de bruger for at kunne læse andres små bogstaver.

Jeg siger ikke at du ikke har ret, for det ved jeg ikke - jeg undrer mig bare over din påstand og vil gerne vide om du er uddannet indenfor området og derfor har en konkret VIDEN om dette?

- og til dig, 'skibonitten01' - held og lykke med dine guldfisk, jeg kan desværre ikke hjælpe med et svar men det ser ud til at du allerede har fået kompetente svar fra andre

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : skibonitten01

Dato : 06-01-08 23:42

tak for svarene ang guldfisk,det ser ud til at der kan komme masseraf yngel.
store og små bogstaver,er der flere meningerog jeg bruger dem nok også i flæng.

det med fisk er en hobby fra sidste sommer,de bev kødt for 10 kr stykket,men er
ret store 15-20 cm så jeg ventersmå fisk til sommer.

hilsen skibonitten01

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-01-08 09:03

DE SKAL NOK KOMME HELT AF SIG SELV ELLERS MÅ DU JO SKRIVE IGEN SÅ SKAL DU NOK FÅ NOGLE AF MIG

OV JEG KA NÆSTEN LÆSE DENNE TEKST UDEN BRILLER
HAV EN GOD DAG MVH. SUNOWICH

Annuller spørgsmålet
Fra : skibonitten01

Dato : 07-01-08 19:17

har modtaget svar på mit spørgsmål,og er blevet tilfreds med svarene.så får jeg se
når det bliver sommer om det giver resultat.jeg må ud at investere i et lille filteranlæg
sidste sommerskiftede jeg vandet hver måned.,sådet vil jeg prøve at undgå ,hvis et mindre
kan købes tilen rimelig pris.skl svare til ca.1000-1200 liter.

hihen fa skibonitten01

har også fundet meget som bruges ved at gå ind på internettetunder(havedammen)