/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
vaskemaskinen lugter jordslået
Fra : danniesol
Vist : 2248 gange
300 point
Dato : 31-12-07 08:14

Vores vaskemaskine lugter jordslået. Jeg har tjekket filtret. Der var en strømpe som sad fast, og gjorde at den ikke kunne tømme helt. Men stadigvæk efter jeg har fjernet stømpen, virker det som om, den ikke tømmes helt. Måske sidder der noget fast længere oppe, men der kan jeg ikke få fingrene op.

Hvad kan det være?

Mvh. Danniesol

Kommentar
Fra : ryllemand

Dato : 31-12-07 08:27

måske trænger maskinen til en omgang afkalkning
et par dl. citron-syre i en 40graders vask

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 31-12-07 09:48

Alternativt, hælde et par liter eddike i maskinen, sammen med, den tager vand ind, via sæbeskuffen, eddike virker på både kalk og lugt, og så lad den køre på en 30 - 40 grader.

Uden tøj i - selvfølgelig

Ved ikke hvor længe siden det er, du har renset filteret, men det kan også komme til a hørme.

Og sidste.

Luk aldrig lågen helt i, når ikke maskinen bruges, da det også giver "indelukket" duft / hørm.

Kig i bunden af gummipakningen - mellem dør og maskine - der kan der altså også godt samle sig "snask".

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 300 point
Dato : 31-12-07 10:17

Det er ikke nok at lade maskinen køre på 30 - 40 grader, du skal op på en højere temperatur.

Citat
Vaskemaskinen skal være tom, når du renser den. Først skal du vaske tre til fem gange ved 60 grader med et maskinopvaskemiddel, som skal indeholde klor.

Derefter skal der vaskes uden vaskemiddel for at skylle klorresterne ud. Så skal der vaskes tre gange med citronsyre. Til sidst vasker du igen på 60 grader uden sæbe.

http://ekstrabladet.dk/forbrug/det_ekstra_leth/article227604.ece

Citat
Rengøring af vaskemaskinen

1: Først skal der løsnes op for alt skidtet i hele systemet. Det gøres ved at vaske maskinen igennem 2-4 gange ved 60 grader (uden tøj selvfølgelig!) med et *klorholdigt opvaskemiddel. Der bruges ca. ½ dl. pr. gang, som hældes i den beholder, der normalt bruges til vaskepulver. Mellem hver vask renses sien, som du finder nederst på vaskemaskinen.

2: Når der er blevet løsnet op for skidtet, og dette ikke længere sætter sig i sien, er det tid til at skylle maskinen godt igennem for at fjerne resterne fra det klorholdige opvaskemiddel. Det gøres ved at skylle maskinen igennem på et normalt program på 60 grader uden nogen former for vaskemidler.

3: Til sidst fjernes alle kalkrester i vaskemaskinen med citronsyre. Put en spiseskefuld citronsyre i beholderen til vaskepulver, og lad igen maskinen køre et program igennem på 60 grader. Dette gøres tre gange.

4: Når vaskemaskinen er færdig med denne grundige rengøring af det indre system, kommer du selv på arbejde. Hele gummibælgen langs maskinens låge skal vaskes grundigt af med en almindelig klud og vand + evt. universalrengøring. Hvis punkt 1-3 er gjort korrekt, skulle det ikke være det store problem at fjerne snavset fra gummibælgen.

5: Nu kommer turen til sæbeskuffen, som tages ud og rengøres grundigt med en almindelig rengøringssvamp og vand + evt. universalrengøring. Husk også at give rummet til sæbeskuffen samme tur.

Nu skulle vaskemaskinen være klar til vasketøjet.

http://www.housewife.dk/husholdning_rengoeringafvaskemaskine.htm

Godt nytår

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-12-07 11:57

Jeg synes den anbefalede rengøring er meget skrap, og formentlig overflødig skrap.
Den dårlige lugt kommer sikkert fra efterladenskaber og de bakterier, som trives i dem.
Vask ved lav temperatur med "miljømidler" er i længden noget svineri.
du kan ende med så meget flora i maskinen at tøjet lugter og kan give sundhedsproblemer.

Der findes godt nok bakterier, som kan overleve næsten alt. Men de er harmløse som f.eks mælkesyrebakterier.
Ale de sygdomsfremkaldende slår du ihel ved en gang rigtig kogevask. Lidt klorholdigt opvaskemiddel i ville være en god ide, men det er blevet svært at få fat i efterhånden, og opvasken bliver derefter.
Du kan i steden tilsætte en lille smule klorin. Men absolut ikke samtidig med eddike eller noget som helst andet .,

En 90 ° vask med kun calfort ( stor mængde) , vil også være godt, hvis du ikke bruger calfort til daglig. Det er den gode måde at opløse kalk, som skader varmelegeme, og som får skidt til at siddefast i kalksæbe, og være med til at blokere afløbet.

Hvid der med 90° vasken med calfort synes at komme en bunke sæbe og måske sæbeskum, så er det ikke calfort som skummer med al den fastsiddende gamle kalksæbe, som frigives og gendannes til sæbe. Det er den du skal have væk. Du kan måske endda vaske kogetøj samtidig med calfortbehandlingen- uden sæbetilsætning.
bomuldsundertøj og sengetøj vil have godt af sådan en bakteriedræbervask.

Der kan godt sidde flere fremmedlegemer i din afløbeslange.
BH stivere og hårnåle er ofte syndere, som kan passere hullerne i tromlen, og bagefter sætte sig på plads.
Kvinder skulle gå uden sådan noget , eller i det mindste putte apparatet i en en lukket pose under vask.

For at chekke og evt rense systemet effektivt for fremmedlegemer , skal man helst have åbnet maskinen og slange af ved pumpen, og måske flere steder.

Godkendelse af svar
Fra : danniesol

Dato : 31-12-07 12:30

Tak for svaret

Kommentar
Fra : ans

Dato : 31-12-07 12:32

Selv tak, jeg håber du får løst problemet