/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
BMI eller hvad det nu hedder..
Fra : dior
Vist : 881 gange
50 point
Dato : 31-12-07 03:23

Hejsa..
Måske jeg trænger til at komme på kur
Jeg er 167 høj,og vejer 64 kg.(Min normalvægt er 57!!!!)
Det jeg så lige vil spørge om...Er der nogle der ved hvordan det lige er man regner BMI'en ud?Det har jeg nemlig glemt...Har en seddel liggende hvor der står at man skal gange167 med 167.Det bliver så efter mit regnestykke 27889..
Og så kan jeg se at man skal gange dette tal med 64..(Altså min vægt)Men det tal jeg når frem til er da bare helt umuligt..
Hvordan er det liiige man regner det ud??
Da jeg jo nok er i overgangsalderen,stiger vægten jo lidt,samtidig med at jeg lige er stoppet med at ryge(pga. mine katte)
Jeg er ikke "fed",men har fået en rimelig stor bule på maven,hvad der er ret uklædeligt!!!!Må lige tilføje at jeg er mælkoman!Drikker ca.1 liter øko skummetmælk om dagen..
Er der nogle her der kender noget til hvordan man måler sin BMI??Og også gerne et råd om hvordan jeg slipper for den irriterende "bule"...Det er efterhånden blevet for dyrt at skifte garderoben ud!For bare et år siden brugte jeg str. 36/38..Nu skal jeg have en str. 42!!Og det er altså pga. "bulen"Skal lige tilføjes at jeg ikke spiser mere pga. rygestoppet,og har heller ikke hang til mere guf end hvad jeg havde før
Véd ikke hvornår jeg næste gang kigger forbi,men er meget spændt på nogle gode og ærlige meninger..
Hav et rigtig godt nytår allesammen
Mange hilsener fra dior,og tak for året der gik

Accepteret svar
Fra : Bjarkan78

Modtaget 50 point
Dato : 31-12-07 04:27

http://upload.wikimedia.org/math/8/f/f/8fff293a2e615e97460ea4e184e2ac5c.png

vægt i kilo
højde i meter i anden

http://da.wikipedia.org/wiki/Body_Mass_Index

Er BMI under 18,5 betragtes man som undervægtig mens BMI over 25 er at betragte som overvægt:

* BMI < 18.5: Undervægt
* BMI = 18.5 – 25: Normal vægt
* BMI = 25-30: Overvægt
* BMI = 30-35: Fedme klasse I
* BMI = 35-40: Fedme klasse II
* BMI > 40: Fedme klasse III

et eksempel

vægt 64kg
højde 1,8 * 1,8 = 3,24 giver altså et BMI på 19.7531 altså i den lave ende af normal vægt

eller for dig 22,95 altså lidt over midten i den gode ende nu og 20,44 når du vejer 57kg altså lidt lavere end midten

det skal lige nævnes at BMI på 18,5 absolut ikke er noget man skal gå efter og slet ikke som kvinde men det er selvfølgelig i orden hvis man nu engang ser såddan ud :)

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 31-12-07 07:11

Du kan også lige klare udregningen på nettet. Bare indtast dine ektuelle tal, og tryk på beregn.

http://www.kvalidoc.dk/cardiologi/forebyggelse/emner/bmi_beregning.html

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 31-12-07 07:16

Både 57 & 64 Kg. med en højde på 1,64 m. ligger indenfor Normalvægt.

MVH

Kommentar
Fra : stormb

Dato : 31-12-07 08:30

Angående bulen på maven: Mavebøjninger og anden gymnastik. det er det eneste der kan klare det problem. Taler af erfaring.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 31-12-07 09:39

Ser nok at spøgsmålet går på BMI tal, men jeg tillader mig her at tilføje.

Hvedemel = hvidt brød, franskbrød, krydderboller etc., er EN af de helt store mave udspilere.

Og mælk, er for menneske maver ufordøjeligt, hvilket vil sige, at maven "forstår" det som mad, og ikke som vædske.

Og det med at holde op, med at ryge, og hvad der sker med kroppen bagefter, er der 10.000 filosofier om, (er selv on / off), men fakta er, at rygning laver uorden i ens stofskifte, hvilket for mange betyder, at når de holder op med at ryge, så tager de "helt automatisk" på, men det aftager igen, eller rettere normaliserer sig igen, efter et års tid.

Det var lige mine input, til den sag.

Kommentar
Fra : guddaRap

Dato : 07-01-08 12:16

Hej Dior
På siden http://www.iform.dk kan du få beregnet dit BMI tal og meget andet. Der er gode råd om motion og mange relevante oplysninger.

guddaRap

Kommentar
Fra : dior

Dato : 07-01-08 23:36

Citat
Din BMI er på 25.1
Det betyder, at du vejer for meget, og din vægt kan skade dit helbred. Prøv at tabe dig nogle kilo.
GISP!!!Jeg skrev forkert i starten af indlægget.Jeg har lige vejet mig,og nu siger vægten 70 kg!!!Og altså ikke 64.Jeg har godt nok taget alt for meget på,og det værste af det hele er,at det meste sidder på maven!!
Jeg vender tilbage senere og giver point...
Men ikke i aften.

Godkendelse af svar
Fra : dior

Dato : 30-01-08 18:18

Tak for svaret Bjarkan78.Jeg havde svært ved at give point,for alle jeres svar var jo noget jeg kunne bruge!!
Syntes egentlig det er lidt skørt med det dér point system...Det er jo lige til at give folk dårlig samvittighed over..Det har jeg da i al fald lidt nu..Men tror ikke i tager det så tungtJeg er selv glad for de få point jeg har,og er tilfreds bare jeg har så jeg kan "tillade" mig at stille spørgsmålMen i al fald mange tak for jeres super gode råd
Vil da lige fortælle,at da jeg røg,kunne jeg ikke løbe overhovedet!!Forleden dag satte jeg mig for,at jeg VILLEløbe 100 skridt...Og jeg løb faktisk 200!Men tro nu ikke jeg gør det HVER dag,selv om jeg nok burde.Jeg blev temmelig forpustet!Og véd godt det er sundtUndskyld den lange ventetid!!

Kommentar
Fra : nissejak

Dato : 22-07-08 00:20

man kan jo sagtens have en høj bmi uden at være tyk eller noget, kommer jo lidt an på din muskel masse osv..