/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Umulig matematikopgave
Fra : Klumme
Vist : 3577 gange
500 point
Dato : 17-12-07 11:42

Hvor finder jeg en matematikopgave eller flere, af en sværhedsgrad som er umulig at løse for en folkeskolelærer.

Kommentar
Fra : me67

Dato : 17-12-07 11:44

Systime.dk har vist en gang i måneden en opgave for virkelige nørder.

Venligst ME67

Skal gerne finde en til dig hvis du mangler.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-12-07 11:47

Det må du meget gerne, og jo sværere jo bedre. Det er et væddemål. Min nevøs lærer gir en kæmpepose slik, hvis han kan stille med en matematikopgave som han ikke kan løse hehehe

Kommentar
Fra : me67

Dato : 17-12-07 11:54

Betragt følgende talfølge:

1 , 2 , 1 , 2 , 2 , 1 , 2 , 2 , 2 , 1 , 2 , 2 , 2 , 2 , 1 , 2 , 2 , 2 , 2 , 2 , 1 , . . .

Den består af blokke af 2-taller adskilt af 1-taller, således at

den 1. blok af 2-taller indeholder et 2-tal,

den 2. blok af 2-taller indeholder to 2-taller,

den 3. blok af 2-taller indeholder tre 2-taller osv.

I almindelighed indeholder den n-te blok af 2-taller n 2-taller.

Bestem summen af de første 2007 led i talfølgen.

[B]Skal nok ligge svaret ud når den er klar.[/B]

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-12-07 11:58

For mig er det godt nok mere end volapyk, men ved du hvilken sværhedsgrad den er i, eller på hvilket trin man forventer den kan løses på?

Hvornår kommer løsningen

Kommentar
Fra : me67

Dato : 17-12-07 12:07

Jeg er ikke klar over hvad sværhedsgrad denne opgave høre ind under - men
opgaverne på siden kaldes månedes "nød" så jeg vil tro det kræver lidt mere
end blot at kunne lægge 2 og 2 sammen.

Svaret kommer engang her i december - hvornår præcis ved jeg ikk.

Venligst ME67.

(Har da vist også et par Statistikopgaver fra højniveau hvis det kniber......)

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-12-07 12:10

Jaaaaa Det lyder spændende med statistikken. Lad mig se hvad du har. Jeg sætter point op. Skulle lige se om jeg overhovedet fik respons på denne. Er detr noget med at ham "gert" er skrup skrap til dette mat.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-12-07 13:21

Der er også nogle opgaver her, men om de er svære nok, ved jeg ikke en s... om

http://www.emu.dk/gym/fag/ma/elevkonkurrencer/maaned/index.html

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-12-07 13:30

Jeg kigger, men det er jo netop det der er svært.... at bedømme sværhedsgraden, når man selv lægger 2+2 sammen og får 5

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 17-12-07 13:33

Min gamle matematiklære viste engang hvordan man reducerede et udtryk, og til sidst fik resultatet 1 = 0

Men den kender læreren jo nok (fidusen var at divedere med en ubekendt uden at forudsætte den er forskellig fra 0).

Han viste også en formel til udregning af primtal (der heller ikke holdt vand).

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-12-07 13:37

Min næse sir mig at de er for "nemme", da de henvender sig til gynasieelever. Skal jeg sikre gode vinderodds, skal man nok ha fat i det nørdede som Me67 er inde på, eller i DTU / Niels Bohr inst. o.lign

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-12-07 13:40

De tricks kender de garanteret allesammen. Man skal nok ha fat i noget supersonisk, rundt om en anden galakse opløst i primtal og divideret med kv.rod -8

Kommentar
Fra : mjbest

Dato : 17-12-07 14:33

Hej Me67 m.fl.

Jeg elsker små hyggelige talopgaver som den med 1,2,1,2,2,1,2,2,2,1,2,2,2,2,1 osv.
- Så jeg prøvede at løse den, og får summen af de første 2007 led til 3952. Jeg ved dog ikke om det er korrekt, så jeg ville gerne lige høre hvad I får det til?

/ MJ

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 17-12-07 14:38

me67
Som hele led går pågaven kun op ved 61 og 62 hele led, hvor der foekommer 1952 og 2015 ta+
Hvor sum=ved 61 led er 3843
ved 62 led er sum 3968
Man kan dog fratrække 8 x 2=16
Så slutter tal rækken med 1 + 54x2=>3968-16=3952
Det er da ikke så svært.
Nu er det jo ikke alle skole lære der er lige dumme.
Det lugter af barne legen, kan Gud skabe en sten der er så stor at han ikke selv kan løfte den.
Men den tager udgangspunkt at nogen tror på gud...

Kommentar
Fra : mjbest

Dato : 17-12-07 15:18

Klumme:

Du kan finde nogle fantastiske matematiske problemstillinger i USAMTS:
http://www.usamts.org/Problems/U_Problems.php

De er på 19. sæson nu, men du kan finde alle de gamle opgaver + løsninger i deres arkiv.
http://www.usamts.org/Problems/U_ProblemsPast.php

Der er HELT sikkert nogle stykker der vil give læreren problemer! :)

/ MJ

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-12-07 15:29

mjbest

Det ser fornuftigt ud hehe, men hvordan pokker finder man den sværeste. Og spør man hvilken der er den sværeste, blir man vel ikke klogere, idet den som kan løse den uden problemer synes ikke den er svær og omvendt.

Kommentar
Fra : mjbest

Dato : 17-12-07 15:38

Du behøver ikke at vælge den sværeste... men hvad med en frisk lille ligning?

Bestem heltallene a, b, c, d og e udfra følgende ligning:
(x^2 + ax + b)(x^3 + cx^2 + dx + e) = x^5 - 9x - 27.

(det er lidt svært at lave potens i ren tekst, så x^5 er x hævet i 5. potens)

Opgaven er fra USAMTS sæson 12 runde 1.

/ MJ

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-12-07 15:42

Lige i dette sp. er det afgørende at opgaven er sværest mulig. Vil du betegne den ligning som svær

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 17-12-07 16:03

De det var en rigtig sjov opgave.
Nu er jeg ikke stærkest i matematik. Min styrke ligger mere i programmering.
Tjaeh, jeg løste det ved et lille program - et shell-script på en Linux.
Den kørte godt nok langsommere og langsommere, da den hele tiden skulle lægge flere og flere tal sammen.
Men til sidst lykkedes det efter ca 5 minutters kørsel:

Summen er efter 2007 blokke:

Venlig hilsen
Kresten

PS: Her er scriptet:

#!/bin/bash
n=0
sum=1
max=${1:-2007}
function blok {
typeset -i n=$1
bsum=0
c=0
while (((c+=1)<=n))
do
bsum=$bsum+2
done
echo $bsum
}
while (((n+=1)<=max))
do
bsum=`blok $n`
sum=$((sum+bsum+1))
echo -n $n' '
done
echo
echo $((n-1)): $sum

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-12-07 16:06

Er det programmet som kan løse ligningen: (x^2 + ax + b)(x^3 + cx^2 + dx + e) = x^5 - 9x - 27.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-12-07 17:27

Jeg tror ikke din lærer kan klare dette mit sidste spørgsmål?

http://www.kandu.dk/spg114028.aspx

Stil ham det, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-12-07 17:38

Hvis nu din lærer mod forventning kan løse denne Piet Hein matematik/fysik opgave?

Så kan du jo komme med løsningen til mit spørgsmål og vinde alle points der, Svend

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-12-07 18:12

Svend
Kan enhver matematikkyndig ikke slå det op. Det er vel ikke nogen særlig skjult hemmelighed mere???

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-12-07 18:14

Ski nu med det. Skriv lige spørgsmålet op op så ½ hjernen her kan finde ud af at kopiere det konkrete spørgsmål. Opstillet som en mat.opgave på DTU (PRO) hehe please

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-12-07 18:45

Det kan du ikke slå op.
Og hvis du ikke vil kopiere et let tilgængeligt spørgsmål...
Så lad være, Svend

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-12-07 19:22

Okay.

Du misforstod mig svend. Jeg ville bare være 100 % ikker på, at det du skrev i dit første indlæg

Citat
Piet Hein' s kendte Superellipsoide, som nogen måske har i guld,
beskrevet her: http://en.wikipedia.org/wiki/Super_ellipse
kan jo i modsætning til en almindelig ellipsoide stå på enden...

Formlerne for elipserne der roteres, er den normale ellipse: (x/a)^2 + (y/b)^2 = 1
og den generelle |x/a|^n +|y/b|^n = 1
hvor Piet Hein valgte halvakserne a=4 og b=3 samt eksponenten n=2.5

Hvor stor skal eksponenten med Piet Hein’s halvakser mindst være for at ”guldægget”,
når det stilles på enden, ikke vælter?

Hvad er det gennerelle udtryk for n ved marginal stabilitet med a og b som parametre??

er det, som der skal stå når jeg kopierer det videre.

Kommentar
Fra : mjbest

Dato : 17-12-07 19:45

Klumme,

Giv ham nu bare denne her:
(x^2 + ax + b)(x^3 + cx^2 + dx + e) = x^5 - 9x - 27

At finde værdierne for a, b, c, d og e i denne ligning er tilnærmelsesvis umuligt.

- Læreren skal selvfølgelig føre bevis for hvorledes den er løst, men jeg sætter en pose m&m's med peanuts på højkant på at han IKKE kan. :)

/ MJ

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-12-07 19:47

Ja, netop...
og hvis din nuværende lærer kan løse dette spørgsmål?

så vælg hans linie fag fremover...Svend

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-12-07 19:51

svendgiversen

Det er da ikke Klumme, der går i skole, men hans nevø

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-12-07 19:51

OK Svend.....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-12-07 19:53

mjbest Der var da 3 der løste den på USAMTS

Kommentar
Fra : mjbest

Dato : 17-12-07 19:56

Klumme,
Der for 'tilnærmelsesvis'.. men jeg er stadig villig til at risikere en pose m&m's

/ MJ

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-12-07 20:00

Nu ligger det sådan, at jeg blot er opgavefinder, og skal videresende mine forslag, hvorefter min nevø med sagkyndig hjælp udvælger den rette opgave. Jeg kan jo til enhver tid give den ene af dem som ekstraopgave i præmie, hvis een af dem løses

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-12-07 20:02

Jeg sender dem nu, men får ikek svar før i morgen. Så vi lader den lige stå lidt....

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-12-07 20:17

ans, ikke fra ans, med Jyllands bedste landkyllinger, som du nok husker..

Hvordan skulle jeg kunne vide at Klumme ikke er helt ung? (han ser jo sådan Ud??).

Måske kommer jeg en dag med nogle resultater fra mine første (top ti) kandu analyser???

Jeg kan bestikkes...1500 kandu points og jeg undlader at nævne:
køn , alder, rygevaner og andre udskejelser...

I det firma, hvor jeg arbejder, har vi med kun én lokal ryger, nu fået etableret en plexiglas,
ryger udstillings gabe stok...

Svend, der naturligvis ikke ryger; lasternes sum er jo konstant...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-12-07 20:20

Citat
Klumme

Dato : 17-12-07 11:47

--------------------------------------------------------------------------------
Det må du meget gerne, og jo sværere jo bedre. Det er et væddemål. Min nevøs lærer gir en kæmpepose slik, hvis han kan stille med en matematikopgave som han ikke kan løse hehehe

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-12-07 20:25

aaahhhhh svendgiversen er det ikke en last at tage imod bestikkelse

Citat
Jeg kan bestikkes...1500 kandu points og jeg undlader at nævne:
køn , alder, rygevaner og andre udskejelser...

Ja ja ja jeg tænker på dit tidligere spørgsmål, hvor du skrev om "let tjente superpoint"

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-12-07 20:30

Det hedder ikke laster, men lyster....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-12-07 20:37

Nå nå nå.

Måske jeg skulle stille et spørgsmål på kandu.

"Hvad er forskellen på en last og en lyst"

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-12-07 20:40

Det er jo rent sprogligt Ans. Man kan ikke ha last til noget, det er vrøvl at sige, men man kan ha lyst til noget..... fik du den???

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-12-07 20:57

Klumme nu kan du jo svare her http://www.kandu.dk/spg114118.aspx

Jeg vil ikke ødelægge dit matematikspørgsmål, som kun genier kan svare på

Dette er jo ikke en smalltalktråd

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-12-07 21:02

Nååå nej. Det er osse rigtigt. Ud af kiosken alle smalltalkere

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 17-12-07 21:46

spegepølsemad

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-12-07 22:56

Så er det ud Tilde. Du blir trukket 10 point hverdag de næste 10 dage BASTA Jeg er hård men retfærdig

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-12-07 22:58

Med mindre du lige løser denne. Kom så

Citat
Piet Hein' s kendte Superellipsoide, som nogen måske har i guld,
beskrevet her: http://en.wikipedia.org/wiki/Super_ellipse
kan jo i modsætning til en almindelig ellipsoide stå på enden...

Formlerne for elipserne der roteres, er den normale ellipse: (x/a)^2 + (y/b)^2 = 1
og den generelle |x/a|^n +|y/b|^n = 1
hvor Piet Hein valgte halvakserne a=4 og b=3 samt eksponenten n=2.5

Hvor stor skal eksponenten med Piet Hein’s halvakser mindst være for at ”guldægget”,
når det stilles på enden, ikke vælter?

Hvad er det gennerelle udtryk for n ved marginal stabilitet med a og b som parametre??

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 17-12-07 23:05

jamen hvad ved en hest om rabarbergrød??

Kommentar
Fra : nydlvet

Dato : 17-12-07 23:18

mensa skulle have nogle

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-12-07 23:20

Kan du finde nogle??

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-12-07 23:20

Man tager en talfølge som mestendels består af totaller, og resten ettaller.
Det er defor inlysende at summen af de 2007 første led må være mindre end 2007 * 2.

Derefter tager en såkaldt programmør et mere end 20 liniers script for at gange med to og får det til over 4 millioner.
Det er derfor programmører skal holde sig fra matematik.

Jeg får også resultatet til 3952. Det er barneleg, hvis man husker barneskolens regning med summen af en differensrække. Kunsten er bare at bestemme antallet af ettaller, som er 62.
Det trækkes så fra 2007 *2 for at få resultatet.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-12-07 23:41

Så må jeg hellere anbefale den med Piet Hein... tror du ikke

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 18-12-07 12:02

OK ME67 og flere.

Jeg havde vist misforstået opgaven:
Det var kun summen af BLOKKENE af 2-taller.
Adskillelses-1-tallene skulle vist ikke tælles med.
Dermed bliver resultatet 2008 mindre:

4030056

Kære Transor
Det du regner ud er summen sf sidste blok på 2007 to-taller fratrukket summen af skilletegn.
2007*2 - 62
som ganske rigtigt er: 3952

Men du må huske på at du skulle sammenlægge alle blokkenes summer:

Blok Blok Samlet
nr. sum sum
1 2 4
2 4 9
3 6 16
4 8 25
5 10 36
6 12 49
7 14 64
8 16 81
osv.

Venlig hilsen
Kresten

PS.: Morale: Programmører skal ikke stille sig nye opgaver sidst på eftermiddagen.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 18-12-07 21:12

Klumme!
Foreslå din nevø at bede læreren om at slå verdensrekorden i beregning af decimaler til PI. PI er forholdet mellem diameter og omkreds i en cirkel.
Den skal man være mere end folkeskolelærer for at kunne knække.

I 2006 kunne en japaner diske op med 100.000 decimaler. Dette tog ham over 16 timer (at remse op) og blev optaget på bånd og indsendt til Guinness Book of Records, så de kan godkende det som en ny rekord.
Det er kun officielt lykkes 14 mennesker i verden at gengive over 10 000 cifre

Stik den!

Venlig hilsen
Kresten

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 18-12-07 21:28

Lille korreks:

Den officielle verdensrekord er dog sat af kineseren Chao Lu med 67.890 decimaler den 20. november 2005.

Den førstnævnte på 100.000 er altså ikke godkendt endnu som rekord.

Hejsa hist
Kresten

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-12-07 12:02

Hej Svend.

Det blev Piet Hein opgaven som blev valgt. Så nu venter vi bare på at geniet lige løser den, så jeg kan sætte den ind her og i din anden ellepsoide tråd. Jeg lader sp. stå åbent til jeg hører fra Jylland

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-12-07 12:06

krestenklit

Det er jo mere en udholdenhedsprøve end en regulær matematikopgave

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-12-07 13:12

Godt Klumme,

Jeg har en numerisk tilnærmet løsning til første del af opgaven,
med Piet Hein' s valgte halvakser 4 og 3; der skal eksponenten mindst være ca 2.127
(den er jo 2 for en almindelig elipsoide, der vælter; og 2.5 for Piet Hein' s guldæg, der ikke vælter).

Så kan din nevø jo bedre vurdere om lærerens løsning er rigtig...
Den anden mere gennerelle løsning, med halvakser a og b, kan jo ikke løses numerisk.

Venter spændt...
God Jul, til dig, til din nevø og til den stakkels lærer, Svend

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 19-12-07 13:29

Hører fra Jylland???? er telefonen kommet her over??

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-12-07 14:37

Tak Svend.
Min nevø er 15, og kan vist bedre regne den ud, end løse mat. opgaver af den karakter.
Men lad læreren svede. Det er lidt storskrydende at postulere at man kan løse ALLE mat. opgaver, så lad ham bare få jordforbindelse.

Hwa er der nu med dig Tilde??? Lisså snart man ikke snakker med dig i 10 min, så skal du straks lave ballade. Dit bøllefrø

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 19-12-07 15:10

århh.. man må heller aldrig noget...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-12-07 15:27

Jooo du må....kom nu her min pige. Sæt dig på skødet, så skal jeg fortælle en historie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-01-08 11:43

Hvordan går det Klumme, med din nevø' s matematiklærers beregninger?
Mon ikke han er kommet "ned på Jorden"??

Selv er jeg kørt fast.
En kollega har med snyd: anvendelse af et program der kan differentiere formler,
fundet en løsning, som jeg ikke tror på???

Venter spændt...Svend

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-01-08 11:55

Hej Svend.

Jeg har rykket for et svar, men den unge mand har åbenbart stadig travlt med at pakke julegaver ud Lige så snart jeg har et svar får du det.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-01-08 14:16

Hej Svend.

Jeg er lidt irriteret, for jeg får nu at vide, at geniet havde afleveret opgaven forsent, og at den derfor ikke kunne komme med. Sikke noget pis at komme med. Jeg tror ikke på, at den ikke kunne være kommet med, hvis læreren ville det. Nå men det var så det....du får lige de 500 point.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-01-08 14:20

Jeg tror lige jeg lader sp. stå åben et par dage. Der er ingen grund til at nogen skal betale 50 point for at komme ind og se ...ingenting

Men points er dine Svend.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-01-08 14:59

Svend

Jeg forsøger at få opgaven direkte igennem til læreren

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 500 point
Dato : 13-01-08 22:18

Godt Klumme,

jeg venter spændt på en løsning; andre får nul delt med nul og har måttet give op, Svend

Godkendelse af svar
Fra : Klumme

Dato : 15-01-08 18:22

Hej Svend.

Jeg beklager dybt. Jeg får ikke respons på noget som helst, så nu dropper jeg det. Det er fandme godt gjort med de unge mennesker idag. Hjælp kan de bede om, men bare at melde tilbage....nul amigo. Men jeg gemmer opgaven til lejlighed byder sig, og så hører du selvfølgelig fra mig.

De bedste hilsner og sorry

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-01-08 19:25

OK Klumme,
i morgen får jeg gæster syd fra:
Slovakiske og tyske doktorer, de får også opgaven...

Og din nevø' s lærer havde ikke en chance,
kun synd at han ikke fik erkendt dette, Svend

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-01-08 14:48

Hej Svend.

Det lyder spændende med dine gæster. Pas nu på de ikke bliver fornærmede, over at du gir dem sån en håbløs opgave Jeg gemmer opgaven og har den klar, hvis nogen bliver for matematisk højrøvede LOOL

Jeg var lige på besøg hos nogen som har Piet Heins superelipsoide stående som pynt. Jeg kunne ikke lade være at røre den og forbløffedes over hvor "rar" og "perfekt" den var at røre ved. Jeg MÅ selv have een.