/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Hesse Matricen???
Fra : aslak19
Vist : 390 gange
50 point
Dato : 02-12-07 19:10

Lad funktionen f være defineret ved:

(x,y)=(xlnx-x)((y^2)-4)

for (x,y) tilhørende R+ x R. Find de stationære punkter for f og afgør deres type.

Jeg har fundet de stationære punkter til at være følgende:

(e,2)
(e,-2)
(1,0)

Men mit problem er så hvordan jeg afgør deres type???
- Gætter på, at det skal være noget med en hesse matrice, men kan bare ikke helt gennemskue hvordan??..Håber i kan hjælpe mig.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-12-07 19:35

Måske skulle du lige først forklare hvad en Hesse Matrice er?
og hvilke typer du har at vælge imellem??

prøv også at afbilde funktionen, heldigvis er der jo ingen blandede xy led...
lad f.eks. x gå fra -50 til + 50 samme med y, og du vil se de forløbet og de stationære tilstande...

God fornøjelse. Svend

Kommentar
Fra : aslak19

Dato : 02-12-07 19:39

Jeg ved nemlig heller ikke lige præcis hvad en Hesse Matrice er. Har prøvet at finde noget om det både på nettet og i min bog, men uden held. Har selvfølgelig fundet noget, men uden at forstå det helt!.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-12-07 20:11

Det var noget sludder med ikke blandede led...

har du MathLab?
så prøv et plot som dette:

"
% hesse.m
%(x,y)=(xlnx-x)((y^2)-4)
clear all

for j = 1:11
y=-6 + j;
ym(j)=y;

for i = 1:11
x=-6 + i;
xm(i)=x;
z(i,j) =(x*log(x)-x)*(y^2-4);
end

surf(z);
colormap(jet);
"

Er de stationære punkter, der hvor de partielle afledede er nul??

Hvilken uddannelse og trin er du på??? Svend

Kommentar
Fra : aslak19

Dato : 02-12-07 20:48

nope jeg har ikke matlap, læser på 1. semester. Vi bruger Maple 11. Men den opgave skal laves i hånden.

Annuller spørgsmålet
Fra : aslak19

Dato : 10-02-08 20:51

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål