/ Forside/ Teknologi / Internet / Browser / Spørgsmål
10  webnoob 2075
Firefox
Fra : refi
Vist : 1154 gange
100 point
Dato : 25-11-07 12:01

Nu har jeg hørt så meget om firefox, så nu skulle den prøves....

Dette giver dog lidt problemer jeg håber nogen "nørder" lige har løsningen på.....

Generelt:

Den er sat til standardbrowser.
Maskinen er genstartet osv.

Men men...

Links i mail vil stadig åbne i Avant (min tidligere) - den fortæller ganske vist det ikke længere er standardbrowser, men giver ingen mulighed for at skifte til firefox..
Umiddelbart kan jeg ikke i indstillinger finde noget til at ændre dette.

Faneblade bliver 100% genbrugt - dvs. der kommer ingen nye når nye links åbnes (mener den er sat rigtigt op)...

Irriterende bogmærker der IKKE lader sig fjerne - mine egne har den importeret, men de "fabriksfremstillede" kan IKKE fjernes....

Ombytning af google søgefelt og adresselinie være også ønskeligt....

Nogen med løsninger ?????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-11-07 12:03

Og så lige - den centrerer ikke billedet, men lægger det til venstre......

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 110 point
Dato : 25-11-07 12:10

Google............H-klik på en væktøjslinie > tilpas > tag fat i google søgelinie og træk den ned i din tilpas rude.

Kommentar
Fra : iah

Dato : 25-11-07 12:13

For det første: Lad ikke Firefox være din standardbrowser, så får du dette problem som jeg døjede med:

Når jeg klikker på linket til spørgsmålet i Kandu, kommer der en rude med overskriften
”Find Kædeoversigt”

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-11-07 12:14

Bingo - den er hjemme.....

Bud på resten ????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-11-07 12:16

Hov - det var ang. google søgefelt...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-11-07 12:17

iah

Det spørgen den dog IKKE om da avant jo stadig findes på maskinen - men godt at vide hvis jeg fjerner den....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-11-07 12:22

Citat
den centrerer ikke billedet, men lægger det til venstre.
den har jeg hørt før, vil du have tom plads på begge sider ? Så flyt browseren til midten, næste gang åbner den så midt på skærmen, eller det gør på min bærbare, her på den gamle fylder den hele skærmen, det er en ny installation jeg sidder med og jeg har set i Bogmærker, der er ikke nogen indbyggede ? Alle er importeret fra Internet Explorer under instaleringen, mappen Bogmærke linjer hedder Hyper links hos Microsoft, det er den eneste forskel i de 2 browsere, for at få fuld udbytte af fanerne skal du i Indstillinger under fanen Faner og sætte den til at åbne nye links i en ny faneblad

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-11-07 12:34

Hvilke problemer skulle der være ved at have Firefox som standard ? Det har jeg, Kandu mail links åbner automatisk en ny fane i Firefox ligesom andre links gør, hvis jeg vil bruge Internet Explorer starter jeg da bare den, ingen problemer

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-11-07 12:36

Den er sat til at åbne nye sider i nye faneblade, men den bruger det "gamle.....

Centreringen virker ikke.....

Min startside er godt nok centreret, men Kandu f.eks. ligger ude til venstre (vinduet ER maksimeret.....)

Skal måske lige tilføje at det er en widescreenskærm - men det har nu aldrig givet problemer....

Den jeg vil af med er den der hedder "Mappen" bogmærkelinier" - den indeholder 2 links som IKKE skal bruges.....

ALLE andre (mine egne) lægger sig i en anden mappe (fra internet explorer)

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 25-11-07 12:37

Citat
For det første: Lad ikke Firefox være din standardbrowser, så får du dette problem som jeg døjede med:

Når jeg klikker på linket til spørgsmålet i Kandu, kommer der en rude med overskriften
”Find Kædeoversigt”

Denne problem har jeg da aldrig haft køre Firefox som standart.

Men en tips hvis der problemer så hent IE Tab
https://addons.mozilla.org/da/firefox/addon/1419

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-11-07 12:38

Citat
Det har jeg, Kandu mail links åbner automatisk en ny fane i Firefox ligesom andre links gør, hvis jeg vil bruge Internet Explorer starter jeg da bare den, ingen problemer

Ja problemer er der så - da den KUN vil åbne dem i avant - uanset om firefox er åben eller ej......

Så har du løsningen - lad den endelig komme

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-11-07 12:39

Citat
Find Kædeoversigt”

Det er IKKE mit problem.....

Så bliv venligst vet MIT problem....

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 25-11-07 12:47

Citat
"Mappen" bogmærkelinier"

højre klik oppe på den øverste bjælke fx ved sinde af Hjælp fjern flueben ved bogmærkelinier så er den væk.

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 25-11-07 12:52

Her er lidt læsestof håber der er noget som kan hjælpe.
http://mozilladanmark.dk/wiki/Firefox/Guide

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-11-07 12:54

Citat
højre klik oppe på den øverste bjælke fx ved sinde af Hjælp fjern flueben ved bogmærkelinier så er den væk.

Det er IKKE problemet - bjælken ER væk....

Men de ligger jo stadig i bogmærker - det var der de gerne skulle væk....

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 25-11-07 12:58

Citat
Men de ligger jo stadig i bogmærker - det var der de gerne skulle væk....

Kan de ikke fjernes ved at højre på lingen i bogmærker og vælg slet. det lyder mærkelig.

Kommentar
Fra : iah

Dato : 25-11-07 13:04

Citat
Irriterende bogmærker der IKKE lader sig fjerne - mine egne har den importeret, men de "fabriksfremstillede" kan IKKE fjernes....

På min version af Firefox version 2.0.0.9 kan jeg klikke på Bogmærker/Arranger bogmærkerog får derved en hel side med bogmærkerne som kan deletes efter behov...

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 25-11-07 13:05

en anden mulighed er.
C:\Documents and Settings\brugernavn\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\0ho0s6nv.default\bookmarks.html

Slet de link du ikke vil have, men tag lige en backup først, hvis den går i koks.

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 25-11-07 13:08

følg heller Iah det er en nemmer vej hvis det lykkes

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-11-07 13:18

Nu er du helt ny Firefox bruger så jeg vil foreslå dig at fjerne den igen, og ny installere på ny, der skal du så før Firefox starter første gang, importere dine Internet Explorer foretrukne, så vil dine bogmærker være fuldstændig magen til Foretrukne i I.E. mappen Bogmærkelinje er den der hedder Hyperlinks i I.E. du kan da bare tømme den mapppe hvis indholdet generer dig
Hvilken browser der skal åbne dine links, du må lige en omkring Angiv programadgang og standarder

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-11-07 13:23

Citat
du kan da bare tømme den mapppe hvis indholdet generer dig

Jeg tror i misforstår

Jeg kan sagtens fjerne bogmærkerne, men ikke MAPPEN/menupunktet i bogmærker - det var den jeg gerne ville have væk, men det lader sig måske ikke gøre....

Det vigtigeste er stadig at få mit mailprogram til at acceptere at den skal bruge firefox og IKKE avant....

Fjerner jeg avant brugen den blot IE

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 25-11-07 13:25

Hvis du følger o.v.n tips så husk lige at slette folderen C:\Program Files\Mozilla Firefox
ellers kan der hænge noget fra den forrige installation.

hmm kun Mozilla Firefox folderen

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 25-11-07 13:32

Citat
MAPPEN/menupunktet i bogmærker

Der har jeg da aldrig haft men en der hedder MappenBogmærklinejer, kan du ikke fjerne den som
iah skrev

På min version af Firefox version 2.0.0.9 kan jeg klikke på Bogmærker/Arranger bogmærker og får derved en hel side med bogmærkerne som kan deletes efter behov...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-11-07 14:05
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-11-07 14:10

Det er forstået refi prøv at højre klikke på mappen Windows i Denne computer og vælg Slet, og du får besked om at det er en systemmappe som ikke kan slettes, det samme her, den har aldrig generet mig men måske kan du fjerne den ved at gå i Regedit og ændre i registreringer

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 25-11-07 14:10

Ok, har du set om du kan finde den direkte i bookmarks.html

Citat
C:\Documents and Settings\brugernavn\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\0ho0s6nv.default\bookmarks.html

Ellers er jeg på bar bund

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-11-07 14:11

Har du fået fane bladene til at funke ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-11-07 14:19

o.v.n - ocorner.....

Ja - kommer nok til at leve med den, men det kunne jo være den kunne fjernes......

Og nej - faneblade virker stadig ikke efter hensigten.....

Enhver indtastning i søgefelt eller adresselinie ændrer blot det allerede eksisterende....

Jeg kan lave dem manuelt, men det var jo ikke meningen

Det vigtigeste stadig....

Hvordan får jeg mine maillink til at åbne firefox og ikke avant eller IE

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-11-07 14:21

Citat
Hvordan får jeg mine maillink til at åbne firefox og ikke avant eller IE
Angiv program adgang og standarder

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-11-07 14:27

Citat
Angiv program adgang og standarder

Den må du sgu lige forklare

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-11-07 14:58

Forklare en gammel ræv som dig refi Angiv programadgang og standarder er allerøverst i kolonnen Alle programmer, klik på den og vælg Bruger defineret og sæt Firefox til standard, men husk der stadig skal være adgang til de andre browsere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-11-07 15:01

I de gode gamle dage var der i Firefox indstillinger, en funktion hvor man kunne tvinge browseren til at åbne i en ny fane, den nyeste version er mere forenklet, der kan man bere vælge om den skal åbne i et nyt vindue eller en ny fane

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-11-07 15:11

Nååååå

Det er i tilføj/fjern programmer du mener....

OK...

prøver lige.....

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 25-11-07 15:18

højreklik på et html dokument(f.eks. et link i dine foretrukne)>egenskaber>åben med>skift,vælg firefox.
I Avant kan du også fjerne flue ben i indstillinger>
filer og protokoller
>Avant undersøger bla bla bla>Anvend

Muligvis>genstarte pc'en

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-11-07 15:19

Beklager...

Den stod på - brug mit nuværende...

Ændrede dette til - brug firefox....

OK luk...

Næste åbning viser stadig - brug mit nuværende og den bruger da også stadig avant.....

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 25-11-07 15:20

C:\Documents and Settings\Refi the Pygmé\Foretrukne

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-11-07 15:28

Citat
højreklik på et html dokument(f.eks. et link i dine foretrukne)>egenskaber>åben med>skift,vælg firefox

Der er sgu ikke noget der hedder egenskaber eller åben med - kun åben...

Højreklikker jeg derimod på siden i avant og vælger egenskaber.....

Gæt hvad der så står

Citat
Firefox Document

Den er sgu morsom....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-11-07 15:34

Prøv at afinstallere Avant, som jo egentlig ikke er en selvstændig browser som FF, men blot en overbygning på IE.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-11-07 15:39

I know....

Men det var jo ikke lige planen.....

det burde være muligt at køre med begge....

I øvrigt er det prøvet - så åbner den i IE - det var dog ganske vist inden de sidste ændringer at det blev prøvet....

Avant optræder slet ikke i de muligheder der er for programadgang - vel fordi det kun er en overbygning til IE

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 25-11-07 15:44

måske et dum spørsmål, men er det et web mail du har, så prøv at skrive web adr. i firefox og gem den. så skulle den gerne virke, håber jeg

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-11-07 15:57

Åbn kontrolpanel > Tilføj/fjern programmer > Angiv Programadgang og -standarder.
Se om Du kan "redde" noget derinde.

Trods at det er en overbygning og at Avant kører fint er der måske ikke "fuldt" samarbejde med IE7.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-11-07 16:05

Nej ikke webmail.....

Og LuffeA - det er jo prøvet - den springer bare tilbage.....

Men noget er jo sket siden den kalder siderne i avant for Firefox Document

Hvis jeg i Firefox åbner en side f.eks. Kandu - og DER klikker på et link - så bliver den i firefox.....

Men maillink vil den ikke....

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 25-11-07 17:24

Tak for svaret e.c.

Du løste da en del af problemet....

Resten opgiver jeg - så den ryger nok ud igen i første omgang....

Men tak for forsøgene til ALLE.....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-11-07 17:26

Du har nok for meget fart på......................

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 25-11-07 17:29

ååå det var lige så sjov, men prøv igen når du får lyst.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-11-07 11:09

Her er lidt mere hjælp uden at det koster ekstra point:
http://intlstore.mozilla.org/product_info.php?products_id=65

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-11-07 16:28

Til gengæld næsten 200. kr

Den slags bøger sender jeg konen efter - det bliver ikke mig de griner af

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 26-11-07 18:00

hehe den er til en gammel version af Firefox. Firefox 1.5for Dummies covers.

Men der kunne jo være nogle gode hint.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-11-07 18:34

Ja sådan er det tit med programforklaringer - når de endelig er lavet så har versionsudgaverne overhalet dem.