/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
batteri tester
Fra : snaken
Vist : 3271 gange
10 point
Dato : 25-11-07 09:47

Findes der en effektiv batteri tester på markedet?

Kommentar
Fra : iah

Dato : 25-11-07 09:49

Ja det gør der...

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 25-11-07 09:58

Hvilke batterier vil du teste ? ? ? ? ?
Duracel. blyakkumulatorer eller kanonbatterier ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 25-11-07 10:00

du kan købe en udmærket multitester hos harald nyborg for under 100 kr.
der er sikkert andre der kan sælge den billigere.
kig også hos biltema

Kommentar
Fra : snaken

Dato : 25-11-07 11:34

Den skal bare bruges til at teste mine helt almindelige genopladelige batterier.
Gad vide hvor nøjagtig de billige produkter på markedet mon er? Kan man stole på dem?

Kommentar
Fra : iah

Dato : 25-11-07 12:06

Citat
Gad vide hvor nøjagtig de billige produkter på markedet mon er? Kan man stole på dem?

JA! Det kræver jo ikke den store videnskab at kontatere om der er strøm på et batteri eller ej!

Kommentar
Fra : alka

Dato : 25-11-07 12:37

Jeg har en dyr proff-tester. Til camping har jeg købet en billig tester til 40 kr. hos Harald. Som alm. batteritester, mangler den billige nogle decimaler som man ikke kan bruge til noget ved et fx 1.5 volt celle/batteri. Om det billige viser 1,4 eller 1,4000003 har ingen praktisk betydning.

Kommentar
Fra : iah

Dato : 25-11-07 12:52

Citat
Om det billige viser 1,4 eller 1,4000003 har ingen praktisk betydning

Lige på kornet...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-11-07 14:39

At måle spændingen på et batteri har ikke ret meget
med test af batteriet at gøre.

Kommentar
Fra : snaken

Dato : 25-11-07 14:46

iah. Dine kommentarer er logiske men kom med nogle konkrete kommentarer man kan forholde sig til. Jeg blacklister dig da jeg ikke vil bruge tid på sådanne bemærkninger.

Kommentar
Fra : snaken

Dato : 25-11-07 14:47

alka> hvilken model er di proff?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 25-11-07 15:07

Køb et multimeter. Det kan du have glæde af til mange andre ting også.
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2424&n=10&KundeID=

Kommentar
Fra : kultx

Dato : 25-11-07 16:33

Batteri test.

Du burde udvide hvad du helt præcist mener med batteri test. Er det at teste at de er ladet op eller kapasiteten på dem? Hvad er din "opgave"?

Det er korrekt som de andre skriver at du skal have en billigt multimeter, men jeg ville nu nok tilføje en lille modstand parallet med batteriet for at belaste det lidt når du måler.

U=I*R og P=U*I

Jeg mener at kunne huske at en standart modstand er på ca 1/3 watt, men for en sikkerheds skyld lad os sætte den til 0,1 watt

Det giver:
P=0,1 watt
U=1,25 volt (oplader batterier)

0,1w /1,25v =0,08 A (dvs 80 mA)

1,25v /0,08 a= 15 Ohm

Det skulle kunne lade sig gøre at få en 15 Ohm's modstand.

På denne måde kan du teste batteriet under minimal belastning.

Nu var dit spørgsmål om der findes en tester og det gør der uden tvivl, men hvor meget vil du teste? Hvis du skal have det helt optimalt skal du have en tester som tager batteriet når det er ladet helt op, og som aflader det 100% og fortæller dig hvor meget strøm det har smidt af sig. Sådan en koster nok mere end du har lyst til at give.

På større batterier (bly til biler) belastnings tester man. Så laver man en belastning på 50 eller 100Amp og aflæser voltene, og man kan lynhurtigt se om batteriet er noget værd eller om det er faldet sammen.

Hvis du har batterier i serie, så skal du huske på at den strøm du får ud i alt svare til det mindste batteris kapasitet (stort set). Så skal du teste om nogle batterier passer sammen bliver du nød til at måle kapasiteten på dem. Skal du bare måle om det er faldet sammen, så er det harald nyborg voltmeter og en belastning via en modstand der skal til.

Håber det var svar nok :)

Kommentar
Fra : snaken

Dato : 25-11-07 18:01

Kære kultx> tak for fyldig info. Batterierne jeg har er såment disse her typer:
http://www.batterier.dk/
Jeg har en actec batteri tester hvor jeg kan aflæse batteriernes tilstand: recharge, low, normal og good.
Disse begreber er inddelt i rød, gul og grønne felter hvor jeg så kan aflæse deres tilstand.

Jeg ønsker mig dog en bedre tester hvor jeg evt. kan lægge batterierne ned i en holder eller lignende,
noget i stil med denne her opladertype: http://www.tweak.dk/forum/thread.php?postid=864938 (ansmann modellen)

På min model skal jeg sidde og vippe en kontakt og samtidig holde batteriet ret præcist, hvilket er alt for bøvlet og usikker (afhængig af vinklen jeg holder batteriet i viser testeren forskellige resultater).

Kommentar
Fra : kultx

Dato : 25-11-07 18:18

Nu har du desværre ikke sendt den helt præcise link til batterier.dk, men bare til hovedsiden...

Så vidt jeg lige kan se på deres side, så har de en til ca 30kr, jeg formoder det er sådan en du har. Den er praktisk talt bare et volt meter. Grunden til den ikke er præcis skal du nok finde i prisen og nåles vægt alt efter hvad vej du stiller den.

Denne usikkerhed vil du kunne fjerne med et digitalt voltmeter (husk at trykke forholdvis hårdt så du har ordenlig forbindelse).

Du har så et lidt andet problem, nemlig at NiCd batterier har en næsten jævn spænding, hvorefter de pludselig falder, så de er besværlige at måle på.

Du kan også gå den modsatte vej og vælge:
http://www.ac-tec.dk/index.htm?Tester-ALC8000.htm

Den skal helt sikkert nok fortælle ALT hvad du vil vide om batterierne.

Jeg har stadig ikke helt forstået dit formål med sådan en tester. Hvis du bare skal lade dem op (måske), så vil jeg anbefale den lader du har sendt link med. Den er hurtig og har indbygget ladestyring, så du ikke ødelægger batterierne hvis de er ladet op.

Dog har jeg været ude for at den har ladet "døde" batterier op, eller troet den har. Døde batterier er nu engang døde, så jeg lod dem ligge en uge og dem der var under 1,1 volt på smed jeg ud (selvfølgelig miljørigtigt).

Uanset hvordan du måler skal du altid måle batterier enkeltvis. Det eneste alternativ jeg umiddelbart kan se er loddekolben og så hen til brinck elektronik og få en rigtig batteriholder, og så lodde den på din nuværende måler, sådan at måleren altid står den rigtige vej. De har virkelig god forbindelse til batterier og du kan samtidig bruge et multimeter og måle hvad volt der svare til hvad på din skala.

Et multimeter i harald nyborg koster 39,50kr vare nr 2424 (tror endda det er med batteri) (skal lige siges det er på tilbud eller koster det omkring 60kr. Det måler selvfølgelig kun 95% korrekt og jeg syntes jeg har set en tendens til at de måler lidt overspænding (volt) når batteriet er ved at være helt fladt.

Håber du kunne hjælpe lidt mere, ellers skriv igen :)

Kommentar
Fra : snaken

Dato : 25-11-07 20:14

Jeg måler altid batteriernes tilstand enkeltvis, men grunden til at jeg måler så meget er den, at vi for det første bruger ret mange batterier i dagligdagen. Vi er nogle stykker som snakker meget i walkies og oplever ofte at relativ kort tid efter at jeg har sat nye genopladelige batterier - ja så viser walkien at den skal have nye batterier igen. Jeg har en special holder hvori jeg sætter de nyopladede batterier i så jeg hele tiden har nogle klar til brug, men så er det at disse opladelige batterier sandsynligvis har stået og tabt energi. For at undgå unødig opladning af batterierne lader jeg kun dem op som er "tømt" mens resten for lov at blive i. Derfor checker jeg altid de batterier som burde være 100% opladet at de ikke har tabt energien og efterfølgene for at undgå at skulle sætte nye batterier i f.eks walkien.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 26-11-07 12:16

Hej snaken, Min søn i Brønderslev har den p.t., så hvilken model det er, kan jeg ikke huske, men det er en Bosch, som jeg har haft i mange mange år, så den model findes nok ikke mere. Det er en "værkstedsmodel" jeg købte brugt, først i 70'erne.
Hvis det er små celler, eller små batterier, har du ikke så stort behov for at belaste cellen/batteriet. Når man har behov for at belaste et batteri, er det som oftest pga. at batteriet skal yde en "hvis kraft". Fx startmotoren på en bil, den kan "trække tænder ud" på et dårligt batteri. Det oplever mange i denne tid! Vægtfylden er ikke optimal. Udtrykket: Der er for lidt strøm på batteriet er ikke altid korrekt. Det er poweren i batteriet det er galt med, eller en celle måske er "faldet" sammen.

Accepteret svar
Fra : kultx

Modtaget 10 point
Dato : 26-11-07 19:30

Hej Snaken

Oki. Jeg tror faktisk at måde du gør det på er skyld i at du skal skifte batterier hele tiden. Hvis det er PMR radio'er (de små man kan købe alle steder), så burde de holde virkelig længe. Mener de kan stå tændt i 30 timer (eller noget i den stil) og mindst 4 timers konstant drift.

I stedet for en rigtig batteri tester vil jeg næsten hellere anbefale dig en oplader der kan aflade dine batterier.

Jeg har selv haft digital kamera som også brugte (voldsomt) mange batterier. Det viste sig at nogle af batterierne var "færdige" med deres levetid.

Hvor tit bruger du walkierne? Hvis det er NIMH batterier skulle du ikke kunne se noget synderlig tag i effekt på 2-4 uger (lidt er der dog). Så jeg har mere mistænkt for at et - to af dine batterier er næsten døde.

Jeg går også ud fra der sidder 4 batterier i walkien, prøv at mål den LIGE når den går tør for strøm og se om det ikke kun er 1 af batterierne der er flade og så sæt en lille prik med en CD tusch, så kan du se om det altid er det samme batteri der går først tør for strøm.

Et andet alternativ er en tur i aldi og købe almindelige batterier og se hvor længe de holder i forhold til oplader batterier. En pakke med 8 stk koster 18kr. De burde holde nogen lunde lige så længe som dine oplader batterier.

Opsumering:
Måske er en-to af dine batterier døde/halvdøde
eller
Dit måle instrument har svært ved at måle batteriets helt præcise tilstand så batterier der ser ud til at være ladet helt op er halv flade

Godkendelse af svar
Fra : snaken

Dato : 27-11-07 19:46

Tak for svaret kultx. Jeg vil prøve dit forslag af. (walkierne bruges en del stort set daglig i øvrigt).