/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
fortolkning af latter
Fra : supergirl
Vist : 8903 gange
80 point
Dato : 22-11-07 08:44

nogle som kan hjælpe mig med at fortolke novellen Latter af naja marie aidt. Specielt gerne det med hvorfor moren hele tiden ler, og hvis der er nogle som kender en side med en fortolkning eller symbolikordbog ville det også kunne bruges, så jeg kunne slå op hvad latter egentlig betyder rent symbolsk.

Kommentar
Fra : Naqibullah

Dato : 22-11-07 09:46
Kommentar
Fra : Naqibullah

Dato : 22-11-07 09:50
Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 23-11-07 09:54

hej supergirl

jeg kan se at du gerne vil have flere svar på dit spørgsmål

mit gæt er at folk ikke kender novellen: Latter af naja marie aidt
det gør jeg heller ikke

mit forslag er at du genfortæller novellen
altså skriv hvad den handler om
sådanne i korte træk hvad den går ud på
hvilket miljø det foregår i, etc.etc...
og hvilken rolle 'moderen' spiller

læg lidt op til at folk må spørge lidt indt til 'si og så'

så er jeg sikker på at du får hjælp til dit spørgsmål

generelt om latter kan jeg godt prøve at drysse lidt ud af ærmet...

f.eks. er mennesket formentlig det eneste dyr der kan grine
altså er humor måske noget der nok involverer 'lidt af den grå hjernemasse'

man kan grine med nogen: så er latteren livgivende..
man kan grine af nogen: så kan latteren være et dræbende våben

det er næsten altid lidt dobbelt / flertydigt og har et gran af noget 'frygteligt'
hvis håbet er størst griner vi
hvis det er mindre end det 'frygtelige' græder vi

grine og græde kan ligge tæt op ad hinanden

der er også den 'hysteriste' hvor folk griner hvor de burde græde
eller latteren der 'dækker' over noget man vil fortrænge...

ja sådanne kan man blive ved.........
men kom med hilstorien
skriv hvad den går ud på
så er jeg sikker på at du kan få mange tolkningsbud

fortsat go dag

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-11-07 10:10

Omkring latter:

1.) http://en.wikipedia.org/wiki/Laughter
2.) http://members.aol.com/nonverbal3/laugh.htm
3.) http://www.msnbc.msn.com/id/3077386/

Jeg tror nu ikke at latterens symbolik er relevant i novellen (..jeg har dog ikke læst den!), det er nok nærmere et litterært 'krumspring' som bygger på viden om latterens psykologi.

En person som hele tiden ler ..uanset om der er noget at grine af tyder på, at der er tale om en såkaldt 'overspringshandling'. Altså; at erstatte en kausal (= årsagsbestemt) handling med en handling uden for kontekst (= sammenhæng).

I stedet for at moderen agerer på eller reflektere over begivenhederne, så ler hun. Dvs. at hun erstatter 'normal' adfærd med et signal om 'tilværelsens ulidelige lethed' ved at slå en latter op. Dermed bagateliserer hun livets kompleksitet. Som regel er en sådan adfærd et tegn på usikkerhed, umodenhed eller en indre psykologisk fornægtelse af tingenes tilstand.

..gætter jeg på

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 23-11-07 13:31

molokyle
det var nogle gode links
dem må jeg vist lige nærlæse

..
men så er der også grineflip
http://www.kandu.dk/tip16894.aspx
...den stakkels tv-vært ,,,,,,,,,,,, nejjjjjj, hvor jeg også kom til at grine
,,,,,(((selv om man ikke må !!!))))

og så kan man købe kurser hvor de gør det
http://www.latter.dk/newsdet46.htm

og så er der dem der slet ingen humor har
---de er godt nok ilde stedt---

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-11-07 15:56

MissBe
Ja... der er de som griner ..og de ..som græder: http://www.cryingwhileeating.com/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : supergirl

Dato : 23-11-07 17:13

okay her er så lige et godt resume af historien

Novellen handler om en dreng som lige er fyldt 13 år som henter te til hans far, men faren blivr sur og der ikke er sukker i hans te, og det udvikler sig til et skænderi. Moren hun forsøger at trøste drenge, ,men begynder at grine og falder sammen af grin og græder. Moren hun har svært ved at give slip på andreas, og andreas er lige kommet i puberteten og vil på den ene side klare sig selv, mens han på den anden side har brug for forældrenes støtte og opbakning og dette dilema er dwet centrale for historie, da moren gør alt for andreas, mens faren er den hårde og sure som stiler krav til andreas, men også tager ham ind til sig og er kærlig overfor ham.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-11-07 17:27

Som jeg læser det ud af dels Naqibullah 2. link, dels af dit refferat supergirl, så handler det om kvinden der for alt i verden vil bevare status quo og tryghed (jf. regressiv opfattelse af Andreas som død og pine skal fastholdes i barndommens uskyld og det 'glade' grin som afvæbnende våben = virkelighedsflugt) vs. manden som søger konfrontation og udfordring (..men måske er i bedre kontakt med virkeligheden = Andreas).

Jeg postulerer ikke at det er således det hænger sammen, men er mit umiddelbare bud på en tolkning af metaforerne.

Et familiedrama i spændingfeltet mellem konservatisme og forandring.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 24-11-07 10:10

hej supergirl

er du kommet videre med det ??

-synes du at du kan 'fortolke' novellen ??
-har du fået svar på hvorfor moderen ler hele tiden ??

hvad er det for klasse du går i ??
er det f.eks. hf dansk ??
det er mere noget med hvad du skal bruge det til
eller f.eks. om du selv har valgt novellen eller er det noget i læser i klassen
skal du skrive om det eller er det mundtligt ??

jeg synes at Naqibulla har lagt nogle meget fine links
har du læst /hørt dem ??
og specielt har du set den video hvor forfatteren bliver interviewet af pernille ??
http://www.oestrogen.dk/show_page.asp?pageid=3567

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 24-11-07 10:26

molokyle

dem der kun tager spøg for spøg
og alvor kun alvorligt
har forstået begge ting
..........ganske lige dårligt

MissBe