/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Er myg skadedyr?
Fra : idaw
Vist : 1334 gange
50 point
Dato : 14-08-07 09:45

Går myg under betegnelsen skadedyr?
Jeg spørger da boligforeningen har pligt til at gøre noget ved skadedyr, og her er så mange myg om sommeren at min bolig er næsten ubeboelig... Så nu har jeg henvendt mig til dem for at bede dem gøre noget ved problemet, også var det jeg tænkte om myg egentligt gik under skadedyrsbetegnelsen...

Mvh Ida.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-08-07 09:48

Ja, det må man sige. I visse lande/områder pga. malaria smittefare og andre steder fordi de ved deres store antal udgør en trussel for husdyrsbesætninger.

I danmark bekæmpes myggen også som skadedyr.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-08-07 09:51

Du kunne jo også prøve denne billige løsning: http://gartneri.dk/bekaempelsesmidler/mod_skadedyr/myg_katte_og_hunde/insektfri_230v_1953_da.html ..evt. kombineret med: http://www.fluenet.dk/

Den fjerner ikke årsagen til de mange myg, men kan måske give lidt fred i boligen.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 14-08-07 09:55

Hold øje med om myggene kommer fra evt. Em-hætte el. et afløb. Gør de det, kan du bekæmpe ved at rengøre grundigt. Kommer de udefra er myggenet for vinduerne en god investering så antallet indendørs ikke bliver for stort.
Ammitz

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-08-07 09:56

Jeg mener også at boligforeningen har pligt til at gøre noget ved skadedyr såfremt, at årsagen skal findes inden for boligforeningens område. (Pryd-/soppedam i gården, regnvandsopsamling eller lign.) Skyldes det beliggenhed ved en nærliggende sø eller andet stillestående vand, mener jeg det er kommunens miljø og teknik forvaltning du skal have fat i.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : idaw

Dato : 14-08-07 09:56

Hej Molo.

Du har helt ret, jeg ku prøve alt muligt, men her er lige så mange myg som ved en sø i sverige, jeg har aldrig oplevet noget lignende... Og havde jeg råd, ja, så sikrede jeg huset, men det har jeg ikke, så nu har jeg prøvet at gå til boligforeningen...

Tak for svaret:)

Kommentar
Fra : idaw

Dato : 14-08-07 09:58

Hej Ammitz...

De kommer udefra haven alle sammen

Accepteret svar
Fra : Ammitz

Modtaget 60 point
Dato : 14-08-07 10:00

Er der steder hvor bunden er meget fugtig, - hvor der er tæt beplantet og lign?
Så må det være muligt at luge i det bunddække der giver god grobund for myggereder, - evt. dræne de pågældende steder.
Ammitz

Kommentar
Fra : idaw

Dato : 14-08-07 10:07

Der er IKKE noget vand i nærheden, men jeg bor nede bagved en skråning med beplantning, jeg tænker dét måske kan betyde noget?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-08-07 10:19

Uden vand? ...INGEN myggeplage

Det er i vådområder at formeringen finder sted. Næppe på en beplantet skråning. En skråning dræner jo netop arealet. Det er i 'bunden' af skråningen at 'problemet' med vandophobning kan opstå.

Igen; hvis området ikke er foreningens eje, så er det heller ikke boligforeningens opgave at bekæmpe problemet, men ejerens. Er området privat ejet? Så ved jeg faktisk ikke hvorledes reglerne er skruet sammen, men jeg mener at kommunen kan lægge påbud om at gøre noget ved sagen, hvis det er til gene for offentligheden.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 14-08-07 10:26

Hvis der er konstateret en alvorlig plage af skadedyr i en ejendom, er det udlejerens (selskabets, foreningens) pligt at fjerne dyrene uden udgift for lejerne.

Denne regel er indlysende, når det drejer sig om dyr, der lever i husets træværk eller stammer fra ejendommes fællesarealer, som f.eks. duer på loftet eller kattelopper fra vilde katte i kælderen.

Regelen gælder imidlertid også i flere tilfælde for dyr, der optræder i lejlighederne. § 27 i lov om leje handler om udlejerens pligt til at sørge for god orden, herunder renlighed i ejendommen, og dette skal ifølge Boligstyrelsen (Boligministeriet) fortolkes sådan, at ejendommen har udryddelsespligt, når det drejer sig om væsentlige skadedyrsproblemer. Det kan typisk dreje sig om en forekomst af væggelus eller kakerlakker, men også andre skadedyr, der let breder sig rundt i ejendommen - for eksempel skal ejendommen tage sig af myrer og visse forrådsskadedyr.

Jeg tror ikke myg hører ind under dette, da der jo ikke fra ejendommens side er tale om misligholdelse, dårlig rengøring eller lignende der forårsager de store forekomster af myg.

Alle steder er plaget af myg for tiden, og du kan jo ikke forlange at boligforeningen gør noget ved vejret.

Hvis dine boligforhold med hensyn til beplantning og lignende tiltrækker myg, så må man jo sige, at det vidste du da du flyttede ind, og dermed er der ikke rigtig nogen der kan stilles til ansvar for det

Kommentar
Fra : idaw

Dato : 14-08-07 10:31

Hej!!

Jeg mente os, at når der er skråning, ender vandet jo i min plæne...
Og mente at der ikke er å, sø, bassin eller lign i nærheden...

Jeg kan godt forstå boligforeningen ikke vil gøre noget ved myg, sm sådan, men her er det bare helt vanvittigt med myg... Jeg anede ihvertfald ikke hvad jeg sagde jja til, for så havde jeg ikke sagt ja, da haven er ubrugelig om sommeren... Og man kan ikke lufte ud indenfor osv...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-08-07 10:40

Det må være dit ansvar at dræne arealet, hvis problemet opstår i en plæne som du alene har brugsret til. Er problemet generelt for alle boligforeningens medlemmer? Vil jeg foreslå, at I i fællesskab kontakter relevante myndigheder i kommunen for at finde en løsning.

Er de ikke samarbejdsvillige? Så er der nok ikke andet tilbage end førstnævnte løsning:

At sikre sin egen bolig.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 14-08-07 10:45

Nu vil jeg også lige tilføje, at i den bygning hvor jeg bor, der kan vi heller ikke have vinduerne åbne, da der kommer myg fra tagrenderne... Kan man så heller ikke få gjort noget der? For vi lejere kan jo ikke rense tagrenderne i 2-sals højde selv uden fare for at komme grueligt til skade...

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 14-08-07 10:53

Husk på at myg er faktisk verdens farligste dyr !!!!

Der findes ikke et andet dyr, der slår så mange mennesker ihjel.

Værd at huske på !!!!

MVH

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-08-07 10:55

Myg er ikke skadedyr, som der er nogen pligt til at udrydde/begrænse.

Der må du selv i gang med myggebalsam og andre midler der kan holde myggene lidt væk.

mvh dova

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-08-07 11:41

Citat
Går myg under betegnelsen skadedyr

Citat
Alle dyr, som generer mennesker, betegnes som skadedyr

Det gælder så også naboens hund og genboens kat

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 14-08-07 13:03

Hvis du nu alligevel finder en sø eller en dam i nærheden….
Ja sååå kan du hælde en sjat diesel olie ned i, men det mås jo ik.
Olien vil flyde ud på overfladen i et meget tyndt lag,så kan myggene jo ikke få luft, fuglene kan ikke finde myg og så forurener området. Derfor mås vi ikke.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 14-08-07 13:17

Nej du kan ikke tvinge din boligforening til at bekæmpe myg. Myg er en stor irritations faktor men ikke et skade dyr.

Men ved venlig dialog og snak med din boligforenings bestyrelse kan det da godt være at du kan få dem til at handle såfremt det er myg der ud klækkes inden bebyggelsens område

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-08-07 14:06
Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-08-07 14:24

Du kan få en af mig - om den giver dig ret til at kvæle naboens kat må du så selv tage stilling til

http://da.wikipedia.org/wiki/Skadedyr

Kommentar
Fra : idaw

Dato : 14-08-07 14:38

Jeg vil lige fortælle at nu HAR boligforeningen ringet til mig ang myg... Desværre sad jeg imøde da de ringede, så jeg må ringe tilbage immogren... Troede sgu bare de ville grine og skrotte det når de fik en klage pga myg...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-08-07 14:45

De nøjes nok med at grine

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 14-08-07 15:26

Men det er da pænt af dem, at ringe op for at grine

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-08-07 15:29

Det er da ikke til at holde styr på, når man har 2 nicks. Opdagede det, da jeg fik en mail om mit eget indlæg LOOOL

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-08-07 17:05

Klumme = Skadedyr !

http://www.kandu.dk/Tip7539.aspx

..NU ...og fremover

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-08-07 17:24

LOOOL Hvad vil du med det lille molo. Har du det dårligt med, at dit sande jeg er spottet og afsløret.......hehgehehehe

Du tror da vel ikke at Ram2 kan trække så megen opmærksomhed, at du opnår noget som helst. Du skulle heller kommentere Creamys meget præcise beskrivelse af dig, men der skøjter du lige udenom...... som sædvanligt LOOOOL

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-08-07 17:26

Men iøvrigt fiser jeg af herfra. Det skal ikke gå ud over idaw, at Kandu rummer sådan en usympatisk egoflipper.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-08-07 17:28

Creamys meget præcise beskrivelse af dig....... altså herhttp://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=108224

Nåå du er måske Blacklistet LOOL Klart så skider du på at bruge alle andres tråde til at fremføre dit navlepilleri

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-08-07 17:30

Nøø det er du ikke. Jamen så er der jo slet ingen undskyldning

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-08-07 17:38
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-08-07 23:30

Klumme/Krummen = Skadedyr !

http://www.kandu.dk/Tip7539.aspx

http://www.kandu.dk/userprofile.aspx?uid=29755

En selvbestaltet platugle:

Citat
Det er da fløjtende ligegyldigt hvad idioten kalder sig - det er da personen (Mogens) bag pseudonymet der, i øvrigt velfortjent, bliver udelukket. Så kan han da kalde sig hansandersen22, knaldhætten, eller hvad han nu finder på næste gang, det gør da ingen forskel.

http://www.kandu.dk/Spg14735.aspx

..og: Ja... jeg havde ikke andet at gi' mig til

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : idaw

Dato : 20-08-07 12:22

Tak for svaret Ammitz. Helt fint svar:)

Boligforeningen har været her, og siger at de vil gøre noget ved det,, men at det nok først blir næste år