/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
2 slags "temp"-filer / cookies
Fra : Ysseven
Vist : 596 gange
100 point
Dato : 01-08-07 21:48

Hejsa, I kloge kandu'ere!

Jeg har jo længe sloges med min gumpetunge bærbare, og ad omveje havnede jeg hos TDC og kørte Normans onlinescanner (og det gik fint - alt OK). Men jeg lagde mærke til, at den var ganske længe om at komme igennem "...lokale indstillinger\temp\..." og "...lokale indstillinger\temporary internet files\...".

Nu er det sådan, at der er 3 login-muligheder: Min, mandens og en tredje, som primært bruges af den yngste datter. Og ved alle 3 tog ovennævnte scanning lang tid.

Jeg ville så kigge på mapperne i stifinder og opdager her, at der også er en mappe med "cookies" for hver af de 3 brugere. Og nu er forvirringen komplet...! For hvis jeg tjekker "Internetindstillinger -generelt - midlertidige internetindstillinger", så bliver mine cookies åbenbart gemt under "...lokale indstillinger\temporary internet files\...".

Spørgsmål:
Kan jeg uden problemer (via stifinder) tømme alle "temp"- & "temporary internet files"- & "cookies"-mapperne...? For det kan næppe skade hastigheden, at de bliver tømt...

Når latteren har lagt sig over det her "begynder-spørgsmål", så håber jeg på et hjælpende svar.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-08-07 22:39

Ja, det kan du roligt, men normalt har man jo internet explorer åbnet, og i funktioner/internetinstillinger vlæger man slet, og både cookies og midlertidige filer slettes.
Men man kan jo også i start/alle programmer/tilbehør/systemværktøjer/diskoprydning, lade den slette ovennævnte og papirkurv mm.
Men der findes jo også mange småprogrammer som laver det samme.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 01-08-07 23:07

Læst og gjort...

Og for sportens skyld kørte jeg Norman igen - men ak... Der ligger også besynderlige mapper et trin længere. De hedder noget med "tal og bogstaver" - og indeholder også tonsvis filer...!

Hvad stiller jeg op med dem?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-08-07 00:04

De kan godt slettes, så vil de blive oprettet igen med ande tal og bogstaver, men de er så små i størrelse, så de er nul og nix, så lad dem være.
Men nu skal du jo køre en defragmentering, efter oprydningen, for så bliver computeren hurtigere.
Gå i denne computer, højreklik på disken som skal defragmenteres, (Først c-drev)(Og har du andre diske tager du dem bagefter) tryk egenskaber, fanen funktioner, defragmenter nu, og igen defragmenter nu
Så bliver de filer samlet som hører sammen, feks. word, så programmet starter hurtigere, da harddisken ikke skal "swappe" (Læsehovedet hopper ikke rundt for at indlæse programmet)
Det kan godt tage op til 15-20 min)
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 02-08-07 01:01

Jeg bruger I.E. PrivacyCleaner til at fjerne unødvendige filer, den har den fordel frem for Windows Diskoprydning, at du kan bevare nogle cookies og filer efter eget valg, for eksempel behøver du ikke skrive brugernavn og kode, her på Kandu eller web mail, hvis du beskytter disse cookies mod sletning, du kan rolig sætte markering i alle de viste muligheder på billederne i linket: http://www.browsertools.net/IE-Privacy-Keeper/ under alle billeder til venstre er der download link, programmet er gratis og kan sættes til at rydde op når du lukker det sidste browser vindue eller lukker Windows (det tager så længere tid at slukke, fordi programmet lige skal rydde op før Windows lukker) programmet bør køres regelmæssig eller sættes til at køre automatisk i alle bruger konti

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-08-07 01:05

Direkte download link her, så behøver du ikke lede efter den: http://www.browsertools.net/downloads/IEPrivacyKeeperTA.exe den kan virkelig anbefales

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 02-08-07 07:43

--> o.v.n. : Har netop funde ud af fidusen i dit svar, fordi jeg nu skal finde alle mine adgangskoder frem igen...

Så i aften vil jeg - iden jeg kører en diskfragmentering - starte en oprydning i mail og diverse dokumenter, billeder m.v. Det bliver spændende at se, om det så kan mærkes på hastigheden efterfølgende.

Jeg har også masser af programmer, som jeg ikke aner, hvad er eller hvor kommer fra...!

Kan jeg få hjælp til identifikation m.v. herinde, hvis jeg remser dem op i aften?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-08-07 09:19

Ysseven -> Når du sletter cookies ..sletter du også dine 'gemte' brugernavne og adgangskoder. Det er nemlig i cookies at sådanne oplysninger gemmes ..for de flestes vedkommende i krypteret form, men det er ALTID en sikkerhedsrisiko at lade cookies huske brugernavne og adgangskoder.

Hastighedforøgelse/oprydning læser du, som du selv er inde på, hos f.eks. TDC:

http://netnyt.tdconline.dk/publish.php?id=9946

Foruden de i linket nævnte råd kan du også mindske størrelsen af den plads der afsættes til midlertidige internetfiler:

Funktioner->Internetindstillinger...-> fanen 'Generelt' -> klik under Browserdata på [Indstillinger] -> sæt diskplads der skal bruges.. til 32 mb. (..selv klarer jeg mig fint med 16 mb.) , sæt evt. også samme sted ; Antal dage siderne skal gemmes i oversigten til 1. (..hvis du ikke har brug for at de skal gemmes overhovedet sætter du antallet til 0).

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-08-07 09:30

Kendte tidsrøvere er bl.a. :

RealPlayer

Quicktime

iTunes

Acrobat Reader ( ..fra menuen: Browser integration i Adobe Acobat Reader)

Adobe Gamma Correction (PhotoShop)

Du kan fjerne disse fra 'Start': http://netnyt.tdconline.dk/publish.php?id=9946#6

..men vær opmærksom på at de lægger sig derind igen lige så snart du starter disse programmer op igen, MEDMINDRE at du slår deres opstarts egenskaber fra i selve programmets egenskaber/indstillinger/preferences/options menu. Det er ikke muligt at slå f.eks. Quictime fra i opstart, men du kan fjerne Quictime helt og i stedet bruge et alternativ, som fungerer nøjagtig som Quicktime:

http://www.free-codecs.com/download/QuickTime_Alternative.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-08-07 10:06

Du kan få hjælp til næsten hvad som helst vis os en liste over de mystiske programmer, så er der sikkert en eller anden som kan forklare dig hvad det og om du kan fjerne det uden at få problemer, molokyle vil du forklare hvilken sikkerheds risiko du mener er, ved at lade en småkage huske at jeg bruger Kandu

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-08-07 10:15

o.v.n. -> Tjaeh... kan jeg 'gætte' mig til navnet på cookien ..og kan jeg dekryptere den, så kunne jeg læse din cookie, hvis du besøger min hjemmeside. Det er lidt på denne måde de 'berømte' tracking cookies virker. Flere sites deler samme cookie

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-08-07 10:19

Ps. E.v.t kunne jeg hente din cookie når du besøger min hjemmeside. Kopiere den over i mit cookiebibliotek ..og logge på som dig. Men som oftest bliver cookie oplysningerne holdt op mod en database, som på andre måder identificerer brugeren. I teorien er det dog en sikkerhedsrisiko at forlade sig på cookies til at huske brugernavn og password.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-08-07 10:26

Cookies er ikke svære at implementere på hjemmesiden:

http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/ms533693.aspx

http://www.quirksmode.org/js/cookies.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-08-07 10:45

Hvis jeg er logget på Kandu i et vindue og er på din hjemmeside i et andet vindue, så er cookien der og det hjælper vel ikke at den ny (bliver slettet hver aften)
Citat
kunne jeg hente din cookie når du besøger min hjemmeside. Kopiere den over i mit cookiebibliotek ..og logge på som dig.
du har lige sikret dig mod mít besøg fremover min mening om alle de advarsler og sikkerhedstip/råd, er at de er stærk overdrevne, jeg lytter ikke mere til dem, så kunne jeg stort set ikke komme på internettet, hvis alle disse råd skulle følges

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 02-08-07 17:41

Tak for Jeres svar, alle zusammen!

Okay... Fra en ende af:

Hvad er quicktime? Tror nemlig ikke at jeg har den!

Kan jeg copy/paste listen med programmer - eller er den kun den hårde vej? Der er en del, selvom jeg ikke aner, hvor de kommer fra, eller hvad de er til...

F.eks. DivX.
Og "bluetooth" skal jeg vel bruge bevidst? Altså, det er ikke noget, der SKAL være der?

Kan man ikke deaktivere programmer, så de bare ligger til de skal bruges en dag? I stedet for at fjerne dem?

Jeg er jo lidt af en samler, for man ved jo aldrig...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-08-07 18:24

Det eneste som skal være der er Windows alle andre programmer er hjælpe midler, DivX er koder så du kan se .avi filer i din MediaPlayer, bluetooth er til at komunikere med andre enheder med bluetooth, for eksempel en mobiltelefon, for lige at nævne de samme som du nævner, jeg forstår ikke helt hvad du mener med deaktivere hvis ikke programmerne starter sammen med Windows (det er der nogle som gerne vil og andre som godt må) så er de ikke aktive, ligger bare og venter på at du får brug for dem, prøv at klikke på Start og på Kør, skriv: msconfig klik OK, klik på fanebldet Start og fjern markering i alle du ikke ønsker starter når computeren starter, din antivirus og eventuelle firewall bør starte sammen med Windows, klik Anvend og OK, genstart computeren, du vil blive mødt med en tekst om at du har ændret bla bla, der sætter du markering i Vis ikke denne meddelse og OK, er du i tvilv om hvilke programmer som bør starte så spørg igen, husk at fortælle hvilke du er i tvivl om
En nem måde at vise os hvilke programmer du har, er at tage et skærmbillede, når du har listen på skærmen, hold Alt tasten nede og tryk på Print Screen tasten, åben så Paint eller et andet billed program, klik på Rediger og på Sæt ind, klik nu på Filer og Gem som, giv billedet et navn og vælg for eksempel som JPEG, er det en lang liste som ikke kan være på et billede, så rul ned på listen og tag et mere, klik nu på http://www.peecee.dk og upload billedet, læg et link til billedet her i spørgsmålet, så vil vi prøve at fortælle om de programmer du og hvad de kan bruges til, tips se lige efter på billedet om den afslører noget privat som vi ikke bør have adgang til, før du offenliggør den

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-08-07 18:27

quicktime er et program der kan afspille musik og specielle filmversioner, og er ikke noget man skal have.
I start/alle programmer start, kan du markere de ting der er der enkeltvis ved at højreklikke og vælge fjern, så bruges der ikke tid under computerens opstart, til at gøre disse programmer hurtigere til at starte. Det er typisk word osv. og de kan uden problemer slettes der, da programmet og genvejene stadig er på computeren.
Eller/og:
I start/kør kan du skrive: Msconfig så kan du deaktivere i tjenester eller start, men de fleste ting skal bruges til noget, og du kan nemt lave rod i opsætningen.
Jeg vil ikke råde dig til selv at begynde at fjerne andre ting, men bruge gratis værktøjer til at rydde op i databasen, feks: Regcleaner:
http://www.arlet.dk/index.html?/regcleaner.htm
Eller/og Crapcleaner:
http://www.arlet.dk/index.html?/regcleaner.htm
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-08-07 18:28
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-08-07 18:32

En meget god reg cleaner er TweakNow RegCleaner gratis: http://www.tweaknow.com/RegCleaner.html pas på med CrapCleaner eller ccleaner, læs endelig brugsanvisning inden brug, du kan komme gruelig galt afsted

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 02-08-07 19:41

Hej igen!

Nu har jeg fjernet lidt via start-alle programmer-start og genstartet maskinen.

Jeg bilder mig ind, at det allerede har hjulpet lidt - men har desværre ikke tid i aften, som jeg ellers havde planlagt.

Så den står åben lidt endnu, før jeg ordner resten og kommer til at strø om mig med point...

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 08-08-07 22:42

Jeg har ikke glemt tråden - men jeg har bare ikke haft tiden til at lege...

Så med lidt held når jeg det i week-enden.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-08-07 23:47

o.v.n. ->
Citat
..så du kan se .avi filer i din MediaPlayer

Jeg har ikke haft MediaPlayer installeret i over ½ år !!!

Alligevel kan jeg se alle filmklip, høre musik mm..

Jeg bruger 'alternative' OpenSource programmer istedet

..dog skal de relevante codec være installeret for at decode div. DivX formater
...herunder DVD codecs.

Et godt bud på ALLROUND codecs ..og player (Z-Player) er: http://www.cccp-project.net/

..og derudover VLC player'en: http://www.pcworld.dk/download/56/1434

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-08-07 01:43

Jeg har forstået spørgsmålet som om der skulle ryddes op i unødvendige programmer, og så foreslår du molokyle at instalere en unødvendig player
Ysseven, vi sidder parat når du får tid og lyst

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-08-07 08:17

Ikke spor 'unødvendig' ...hvis man ikke har Mediaplayer

..og herregud den fylder 1Mb.

Til gengæld fejler de medfølgende lyd- og DVD videocodec ikke noget. Har man dem? Behøver man ikke andre.

(BEMÆRK: Man bør ikke have flere codec fra forskellige producenters 'pakker' installeret samtidig!)

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Ysseven

Dato : 21-10-07 16:49

Tak for svaret o.v.n.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-10-07 17:10

Selv tak blev computeren hurtigere ?