/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
økonomi til alt. uddannelse
Fra : SandraFalk
Vist : 2477 gange
50 point
Dato : 13-06-07 11:44

Jeg står i den situation, at jeg skal til at vælge mig en uddannelse (jeg er 30 år). Jeg er på barsel i øjeblikket, og bruger noget tid på, at finde ud af hvad jeg interesserer mig for, og noget som jeg kan uddanne mig til. Jeg har altid int. mig meget for naturmedicin, urter, at hjælpe mennesker, sygdom/helbred osv. Så noget inden for den genre, ville jo være dejligt..
Men så er det vel kun alternative uddannelser, der er tilbage?
Jeg tænker lidt uddannelse som kostvejleder.. Det lyder meget meget interessant. Men så skal man jo selv betale. Hvordan gør man det? Skal man i banken og låne? Men hvordan får man så penge/løn..? Jeg er på dagpenge, når jeg ik er på barsel - men det ka man vel ik være, hvis man starter på en sådan uddannelse..
Gode råd modtages med kyshånd

Kommentar
Fra : join

Dato : 13-06-07 12:22

Hej

en tanke der falder mig ind er, at hvis du vælger en uddannelse med SU (statens uddannelsesstøtte) så er du måske sikret bedre jobmuligheder efter endt uddannelse ??

De private kan risikere at være 'brødløse' for kursisterne efter endt uddannelse !! Hvad med at læse til sygeplejerske, der er i hvert fald masser af jobs, og stadig muligheder for at specialisere sig i retning af diætist...

Ja, det var jo ikke lige det du spurgte om, men synes bare at jeg ville dele mit indfald med dig.

fortsat god dag
join

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 13-06-07 12:42

.. eller social- og sundhedsass.

Nej, du kan ikke modtage dagpenge hvis du ikke er til rådighed for arbejdsmarkedet. Så ingen dagpenge under uddannelse og heller ingen nu under barsel. Men derfor kan du jo godt opsøge dit jobcenter http://www.jobnet.dk/dit+lokale+jobcenter og tale med dem om muligheder. Jeg tror da også de kan hjælpe dig med en uddannelse (men ved egentlig ikke andet end at det da er tilladt at spørge).
Alt for alternative uddannelser skal du nok passe på. Det kan meget vel være at der er mere økonomi i dem for underviseren end for dig. Tænk i al fald over det, og nøjes ikke med forsikringer om jobmuligheder fra uddannelsesstedet.

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 13-06-07 12:45

Hvis der er en uddannelse, der ligger inden for mine int. områder, så intet problem med det
Det vil jeg gerne, hvis vi kan få det til at løbe rundt..
Men sygeplejerske er ikke lige mig. Mange i min familie er social- og sundhedshjælpere/assistenter eller rettere har været, og det er ikke mig! Desuden, som er ret relevant, kan min krop ikke holde til sådant arbejde, hvor jeg skal bære eller gå meget..
Ikke fysisk arbejde til mig mere..

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 13-06-07 13:10

De jobs du IKKE kan/vil ha er ikke så interessante, men kontakt som jeg foreslog 'systemet' - du behøver ikke at vente på at du går fra barsel til dagpenge.

Accepteret svar
Fra : join

Modtaget 50 point
Dato : 13-06-07 13:18

Citat
..Jeg har altid int. mig meget for naturmedicin, urter, at hjælpe mennesker, sygdom/helbred osv. Så noget inden for den genre, ville jo være dejligt..

...kostvejleder...

Kostvejleder er næsten det samme som diætist. Prøv at kigge på disse og se om det kunne være noget...

http://www.diaetist.dk/composite-22.htm

http://www.suhrs.dk/SuhrsWebFront.nsf/index.html

http://anksemsrv01.udd.sembsc.dk/OAK/doc1.nsf

http://www.jcvu.dk/

Kommentar
Fra : join

Dato : 13-06-07 13:56

Hej igen
for god ordens skyld skal du lige have et link til SU. Dit spørgsmål var jo også noget der handlede om penge

http://www.su.dk/
Citat
Månedligt SU-stipendium til studerende på videregående uddannelser
pr. måned, før skat

Hjemmeboende:
2.412 kr.

Udeboende:
4.852 kr.

Stipendium til dækning af undervisningsafgift
Supplerende stipendium som tilskud til dækning af undervisningsafgift, maksimalt pr. måned, før skat

1.893 kr.

Tillæg til SU (stipendium og slutlån)
TiIlægsstipendium til enlige forsørgere,
pr. måned, før skat

4.852 kr.
Tillæg til forsørgere, der bor sammen med en SU-modtager, pr. måned, før skat

693 kr.
Handicaptillæg,
pr. måned, før skat
6.172 kr.

SU-lån
SU-lån pr. måned 2.483 kr.
Supplerende SU-lån til forsørgere pr. måned

1.242 kr.
Slutlån pr. måned 6.402 kr.

Rabat til transport*
Man skal selv betale pr. dag 12,82 kr.
Rabat ud over 12,82 kr. pr. dag 65%
Maksimal rabat pr. dag 21,35 kr.

Gælder kun studerende på videregående uddannelser. Du kan få 65% rabat på den del af prisen, der overstiger 12,82 kr. pr. dag, abonnementskortet gælder. Rabatten kan dog højst blive 21,35 kr. pr. dag.
Det kan du læse mere om under 'Rabat til transport' i menuen.

*Satserne for rabat til transport gælder fra den tredje søndag i 2007.

Har du yderligere spørgsmål
- tal med SU-medarbejderen på dit uddannelsessted

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 13-06-07 13:59

du kan også undersøge økonoma uddannelsen, der vil sikkert være emner der interesserer dig - desuden er det vist den bedste vej til diætist.

Hvis du har en drøm om en dag at forsørge dig selv, bør du nok ikke kigge alt for langt efter de alternative uddannelser, så egentlig er mit bedste råd til dig at smutte forbi HF hvis du ikke allerede har en ungdomuddannelse. Det gode ved stedet er foruden at du lærer en masse brugbart, at du også får en langt støre indsigt i hvad der interesserer dig.

Hvis du først har din ungdomsuddannelse er dine muligheder langt større, fx kan du læse folkesundhed på uni og derved nå den videnskabelige indfaldsvinkel på de ting du allerede interesserer dig for.

Jeg startede selv da jeg var på barsel med de første fag på HF, i dag er min søn næsten 10 og jeg er lige blevet færdig med min drømmeuddannelse.
Du har en klar fordel i din alder og ved det at du er mor - det giver dig mulighed for at være målrettet på en anden måde, men selvfølgelig er det ikke en dans på roser.

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 13-06-07 14:06

Vil lige sige at jeg har 2 børn. En datter på snart 11, og en lille ny på 12 uger. Jeg har arbejdet meget af mit liv, men desværre som ufaglært, og i et fag, som jeg ik kan klare mere(fysisk). Inden jeg gik på barsel, var jeg sygemeldt pga diskusprolaps, og min fagforening sagde at vi skulle finde ud af at jeg kom i voksenlære, da jeg ingen uddannelse har, på nær en Handelskole grunduddannelse (minus praktik). Jeg ville bare så gerne uddanne mig til noget jeg virkelig brænder for, nu da jeg har muligheden. Diætist er en mulighed tror jeg,. Vil jeg lige undersøge nærmere. Den uddannelse kan man også tage 12 km fra hvor jeg bor, så det er jo dejligt..
Men der kan man nok ikke kome i voksenlære(bedre økonomisk), da der ik er mangel på dem..?

Kommentar
Fra : join

Dato : 13-06-07 14:33

For det første vil jeg lige sige at det er guld værd at have en uddannelse... at være faglært, det give mange flere valgmulighder...

Fremover bliver der mangel på faglært VIDEN indenfor ALLE faggrupper.. Dine forældres generation, som er meget store årgange, går på pension!!. I de efterfølgende generationer blev der ikke født så mange børn - kaldes de små årgange - de skal tage over, men der er for få hænder til mængden af arbejde... Konklusion: Vælg den uddannelse du kan brænde for (jeg kan jo ikke spå om fremtiden!!) men der skal nok blive arbejde til dig.

Hvilke optag-kravene egentlig er til DIÆTIST har jeg ikke helt styr på - det må undersøges nærmere..

Men handelsskole + erhvervserfaring må kunne give nogen MERIT på en eller anden måde - det må undersøges nærmere..

Hvis du skal vejen igennem HF, så er der også rigtigt mange på din alder der gør det - du bliver ikke allene!! OG chancen er at dine unger vil synes det er super cool, at have mor der læser..

jeg vil lige prøve at checke m.h.t. optagkriterier etc. og vender tilbage..

Kommentar
Fra : join

Dato : 13-06-07 14:36

jomfruane>>>
kan du ikke komme med lidt links etc. til økonoma, så prøver jeg at checke det andet

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 13-06-07 14:41

Om uddannelsen
Professionsbachelor i ernæring og sundhed samler de tidligere uddannelser til økonoma, ernærings- og husholdningsøkonom og klinisk diætist i en enkelt uddannelse.

Uddannelsen er opdelt i en basisdel på 1 1/2 år og en specialedel på 2 år. I løbet af studiet har du minimum 20 ugers praktik.

På basisdelen er der undervisning i emner inden for ernæring, fødevarer, forbrug og sociologi. Du stifter også bekendtskab med pædagogisk teori og praksis, idet der på denne del er indlagt en praktikperiode, hvor du lærer at vejlede og formidle din viden om ernæringsrigtig kost.

På specialedelen skal du fordybe dig inden for et af følgende specialer: Human ernæring, Klinisk diætetik, Cateringledelse, Serviceledelse, Sundhedskommunikation, Produktudvikling eller Ernæring og fysisk aktivitet.

Udbuddet af specialer kan variere fra uddannelsessted til uddannelsessted. De består af obligatoriske fag, der knytter sig til specialet, og af valgfag.

Undervisningen er inddelt i hold- og gruppeundervisning, og i perioder skal du arbejde projektorienteret, både gruppevis og individuelt.

Eksamen. Du afslutter uddannelsen med et bachelorprojekt inden for det enkelte speciale. I specialedelen er der indlagt en professionsrettet praktik, hvor du beskæftiger dig med det fagområde, du har valgt. For specialet Klinisk diætist er praktikken forlænget.

Uddannelsen giver ret til betegnelsen professionsbachelor i ernæring og sundhed. Den engelske titel er Bachelor in Nutrition and Health.

Har du valgt specialet Klinisk diætist, får du autorisation i henhold til loven om kliniske diætister.

På Suhrs Seminarium udbydes uddannelsen også på engelsk.

Uddannelsen foregår i Haderslev, København, Sorø og Århus. Se højremenuen.

Adgangskrav
Du skal have en af følgende uddannelser for at søge om optagelse:

studentereksamen (stx), højere forberedelseseksamen (hf), højere teknisk eksamen (htx) eller højere handelseksamen (hhx)
særligt hf- forløb for fremmedsprogede (GIF)
en relevant erhvervsuddannelse, fx ernæringsassistent eller gastronom
Specifikke adgangskrav: Engelsk og kemi på C-niveau samt matematik, biologi eller samfundsfag på C-niveau. Disse krav gælder, uanset hvilken af ovennævnte uddannelser du søger ind med.

Optagelse
Uddannelsen er tilsluttet Den Koordinerede Tilmelding (KOT). Du kan søge optagelse i enten kvote 1 eller kvote 2.

I kvote 1 bliver man optaget på baggrund af sin gymnasiale eksamen. Er der flere ansøgere, end der er pladser, optager man dem med de højeste eksamensgennemsnit. Ansøgningsfristen er 5. juli kl. 12.00.
I kvote 2 bliver man optaget på sine samlede kvalifikationer. Uddannelsesinstitutionerne fastsætter selv deres udvælgelseskriterier. Undersøg derfor hos det enkelte uddannelsessted, hvordan de udvælger ansøgere. Se hjemmesideadressen i højremenuen. Ansøgere med udenlandske og internationale eksamener skal også søge i kvote 2. Ansøgningsfristen er 15. marts kl. 12.00.
Ansøgningsmateriale kan du finde på www.optagelse.dk.

Uddannelsen begynder 1. september og 1. februar. På Jysk CVU og CVU Sønderjylland er der kun studiestart 1. september.

Adgangskvotienter
I oversigten over adgangskvotienter kan du se, hvilket eksamensgennemsnit, der gav ansøgere adgang til uddannelsen ved sidste optagelse.

I oversigten over hovedtallene kan du se, hvor mange der søgte, og hvor mange der blev optaget på uddannelsen ved sidste optagelse.

Økonomi
Du har mulighed for at få SU under uddannelsen.

Karrieremuligheder
Professionsbachelorer i ernæring og sundhed arbejder bl.a. som konsulenter i staten eller i kommunerne med at vejlede borgerne og de ansatte i social- og sundhedssektoren i sund kost, rengøring og hygiejne o.l. De kan også være ansat som cateringleder eller køkkenchef ved større køkkener på hospitaler, plejehjem og andre institutioner.

Nogle er ansat som undervisere på skoler, fx husholdningsskoler, social- og sundhedsskoler samt tekniske skoler eller arbejder med at sikre og udvikle ernæringsrigtige og forbrugervenlige produkter i levnedsmiddelindustrien.

Andre er beskæftiget med bistandsarbejde i udviklingslande. Enkelte arbejder som forbrugerjournalister eller som forfattere af faglitteratur inden for området.

Du kan læse mere om jobbet ved at klikke på linkene i højremenuen.

Du har som færdiguddannet mulighed for at videreuddanne dig til kandidatniveau ved fx at tage en uddannelse i fødevarevidenskab eller human ernæring. Du kan også tage en sundhedsfaglig kandidatuddannelse.

Få mere at vide
Du kan få mere at vide på uddannelsesstedernes hjemmeside. Se i højremenuen.

Bekendtgørelse om uddannelsen til professionsbachelor i ernæring og sundhed. Nr. 221 af 20. marts 2006.

Arkiv
Se artiklen om Ernæring og sundhed ifølge Bekendtgørelse om uddannelsen til professionsbachelor i ernæring og sundhed. Nr. 112 af 1. marts 2002.

Adgangskvotienter 2006
Kvote 1 Standby
Suhrs Seminarium (sommer)
8,8
-

Suhrs Seminarium, engelsksproget (sommer)
8,5
-

Suhrs Seminarium, engelsksproget (vinter)
8,1
-

CVU Sjælland, Ankerhus Seminarium (sommer)
7,3
-

CVU Sjælland, Ankerhus Seminarium (vinter)
Alle optaget
-

CVU Sønderjylland
7,7

Jysk CVU
9,0
8,7

UddannelsesGuiden.dk - Ophavsretten tilhører Undervisningsministeriet

Artiklen er senest ændret 19. februar 2007 af Schultz Information.

Søg på andre måder
Uddannelser der ligner
Pædagogisk diplomuddannelse
Human ernæring
Klinisk ernæring
Fødevarevidenskab - levnedsmiddelkandidat
Folkesundhedsvidenskab
VIS ALLE (5)
Uddannelsen på engelsk
Global Bachelor in Nutrition and Health
Mulige job
Ernærings- og husholdningsøkonom
Klinisk diætist
Økonoma
Sikkerheds- og kvalitetsmedarbejder
Uddannelsessteder
Ankerhus Seminarium
CVU Sønderjylland
Jysk Center for Videregående Uddannelse
Suhrs Seminarium
Andre brugere så på..
Klinisk diætist
Human ernæring
Find din voksenuddannelse
Ergoterapeut
Hovedtal for korte og mellemlange videregående uddannelser 2006
VIS ALLE (5)
Kombinationssøgning
Søg uddannelser ud fra ét eller flere kriterier
Vælg landsdel Nordjylland Midt- og Vestjylland Østjylland Sydjylland Fyn Sjælland København Vælg søgte niveau Grundskole, individuelle forløb m.v. Erhvervsuddannelser Gymnasiale uddannelser Social- og sundhedsuddannelser (SOSU) Andre ungdomsuddannelser Korte videregående uddannelser, KVU Mellemlange videregående uddannelser, MVU Lange videregående uddannelser, LVU Voksenuddannelser Andre uddannelser Long-cycle Higher Education Programmes Medium-cycle Higher Education Programmes Short-cycle Higher Education Programmes Vælg interesser Pædagogik, psykologi Kultur, samfund Transport, logistik Byggeri, anlæg Social, sundhed, pleje Dyr, planter IT, elektronik Sprog, kommunikation Undervisning, forskning Handel, økonomi Service Metal, mekanik Mad, ernæring Idræt Vagt, redning Film, teater, musik Håndværk, industri Teknik, naturvidenskab Salg, marketing Kunst, design
Alfabetisk indeks
Indeks over indholdet på UddannelsesGuiden.dk
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V X Y Z Æ Ø Å

Kommentar
Fra : join

Dato : 13-06-07 14:52

http://www.suhrs.dk/SuhrsWeb.nsf/index.html?OpenPage&id=Ansoegere&m=1

Citat
Optagelse
SUHR'S optager 200 (heraf 65% under kvote 1 og 35% under kvote 2) studerende på uddannelsen til professionsbachelor i ernæring og sundhed med studiestart i hhv. september og februar måned.

Du kan læse mere om SUHR'S dimensionering og adgangskvotienter

Mest stillede spørgsmål om ansøgning og optagelse
Adgangskrav
For at blive optaget på uddannelsen til professionsbachelor i ernæring og sundhed skal følgende adgangskrav opfyldes:
studentereksamen (stx), højere forberedelseseksamen (hf), højere teknisk eksamen (htx) eller højere handelseksamen (hhx)
særligt hf- forløb for fremmedsprogede (GIF)
en relevant erhvervsuddannelse, fx ernæringsassistent eller gastronom
Specifikke adgangskrav
Engelsk og kemi på C-niveau samt matematik, biologi eller samfundsfag på C-niveau. Disse krav gælder, uanset hvilken af ovennævnte uddannelser du søger ind med.
Ansøgningsfrister:
Kvote 2: 15. marts
Kvote 1: 5. juli
Kvote 1
Optagelsen under kvote 1 sker alene efter eksamenskvotienten fra den adgangsgivende eksamen.
SUHR'S har siden foråret 2002 haft kemi på C-niveau som minimumskrav for optagelse. Dette skyldes at undervisningen på SUHR'S foregår på hvad der svarer til kemi B-niveau. Det er derfor en forudsætning, at de studerende har kendskab til den grundlæggende kemi for at få fuldt udbytte af undervisningen.
Dette betyder, at hvis du har taget faget fysik/kemi på HF, er det ikke nok, og du bliver nødt til at læse kemi på C-niveau for at opfylde vores optagelseskrav.
De fleste som ikke allerede opfylder kravet om kemi på C-niveau, og som ønsker optagelse på SUHR'S, vælger at læse det på GSK, VUC eller Studieskolen (se nedenfor) i sommerferien op til studiestart.
Opfylder du derfor ikke kravene, når du søger optagelse via koordineret tilmelding, skal du huske at skrive, hvis du har tænkt dig at læse kemi C-niveau i sommerferien. Ellers vil du ikke blive optaget, da du derfor ikke opfylder adgangskravene.
Kvote 2
Optagelseskriterierne for kvote 2 er beskrevet på Uddannelsesguiden.dk under afsnittet Ernæring og sundhed. Disse kriterier er fælles for alle optagelsessteder, men det enkelte seminarium kan udover de nævnte selv fastsætte yderligere kriterier.
SUHR'S administrerer de fælles optagelseskriterier efter følgende retningslinjer:
Kvotient ved den adgangsgivende eksamen
Ifølge kriterierne lægges der kun vægt på karakteren, hvis den er mindst 7,5. Der foretages en gradueret vægtning efter stigende eksamenskvotient.
Almene personlige kvalifikationer og erfaringer
Vi foretager en vurdering af din ansøgning med hovedvægt på omfang af erhvervsarbejde, samt om du har afsluttet en erhvervsuddannelse. Vurderingen justeres med udgangspunkt i evt. højskoleophold og/eller udlandsophold.
Specielle personlige kvalifikationer og erfaringer
Vi foretager en vurdering med hovedvægt på varighed og omfang af pædagogisk, socialt samt relevant faglig uddannelse og/eller erhvervserfaring, idet der samtidig anlægges et skøn over relevans i forhold til uddannelsen.
Ved ansøgning i kvote 2 skal du vedlægge din ansøgning en levnedsbeskrivelse med en kort begrundelse for, hvorfor du søger optagelse på uddannelsen på SUHR'S. Desuden kan udtalelser fra arbejdsgivere, organisationer m.v. vedlægges.
Alle eksamensbeviser og alle udtalelser skal bekræftes af to vitterlighedsvidner og må kun indsendes til seminariet i kopi, ikke i original.
Ved optagelse i 2008 gælder følgende krav ved optagelse under kvote 2:
SUHR'S administrerer de fælles optagelseskriterier efter følgende retningslinjer:
Kvotient ved den adgangsgivende eksamen
Der foretages en gradueret vægtning efter stigende eksamenskvotient, og under hensyntagen til nedenstående kompetenceområder.
Almene personlige kvalifikationer og erfaringer
Der foretages en vurdering af din ansøgning. Der må højst indgå aktiviteter af en samlet varighed på 12 måneder. Følgende aktiviteter kan enkeltvis, eller i kombination udgøre vurderingsgrundlaget:
1.Relevant erhvervserfaring (minimum 6 mdr.)
2.Udlandsophold (minimum 3 mdr.)
3.Højskoleophold (minimum 3 mdr.)
4.Ophold på husholdningsskole (minimum 3 mdr.)
5.Relevant frivilligt arbejde
Ved ansøgning i kvote 2 skal du vedlægge din ansøgning en levnedsbeskrivelse med en kort begrundelse for, hvorfor du søger optagelse på uddannelsen på SUHR'S . Desuden kan udtalelser fra arbejdsgivere, organisationer m.v. vedlægges.
Alle eksamensbeviser og alle udtalelser skal bekræftes af to vitterlighedsvidner og må kun indsendes til seminariet i kopi, ikke i original.
Elektronisk tilmelding
Den 1. maj 2004 åbnede optagelsesportalen på optagelse.dk, hvor ansøgere kan søge om optagelse på uddannelserne elektronisk ved hjælp af digital signatur.
Den Koordinerede Tilmelding
Optagelse sker via KOT (Den Koordinerede Tilmelding), enten via KOT-hæftet eller via KOT's hjemmeside. KOT-hæftet udleveres i afgangsklasserne på de gymnasiale uddannelser, afhentes på SUHR'S eller på alle øvrige videregående uddannelser, på informationscentrene for de videregående uddannelser (ivu*C) og på arbejdsformidlingskontorerne (AF).
Ansøgning kan som sagt også ske via KOT's hjemmeside www.kot.dk, hvor du kan udfylde prioriteringsskema og ansøgningsskemaer. Det vil spare dig for en masse tid, da alle dine grundlæggende oplysninger automatisk overføres fra skema til skema.
Når du har udfyldt skemaerne skal du printe dem ud, skrive dem under og sende dem med posten.
Har du spørgsmål i forbindelse med optagelse kan du kontakte studievejleder Gitte Holm Nielsen, telefon 3345 0314.
GS - Gymnasial Supplering
Alle med en gymnasiel uddannelse kan læse gratis på GS. Det tager ca. fem uger at tage kemi på C-niveau, og kurset skal afsluttes med en eksamen.
Hvis du vil tage GS-kurser skal du være opmærksom på følgende:
Du skal have afsluttet din studentereksamen, HF, HHX eller HTX
Ikke alle fag kan tages som GS-kurser. Kun fag, der direkte kræves for at komme ind på en videregående uddannelse, koordineres som GS-kurser
Kurserne skal normalt skal være afsluttet senest 1. juli, for at du er kvalificeret til at søge ind samme år
Der findes hel- og halvårlige kurser samt enkelte turbokurser i sommerferien
Der er et begrænset udbud af kurser
GS giver mulighed for at få SU uden at det koster noget i klippekortet til videregående uddannelse
Søg yderligere oplysninger på GS Danmark, hvor du også kan se samtlige udbudte kurser.
VUC Frederiksberg
Trænger du til at få genopfrisket din kemi-viden, kan du også kontakte VUC Frederiksberg.
Studieskolen
Endelig kan du også få genopfrisket din kemi-viden, ved at kontakte Studieskolen, som afholder kurser i kemi. Hvis der er tilstrækkelig med tilmeldinger afholdes kursus i august måned.
Overflytning
Studerende på uddannelsen til professionsbachelor i ernæring og sundhed har mulighed for at blive overflyttet fra en uddannelsesinstitution til en anden efter første studieår. Proceduren er enkel, og alle kan blive overflyttet. Læs alt om proceduren for overflytning.
Opdateret: 18-04-2007 (Lillian Bigum Christensen)

Kommentar
Fra : join

Dato : 13-06-07 14:54

Jeg bliver nødt til at hoppe af nu (tidsmangel) kommer tilbage senere
vh
join

Kommentar
Fra : join

Dato : 13-06-07 14:57

.... men mon ikke det ser ud til at der skal noget HF ind over ???...

Godkendelse af svar
Fra : SandraFalk

Dato : 13-06-07 15:12

Tak for svaret join.

Kommentar
Fra : join

Dato : 13-06-07 20:56

Her er lidt om HF, normalt tager det 2 år, men muligvis kan du få MERIT for noget, hvis du har haft det på Handelsskolen i forvejen. HF kan også læses som enkeltfag. Selvom ansøgningsfristen nu er overskredet, kan man altid rette henvendelse til skolen for at høre om de har en plads alligevel.

http://www.ug.dk/Uddannelse.aspx?article_id=udb-hfny

Google HF - findes i næsten alle byer...
http://www.google.dk/search?hl=da&q=hf&meta=

SU til hf..
http://www.su.dk/

Månedligt SU-stipendium til studerende på 20 år og derover

Hjemmeboende, før skat :
2.412 kr.
Udeboende, før skat :
4.852 kr.

Tillægsstipendium til forsørgere

Tillægsstipendium til enlige forsørgere,
pr. måned, før skat

4.852 kr.
Tillæg til forsørgere, der bor sammen med en SU-modtager,
pr. måned, før skat

693 kr.

Stipendium til undervisningsafgift

Supplerende stipendium som tilskud til dækning af undervisningsafgift, maksimalt pr. måned, før skat

1.893 kr.*

Du ønskes held og lykke med dit foretagende..

venlig hilsen
join

Kommentar
Fra : join

Dato : 13-06-07 20:58

Hov, jeg havde ikke regnet med at du lukkede spørgsmålet så hurtigt, men du skal have tak for de fine stjerner.

go vind til dig fremover

join