/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Problemer i Vester Tørslev.
Fra : maj_britt
Vist : 1317 gange
100 point
Dato : 12-05-07 11:37

Christen Laursen Hyltoft, f. her o. 1807, husmand i V. Tørslev, død 25. dec. 1875. Nævnes i 1860 som husfæster og arbejdsmand på Bolsbjerg.
Gift 21. aug. 1841 i V. Tørslev med fruemtimmeret Maren Pedersdatter, d. af afdøde Peder Nielsen Primdahl i Gettrup

Det ligger fast, så langt, så godt.

Vielsen i V.Tørslev er fundet, opslag 13 AO Vester Tørslev, Randers.

MEN: Ved vielsen står der og ligeledes afdøde hustru Mette Hansdatter.

Maren må være født i 1807 iflg. DDA:

randers, Nørhald, Vester Tørslev, Vester Tørslev, et huus, 13, FT-1845, B7008
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christen Lausen Hyltoft 38 Gift huusmand her i sognet
Maren Pedersdatter 39 Gift hans kone her i sognet
Mette Marie Christensen 12 - deres børn her i sognet
Niels Christensen Hyltoft 9 - deres børn her i sognet
Ane Christensen

og iflg. kirkebog for V.Tørslev opslag 45 ( 1793-1814) der er Sidsel Madsdatter mor til hende?

Det samme påstår DDA:

randers, Nørhald, Vester Tørslev, Gietterup Bye, en Gaard, 20, FT-1834, C1749
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Nielsen 72 Gift Selvejergaardmand
Sidsel Madsdatter 63 Gift hans Kone
Mads Pedersen 30 Ugift deres Børn
Maren Pedersdatter 27 Ugift
******************************''

Hvad nu? Forkert Maren?

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 12-05-07 12:13

Undskyld, jeg er lidt stresset idag, og - måske derfor - kan jeg ikke lige forstå hvad problemet er. Kan du ikke bøje det lidt i neon for mig ?

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 12-05-07 12:29

Problemet er at Maren skifter mor:

ligeledes afdøde hustru Mette Hansdatter.

der er Sidsel Madsdatter mor til hende?

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 12-05-07 13:14

Christen Lauritsen Pedigree

Birth:
Christening:
Marriage:
Death:
Burial:
--------------------------------------------------------------------------------

Wife
Maren Pedersen Pedigree

Birth: About 1806 Skellerup, Vester Torslev, Randers, Denmark
Christening:
Marriage: 21 AUG 1841
Death: 28 OCT 1880
Burial:

Father: Peder Herman Nielsen Family
Mother: Mette Kirstine Hansen
************************************

Har vist været ude efter den forkerte Maren.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 12-05-07 13:45

Nej, jeg forstår det ikke rigtigt - jeg er nok for stresset idag, til at kunne være til hjælp. Undskyld.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 12-05-07 13:49

Helt ok, problemet er løst, der var to Maren, hvor faren havde samme navn, jeg ledte bare i det forkerte sogn.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 12-05-07 15:12

Men, præceptor , du kan da lige finde Niels Primdahl for mig, født i Vester Tørslev ca. 1703

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 12-05-07 17:41

Hvorfra ved du at han blev født i Vester Tørslev - kan han ikke have været født i Primdal ? og have fået sit tilnavn der fra ?

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 12-05-07 19:03

Niels Primdal
Male Family

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth: About 1703 Of, Vester Torslev, Randers, Denmark

Christening:
Death: Vester Torslev, Randers, Denmark

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 12-05-07 21:02

Nej, den holder ikke vand. IGI er fuld af sådanne angivelser, hvor mormonerne har fundet en person i et eller andet sogn, men ikke har fundet personens fødsel/dåb i sognets kirkebog. Det er tilfældet når kirkebogen måske helt mangler eller har lakuner, eller som det vel oftest er tilfældet, når personen er født et helt andet sted.

Hvis Niels Primdal er den første af denne Primdal slægt, så kom han formentlig fra Primdal, og i det Levende Danmarkskort er der kun eet eneste sted i Danmark der hedder Primdal, og det ligger samme sted som Rønbjerg Kirke - altså i Rønbjerg Sogn i Ringkøbing Amt. Og i 1703 er der godt nok født en Niels i sognet derovre, men er jo nok et for spinkelt grundlag - du ville straks være bedre stillet hvis du udover Primdal tillavnet også kendte hans patronym.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 13-05-07 11:47

Jeg ved godt den ikke holder vand , men det eneste spor, jeg p.t. har.

Og er stadig i vildrede, fordi:

Vielsen i V.Tørslev er fundet, 21-8-1841, opslag 13 AO Vester Tørslev, Randers. Mellem Maren Pedersdatter og Christen Laursen Hyltoft, der står:

d. af afdøde Peder Nielsen Primdahl i Gettrup.

Men Peder dør først 20-2-1853 i Vester Tørslev?

Men jo en del af det der gør slægtsforskning sjovt, at finde de rigtige brikker og lægge dem de rigtige steder.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 13-05-07 12:36

Det kunne jo umiddelbart lyder som om der fandtes flere forskellige personer med det samme navn, og det er jo også en mulighed.

Bortset fra det, er det nu ikke altid at oplysninger er korrekte selvom de er skrevet ned.

Jeg har f.eks. også et mysterie som jeg nok aldrig kommer videre med. En mand og en kvinde bliver gift og får et par børn i et sogn hvor hverken manden eller kvinden selv var født.

Manden kan jeg slet ikke finde i nogen Folketælling. Hans fornavn er egentlig Hans Christian, men til daglig bliver han åbenbart kun kaldt Christian og/eller Christian Smid, efter hans erhverv.

Ved førstkommende FT efter parret har fået deres børn, er konen opført som ugift, mens manden ikke er med i tællingen. Ved næste FT er konen opført som enke. Nogle år senere dukker manden så op igen på papiret, idet han da er fundet druknet i en grøft og bliver begravet, og først derefter er kvinden så enke og forbliver enke til sin død.

Jeg forestiller mig, at manden kan have vagabonderet, eller at han måske har været bigamist - sådan nogen findes jo også. Og når man vil dykke ned i anerne må man være forbredt på lidt af hvert

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 13-05-07 16:11

Jeg har tanken at det kan være to forskellige mænd med samme navn, det er jo set før

Og pudsigt nok, så står Marens mor også som død ved datters vielse, men jeg kan så ikke finde hende død i sognet. Og man skulle vel mene at hun dør i samme sogn som sin mand.........medmindre hun er stukket af med din vagabondmand?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-05-07 20:12

Sjovt nok hedder flere af mine kusiner her i grænselandet Primdal,
efter deres morfar Lærer Primdal, der i mange år underviste på den danske skole i Kobbermølle,
"KupferMühle", lige syd for grænsen ved Kruså...
Men han kom fra Salling og kunne ikke et ord tysk, da han begyndte at undervise i Flensborg.

Er Primdal familien fra Salling af interesse? Så skaber jeg gerne kontakt...
Ellers finder jeg kun denne Primdal datter:
"
MADSDATTER PRIMDAL, Else
   Christening Date:   26 Oct 1777   Gassum, Randers, Denmark
   Father:   Mads NIELSEN PRIMDAL
   Mother:   Giertrud LASDR
"
Måske er hun i familie med din Peder Nielsen Primdahl??

Også jeg tror Primdal bare er noget de blev kaldt...
Fordi den ældste af dem formodentlig kom fra Primdal???

Senere blev de sikkert rigtige Primdal ligesom mine kusiner der er døbt Mogensen
Hilsen Svend

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 13-05-07 21:28

maj_britt:
Citat
Og pudsigt nok, så står Marens mor også som død ved datters vielse, men jeg kan så ikke finde hende død i sognet.

Sådan forstod jeg det nu ikke da jeg kastede et blik på opslaget. Jeg forstod det sådan at brudens forældre var den afdøde Peder Nielsen Primdall og hans hustru Mette Hansdatter. Meeeen, jeg vil ikke lægge hovedet på blokken

Jeg fandt nu heller ikke Peder Nielsen Primdal død i Vester Tørslev - det nærmeste var en Christen i 1841 død 7 Maji, begravet 13 Maji Christen Nielsen Primdal, Husmand af Vester Tørslev, 65 Aar.
1814-1853 oplag 118

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-05-07 21:52

Her er en anden yngre Peder Nielsen Primdal, måske hans barnebarn?
"
randers, Onsild, Skjellerup, Gjettrup Bye, et Huus, 32, FT-1834,

Peder Nielsen Primdal 67 Gift Huusmand
Maren Jensdatter 64 Gift hans Kone
Kjersten Pedersdatter 23 Ugift deres Døttre
Dorte Pedersdatter 24 Ugift deres Døttre
Niels Nielsen 1 Ugift Sidstnævntes Søn
"
Ligesom Gettrup ligger lige nord-vest for V. Tørslev, ligger Gassum jo lige syd-øst for samme by;
så mon ikke begge yngre Nielsen Primdal hører til samme familie? Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-05-07 22:29

Hvis ikke kirkebøgerne i Vester Tørslev sogn omfatter din Peder Nielsen Primdals fødsel
er her alternative sogne i Nørhald herred, Randers amt

Asferg sogn
Fårup sogn
Gassum sogn
Glenstrup sogn
Hald sogn
Kousted sogn
Linde sogn
Spentrup sogn
Tvede sogn

Skjellerup er dog så tæt på Hobro at det findes i Onsild herred, Randers amt,
med endnu flere muligheder for valg af kirkebøger...

Ifølge Sognetræf. God fornøjelse Svend

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 14-05-07 00:56

svendgiversen, selvom det ikke hører hjemme i denne tråd, så vil jeg lige bemærke at jeg havde ventet at se dig på banen med den holstenske knippelskræmmer: http://www.kandu.dk/spg104293.aspx

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 14-05-07 08:43

"Sådan forstod jeg det nu ikke da jeg kastede et blik på opslaget. Jeg forstod det sådan at brudens forældre var den afdøde Peder Nielsen Primdall og hans hustru Mette Hansdatter. Meeeen, jeg vil ikke lægge hovedet på blokken"

Læg du bare hovedet på blokken

Jo tak, Svend, en kontakt ville da ikke være helt dårlig.

Jeg begynder forfra med Maren, der MÅ være en fejl et sted.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 14-05-07 09:05

Normalt tillægger jeg ikke stavning af navne den helt store betydning, men i en af kirkebøgerne undrede jeg mig over, at det der så ud til at være den samme håndskrift, snart skrev Primdal, snart skrev Primdall og endelig også skrev Primdahl.

Jeg ved ikke om disse forskelle kan tillægges betydning, men en af grundene til at folk fik tilnavne, kunne være for at kende forskel, når der var flere forskellige (jævnaldrende) med samme navn.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 14-05-07 12:57

Jeg er p.t.kun sikker på dette:

Gift 21. aug. 1841 i V. Tørslev med fruemtimmeret Maren Pedersdatter, d. af afdøde Peder Nielsen Primdahl i Gettrup og ligeledes aføde hustru Mette Hansdatter.

Og denne:

1826. konf. Kirsten Pedersdatter Primdahl i Skellerup
******************************************

Der står jeg lige nu.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 14-05-07 14:20

Vester Tørslev 1814-1853
Konfirmation 1820
Maren Pedersdatter i Tørslev
Forældre:
Husmand i Gietterup P.Nielsen og Hustrue i Skiellerup Sogn
Født 13 Martz 1804

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 14-05-07 14:43

Den har jeg luret, problemet er bare at jeg ikke kan finde den fødsel.

Jeg har kigget Svenstrup/Vester Tørslev 1793-1813, negativ.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 14-05-07 15:21

maj_britt:
Citat
Men Peder dør først 20-2-1853 i Vester Tørslev?

Den var jeg ikke istand til at finde tidligere, men den var i Skellerup Sogn:

Skellerup Sogn 1812-1853 opsl. 130
1853 Død. 10 Feb. Begrav. 20 Feb. Peder Nielsen Primdal

og samme sted: opsl. 137

1840 Død 31 Mai Begravet 6 Juni Mette Jensdatter, Aftægtsmand Peder Primdalls Kone af Gjettrup 70 Aar

Du kan jo ikke bruge dette til andet end til overblik og eliminering.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 14-05-07 15:31

Citat
Den har jeg luret, problemet er bare at jeg ikke kan finde den fødsel.

Jeg har kigget Svenstrup/Vester Tørslev 1793-1813, negativ.

Men, du skal vel kigge efter den i Skellerup, og der støder du på det problem at de tidlige bøger mangler.

Citat
Skellerup (Onsild H.). F 1812-91; K 1812-91; V 1812-91; D 1812-91.
Hvds. Hobros Pgd. brændte 19. Aug. 1812 og med den Kbgr,

Fødselsdato kendes kun fordi den er oplyst ved konfirmationen.

Accepteret svar
Fra : præceptor

Modtaget 100 point
Dato : 14-05-07 15:45

Den der Præstegårdsbrand kan måske forklare lidt af kaos omkring disse personer, så måske skal du ind i overvejelser om, at der måske kun er een Peder Nielsen Primdal, samt at Mette Jensdatter og Maren Jensdatter måske er een og samme person og måske endda også er identisk med Mette Hansdatter.

Det kan synes lidt meget at skulle sluge alle disse tre navne til samme person, men under omstændighederne ikke usandsynligt.

Så har du problemet tilbage at Peder Nielsen Primdal ved brylluppet betegnes som afdød, men, men, men det kan også være en fejl at han ved brylluppet betegnes som afdød. Kirkebogsførerne roder rundt i det og må støtte sig til deres måske teflonagtige hukommelse, fordi de ikke har de gamle bøger at slå det efter i. Dette er heller ikke usandsynligt.

Hmm, gad vide om jeg ikke skulle have solgt elastik i metermål i sin tid, så ville jeg måske have været en holden mand nu

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 14-05-07 17:33

Så tyder det på at oplysninger på FS er korrekte.

Det må jeg sætte min lid til i første omgang

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 14-05-07 17:40

Men da stadig lige pudsigt at Peder står som død ved vielsen, hvis han lever i bedste velgående?

Har præsten ikke spurgt bruden? Nå, jeg lægger familien lidt på køl og kaster mig over andre huller ( dem er der jo en del af).

Godkendelse af svar
Fra : maj_britt

Dato : 14-05-07 17:40

Tak for svaret præceptor.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 14-05-07 18:52

Maj_britt:
Citat
Men da stadig lige pudsigt at Peder står som død ved vielsen, hvis han lever i bedste velgående?

Hvis du omvendt laver en søgning i Randers Amt på ordet PRIM ved FT 1834, FT 1840 og FT 1845, så begrænser personudvalget med navn Peder Nielsen Primdal sig til ham. Og det er jo mærkeligt, hvis der så skulle være to af slagsen.

Kan man forestille sig, at kirkebogsføreren kan have spurgt bruden eller brudgommen? Og de på en eller anden måde får talt fordi hinanden, således den adspurgte først taler om den nyeligt afdøde mor eller svigermor, eller at brud og brudgom kan have talt i munden på hinanden således at kirkebogsføreren - der stadig mangler kirkebøgerne at støtte sig til - får det galt i halsen med hvem det var, der var afdød, og da misforståelsen så måske søges rettet, får præsten det igen galt i halsen og tilføjer det med den "ligeledes afdøde hustru" ?

Vi har jo det problem, at der mangler en kandidat med navnet Peder Nielsen det rette sted på nogenlunde rette tidspunkt.

Vi har jo også det problem, at der såvidt jeg husker ikke findes tegn på hverken en Maren eller Mette Hansdatter de relevante steder i FT i det hele taget.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 14-05-07 19:30

Dominica v. post. Trinit: d: 20 Jun: blev Døbt Niels Primdals Barn af Tørslefs Bye. kaldet Peder, blev baaret af Jomfru Anne Sophie _____ ____ Kiellerup. Testes ChristenLykkemark, Niels Overgaard, _____ _______, Matthis Michelsens Hustru og Niels Samuelsens Hustrue alle af Tørslef Sogn.

1702-1792 Svenstrup-Tørslev, Nørhald, Randers opsl. 99

Jeg ved ikke om du har eller om du i det hele taget ser det, så kip lige engang med flaget som signal.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 15-05-07 07:55

Du kan tro jeg følger med.

Jeg gætter på at den Peder, Niels får døbt der i 1761 er død, fordi min Peder bør være fra 1768, alternativt at alder bare ikke spillede den store rolle dengang ( sådan har jeg det også i dag).

1826. konf. Kirsten Pedersdatter Primdahl i Skellerup er en søster til Maren, det tør jeg godt stole på.

Marens 3 børn hedder: Mette Marie, Niels og Ane, de to første opkaldt efter mormor og farfars far og Ane sikkert opkaldt efter farmor, der hedder Anne ( som jo godt kan være Ane).

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 15-05-07 08:32

Opslag 99, der hvor Peder døbes, der døbes Dorthe også, en søster.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 15-05-07 08:45

Og opslag 104, Herman og Peder Herman, der er han jo.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 15-05-07 09:16

Så har jeg fundet en række af børn fra Niels Primdal:

Kirsten 1738
Dorthe 1742
Dorthe 1760
Peder 1761
Maren 1762
Peder Herman 1768
Herman 1768
****************

Der er givet flere, springet mellem 42 og 60 levner jo rum for et par mere, sikkert med ny kone.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 15-05-07 09:48

Og hvad står der i opslag 60, Kirsten dør 4 år gammel?

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 15-05-07 11:41

Det må jeg nok sige, her er der sandelig sket ting og sager mens jeg har ligget og snuet.

Jeg har - til AO - fejlmeldt Randers, Gjerlev, Kærby 1693-1791 og Randers, Gjerlev, Kærby 1791 - 1814 hvor der skal findes et bryllup - men, hvor alle filerne tilsyneladende mangler.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 15-05-07 12:08

Citat
1742 Festo Annuntiat Marie d. 17 Marts blev Niels Rindals Barn af Tørslef
kaldet Kisten begravet gammel 4 Aar mindre 3 maaneder ________ _______
______________ Barn som aldrig havde viist noget tegn til nogen __________
__________ i skjønsomhed eller forstand og efter sin væxt var aldrig blevet
større end det var, dødet blev fød etc:

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 15-05-07 13:03

Kunne der ikke stå Niels Primdal?

Han får nemlig en Kirsten i 1738.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 15-05-07 13:26

Citat
Kunne der ikke stå Niels Primdal?

Forskellen er jo ikke særlig stor mellem de to navne. Pr eller R - n eller m, men princippet er jo at man skal skrive det man læser, som man læser det, og derefter kan man jo tolke resultatet.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 15-05-07 14:04

Jow

Han får flere, som jeg havde gættet mig til, en dødfødt i 1745 og en død i 1740, som jeg ikke kan finde født.

Jeg kan kun finde en kone, hun bør være fra 1729, dør i 1802, men lidt underligt at hun skulle få børn over en årrække på ialt 30 år.

Så der MÅ være en kone mere.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 15-05-07 15:36

Der skulle være en copulation i Kærby Sogn d. 9 Feb. 1739 af Niels Primdal og Maren Jensen, men det er jo desværre ikke muligt at tjekke det online, fordi der er er kuk i de to ældste bøger i sognet hos AO.

Jeg har fejlmeldt det, men der kan både gå år og dag, inden de får det rettet.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 15-05-07 21:36

Jeg har lagt en farvelagt tydning af navnet her: http://phoebus.atspace.com/adskil/rindal.html

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 16-05-07 08:22

Ja, kan godt se det.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 16-05-07 08:47

Opslag 85, intro. kvinder i 1738, der står der Primdal.....

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 16-05-07 08:57

Citat
Han får nemlig en Kirsten i 1738.

I 1738 læser jeg navnet som Niels Prendal, så mon ikke kirkebogsføreren er i tvivl om, hvad manden egentlig hedder, og hvordan navnet egentlig skal staves ?

Det kender vi jo også til nu om dage, at vi kan høre et navn tit, og alligevel få forkert fat i det. Jeg har selv været ude for, at jeg misforstod en mands navn og derfor kaldte ham noget forkert, indtil manden til sidst gjorde mig opmærksom på at jeg kaldte ham noget forkert, hvorefter han stavede sit navn for mig.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 16-05-07 09:06

Citat
Opslag 85, intro. kvinder i 1738, der står der Primdal.....

Det læser jeg også som Prendal, ligesom ved dåben. Men, det ændrer jo ikke ved, at kirkebogsføreren blot kan have misforstået navnet ...

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 16-05-07 09:46

I første omgang kan hun blive som Primdal, hun er ikke så vigtig.

Og Myndeklubben blev til Mølleklubben via en telefon og derefter på et brev. Så jow, navne er besværlige, selv nu om dage.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 16-05-07 16:48

Vedr. Copulationen i Kærby Sogn i Randers amt d. 9 Feb. 1739 mellem Niels Primdal og Maren Jensen, skal du nok ikke have for høje forventninger, fordi der - i mine øjne - serud til at stå noget i retning af Ræbendal eller Aabendal - og årstallet er heller ikke 1739, men 1737 for forlovelse og 1738 for copulation.
Dnica 21 Post Trinit blev Niels Ræbendal og Maren Jensdatter trolovede og blev __ Copulerede Dncia Sexagesima.

Domenica 21 post Trinitatis = 10 November 1737
Domenica Sexagesima = 9. Feb. 1738

http://phoebus.atspace.com/adskil/rabendal.html