/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
tydning af skrift i kirkebog
Fra : thoustrup
Vist : 945 gange
100 point
Dato : 11-05-07 23:18

Jeg er på jagt efter min tipoldefars far. jeg ved så meget:
Min oldefar hed Hans Roed og er født 15. marts 1838 i Vigerslev sogn i Skovby Herred i Odense amt
I kirkebogen står der Hans Rod, men det skulle være Roed.
Hans far ifølge kirkebogen er Rasmus Hansen, men i min morfars erindringer skulle han hedde Rasmus Jensen. Jeg tror mest på kirkebogen.
Mine tipoldeforældre blev ikke gift, så jeg kan ikke rigtig finde ham Rasmus Hansen, jeg kan ikke så godt læse det præsten har skrevet i feltet hvor forældrenes navne står, jeg kan se at der skulle stå Rasmus Hansen af Holsten, jeg tror det kan dreje sig om Holstenhuus ved Fåborg, der er en Rasmus Hansen i folketællingerne i 1834 på Holstenhuus som tjenestemand, der kunne passe med alderen, nemlig født i ca. 1808. ham kan jeg desværre ikke følge hverken før 1834 eller efter.

Hans Roeds dåb findes i Vigerslev sogn, Skovby Herred, Odense Amt, 1826 til 1843 opslag 27, ved 3 tallet, år 1838, hvad præcis står der foran Rasmus Hansen?

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 11-05-07 23:57

Jeg får det til at være Knippelskræmmer hvor knippels = knipling.

Du ser selvfølgelig at der kun er eet m i kræmmer, men stregen over bogstavet betyder fordobling.

Ved konf. 1839-1873 opsl. 22 er navnet stavet Roed

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 12-05-07 17:07
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-05-07 19:32

På opfordring
(undgår de resourcekrævende kirkebøger her i sommertiden)

Finder kun følgende Rasmus Hansen født ca 1808 i Svendborg Amt:
"

HANSEN STOKKEBROE, Rasmus   Chr   1807   Sven   VesHae
Fa:   Hans HANSEN STOKKEBROE
Mo:   Karen NIELSDR

HANSEN, Rasmus   Bir   1808   Denm   Sven   Flodst
Fa:   Hans JENSEN
Mo:   Anne JENSDR

HANSEN, Rasmus   Bir   1808   Denm   Sven   Svendb
Fa:   Hans JENSEN
Mo:   Dorthea RASMUSDR

HANSEN NAVNE, Rasmus   Chr   1808   Sven   Skrobe
Fa:   Hans NAVNE
Mo:   Anne NIELSDR
"

Bemærk nr to hvor foldefr hedder Jensen, som din morfar husker det...
Hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-05-07 19:37

foldefr lig oldefar...

hed han virkelig Rasmus Jensen er der to muligheder:
"
JENSEN, Rasmus   Bir   1808   Denm   Sven   Brahet
Fa:   Jens JACOBSEN
Mo:   Susanne HANSDR

JENSEN, Rasmus   Bir   1808   Denm   Sven   Kvaern
Fa:   Jens RASMUSSEN
Mo:   Anne Elisabeth DAVIDSDR
"

Den sidste er langt væk fra Fåborg,
om den første har vi en lokal ekspert Finn Kyhn...

Finn kan du hjælpe? Svend

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 14-05-07 20:27

svendgiversen:
Citat
Finder kun følgende Rasmus Hansen født ca 1808 i Svendborg Amt:

Men, denne Rasmus Hansen var Knippelskræmmer, og sådan nogen kom først og fremmest fra Tønder for de bedste og dyre vares vedkommende, samt senere også fra Holsten hvor deres kniplinger vist var billigere og vist ikke blev regnet for at være så fine som Tønder kniplingerne. Der står at han kom fra Holsten, og når han jo var knippelskræmmer, så kan vi vist roligt tage det for gode varer.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-05-07 20:12

Er han nu også fra Holsten?
Rasmus Hansen er jo pære dansk...
(hvorfor siger man sådan??)

Hvis man søger i Holsten så langt tilbage i tiden:

Folketællingerne har her 1803 i stedet for 1801, for vore gamle Hertug dømmer,
men da er Rasmus jo ikke født.

Angående hans far/ældre søskende...
Hed faderen dernede på den tid Xxxx Hansen eller Hans Yyyyyyy
(Vi fik vist indført bevarelsen af familie navne fordi det havde man sydpå? i Hertugdømmerne??)

Angående erhverv er man flinke til at anføre det i de gamle Holstenske folketællinger fra 1803
men naturligvis på tysk: hvad hedder f.eks. "Kniplingskræmmer" som Holstensk erhverv betegnelse?
(mon faderen var i samme branche?? i 1803?? i 1834 er Rasmus vel på Fyn???

Hos Mormonerne finder jeg en firefoldig Asmus Hansen født 1810,
vel næppe ham...

Hvis Rasmus Hansen virkeligt kom fra Holsten?
En rigtig svær ophave at opspore hans familie...

Med mindre vi har nye/flere/andre oplysninger , Svend

Accepteret svar
Fra : præceptor

Modtaget 100 point
Dato : 15-05-07 21:48

Mon thoustrup har glemt at han oprettede tråden her?

Han fik jo prompte svar på den tydning han bad om.

Godkendelse af svar
Fra : thoustrup

Dato : 15-05-07 22:30

Tak for svaret præceptor.
ja tak rolig nu, jeg skal nok, som Kjeld sagde i Olsen Banden.
nå men jeg er meget inponeret over alle jeres svar.
jeg er nu spændt på om jeg kan komme videre.
Min morfar skrev i 1920 at han farfar(Hans Roed) var søn af en Rasmus Jensen (ikke Hansen), og han var ladefoged på Dallund slot i 24 år, og rigtig nok findes der en Rasmus Jensen der, han er født i Hårslev i 1802, samme år som en anden Rasmus Jensen, der senere dukkede op i Veflinge, og hans liv kan jeg følge, Den Rasmus fra Dallund slot bliver gift mellem 1845 og 50, men jeg kan ikke finde ud af med hvem og hvor, jeg har været rundt i nabosogne.
Min morfar mener at Rasmus Jensen døde som 64 årig, det vll så sige 1866, og netop det år dør den Rasmus Jensen, som boede i Veflinge, så forvidringen er komplet, det kan som jeg står nu være både den Rasmus Hansen som i Kirkebogen står, og være begge Jensen'er fra både Veflinge og Dallund slot.
forvidret?
JA
På min hjemmeside står der noget om min forskning.
http://www.123hjemmeside.dk/thoustrup
se under Hans Roed nederst i venstre side.

Hvis I har lyst

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 16-05-07 00:27

Det må jeg nok sige thoustrup - du har sandelig mange jern i ilden. Jeg har lige været en tur rundt og kikke.

Ja, jeg havde jo nok en forventning om at du sad og ventede på et resultat. Men, nu kan jeg se at du sandelig har nok at se til.

Hvad gamle Gorm angår, så anslås Danmarks befolkning på hans tid at have været 1/2 million mennesker. Hvis vi sætter tidsspandet til at være 1000 år og sætter en generation til at være 30 år, så vil der være 33 generationer tilbage til gamle Gorm, og dermed vil der være 2 i 33te personer (8.589.934.592) i den fulde stamtavle - hvilket er flere end der nogensinde har boet på jorden.

Tallet afhænger jo meget af antal generationer, og antal generationer afhænger igen af, hvor mange år vi sætter en generation til at være.

M.h.t. Rod/Roed navnet - hvor kommer det fra, og har det noget at gøre med den der Rüde/Rude/Rud slægt med kniplingerne i Vonsild ?