/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Aflæsning af koordinater
Fra : Jimmy17
Vist : 5143 gange
200 point
Dato : 10-05-07 19:04

Hvordan læser man egentlig kordinater?

Et par eksempler:
Odense=
55º 24´ N
10º 23´ Ø

Skanderborg=
56º 1´ 56,1" N
09º 55´ 54,7" Ø

Men hvordan siger man det egentlig?

Hvordan aflæser man det nøjagtigt på et kort?

Ved godt hvordan man finder det på et lille kort, for der står tallene jo på, men hvis det var et alm kort, hvordan vides hvor det er...

Modtager gerne link til kort med koordinat, evt hvor man kan aflæse/indtaste.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-05-07 19:13

Man siger det lige som du har skrevet det.

Man kan kun aflæse et kort, hvor kordinatstregerne er på, du skal samtidig vide størrelsesforholdet på kortet, det er ikke uvæsentligt om det er et 2 cm kort eller 4 cm kort.

Der er nogle kort her

http://www2.kb.dk/kb/dept/nbo/kob/danmarkskort/geodaetisk.htm#

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 10-05-07 19:20

55º, det ved jeg er 55 grader, men hvad er det andet?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 10-05-07 19:21

Grader, minutter og sekunder.....

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 10-05-07 19:22

Skanderborg=
56 grader, 1minut og 56,1 sekunder nord.
9 grader, 55 minutter og 54,7 sekunder øst.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 10-05-07 19:28

her kan man så omregne, hvis det der med grader, minutter og sekunder synes som volapyk
http://www.danbbs.dk/~erikoest/gradient.htm

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 10-05-07 19:29

...nå ja... nu skrev jeg nok så noncelant "nord" og "øst" - men det er nordlig bredde (altså nord for ækvator) og østlig længde (altså øst for Greenwich medianen)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-05-07 19:33

Du finder tallene i toppen og siden af kortet

I toppen kan den f.eks 12° 00 og i siden 56° 00 sæt en finger på de 12 ° med venstre pegefinger og højre pegefinger på 56° lad fingrene mødes ved at følge stregerne ind mod midten, så møder fingrene højrnet af en firkant. I den firkant skal du bruge en milimeterstok for at finde det nøjagtige kordinat 12° 12 56° 10

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-05-07 19:38

Du kan også "lege" lidt med dette kort

http://www.multimap.com/map/home.cgi?overviewmap=DK&client=public&advanced=

Du intaster bare et vejnavn,husnummer og postnummer så får du et oversigtskort over det indtastede, under kortet har du de nøjagtige kordinaterne stående, jeg bruger dem i min gps, og er ikke gået fejl af programmet endnu

Kommentar
Fra : pgroen

Dato : 11-05-07 07:38

Også et populært program som Google Earth kan vise grader, minutter og sekunder:

Vælg "Options", fanebladet "3D-view", "Show Lat/Long" og vælg "Degrees, Minutes, Seconds"

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 20-05-07 11:16

Efter gennemgang af link og ideer, finder ikke noget sted jeg kan taste koordinater for at finde sted, eller omvendt få koordinater ud fra en lokation.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-05-07 11:39

Jimmy17 har du prøvet at kikke på multimap, når du har trykket en adresse, postnummer og by ind, ser du vejen på kortet, under kortet fremkommer kordinaterne

Kik under mapinformation, der står først det vejnavn du har startet med at indtaste osv

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 20-05-07 12:09

Nordsted - på googlemap?

Kommentar
Fra : Nordsted1