/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Hjælp til en ticker(tællesnor)
Fra : Pigen2
Vist : 1219 gange
100 point
Dato : 03-05-07 20:21

På et forum jeg kommer på, har vi sådan nogle tællelinier i vores signatur, som fortæller hvor gamle vores børn er, hvor mange dage til brylluppet der er og lign.

Sådan en ticker kunne jeg godt tænke mig at fremstille selv, men jeg ANER ikke hvordan...

Jeg har fået en kode af én, som har sådan en ticker og fået afvide, at jeg skal bruge en server... Men ja, hvor får man sådan en henne...

Jeg ved selvfølgelig godt at jeg skal lave et billede til den i Photoshop, men så er jeg heller ikke med længere

Håber en venlig sjæl derude kan forstå hvad jeg mener og gider give mig en laaaang forklaring

Kommentar
Fra : farmerib2

Dato : 03-05-07 23:28

Principielt er det 9 forskellige billeder der skal til for at dække hele graviditeten. Det serveren gør, er ud fra din taminnsdato udregne hvornår den skal vise det pågældende billede. Derfor er det eneste det kræver er en webserver og et par linier kode, udover billederne.

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 03-05-07 23:30

Det er ikke en graviditet, men mere:
Barnet er 1 år, 6 uger og 2 dage gammel...

hvordan gør man det...
Og hvordan får man webserver?
Og hvordan finder jeg koderne?

Kommentar
Fra : farmerib2

Dato : 03-05-07 23:45

Ja på samme måde som graviditet laver du selvfølgelig det antal billeder du ønsker at have ticks på. 1 år, 1år 2,5 måneder... osv. osv. Når du har billederne klar, skal du lære noget html.

Det kan du starte med at kikke ind på www.html.dk. Der kan du finde tutorials i forskellige webprogrammerings sprog som du skal kende til for at programmere den ønskede funktionalitet.

Når du har lært det, kan du kikke på indkøb af webhotel til hostning af din egen hjemmeside og dine tickers.

Det er lidt lige som at lære at kravle først, inden man kan lære at gå. :)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-05-07 09:33

Altså en funktion som tæller ned til et bestemt tidspunkt eller dato. Dette kan laves med Javascript og behøver derfor ikke køres fra en server, men kan afvikles på en lokal computer. f.eks. din egen.

Marker og kopier denne kode. Indsæt den i f.eks. Notesblok (notepad.exe) og gem filen som countdown.html
Kode
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
<title>Countdown</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<script type="text/javascript">
<!--
function countdown_clock(year, month, day, hour, minute, format)
{
html_code = '<div id="countdown"><\/div>';
document.write(html_code);
countdown(year, month, day, hour, minute, format);
}

function countdown(year, month, day, hour, minute, format)
{
Today = new Date();
Todays_Year = Today.getFullYear() - 2000;
Todays_Month = Today.getMonth() + 1;
Todays_Date = (new Date(Todays_Year, Todays_Month, Today.getDate(),
Today.getHours(), Today.getMinutes(), Today.getSeconds())).getTime();
Target_Date = (new Date(year, month, day, hour, minute, 00)).getTime();
Time_Left = Math.round((Target_Date - Todays_Date) / 1000);
if(Time_Left < 0)
Time_Left = 0;
switch(format)
{
case 0:
document.all.countdown.innerHTML = Time_Left + ' sekunder';
break;
case 1:
days = Math.floor(Time_Left / (60 * 60 * 24));
Time_Left %= (60 * 60 * 24);
hours = Math.floor(Time_Left / (60 * 60));
Time_Left %= (60 * 60);
minutes = Math.floor(Time_Left / 60);
Time_Left %= 60;
seconds = Time_Left;
dps = 'e'; hps = 'r'; mps = 'ter'; sps = 'er';
if(days == 1) dps ='';
if(hours == 1) hps ='';
if(minutes == 1) mps ='';
if(seconds == 1) sps ='';
document.all.countdown.innerHTML = days + ' dag' + dps + ' ';
document.all.countdown.innerHTML += hours + ' time' + hps + ' ';
document.all.countdown.innerHTML += minutes + ' minut' + mps + ' og ';
document.all.countdown.innerHTML += seconds + ' sekund' + sps;
break;
default:
document.all.countdown.innerHTML = Time_Left + ' sekunder';
}
setTimeout('countdown(' + year + ',' + month + ',' + day + ',' + hour + ',' + minute + ',' + format + ');', 1000);
}
//-->
</script>
</head>
<body>
<div style="float:left;">
Tid til nyt&#229;r 2007/2008 :&nbsp;
</div>
<script type="text/javascript">countdown_clock(08,01,01,00,00,1);</script>
<div style="clear:left;"></div>
</body>
</html>

Du kan nu dobbeltklikke på filen for at få den vist i din browser. Du kan ændre start dato og tid i funktionen: countdown_clock(08,01,01,00,00,1);

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-05-07 09:36

Ps. Hvis du ændrer den sidste værdi fra 1 til 0, så tælles der ned i sekunder alene.

..altså: countdown_clock(08,01,01,00,00,0);

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : farmerib2

Dato : 04-05-07 09:36

Yes yes, du kunne jo også bare hoppe ind på:
http://lilypie.com/

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 04-05-07 09:40

farmerib2: Det er fordi jeg vil have samlet mine 2 unger til én ticker, da jeg syns 2 er for voldsomt... Og det kan man ikke på lilypie (eller andre)

Jer andre: Tak for hjælpen. Jeg kigger lige på det senere

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 04-05-07 23:13

molo: kan jeg "gemme" det bag et billede/tegning?
Og få den til at tælle frem så det bliver fx. dage siden jul istedet?
Kan den vises i en signatur på et forum eller vil det kræve en server?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-05-07 07:23

Man kan hvis man ved hvordan, lave en Javascript rutine som med bestemte intervaller (datoer eller tidspunkter) viser forskellig grafik. Hvis det var dét du mente.

For ikke at 'opfinde' den dybe tallerken er her en artikel, som så udmærket beskriver hvordan det gøres: http://www.webdesign101.dk/slideshow/sequencer.php

Mht. nedtællingsscriptet skrev jeg jo at du blot skal ændre i dato og tid for at tælle ned til et andet tidspunkt. Til jul 2007 f.eks.:

..ret countdown_clock(08,01,01,00,00,0);

..til countdown_clock(07,12,24,00,00,1); (Vises som dato og tid)

..eller countdown_clock(07,12,24,00,00,1); (Vises som sekunder)

Samtidig retter du: Tid til nyt&#229;r 2007/2008 :&nbsp;

..til: Tid til juleaften 2007/2008 :&nbsp;

Citat
Kan den vises i en signatur på et forum eller vil det kræve en server?

Dette kan jeg ikke svare på, når jeg ikke kender til funktionaliteten på det forum du har i tankerne. Hvis det f.eks. skulle vises her på kandu.dk måtte man ..som hvis man vil vise et billede, uploade det til egen server eller en remote host, for derefter at linke til det her på sitet med en http:// henvisning.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-05-07 07:37

Nåeh... nu forstår jeg. Jeg skulle bare liiiiiiige læse indenad

Ja, man kan godt lave et script som tæller op i stedet for ned. Her en 'service' som kan gøre det for dig: http://www.hashemian.com/tools/javascript-countdown.htm ..i parameteren CountStepper skal du blot vælge en positiv tæller værdi.

Her et andet eksempel på en rutine som tæller op så snart siden er loadet: http://www.javascriptsearch.com/scripts/Counters/simple_counter.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 05-05-07 22:48

Øv, nu har jeg både læst (næsten) hele html.dk og prøvet molo's henvisninger, men syns bare ikke at det vil lykkes :(

I min ticker skal stå
Robert er...
Han er født d. 27. april 2005 og der skal bare stå år, måneder og dage...

Hvis jeg bare får koden til at lave en sådan fætter, så kan jeg nok (måske, hehe) finde ud af at ligge den under et billede (selve tickerforsiden) i photoshop.

Hifle!