/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Vandsøjle på motorvej
Fra : Jimmy17
Vist : 504 gange
100 point
Dato : 16-04-07 11:11

Se link http://www.bt.dk/article/20070416/NYHEDER/70416005/0/A

Hvad sker der??
Hvordan kan det ske...

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 16-04-07 11:16

Den ligger i øvrigt også på break.com - for der har jeg set den i går

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-04-07 12:06

Det kan ske ved, at store mængder vand af en eller anden årsag løber til i undergrunden under motorvejen, når trykket så bliver for stort, skal vandet op, og så presses det op med de enorme kræfter.

Vi kender det også herhjemme i mindre målestok, såfremt der f.eks. springer en vandledning, et fjernvarmerør el. lign

mvh dova

Kommentar
Fra : disken

Dato : 16-04-07 13:07

By´er som New York har vandledninger, til frisk vand, hvor der kan køre biler i.
Og jeg kunne tænke på det ville se sådan ud, hvis et sådant rør sprang.

Ellers er det sikkert bare et kloak rør, der ikke har kunne tage nedbøren.
Man se det går GALT, da lastvognen drøner forbi og sikkert giver røret ''dødsstødet''

Kommentar
Fra : disken

Dato : 16-04-07 13:09

Citat
Man se det går GALT, da lastvognen drøner forbi og sikkert giver røret ''dødsstødet''

NOPE ikke det der er galt.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 16-04-07 19:47

Citat
Det kan ske ved, at store mængder vand af en eller anden årsag løber til i undergrunden under motorvejen, når trykket så bliver for stort, skal vandet op, og så presses det op med de enorme kræfter.

Hvem fanden kan modsige dette? ...altså der er tale om store vandmasser der presses op huh

Jeg tror at der er tale om en underjordisk smeltevandskanal (hovedkloak)l, der styrter sammen og derved forårsager et tilbageløb, der presser det store dæksel op og herefter kaster de store mængder vand op som en geiser. Jeg har set det før i Californien og dette varer ved indtil kloakbølgen har fyldt hullet og vandet flyder via andre sidekanaler ...måske 500 meter fra stedet

Ziggy99

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 20-04-07 21:49

Hvis i kikker efter, kan i se at hullet er cirkel-rundt og at kloakdækslet ligger foran bilen, der står stille i modsatte vejbane!
Det er simpelthen et kloaksystem, der ikke kan klare vandpresset

Gert

Annuller spørgsmålet
Fra : Jimmy17

Dato : 10-05-07 18:57

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål