/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Månens indflydelse på orden
Fra : Bue89
Vist : 633 gange
50 point
Dato : 15-03-07 14:16

Har hørt at månen bevæger sig væk fra jorden..?
kan det have indflydelse på jordens hældning?
Hvis ja: Ender jorden så ik med at komme til at ligne Mars?

Kommentar
Fra : Junkboxs

Dato : 15-03-07 14:38

Månen rykker væk fra jorden med ca. 3 cm. pr år.
og det skulle vist ikke have indflydelse på Jorden efter det jeg har læst og hørt.

Junkboxs

Kommentar
Fra : Snacky77

Dato : 15-03-07 14:51

Det at månen bevæger sig væk fra Jorden er det ikke bare en naturlig del af at universet konstant udvider sig?? Og nej jeg kan heller ikke se nogen grund til at dette skulle påvirke jorden..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-03-07 16:23

Det har ikke noget med månen at gøre, men jordens magnetiske poler, er så småt ved at bytte plads.
Magneterne kommer fra den flydende jernkerne i jordens midte, og varierer hele tiden, men ved en polbytning, vil der først komme en lang periode hvor der nærmest ingen magnetisme er, og det kan have stor indflydelse, da magnetismen beskytter os fra den kosmiske stråling fra solen.
Der er dog delte meninger om, luften og vanddampen ikke er beskyttelse nok. Men et ligger klart, og det er at uden beskyttelse, ville vi slet ikke kunne overleve, da vi ville blive brændt på få minutter.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 15-03-07 20:23

Kære Bue89

Der er korrekt, at Månen bevæger sig væk fra Jorden. Energien hertil kommer fra, at Månen via tidevandskræfter langsomt sænker Jordens rotation. Ligeledes har tidevandskræfter standset Månens rotation, således, at den altid vender den samme side til Jorden. Universet udvidelse har ikke indflydelse på afstanden mellem Jorden og Månen.
Så vidt jeg ved er der ingen mekanisme der får Månen til at ændre Jordens nuværende hældning på 23,4 grader. Jordens nuværende hældning på 23,4 grader svinger dog frem og tilbage mellem en hældning på 22,1 til 24,5 grader over en periode på ca. 41.000 år.
Det er rigtigt at Jordens magnetfelt delvist beskytter Jorden mod kosmisk stråling, men Jordens atmosfære er langt vigtigere. Jordens atmosfære giver cirka den samme beskyttelse som 10 m vand. Jordens magnetpoler har også skiftet plads mange gange i Jordens i historie uden, at dette har påvirket Jorden liv synderligt. Desuden har TV-programmet "Viden Om" lige beskæftiget sig med emnet polvending.

Hvis Jeg støder på mere information omkring Jorden Skiftende hældning vender jeg tilbage med mere information.

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : Bue89

Dato : 15-03-07 21:23

tak skal i have
Har bare set på NGC at de at månen er der sørger for at jorden ikke hælder/svinger så meget..
og jo længere væk den kommer jo større bliver jordens hældning..

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 19-03-07 02:48

Det er noget skidt - hvis den hælder for meget, falder vi så ikke af og flyver ud i rummet?

Kommentar
Fra : Bue89

Dato : 22-03-07 10:53

neej jorden vil bare svinge mere ligesom mars og det vil blive pæn svært at overleve