/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
PC besat af satan
Fra : Kasper_Hviid
Vist : 606 gange
222 point
Dato : 09-03-07 00:23

Nogle af mine bekendtskaber havde købt en computer for et år siden. Den blev udsat for et et fælt virusangreb. Dette blev fixet Efter dette blev computeren hårdnakket ved med at påstå, at den havde fået nyt hardware, hvad den ikke havde. Senere gad den ikke længere starte op.

Min plan var at få installeret en frisk version af Windows, men den gad ikke boote fra CD-drevet, og jeg kunne ikke komme ind i Bios opsætningen og sætte den til det der.

Jeg skruede drevet ud og satte den i min maskine. Der var ingen problemer med at kopiere deres personlige data over, før jeg formaterede skidtet. Så installerede jeg en ny windows.

Ude hos dem igen. Jeg skruede harddisken i. Den havde godt nok kontakt, men kunne ikke lide Windows. Af en eller anden grund er den ufatteligt langsom. Før den starter op, viser den denne mystiske loading animation, som jeg også så før jeg tog harddisken ud:

http://img72.imageshack.us/img72/9751/p1010018cz1.jpg

Samt denne, med lange pauser mellem hver linie:

http://img408.imageshack.us/img408/7338/p1010022un9.jpg

Det lykkedes mig at boote i safe mode. Jeg satte en Windows cd i, og prøvede at geninstallere. Og jeg kom da også så langt som at jeg skulle vælge mellem den normale windows og den nye installation. men da windows skulle starte op, valgte computeren meget spontant at genstarte.

Under alt dette var computeren sygeligt langsom.

Jeg ved ikke hvor meget mening det her giver, men hvis der er nogle der har nogle friske ideer, vil jeg rigtigt gerne høre det.

Venlig hilsen Kasper

Accepteret svar
Fra : stl_s

Modtaget 232 point
Dato : 09-03-07 00:48

Giv den disk en gang Killdisk http://www.helgec.dk/killdisk.html

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-03-07 02:54

Nu skriver du ikke hvilken version af Windows du har brugt til installationen.

Det er ikke ved alle nyinstallationer af windows at man anvender hele området i bootsektoren. Derfor kan grimme virus overleve der. der skal en rigtig effektiv sletning af harddisken til for at fjerne alle spor. Ovennævnte killldisk kan nok gøre det.

Det er heller ikke godt at danne en harddisk med windows installation på en maskine, og så overflytte til en anden, med mindre maskinerne er fuldstændig ens.. De nyere windowsinstallationer skal tilpasses motherboard, herunder processor og chipset mv. Det sker automatisk ved installationen.

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 09-03-07 09:07

Hvis ikke killdisk hjælper, så må du nok overveje at købe en nyt drev. Der kan måske være en defekt i drevet og så hjælper intet. Men heldigvis er drev jo ikke dyre som tidligere.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-03-07 09:20

Prøv lige i fejlsikret tiltand:

Start->Kør...-> skriv: CMD

..i det sorte vindue skriver du: CHKDSK C: /F

..og venter til den er færdig. Nu skulle alle fejl på c: drevet være rettet.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-03-07 12:17

Hvis jeg forstår det rigtigt, så har du lagt windows ind på en maskine og flyttet over til en anden maskine. Det er ikke altid at man kan det.
Ved installation af styresystem/windows skal også drivere til motherboard lægges ind.
Du har måske en utility CD som passer til den comp hvor windows skal ligge.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 09-03-07 13:50

Tak for dit link Stl_s
Jeg har fulgt det og prøvet det, det virker [I]formidabelt![/I]

Kommentar
Fra : Kasper_Hviid

Dato : 09-03-07 16:10

@stl_s:
Killdisk lyder rigtig godt! Virker som en af de ting man ikke lige kan leve foruden.

@Molekyle:
Jeg tror ikke helt at CHKDSK er sagen. Drevet virkede helt upåklageligt på min maskine. Men det er måske noget der er gået i ged i boot-sektoren. Men det lyder da som et forsøg værd ...

Må vist lige nævne at det er Windows XP jeg taler om. Ved godt at det er en lidt skummel metode, det med at installere windows fra en anden maskine. Mener bare at jeg har set det virke før. Men det var måske med tidligere windows-versioner. Sagen var også den, at jeg ikke kunne få computeren til at starte op fra windows-cd'en.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-03-07 19:02

Windows fra en comp til en anden................kan lade sig gøre sådan:
Evt. ind med disketterne
lad CD'en formatere og installere

Lige i det at den genstarter.................
sluk comp hiv stikket ud når den viser bios/comp-logo

læg harddisken og XP-CD over i en anden comp og start.
Nu vil den måske rette sig ind
slut af med at lægge drivere ind fra den CD som hører til comp.

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 09-03-07 19:43

http://img72.imageshack.us/img72/9751/p1010018cz1.jpg
Minder om der er lagt egen boot billede ind. Eller har haft besøg

http://img408.imageshack.us/img408/7338/p1010022un9.jpg
Den er startet op på anden partion og overfører system filer, måske som konsekvens af du har bottet op på anden maskine "læs chipset samt andre kort som net og grafik" og den gamle ikke er slettet helt fra harddisk. Liegeledes ses multi disk og partion til at starte op på det er det der med (0) og slut (1)

Så ren install på deres egen maskine er nok bedst, og hent så div. drivere på producents hjemme side på din egne , hvis de ikke har cd rom til bundkort.

Ellers prøv som e.c foreslår hvis du ikke kan komme på deres cd drev til at starte, mener dog det er en nødløsning og cowboy trick afdelingen, da det ikke er preinstall som når maskine leveres, for der er samtlige drivere til stede.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-03-07 20:00

Cowboy-løsning......................

Der var faktisk et tilfælde her på Kandu, hvor en bruger ikke kunne installere.
Bærbar comp.
CD = OK
XP-CD var ikke bootbar
Diskette var ikke tilstede

Installeret på en anden bærbar
Flytte over
Starte og da det var første genstart installerede XP selv nødvendige drivere.

Godkendelse af svar
Fra : Kasper_Hviid

Dato : 11-03-07 22:39

Klog mand!