/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Farvning af tøj
Fra : ealu
Vist : 2540 gange
100 point
Dato : 26-02-07 02:25

Jeg har overtaget en kæmpe bunke tøj fra min brors børn nu hvor jeg selv snart skal have stifte familie.. Der er en kæmpe overvægt af lyserødt tøj fra mine to niecer, og en del af det - ihvertfald alt det der er ensfarvet- kunne jeg godt tæne mig at farve i andre farver, både for at få lidt afveksling og for at få noget mere unisex tøj. Her kommer mit spørgsmål ind i billedet:

Hvad sker der med farverne (f.eks dylon) når man ikke farver på hvidt stof? Bliver de "forvrængede? Hvis jeg gerne vil farve baby-lyserødt tøj gult, kan det så lade sig gøre, eller ender jeg med forskellige gyselige nuancer af laksefarvet eller orange? og hvad med grøn? Findes der evt en hjemmeside hvor man kan slå det op. (skal lige understrege at detr alt sammen er babylyserødt og ikke pink.. det er altså lyst stof)

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 26-02-07 07:06

Du kan godt overfarve, men dit resultat vil være somom du har kommet det farvestof i farveblandingen, som allerede sidder der. vask tøjet ved mindst den temperatur du vil farve tøjet ved, men i stedet for blødgøringsmiddel skal du bruge eddike, og så skylle en ekstra gang. Der vil ofte komme skjoldning, hvis tøjet er fedtet, eller der er svedt meget. Slid giver også ujævn farvning

I princippet består alle farver af 1 eller flere af disse 3 farver: gul, rød og blå. Gul + rød = orange, rød + blå = lilla/violet, gul + blå = grøn.

Du siger at der er en del lyserødt, og du har ret, det vil give laksefarvet/orange et eller andet. med grøn, vil det blive et sted mellem støvet grønt, gråt og brunt. rød vil forblive rød. Marineblå og sort vil nok også se rigtigt ud. Du vil kunne nuancere undervejs.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 26-02-07 10:25

Apropos gult babytøj - såsan lige et lille godt råd til sommer babyen:

Giv aldrig et barn gult eller orange tøj på - insekterne flokkes om ham/hende!

Hanne

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 26-02-07 15:21

Du kunne evt. blege tøjet lidt først...

--Men lysegule farver kan du nok ikke håbe på...

Hvis du ønsker at farve tøjet grønt, så find en farve, der er mere klart grøn end du ønsker dig. Det lyserøde kan så dæmpe farven så den bliver pænere end den skrigende grønne på pakken.

Bedst ville det være, hvis du kunne snuppe en lille bid af stoffet og putte det i lidt oprørt farve. Det giver ikke det præcise færdige resultat, men det giver lidt ide om det.. Det ER ærgerligt at spolere noget smart babydress med en forkert farve...

---Lyserødt slipper du bedst fra at farve stærktrødt eller blåt .

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 26-02-07 15:27

Du skal også være opmærksom på materialet - inklusive sytråden...!

Ofte er der syet med syntetiske tråde, som ikke kan farves, med mindre det sker ved højt tryk. Og det kan du ikke selv. Så du risikerer at sidde med farvet tøj og gammel farve tråd/syning.

Men du kan jo sortere noget af det tøj fra, som du er mindst glad for, og lade det komme an på en prøve. Det er selvfølgelig ikke sikkert, at resultatet vil gælde for resten af tøjet, men øvelse gør jo mester.

Og hvis det går helt galt, så kan man ofte finde sækkevis af baby-/børnetøj til små priser i den blå avis: www.dba.dk

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 26-02-07 16:49

Blå er som de andre skriver utrolig taknemmeligt at farve med. Men mosteren har ret i det med den gule og orange og smådyr!!!!!! Man gør det kun én gang, og du behøver ikke prøve, vi andre har testet .
Det tager ikke lang tid at farve en maskinfuld tøj, så hvis du ikke ved hvilket køn dit barn har, så ville jeg faktisk vente til I havde barnet i hænderne.

God arbejdslyst
KH Mette

Godkendelse af svar
Fra : ealu

Dato : 31-03-07 04:24

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-03-07 17:41

Tak for accepten af mit svar.
--Håber det gik godt med farvningen...