/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Noget om kvalitet, point osv.
Fra : præceptor
Vist : 602 gange
100 point
Dato : 24-02-07 06:22

Jeg er et par gange blevet spurgt om, hvorfor jeg vil være almindelig bruger og ikke vil være superbruger.

Jeg har svaret, at jeg mener det med points er noget pjat, ligesom jeg kan konstatere at der på kandu.dk eksisterer en omvendt proportionalitet mellem point og kvalitet.

Lad os tage et eksempel:

Som almindelig bruger får jeg ingen point. Jeg ved ikke om de der får ydelsen, mister de point de giver for ydelsen, men jeg tilskrives ihvertfald ikke disse point.

Til gengæld er jeg næsten et menneske, hvorfor jeg under alle omstændigheder sætter pris på at blive værdsat efter fortjeneste. Hvis jeg gør dét skidt, som jeg kunne gøre bedre, fortjener jeg et hak i tuden. Men, gør jeg det så godt jeg kan, og måske endda giver den en ekstra skalle, så fortjener jeg altså også at blive værdsat derefter.

Den eneste måde jeg kan se og måle en værdsættelse på, er det antal stjerner min ydelse vurderes til. Og der er problemet så, at spørgerne her ikke vurderer en besvarelses kvalitet, efter hvilken kvalitet svaret har, men efter hvor langt deres til rådighed værende point skal strække.

Pointsystemet fungerer så på den måde, at der først udloves topdollar for et svar, hvorefter pointsamlerne strømmer til og spiller med på topdollar-chancen. Det giver en utroligt lav kvalitet på svarene, der ofte bliver det rene Anders And. Og det er sagt uden at de der giver kvalitetssvar skal føle sig nedgjort af mig - det er nemlig ikke min mening.

For de der logger ind her hver evig eneste dag, og som kun forholdsvis sjældent har brug for at få løst en opgave, er det ikke noget problem at udlove topdollar og bagefter vurdere svarets kvalitet til at være i top.

Men, for de der ikke logger så tit ind her, men som alligevel skal have løst mange opgaver, bliver det både et problem at udlove topdollar, og det at vurdere svarene efter fortjeneste: Og dermed bliver kvalitetssvar og kvalitetsløsninger nedvurderet til to stjerner, således de til rådighed værende point strækker længere.

For mit eget vedkommende lå jeg fint med stjernerne for et par dage siden, men her i de seneste dage må jeg have lavet noget gedigent skidt, for nu ligger jeg meget ringe med stjernerne og langt, langt under andre, der ikke for alt i verden kunne have løst de opgaver jeg løste her.

Det gør mig ikke noget - men, det er altså det rene Anders And.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-02-07 08:31

Hvad har det med slægtsforskning at gøre ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-02-07 08:31

Nu kan jeg ikke lige se hvad dette har med slægtsforskning at gøre........

Eneste årsag til der på Kandu udloves point er fordi de har en månedspræmie (det igen kan der så skrives lange historier om )....

Pointene siger INTET om hvor dygtige folk er (bortset fra visse områder) men kun om hvor meget tid de tilbringer her....

Det du kalder "topDollar" har du misforstået lidt....

At der kommer mange svar lige i starten skyldet at spørgsmålet optræder mellem de første 25 - det bevirker at flere får øje på det (det er langt fra alle der abonerer på et eller andet, mails får vi nok af i forvejen)...

Ydermere er det altså "KUN" 10 point vi taler om ved hurtigt svar.....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-02-07 08:33

Og allivel går du meget op i stjerner, du vil pyntes med sildesalat.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 24-02-07 08:39

Citat
Men, for de der ikke logger så tit ind her, men som alligevel skal have løst mange opgaver, bliver det både et problem at udlove topdollar, og det at vurdere svarene efter fortjeneste: Og dermed bliver kvalitetssvar og kvalitetsløsninger nedvurderet til to stjerner, således de til rådighed værende point strækker længere.

Der er noget du har misforstået.

Spørgeren får ikke point retur ved at nedvurderer svaret, point bliver trukket i det øjeblik de bliver udlovet, lige meget hvor mange stjerner der bliver tildelt ved svaret

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 24-02-07 08:57

"Til REFI"
du skriver at KANDU har en månedspræmie
det skriver KANDU også, ifølge deres træknings liste, skulle jeg være vinder den 1 JAN 2007
jeg har endnu ikke hørt fra dem
ikke fordi at det betyder ret meget!

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 24-02-07 08:57

Teil, læg lige mærke til at jeg er almindelig bruger, og almindelige brugere får hverken point eller den sildesalat du taler om. Hvis jeg ville have den sildesalat du taler om, så skulle jeg være superbruger. Og det indlægget her går ud på, er blot at svare nogle superbrugere her i Slægtforskning på, hvorfor jeg ikke vil være superbruger: Jeg syntes det er ren Anders And. Ikke for dig, men for mig er det ren Anders And.

Refi, du har ret i at det ud fra Usenet kriterier ikke har noget med slægtsforskning at gøre. Men, det besvarer nogle spørgsmål og forslag der er fremsat her, hvorfor indlægget kun er relevant her. Resten af kandu.dk har ingen mulighed for at kunne forholde sig til det på en meningsfuld måde.

Men, det der er Anders And for mig, er det ikke for dig. Og når det ikke er Anders And for dig, skulle du jo sådan set bare trække på skulderen og ikke lade dig berøre af det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-02-07 09:11

Dette er IKKE usenet - Dette er Kandu.....

At noget af det bliver blandet sammen har jeg aldrig rigtigt set logikken i.....

Citat
Og når det ikke er Anders And for dig, skulle du jo sådan set bare trække på skulderen og ikke lade dig berøre af det

Nu kunne det jo være at du kunne overbevises om at det IKKE er Anders And - derfor....

Kandu er for ALLE - Ikke kun "experter" - derfor giver ALLE deres besyv med, hvor de mener de har noget at sige - Godt eller Ondt....

At det ikke altid falder i god jord er en anden historie....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-02-07 09:13

Anders And har slægtsforskere i Amerika arbejdet lidt med.
Kan mormonarkivet ha noget på den familie.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 24-02-07 09:14

Olesen-50,

Tak for oplysningen.
Jeg skrev jo også:
Citat
Som almindelig bruger får jeg ingen point. Jeg ved ikke om de der får ydelsen, mister de point de giver for ydelsen, men jeg tilskrives ihvertfald ikke disse point.

Og det spørgsmål har du så besvaret med:
Citat
Spørgeren får ikke point retur ved at nedvurderer svaret, point bliver trukket i det øjeblik de bliver udlovet, lige meget hvor mange stjerner der bliver tildelt ved svaret

Og det vil jo så sige at to stjerner er udtryk for at spørgeren syntes at svarets kvalitet var ringe. Det er jo rart at vide, for jeg vil nødig belemre nogen med svar de syntes er ringe

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-02-07 09:16

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
"Til REFI"
du skriver at KANDU har en månedspræmie
det skriver KANDU også, ifølge deres træknings liste, skulle jeg være vinder den 1 JAN 2007
jeg har endnu ikke hørt fra dem
ikke fordi at det betyder ret meget!
... det var skismerne relevant

med præmien og jeg sidder med røde ører over at have overset det

ps send kandu en mail med dine adresseoplysninger så de ikke igen trækker den i flere måneder

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-02-07 09:17

Citat
Og det vil jo så sige at to stjerner er udtryk for at spørgeren syntes at svarets kvalitet var ringe. Det er jo rart at vide, for jeg vil nødig belemre nogen med svar de syntes er ringe

Du kan ikke på forhånd vide hvad en spørger synes om dit svar.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-02-07 09:20

Lidt for meget Anders And logik i denne spørgerunde.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 24-02-07 09:43

Du har ret Teil, det er ren Anders And. Vi er jo enige!

Og du har også ret i, at jeg ikke på forhånd kan vide osv. Du er jo klog Teil. Har du nogensinde fået målt din IQ ? Ellers skulle du få det gjort, for der venter dig en stor fremtid lige om hjørnet. Havde du bare kendt dig noget før, så ville meget have set helt anderledes ud. Godt gået Teil!

Og ellers kan i jo sagtens få dagen til at gå med det her, så mens i hygger jer her, så smutter jeg ud i virkeligheden ...

Kommentar
Fra : paperboy

Dato : 24-02-07 09:56

Hvis du ikke lader dig berø af de manglende stjerner, så forstår jeg ikke at du laver dette indlæg.

Det dækker måske over en eller anden tilsyneladende ikke har værdsat dit svar godt nok.

Så er det jo godt du er derude i virkligheden nu........hva med at blive derude

Kommentar
Fra : and_uden_tand

Dato : 24-02-07 10:01

Der er vist en, der har fået and på hjernen.

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 24-02-07 11:32

Jg opfatter Kandu således, at man kan søge om "kollegial bistand" til de problemer man mener at have.

For at kunne hjælpe med sådanne problemer kræves hverken høj IQ eller professortitel, blot at der er en eller flere personer som enten har eller har fået løst et tilsvarende problem.

Jeg skriver tilsvarende, for det er kun sjældent at brugere støder på helt nøjagtigt samme problem, men selvfølgeligt hænder det da.

Nu handler denne side vistnok om slægtsforskning, og det er netop et af områder hvor flere personer kan have nøjagtigt samme problem/samme løsning, men på et eller andet tidspunkt skilles parternes interesse også her, medmindre selvfølgeligt de er søskende, eller søger efter aner meget langt tilbage på en specifik gren.

Lad derfor være med at nedgøre dig/jer selv eller andre, og det samme gælder sprogligt. Nogle har bedre forudsætninger end andre. Det kan være medfødt og det kan være uddannelse eller erhvervsbaggrund, og der kan sikkert også være mange andre grunde. Alle bidrager efter evne og viden - og nogle er da også bedre til at gætte, eller se andre muligheder. Faktisk kan et egentligt irrelevant svar undertiden få spørgeren til at se sit problem fra en anden vinkel, og dermed løse sit problem. Hvis man skal være "fin", så tror jeg det kaldes facetter af et problem. Og ordet facetter bruger jeg fordi jeg har læst et sted at ædelstene har mange facetter hvis man betragter dem fra forskellige sider.

Og med hensyn til point. Tjah, jeg mener de er ligegyldige, men hvis det kan lokke et par "husarer" så for min skyld ingen alarm.

Mange hilsener fra

Ejvind (Varla)

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-02-07 11:36

Kloge ord Varla

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-02-07 14:04

Jeg vil give præceptor ret i at antallet af points har mere at gøre med kvantitet end kvalitet.

Jeg er helt overbevist om hans kompetence i dette forum; han burde have max points/stjerner.
(det har jeg vist lovet ikke at ville gentage, men altså igen glemt).

Har nogen iøvrigt fortalt præceptor, at vi har et kandu-kandu forum,
hvor sådanne spørgsmål om points mm. debateres?

Hav en fortsat god dag, Svend

Kommentar
Fra : Rytterknaegten

Dato : 25-02-07 01:12

Hvorfor ikke bare bruge kandu til det foremål det er lavet til: at hjælpe andre med forskningsproblemer, og selv få hjælp.
Mvh Rytterknaegten

Kommentar
Fra : kirstenkingo

Dato : 27-02-07 07:46

Hej Præceptor.

Jeg ville hvis jeg havde mulighed for det give dig mange stjerner og point for det stykke arbejde du laver her på kandu med at tyde de mange gamle tekste som vi andre må opgive.

Håber du stadig vil hjæpe.

Vh. Kirsten