/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
regler for hagl størrelse?
Fra : dave02
Vist : 1462 gange
20 point
Dato : 23-02-07 22:37

hey, håber der er nogen kloge hoveder derude der kan fortælle hvad lovgivningen siger om luftgeværer
mht kaliber størrelse? der er den mindste som hedder 0.177 og den som jeg er meget intra i at købe hedder 0.22.. så hvad siger i til det.. kan jeg med god samvittighed gå ud og købe dette gevær? skal siges at jeg ER fyldt 18, men har ikke jagttegn.. takker

Kommentar
Fra : dave02

Dato : 23-02-07 22:38

og hvad med luftpistoler? det er vel det samme?

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 30 point
Dato : 23-02-07 22:55

Citat
Kalibre

Luftvåben findes generelt i 2 kalibre; 4,5mm og 5,5mm. 4,5mm er den kaliber der oftest benyttes til sportsvåben. Det giver et let hagl, og en forholdsvis lille massefylde der skal sendes afsted gennem luften, med en deraf optimal ballistik. 5,5mm benyttes oftest til jagt, idet den større masse giver en større anslagskraft, hvilket er nødvendigt for at haglet kan virke dræbende.

Tilladelse

Luftvåben skal jfr. gældende lov ikke registreres, og kan dermed erhverves af alle der er fyldt 18 år. Luftvåben kan også frit importeres fra udlandet, og medbringes ved skydning i udlandet uden yderligere tilladelse (våbenpas). Dog kan der være enkelte lande der har særregler på dette område.

http://da.wikipedia.org/wiki/Luftriffel

Her kan du læse våbenloven: http://www.skytten.dk/skv/pdf-filer/vaabenloven-2.pdf

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : dave02

Dato : 24-02-07 12:41

Tak for svaret molokyle. det var lige i øjet! nu er det gevær og pistol jeg har tænkt mig a købe med scuba tank dvs full automatisk.. men det har vel ikk noget at sige..

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-02-07 21:36

..ikke spor. Det er stadig luftvåben

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-02-07 21:39

Ps. ...det vil sige: Jeg er ikke inde i reglerne for jagt

..og jagtloven : http://147.29.40.91/_GETDOCI_/ACCN/A19970011429-REGL

...hvis du har tænkt dig at bruge luftriffel eller pistol dertil?

</MOLOKYLE>