/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andre interesser
#NavnPoint
ans 4754
dova 4216
Nordsted1 4120
refi 3947
Klaudi 3235
HelleBirg.. 2285
molokyle 2221
svendgive.. 2219
katekismus 2139
10  KarlOveJe.. 2007
Hvad laver dirigenten
Fra : taliskoko
Vist : 1149 gange
100 point
Dato : 23-02-07 16:57

Er der et klogt hoved der kan forklare hvad en dirigent laver på en Generalforsamling??

Læser han dagsordenen op og styre mødets talerække ?

 
 
Kommentar
Fra : ans


Dato : 23-02-07 17:07

Dirigenten er en ordstyrer


Citat
dirigent [ diri—gæn’t ] subst. -en, -er, -erne ; fork. dir.
1. en person som dirigerer et orkester el. kor. 2. = ORDSTYRER ! af latin d·rigens (genitiv -entis) præs.ptc. af d·rigere (jf. dirigere)




Kommentar
Fra : ans


Dato : 23-02-07 17:08
Kommentar
Fra : ans


Dato : 23-02-07 17:16

Citat
[citat]
ordstyrer [ -™sdy‹ƒ ] subst. -en, -e, -ne
1. en person som holder ro og orden ved et møde, fremlægger dagsordenen og bestemmer hvem der har taletid.



Kommentar
Fra : taliskoko


Dato : 23-02-07 17:16

Hej ans.

Ja tak, men lidt mere detaljeret... Hvis du kan!

Kommentar
Fra : ans


Dato : 23-02-07 17:19

En person som holder ro og orden ved et møde, fremlægger dagsordenen og bestemmer hvem der har taletid.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon


Dato : 23-02-07 17:28

Dirigenten starter med at se om formalia er overholdt. Er generalforsamlingen rettidigt indkaldt. Hvilke regler gælder ved debatter og afstemninger. Sørger for at dagsordenen bliver fulgt, ved bl.a. at give ordet til den der forestår det enkelte punkt, og styrer debatten, ved at notere sig rækkefølgen af dem der ønsker ordet, og holde den. stå for afstemningerne, og tælle de mundtlige stemmer. Konkludere og swmmendrage , når der er afstemninger om bestemte punkter. Med andre ord få mødet til at glide let og ubesværet, og få det hele til at hænge sammen.

Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 23-02-07 17:31

Vi har følgende personer som skal være tilstede ved en genralforsamling i vores andelsboligforening for, at den kan være beslutningsdygtig:

1.) Forman for bestyrelsen.
2.) Næstforman for samme.
3.) Repræsentant for ejendomsadministrationen.
4.) Kasserer.
5.) Referent.
6.) 33% af andelshaverne. (Kan være repræsenteret ved fuldmagt).

Ordstyreren/dirigenten kan være en hvilken som helst af ovenstående, men det er altid formanden for andelsboligforeningen som tager ordet først og kort gøre rede for, at generalforsamlingen kan fuldføres hvis ellers formalia er iorden mht. ovenstående.
Derefter vælges referent og ordstyre/dirigent.
Nu forelægges dagsordenen af repræsentanten for ejendomsadministrationen.
Kasseren fremlægger regnskab.
Ordstyreren/dirigenten tager derefter dagsordenen punkt for punkt.
Indlæg/kommentarer fra andelshavere foregår ved håndsoprækning og ordstyreren/dirigenten giver taletid hver enkelt.
Orstyreren/dirigenten tæller ligeledes op ved afstemninger.
Formanden lukker 'ballet'.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 23-02-07 17:37

Ups... jeg glemte lige 7.) Subleanten.

Subleanten 'aktiveres' såfremt, at kasseren f.eks. er forhindret i at være til stede og overdrages således hvervet som 'fungerende kasserer'.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : taliskoko


Dato : 23-02-07 21:03

molokye; Er det dirigenten der tæller stemmer op??

Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 23-02-07 21:23

Ja.

Han fremlægger et foreslag fra dagsordenen. Hører om der er evt. kommentarer. Gennemfører afstemningen og beder referenten at notere resultatet.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 23-02-07 21:26

Ps. Vi benytter ikke 'hemmelige' afstemninger og der skal derfor ikke en notarius publicus og to vidner til for at gøre en afstemning gyldig.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon


Dato : 23-02-07 22:39

derbliver som regel valgt 2 stemmetællere.

Kommentar
Fra : ans


Dato : 23-02-07 23:15

Ja, der må være mere end een til at fastlå resultatet af stemmeafgivelsen.

Men en dirigent er en ordstyrer, som er en person som holder ro og orden ved et møde, fremlægger dagsordenen og bestemmer hvem der har taletid.

Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 23-02-07 23:22

Som fortalt har vi afstemning ved håndsoprækning, så alle som er til stede kan jo kontrollere afstemningsresultatet ...og gøre indsigelse, hvis optællingen ikke stemmer overens med stemmeafgivelsen

..ellers kunne man jo blive ved. Hvor mange skal der til at kontrollere at referenten skriver de rigtige tal ind? ..også 2?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : taliskoko


Dato : 24-02-07 23:30

A.C.Rosman> SKal man selvstændigt som dirigent vælge enten ved udpegning eller ved frivilligheds princippet vælge de to stemmetællere, eller skal det fremgå af dagsorden at der skal vælges to ifbm. valg.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon


Dato : 25-02-07 00:24

man beder forsamlingen om at udpege og stemme om, hvem der skal være stemmetællere, og de bruges til skriftlige afstemninger.

Du har følgende muligheder
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177428
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407944
Brugere : 218877

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste