/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Karaktersæt IBMPC -> ANSI ?
Fra : Johnm
Vist : 511 gange
100 point
Dato : 21-02-07 11:27

Jeg har en fil, der er skrevet med karaktersættet IBMPC, som jeg gerne vil have ændret til ANSI. Hvordan gør jeg det?

Det er vigtigt, fordi jeg skal eksportere den til et program, der kræver ANSI! Det er en såkaldt GED.fil der skal bruges til et program, der kan køre slægtsdatabaser direkte på nettet, og i den sammenhæng er det et forudsætning, at filen er i ANSI. Det er en ret stor fil med 82.000 personer, der fylder ca. 26 Mb.

Håber, at der er hjælp at hente!

Venlig hilsen
John

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-02-07 16:08
Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 21-02-07 20:22

Har det noget at gøre med disse oplysninger?

http://www.brotherskeeper.dk/nyeste.htm

Har du set oplysningen ang. IBMPC?

Citat
Nye punkter, eller punkter der er rettet siden version 6.1.11 er beskrevet herunder.

Rettet er fejl i forbindelse med beregning og præsentation af alderen ved flere vielser.

Rettet bruger emnet ”2 Nick” i stedet for ”1 Nick” for kalde/kælenavne i Gedcom eksport.

Rettet er en mindre fejl som opstod nogle gange, hvis du har slettet et vidne, og derefter tilføjet et andet vidne, blev vist fødselsdagen på det første vidne på skærmen.

Nyt for Windows XP bruger en anden metode til at kopiere filer til en CD-R/W så med denne version; er der en ny knap i Sikkerhedskopimenuen til Windows XP brugere. Hvis denne ikke fungere ordentligt, meld tilbage til John Steed. Det skulle fungere sådan at når du trykker på den nye knap [F6] - er at lægge en kopi af filerne i et midlertidigt bibliotek som XP bruger og så skulle XP gøre opmærksom på at du har nogle filer som venter på at blive skrevet på en CD-R eller en CD-RW. Hvis du har XP og denne nye knap ikke viser sig automatisk. Så tryk på [F6] på tastaturet når du har Sikkerhedskopi vinduet åben. Forsøg IKKE at bruge denne knap hvis ikke du har Windows XP som styresystem på din computer.

Ændret er, hvis du fik beskeden “bruger ikke NTARRAY” når din database indeholdt mere en 500.000 navne, så skulle du ikke få denne besked nu.

Ændret ved Gedcom eksport, hvis du vælger ASCII (DOS tegnsæt) skrives der i GEDCOM filen ”1 CHAR ASCII” og ikke ”1 CHAR IBMPC”.

Rettet er en fejl ved Gedcom import, hvis Identifikations tal i GEDCOM filen er mere end 15 tegn, ville den nogle gange lave en fejl.

Rettet er en fejl som nogle gange kom i udskriften aner i kasser, her blev vist en forkert vielsesdato for den første person.

Mvh
Ivan

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 22-02-07 08:26

*.ged filer: http://filext.com/detaillist.php?extdetail=GED&Search=Search

..hvis det er filtypen fra: http://www.family-historian.co.uk/ ..hvilket jeg gætter på, da du deltager i slægtsforsknings kategorien her på kandu.dk, så kan det nok blive svært at konvertere filformatet:
Citat
Family Historian is a family tree program with a different design philosophy. It uses GEDCOM-formatted files as its native format.

Spørg udviklerne: info@family-historian.co.uk

..hvis ikke så kunne du jo spørge 'nogen' i deres support mail-list: FAMILY-HISTORIAN-USERS-L-request@rootsweb.com ( mailto:FAMILY-HISTORIAN-USERS-L-request@rootsweb.com?subject=subscribe&body=subscribe ) ..eller FAMILY-HISTORIAN-USERS-D-request@rootsweb.com ( mailto:FAMILY-HISTORIAN-USERS-D-request@rootsweb.com?subject=subscribe&body=subscribe )

På denne adresse: http://www.fhug.org.uk/ ..samarbejder de med skaberne af programmet og kan muligvis hjælpe dig i deres forum.
Citat
Jeg har gennem de sidste 12 år opbygget en større geografisk orienteret slægtsdatabase ..og 76.000 items i databasen...

...ville også være ret surt at vinke farvel til, så du kan evt. (..hvis alt andet glipper) lægge filen ind her, så vil jeg kigge på den og se om der ellers er 'noget' man kan gøre for at konvertere til ASCII ...men jeg tvivler.

Som regel er 'problemet' med sådanne filer ikke, at konvertere fra et tegnsæt til et andet, men at det kan være alt andet end komma-separerede filer. Det kan være et spørgsmål om little- vs. big endian encoding, kryptering, komprimering, og proprætiære 'record' database-filformater.

Jeg interesserer mig ikke en DYT for dine data, så de er 'sikre' hos mig hvis du lægger en URL i et privat indlæg her på kandu. Så kan ikke andre end kandu-teamet se med

Jeg giver ingen garantier for at jeg kan hjælpe, men vil prøve så langt evnerne rækker

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Johnm

Dato : 22-02-07 11:07

Hej Molokyle

Tak for svaret og de konstuktive forslag.

Jeg bruger ikke Family-historian, men en ældre DOS-baseret udgave af Brothers Keeper, som jeg nødigt vil skille mig af med p.gr.a. nogle muse-relaterede problemer i højre arm. Jeg bliver måske nødt til det alligevel, og dit citat om IBMPC, gør det jo meget relevant at søge løsningen den vej.

Jeg vil også sige tak for dit tilbud om at hjælpe. Desværre har jeg ikke en URL (arbejder på at lave én) og har dårlige erfaringer med at sende en fil af den størrelse som mail. Men ellers TAK!

Venlig hilsen
John