/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hans Kingos Minde
Fra : kirstenkingo
Vist : 1540 gange
100 point
Dato : 20-02-07 12:39

Hej.
Er der nogen som har hørt/ ved noget om et sted i vor frue sogn på Fyn som / har hedder
"Hans Kingos Minde" og om der nogen der ved hvor det har lagt.

På forhånd Tak
Venlig hilsen
Kirsten

Kommentar
Fra : senta

Dato : 20-02-07 13:52

jeg fandt dette p¨å GOOGlle
http://www.ktpslangerup.dk/db/news.php
jeg ved ikke om det kan bruges
senta
24.02.2006: Ambitiøs vision for Kingos Minde
Da den nuværende sognegård, ”Kingos Minde” er kondemneringsmoden – og i øvrigt ved at være til fare alt og alle i nærheden af bygningen, så har Menighedsrådet søsat en flot vision for ny stor sognegård i den nuværende præstebolig på Kirketorvet, et moderne og tidssvarende kirkekontor i et ny ”Kingos Minde” i Strandstræde og en ny præstebolig i forbindelse med den nye kirkegård, ”Thomas Kingos Have”, i Kannikestræde. Det nuværende kirkekontor i ”Elmely” kan så enten indrettes til funktionærbolig eller eventuelt sælges. Det omfattende projekt skal nu præsenteres for først de kirkelige myndigheder – derefter for pressen og lokalplanmyndighederne. Det skal siges, at der endnu ikke er fundet en finansieringsform for projektet

Kommentar
Fra : paperboy

Dato : 20-02-07 13:57

Der spørges til Hans Kingo, men du senta referer til Thomas Kingo. Gad vide hvilket fornavn der passer, det burde jo være spørgeren

Kommentar
Fra : jyttemor

Dato : 20-02-07 15:04

Hejsa.

Fandt lige dette.

Thomas Hansen Kingo er født 15 dec. 1634 i den lille nordsjællandske købstad Slangerup. Hans far Hans Kingo var født i Skotland; men familien udvandrede til Danmark mens han var ganske ung. I en alder af 38 år giftede han sig med en bondepige ved navn Karen Sørensdatter, som altså blev mor til Thomas Kingo. Hans Kingo ernærede familien som væver, og midlerne har sikkert ikke være store. Da han dør som 85 årig sætter Thomas Kingo dette karske gravmæle over ham: "Jeg åtte ikke verdens guld/nu ejer jeg så megen muld/som denne sten kan trykke/Min rigdom var et ærligt navn/et evigt liv i himmelstavn/det har jeg alt i eje".

Hilsen Jytte

Kommentar
Fra : jyttemor

Dato : 20-02-07 15:19

Hej igen.

Fandt også dette.

HANS KINGO,
Barnfød i Schotland i Kril, efter et ærligt Levnet her paa
Jorden i 85 Aar og sit Ægteskab med sin Hustrue
KAREN SØRENS-DAATTER,
47 Aar, salig hensoved 1671 og med 3 sine Børn her begravet.

HER HUILER JEG I LIVSENS HAAB
OG PAA DEND OVER-ENGELS RAAB
BLANT ORME-SÆLSKAB LENTER
MIN HIMMEL-GIVNE SIÆL I FRED
FOOR OP AT SEE GUDS HERLIGHED
OG KROPPENS SAMLING VENTER
MED ÆREN TIENTE JEG MIT BRØD
DEND KRUNED BAADE LIV OG DØD
OG VAAR MIT DYRE SMYKKE
JEG AATTE IKKE VERDENS GULD
NV EYER JEG SAA MEGEN MULD
SOM DENNE STEEN KAND TRYKKE
MIN RIGDOM VAAR ET ÆRLIGT NAUN
ET ÆVIGT LIV I HIMMEL-STAUN
DET HAR JEG ALT I EYE
SØG LÆSER AT DU DET KAND NAA
OG TÆNK AT DØDEN DIG OG SAA
VIL ENGANG SLÆT UDFEYE.
MINE DAGE ERE LÆTTERE HENFLØYNE END EN

Væve-Skytte.
Job. 7. v. 6.

Tekstgrundlag: Ligsten i Slangerup Kirke. L. l-S og 2s-26 dog efter
E. Pontoppidan, Marmora Danica U (1741) 299.

Hilsen Jytte.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-02-07 15:30

Ud fra dette tolker jeg at vi søger efter et lokalt minde på Fyn for Thomas Kingo' s far:
Linneds væver Hans Kingo,
"
Hans Kingo
Birth: About 1616 , , Denmark
Marriages:
Spouse: Hilleborg Jensdatter Bering Family
Marriage: About 1650 , Denmark

Gravskrift over Hans Kingo 1671 (faksimile, tekst)

Else Hansdatter Kingo
Född: i Slangerup
Död:
Hennes far var Hans Kingo, Linnedvæver. Syster till Biskop Kingo. Gift 1.ä med .... ....., Forp. på Sjælland

Thomas Kingo
1634 Født i Slangerup
1658 Cand.theol.
1677 Biskop
1703 Død i Odense
"
Biskoppen Thomas er der mange minder om, især i fødebyen Slangerup...

Er det faderen Hans er han nok lidt ældre?, Svend
Tilføjelse, efter at have set jyttemor; det er det altså ikke...

Men mærkeligt med en anden jævnaldrende Hans Kingo i Odense.
Mindet kan jo lige så godt være efter ham, igen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-02-07 17:42

Og der er flere Kingo i Odense lidt senere:
"
KINGO, Karen Johanne   Christening Date:   14 Apr 1756   Recorded in:   Odense,
Father:   Diderich THOMAESEN KINGO
"
Faderen Diederich får flere børn:
"
KINGO, Maren   Chr   1758   Denm   Oden   Odense
Fa:   Diderich KINGO

KINGO, Thomas   Chr   1761   Denm   Oden   Odense
Fa:   Diderich KINGO
"

Her kan der også søges lokalt, Svend
http://www.fynhistorie.dk/search/node/Kingo

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-02-07 18:43

Kirsten, da du er en Kingo har du sikkert styr på hele den skotske, danske Kingo familie,
men det har vi tydeligvis ikke; ham jeg fandt: Hans Kingo Birth: About 1616 , , Denmark...
Er det bare en ældre søn af din Hans Kingo født i Skotland?

Ca 8 år yngre og fra denne familie:
"
Thomas KINGO (AFN: 3MXF-3L) Birth: C. 1550 Crail, Fifeshire, Scotland
Death: Helsingor, Frederiksborg, Denmark
Burial: Helsingor, Frederiksborg, Denmark

Thomas Thomasen KINGO (AFN: 3MXF-9M
Event(s): Birth: C. 1578 Crail, Fife, Scot
Father: Thomas KINGO (AFN: 3MXF-3L

Hans Thomasen KINGO (AFN: 3MXF-18) Birth: 1585 Crail, Fifeshire, Scotland
Death: (AGE 85) 1670 Slangerup, Frederiksborg, Denmark
Parents:
Father: Thomas KINGO (AFN: 3MXF-3L) Family
Marriage(s):
Spouse: Karen SORENSDATTER (AFN: 3MXF-2F) Family
Marriage: Slangerup, Frederiksborg, Denmark

Hans Hansen KINGO (AFN: 3MXF-5X)
Birth: C. 1624
Slangerup, Frdrksbrg, Dnmr
Parents:
Father: Hans Thomasen KINGO (AFN: 3MXF-18) Family
Mother: Karen SORENSDATTER (AFN: 3MXF-2F)
"
Svend, der godt ved vi kun leder efter et Odense minde, men af hvem?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-02-07 20:02

Prøv at spørge Nicolaisen her:
http://www.akacia.dk/kingo/

Han har tilsyneladende fundet alt om Kingo familien;
det varede lidt før vi fandt ham, Svend

Kommentar
Fra : kirstenkingo

Dato : 21-02-07 09:16

Hej. mit spørgsmål var nok stillet lidt forkert så det.
Jeg vil lige sige at det jeg søger er et hus eller område i odense vor frue sogn som skulle være blev kaldt " Hans Kingos Minde" og jeg vil gerne vide hvor i sognet det har lagt.

Spørgsmålet kom af at da min farmor blev konfirmeret står der i kirkebogen nævnt dette "Hans Kingos Minde"

vh. Kirsten

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 21-02-07 11:33

Hej Kirsten

Har du spurgt på Kirkekontoret i sognet?

Kirkekontoret
Frue Kirkestræde 12 B
5000 Odense C

Telefon: 66 12 65 39
e-post: LW@KM.dk

Som Senta har fundet fra Slangerup kan man jo forledes til at tro det er/har været en sognegård eller lignende.

Hilsen Frits

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-02-07 14:15

Nej du spurgte rigtigt nok, Kirsten...

Men vi amatør slægtsforskere begynder straks at tænke: Hvilken Hans Kingo?
Vi kender/kendte jo kun Thomas Kingo.

Har du alle de fundne Kingo, også tilbage fra Skotland? Kender du Nicolajsens store oversigt??
Og ved du hvilken Hans Kingo mindet refererer til? Thomas far, en søn eller en endnu senere Hans??

Svend, der har søgt meget men ikke har fundet noget "Hans Kingos Minde" ved Odense

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-02-07 19:31

Noget jeg kom til at tænke på:
Når det nu mere drejer sig om et lokalt minde, ikke din Kingo slægt...

Så var det måske bedre at spørge under lokal historie, her:
http://www.kandu.dk/groupview.aspx?grpid=20508

Hilsen igen, Svend

Kommentar
Fra : kirstenkingo

Dato : 22-02-07 09:09

Hej Svend tak for din hjælpsomhed.
Det kan godt være i er amatør, men det er jeg jo også selv, for jeg kunne jo sige mig selv med det spøgsmål ville man komme til at tænke på Thomas Kingo og hans far Hans Kingo, men dem kender jeg jo godt, ligesom jeg kender hele Nicolajsens oversigt.

Han har detsvære ikke min tip oldefar Hans Kingo og hans efterkommer med.

Så det jeg leder efter er nok opkaldt efter ham, men jeg ville bare gerne vide hvor det lå.

Vh, Kirsten

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 26-02-07 12:31

Hej Kirsten

Det kunne måske hjælpe med et årstal for konfirmationen.

Hilsen Frits

Kommentar
Fra : kirstenkingo

Dato : 27-02-07 07:29

Hej Frits.

Her er lige hvad jeg har om konfirmationen af min farmor.

Nora Marie Meta Mikkelsen Konfirmeret d. 9/4-1911 i Odense Vor Frue Sogn datter af Skræddermester Mads Mikkelsen & Andrea Rasmine Betty Jensen " Hans KIngos Minde "

Håber det kan hjælpe lidt jeg godt nok ikke prøvet kirkekontoret inu.

Vh.Kirsten

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 27-02-07 09:23

Hej Kirsten

Det kunne tyde på det er det sted din farmor boede.

Til sammenligning kan jeg fortælle at min farfar i følge folketællingerne boede på "Den gamle møllegård", godt nok i en anden landsdel. Ved at spørge min modr fandt jeg frem til der havede været en smedie. Så stednavnene kan godt fvære ret svære at finde.

Jeg har prøvet at skrive en mail til kirkekontoret, men de har ikke svaret.
Det er stadig mit bedste bud.

Eller måske at finde en af de ældre der altid har boet i sognet.

Hilsen Frits

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 27-02-07 10:00

Jeg havde åbenbart ramt et forkert sted med sognets mail-adresse.

På sognets hjemmeside: http://vorfrueodense.dk

er der følgende oplysninger:

Kirkekontoret: Kordegn Lis Winther
Frue Kirkestræde 12 B, tlf.: 66 12 65 39,
fax: 66 12 91 66,
E-mail: vorfruesogn.odense@km.dk
Kontortid: mandag, tirsdag, onsdag og torsdag
kl. 10.00-13.00.
Torsdag tillige kl. 16.00 - 18.00
Fredag kl. 10.00 - 12.00

Jeg har lige nu sendt en mail til ovenstående mail-adresse, så må vi håbe de kan hjælpe med det.

Hilsen Frits

Kommentar
Fra : kirstenkingo

Dato : 27-02-07 12:54

Hej Frits.

Jeg vil lige sige tak for din hjælp. Det kan være hvis du hører noget fra kirkekontoret at det kan be/af kræfte denne mail jeg lige har modtaget fra en ven hvor der står.

At ved Nora Marie Meta Mikkelsen fødsel var faderen skræddermester med adressen
Frederiksgade 60 og der står vider at hendes bedstefar Hans Kingo skulle havet boet på
Sct. Jørgens Forstad 54.

Så det er nok en af de to steder og fordi jeg mener at det ligeså godt kan være ene som den anden er at de kan jo være flytte imellem fødsel og konfirmationen.

Vh. kirsten:

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 27-02-07 14:59

Hej Kirsten

Jeg har fået svar fra Lis Winther, kirkekontoret.

Hun svarede den første mail jeg skrev til hende på e-mail: LW@KM.dk
så hun manglede oplysninger for at kunne hjælpe.

Jeg har så sendt de oplysninger du lige har givet.
Så må vi håbe det giver resultat.

Hilsen Frits

Accepteret svar
Fra : f.larsen

Modtaget 100 point
Dato : 01-03-07 12:14

Så er der sidste nyt fra kirkekontoret i Vor Frue Sogn, Odense.

Her er hvad Lis Winther har skrevet:

Citat
Jeg har undersøgt i vore kirkebøger vedrørende konfirmation af Nora Marie Mikkelsen og det viser sig at Nora Marie Mikkelsen er konfirmeret i Vor Frelser Kirke d. 9.4 1911. TLF: 66119230. Jeg kan fortælle, at hun på det tidspunkt boede i Ejby og at hun er født d. 29.12.1896 og døbt d. 4.4 1897. Hvis der ønskes yderligere kan vi henvise til Landsarkivet. Lokalhistorisk arkiv vil muligvis også kunne være behjælpelig.

Med venlig hilsen
Lis Winther.

Så der er ikke så meget at hente der (Ejby er også en forstad til Odense).

Af oplysningerne for sognet for Vor Frelser Kirke (hentet på denne side http://korsloekke.homepage.dk/ ) fremgår det bl.a.:

Citat
Oprindeligt hed sognet Vor Frue Landsogn og blev betjent af præsterne ved Vor Frue Kirke. Landsognet omfattede landsbyerne Biskorup, Ejby og Killerup. Før 1900 var der kun ca. 1000 indbyggere i sognet. I 1900 opstod der ønske om at anlægge en begravelsesplads ved Ejby, da vejen til Assistenskirkegården var lang og transportforholdene dårlige. Imidlertid mente en del folk i sognet, at det ville være bedre at arbejde for de levende end de døde. Denne kreds, der havde tilknytning til Indre Mission, ønskede med andre ord en kirke bygget i sognet.
...
d. 6. juli 1908 blev grundstenen til kirken lagt. Senere samme år, d. 21. november blev kirkegården indviet. Den 2. maj 1909 blev kirken indviet med navnet "Vor Frelsers Kirke". Frem til 1917 var den annekskirke til Vor Frue Kirke og betjentes af denne kirkes præster.
..

Videre står der:

Citat
Sognets navn
I 1936 blev sognet indlemmet i Odense Købstad og fik ved den lejlighed navneforandring fra Vor Frue Landsogn til Korsløkke sogn. "Korsløkken", som det fik navn efter, var navnet på en mark ved Ørbækvej, hvor der i ældre tid havde stået et vejkrucifiks.

Der er nok ikke andet at gøre end at ringe til kirkekontoret for at få af-/be-kræftet dine egne oplysninger, evt. et besøg på landsarkivet.

Kirkekontor:

Kordegn Karen Margrethe Jensen
Ejbygade 24, 5220 Odense SØ, tlf. 66 11 92 30.
Kontortid: Hverdage kl. 9-13, torsdag tillige kl. 16-18. Lørdag lukket.

Hilsen Frits

Kommentar
Fra : kirstenkingo

Dato : 01-03-07 15:39

Hej Frits

Jeg er for dine og Lis Winthes oplysning som jeg så vil arbejde vider med.

Jeg endnu engang sige og håber du vil sende en tak vider til Lis Winthe fra mig.

Jeg lukker her med spøgsmålet

Godkendelse af svar
Fra : kirstenkingo

Dato : 01-03-07 15:46

Hej Frits

Tusin Tak for hjælpen håber du vil sende en tak vider til Lis Winthe.

Jeg vil arbejde vider herfra med de nye oplysninger.

Vh. Kirsten

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 01-03-07 21:55

Tak for det.

Jeg vil straks sende din tak videre.

Det var dejligt at kunne hjælpe.

Hilsen Frits