/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Få vista billigt
Fra : paperboy
Vist : 808 gange
70 point
Dato : 16-02-07 14:47

Der har været to *tips* om at få vista billigt.

Den ene *tips* fortæller, der er en måde at få vista på, gav heldigvis - 5 point
Det andet tips beskriver fremgangsmåden på engelsk.

Her får du fremgangsmåden på DANSK, UDEN du behøver tage stilling til om det er 0 eller 5 * værd for dig.
Fremgangsmåden er beskrevet her http://www.computergeil.dk/?artikelid=12345

Gider du ikke klikke på linket, så er den her....

Sådan laver du en ren Vista installation med en opgraderings version

Lige siden Vista kom ud, har der været megen spekulation i, hvilken version af Vista folk skulle købe. Et af argumenterne for ikke at skulle købe en opgraderings version har været, at man så skulle have en tidligere version af windows installeret, før man kunne installere Vista. Dette er der nu kommet en måde frem på til at slippe udenom, og denne metode vil vi gennemgå her i denne guide.

Førhen når man købte en opgraderings CD med Windows XP Pro for eksempel, kunne man bare gå i gang med at installere ens nye Windows produkt, og på et tidspunkt kom der en promt op, der spurgte efter en Windows 98, ME eller 2000 CD, hvorefter man så bare skulle sætte en sådan i maskinen, og efter at XP pro havde tjekket at den var lovlig, kunne man fortsætte med installationen af XP Pro.

Med Vista er denne ”disk check” funktion blevet fjernet, og nu kræver Vista, at der er en registreret version af XP installeret på ens harddisk, og først da kan man inde fra XP, starte Vista opgraderings installationen. Det er denne ”begrænsning” som der nu er blevet fundet en vej uden om, og som vi vil gennemgå i denne guide.

Sådan laver man en ”clean install”:

Boot op på din Windows Vista opgraderings DVD, og start installations programmet/guiden.

Når du bliver bedt om at indtaste din Windows Vista produktnøgle, så LAD VÆRE med at intaste nogen produktnøgle. Bare klik på Next/Næste alt efter om det er en Dansk eller Engelsk version du har (billederne er lavet med en Engelsk version af Vista). Dette vil installere Vista som en 30 dages prøveversion.

Når du bliver spurgt om det, skal du vælge hvilken version af Vista du vil installere. Husk at vælge den version som du har købt en produktnøgle til.

Efter installationen er blevet færdig, og du er kommet ind på skrivebordet for første gang, sætter du DVD'en i igen, og starter installationen op, fra inden i din nyinstallerede Vista, igen.

Denne gang skal du indtaste produktnøglen som fulgte med til din Vista Opgraderings DVD.
Når du bliver spurgt om du vil lave en opgradering, eller en Normal (Advanceret) installation, skal du vælge Normal (Advanceret), for at lave en ”clean install”. Jep, du gættede korrekt: Du skal installere Vista igen, for anden gang.

Efter installations programmet/guiden er blevet færdig anden gang, har du fået en Vista installation, som det skulle være muligt for dig at gå online og få aktiveret, som man skal på normal vis med Windows Vista, hvis man har en ”normal” version af Windows Vista.

Efter du har fået aktiveret Vista, kan du gå ind i Stifinder, og slette mappen der hedder Windows.old, der blot indeholder data om den første installation af Vista, hvilken der ikke er behov for mere, og på denne måde kan du få lidt af harddiskpladsen tilbage igen.
Afsluttende bemærkninger:
Med denne metode slipper du for, at skulle installere og aktivere Windows XP, og det kræver altså at du skal installere Vista to gange, men da dette foregår fra en DVD går det noget hurtigere, end det gør at installere XP fra en CD først.

Derudover er der kun ”spor” af Vista filer, der er ingen spor tilbage af det gamle Windows XP styresystem, og derfor er det at man siger, at det er en "Clean install", der er blevet lavet.

Så hvis du står lige for at skulle vælge mellem, om det skal være en opgraderings version af Vista, eller en fuld version af Vista du skal købe, så har du her endnu en ting der gør, at det er mere bøvlet at tage den endelige beslutning, eller måske gøre, at det netop bliver en opgraderingsversion af Vista du vælger.

En afsluttende bemærkning til alle de selvudnævnte her på kandu, bemærk jeg IKKE opfordrer til hverken det ene eller det andet.

Jeg nøjes blot med at tænke for mig selv, hvilken version jeg ville købe, hvis nu..........

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 16-02-07 16:04

Helt kanont tip... Der er jo mange penge at spare ved at opgradere i stedet.. Eller det vil sige at købe opgraderingen i stedet.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 16-02-07 18:35

Jeg sender dig lige ********** for dit tip.

//bentjuul

Kommentar
Fra : paperboy

Dato : 16-02-07 18:44

Takker de venlige ord.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-02-07 20:17

Tja - det er vel ikke endgang ulovligt. *****

Kommentar
Fra : johnni

Dato : 16-02-07 21:50

super

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 17-02-07 00:54

Det skulle være brud på slutbruger aftalen. (Den man bare sidder flueben ved og acceptere for at komme hurtigt videre)

Og så er der vist hellere ikke mere at sige om det! Det skulle da lige være OG?

Kommentar
Fra : alunde

Dato : 17-02-07 12:11

Jeg tænker... hvad er formålet med at bruge penge på en opgraderingsversion - når man stadig har en ulovlig version kørende på sin PC?

Så kan man vel ligeså godt skaffe en pirat-udgave et eller andet sted fra? Det er ligeså ulovligt...

Jeg vil netop mene at hvis man køber en licens, så er det da for at have "rent mel i posen" og det har man jo ikke hvis man bruger en opgraderingslicens uden at have ret (altså at have en fuld licens til tidligere udgave) til at bruge den.

Just my €0.05

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-02-07 18:01

Hvorfor opgradere til noget tvivelagtigt?
Jeg køber når Vista er moden til brug.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-02-07 18:06

Der er jo desværre ikke nogen der ved om det så også virker bortset fra den der har skrevet det....

Og så har det lige pludseligt været en DYR vista....

Kommentar
Fra : disken

Dato : 18-02-07 18:17

Den virker IKKE efter 31 dage, medmindre du har ''koder''
Der har efterhånden været så mange af disse såkaldte HACKS
og jeg har ikke mødt et/ en eneste der virker, efter HENSIGTEN.

miridt.dk kom med den bedste, men:::

Men bliv ved, min virker, men gider ikke en UK.
Så den er smidt ud, der er for mange problemer,
og så tænker jeg ikke på at opdatere VISTA, de står JO i KØ
opdateringerne ALTSÅ.

Men at få de damle programmer til at virke SAMMEN med VISTA
derfor venter jeg med at hente noget.

Driverne er der sikkert, men at få gammelt og godkendte
programmer til at ''virke'' sammen med Vista.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 18-02-07 18:19

Og med den OPDATERINGS pakke fra MS-
har prøvet den, men virkede IKKE, da den ikke
kunne finde min LOVLIGE XP.
Men stadig

Kommentar
Fra : disken

Dato : 18-02-07 18:21

Bare min mening, og jeg har prøvet dem alle.
Havde hentet en version, hvor der var 6-7 udgaver af ovennævnte

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 18-02-07 23:01

disken..

Så mange cracks er der ikke ude til vista som du gør det til.. Evt hvor???

Der er et crack ude til det de kalder Bill Gates versionen (Der skulle være nøgle med)

Og så er der alle de andre Basic,Premium,Ultimate osv hvor du bruger et "Timestopcrack" Som virker helt fint..

Men det tråden handler om har jo ikke nogem med crack at gøre... Men at udnytte den fejl microsoft har lavet og bekræftet.. Du køber jo en licens og derved cracker du jo ikke noget... Du bryder slutbruger aftalen ved ikke at have en godkendt WinXP at opgradere fra..

Og surt du har prøvet det hele uden held... Kunne det tænkes du ikke kunne finde ud af det måske???

Virkede fint ved mig i knap 2 måneder. Og blev så glad for ultimate jeg i dag er ejeren af en licens til den også...

Kommentar
Fra : paperboy

Dato : 20-02-07 22:28

Ja ja jeg vidste alle selvudnævnte KANDU nok skulle komme på banen.

Vista har jeg stadig ikke set billigere end her www.studiepriser.dk