"Indbygget forældelse"
Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 23-11-11 10:10

Så et program i tv i går:

"Den store glødepære-konspiration

Fransk dokumentar fra 2010.

Originaltitel: The Lightbulb Conspiracy

Hvem kender ikke situationen, når espressomaskinen går i stykker to
dage efter garantiens udløb. Eller glødepærer med begrænset holdbarhed.
Siden 1920'erne har firmaer over hele verden designet deres produkter
til at gå i stykker efter et vist stykke tid, så behovet for
udskiftning af produkterne kunne holde omsætningen oppe. Fænomenet
hedder 'planlagt forældelse' og kendes inden for alle brancher, og
konsekvensen er den køb-og-smid-væk-kultur, som ingen kan sige sig fri
for, og som betyder bjerge af affald. Men findes evighedspæren faktisk?
Hvordan kan en computerchip bruges til at forkorte livet for et
produkt? Var den 'planlagte forældelse' med til at at gøre en ende på
1930'ernes økonomiske depression? Og hvordan hjalp en retssag med at
forlænge iPodens liv?"

Der blev bl.a. vist en printer med en indbygget chip der bevirkede at
printeren var sat op til kun at kunne udskrive 1500 sider før den gik
ned.

Samtidig var der en russisk mand der havde udviklet programmer til
forskellige printere så man kan nulstille dem; nogen der ved hvor de
programmer liger henne?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Elmand

Dato : 23-11-11 12:10

> [...]
>
> Samtidig var der en russisk mand der havde udviklet programmer til
> forskellige printere så man kan nulstille dem; nogen der ved hvor de

Ja, der findes jo mange teorier, og meget vrøvl. Hvis det holdt stik, kunne
vi
hurtigt lave en fabrik og overtage hele handlen på nogle produkter.
Jeg kan kun besvarer et enkelt spørgsmål af de mange.
Glødelampen. -- Du kan sagtens få en der kan holde hele dit liv.
(Jeg kender faktisk et sted, hvor der sidder en sådan og lyser lige fra
elektricitetens barndom, og de vil med vilje ikke udskifte)
En sådan evighedpærer vil når du sammenligner de faktiske data,omkostninger
være alt for dyr at bruge. Moderne fabrikker har jo formået at hæve
lysudbyttet/wattforbrug, men det er gået ud over holdbarheden/prisen.
Inden for lysrør, findes der i dag specialfabrikker, der kan lave lysrør med
75000
timer drift uden nævneværdig tab af lysudbytte. Det er vældig praktisk i en
hal
med 25 meter til loftet.
Mange hilsner
ESPERSEN El & Antenne
www.elmand.com

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 23-11-11 12:17

Elmand sendte dette med sin computer:
> der findes jo mange teorier, og meget vrøvl.

Mener du at det er vrøvl (løgn) når nogen siger der sidder en chip i en
given printer som forhindrer den i at udskrive mere end 1500 sider?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 23-11-11 12:51

Hans Paulin (6310) skrev den 23-11-2011:
> Elmand sendte dette med sin computer:

> Mener du at det er vrøvl (løgn) når nogen siger der sidder en chip i en given
> printer som forhindrer den i at udskrive mere end 1500 sider?

Jeg gør om ikke andet...

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 23-11-11 12:54

Brian Vestergaard kom med denne ide:

> Jeg gør om ikke andet...

Men er da ikke i tvivl om, at sådan en printer kunne laves så let som
at klø sig i r....

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 23-11-11 13:08

Brian Vestergaard kom med følgende:
> Men er da ikke i tvivl om, at sådan en printer kunne laves så let som at klø
> sig i r....

Laves=resettes?

Dét var så osse hvad de viste i går.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 23-11-11 13:14

Hans Paulin (6310) har bragt dette til verden:
> Brian Vestergaard kom med følgende:

> Laves=resettes?

Jeg mente nu produceres, men i længden ville det være en dårlig
foretning... selv om hvor gode Simon Spies altid sagde "dårlig reklame
er bedre end ingen reklame" men den holder vist ikke.

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 23-11-11 13:32

Brian Vestergaard har bragt dette til verden:
> Jeg mente nu produceres, men i længden ville det være en dårlig foretning...

Umiddelbart ja, men vi ender bl.a. osse med at sidde på toppen af en
losseplads engang (hvis man ikke prøver at ændre udviklingen) som de
viste fra Ghana der foreløbig aftager vores skrot.

Lykken er ikke nødvendigvis at alle står 8 timer hver dag ved
samlebåndet.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 23-11-11 13:09

Brian Vestergaard tastede følgende:
> Jeg gør om ikke andet...

Overvej om muligt at se dokumentaren.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 24-11-11 10:39

Den 11/23/2011, skrev Hans Paulin (6310):
> Overvej om muligt at se dokumentaren.

Ligger hér:

http://www.dr.dk/nu/player/#/den-store-gloedepaere-konspiration/23813/00:02

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 23-11-11 17:18

Hans Paulin (6310) skrev den 23-11-2011:
> Elmand sendte dette med sin computer:
>
> Mener du at det er vrøvl (løgn) når nogen siger der sidder en chip i en given
> printer som forhindrer den i at udskrive mere end 1500 sider?

3 pakker papir... vil du så købe printer fra samme firma igen.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Jens Petersen

Dato : 23-11-11 18:28

On Wed, 23 Nov 2011 17:18:01 +0100, Jørgen Nielsen
<nospamjn2@get2net.dk> wrote:

>3 pakker papir... vil du så købe printer fra samme firma igen.

Når jeg endelig har udskrevet 1500 sider er printeren forældet, så jeg
ville ikke opdage det
--
OV1A Jens

Hard work has a future pay-off. Laziness pays off now!

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 23-11-11 19:51

Jens Petersen skrev den 23-11-2011:

> Når jeg endelig har udskrevet 1500 sider er printeren forældet, så jeg
> ville ikke opdage det

Glimrende eksempel på at behov er forskellige.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Rado

Dato : 23-11-11 22:24

On Wed, 23 Nov 2011 12:10:11 +0100, "Elmand" <elmand@pc.invalid>
wrote:

>Ja, der findes jo mange teorier, og meget vrøvl. Hvis det holdt stik, kunne
>vi
>hurtigt lave en fabrik og overtage hele handlen på nogle produkter.

Udsendelsen virkede nu ret seriøs, og med masser af dokumentation for
påstandene.

Udsendelsen omtalte iøvrigt en fabrik der på et tidspunkt lavede pærer
der kunne holde i meget lang tid, men grossisterne og forhandlerne
ville ikke købe dem (de tjener jo også på antallet af pærer de
sælger).

Der var også flere eksempler på pærer folk havde opfundet, der kunne
brænde op til 100.000 timer, men ingen af dem kom i produktion.

--
Rado

"Materialism is the philosophy of the subject that forgets
to take account of itself." - Arthur Schopenhauer

Fra : Elmand

Dato : 23-11-11 23:44

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sælger).
> Den holder ikke vand.- De kostede nok for meget samt lysudbytte kontra
betaling for forbrug blev for stort - Glødelampen var altså urentabel.

> Der var også flere eksempler på pærer folk havde opfundet, der kunne
> brænde op til 100.000 timer, men ingen af dem kom i produktion.

Det har der aldrig været problemer med som jeg tidligere har beskrevet. ( at
opfinde)-
men totaløkonomien var umulig.

En standardglødelampe kostede jo ikke mere end 4 kr i forretninger ( excl
statsafgift og moms )

Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne

Fra : Rado

Dato : 24-11-11 21:13

On Wed, 23 Nov 2011 23:44:11 +0100, "Elmand" <elmand@pc.invalid>
wrote:

>"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

>Den holder ikke vand.- De kostede nok for meget samt lysudbytte kontra
>betaling for forbrug blev for stort - Glødelampen var altså urentabel.

Tja, de lukkede fabrikken i Tyskland dengang, men er tilsyneladende
startet op igen i Australien med produktion af bilpærer. Her er data
på deres Plus 100 forlygtepærer, de ser ikke ligefrem urentable ud:

- 100% more light on the road*
- 35 metres longer beam
- Suitable for use with polycarbonate headlamps
- No increase in power consumption or heat

*100% more light compared to a standard globe

http://www.narva.com.au/products/browse/performance-globes

Og pris og kvalitet ser også ud til at være OK:

"...i couldnt believe my eyes when i saw them priced at $16 for the
PAIR!"

"Must of had them in there for a good 1.5 years and they were still
going strong when I traded in the car. I do a lot of driving so they
got a good work out too. One thing I noticed a lot of other people
were complaining about when they changed to 'brighter' lights were
they were dying quickly - this is one thing so far (touch wood!) I
haven't experienced with these."

"... I installed OSRAM Silverstars into both low and high beam. Some
20,000kms later they are working a treat but they are a damn sight
more expensive tahn the [Narva] bulbs mentioned above."

http://forum.mazda6club.com/australia/137969-narva-50-h1-light-bulbs.html

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 23-11-11 13:07

http://www.ssclg.com/epsone.shtml

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-11-11 21:49

<http://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence>

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Rado

Dato : 23-11-11 22:19

On Wed, 23 Nov 2011 10:10:10 +0100, Hans Paulin (6310)
<me@privacy.net> wrote:

>Så et program i tv i går:
>
>"Den store glødepære-konspiration

Godt program ja. Jeg mindes min første CD brænder til 3000.-, som jeg
købte dengang der kun var 1 års garanti. Den stod af et par dage efter
garantien udløb, selvom den havde brændt under 100 CDer. Jeg blev
godtnok noget mistænksom...

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 24-11-11 02:32

Rado udtrykte præcist:
> Godt program ja.

Skræmmende :)

> [...]
> købte dengang der kun var 1 års garanti. Den stod af et par dage efter
> garantien udløb, selvom den havde brændt under 100 CDer. Jeg blev

Ja, uha; hvis vi begynder at tælle sammen :)

Har lige vinket farvel til 2 Netgear-routere; de stod af med samme
regelmæssighed som et radiostyret ur ;)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 24-11-11 06:17

<me@privacy.net> wrote:

>Fænomenet
>hedder 'planlagt forældelse' og kendes inden for alle brancher, og
>konsekvensen er den køb-og-smid-væk-kultur, som ingen kan sige sig fri
>for, og som betyder bjerge af affald.
De steder hvor jeg har været ansat og hvor man produkcerede elektronik
der har man designet efter en minimum levetid, det kan jo hvis man vil
være i ond tro (og dum som en journalist) udlægges som en planlagt
planlagt forældelse.
Men igen, forskellige lande yder forskellig forbruger beskyttelse,
nogle har ingen reklamationsret over hoved og garanti kan være alt
muligt fra en dag til flere år, og tro at div. produkter skulle vid
hvor i verden de befinder sig og samtidig vide hvad dag de er solgt
til slutbruger, og derfor kan vælge en selvmordsdato udfra disse
parameter er absurt.

>Men findes evighedspæren faktisk?
Nej ikke som et produkt du kan købe.

>Hvordan kan en computerchip bruges til at forkorte livet for et
>produkt?
Den kan vel "fortælle" produktet at nu skal det bare ikke virke mere.

>Der blev bl.a. vist en printer med en indbygget chip der bevirkede at
>printeren var sat op til kun at kunne udskrive 1500 sider før den gik
>ned.
Jeg tror man har mistolket lidt på fakta, der findes feks.
toner-patroner der kun kan/vil udskrive et givet antal sider, derefter
forlanger printeren denne toner-patron udskiftet, og det upåagtet
hvilken dækningsprocent man har benyttet.

>Samtidig var der en russisk mand der havde udviklet programmer til
>forskellige printere så man kan nulstille dem; nogen der ved hvor de
>programmer liger henne?
Den skalgs findes mange steder på nettet, men ved nogle printere er
det en ny chip der skal til, billig og simpel at skifte, ved andre kan
man benytte en såkaldt chip-resetter.
Ved andre printere skal man bare vide at man skal pille chippen ud af
toner-patronen således at printeren aldrig ser en patron med chip, så
tror den at den kører med demo/orginal toneren og printer lystigt
indtil der ikke kommer mere toner ud.

/Hans

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 24-11-11 10:47

Følgende er skrevet af Hans Kjaergaard:
> det kan jo hvis man vil
> være i ond tro (og dum som en journalist)

Se evt dokumentaren hér:

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 24-11-11 10:42

On Thu, 24 Nov 2011 10:47:07 +0100, Hans Paulin (6310)
<me@privacy.net> wrote:

>Følgende er skrevet af Hans Kjaergaard:
>
>Se evt dokumentaren hér:
>
>http://www.dr.dk/nu/player/#/den-store-gloedepaere-konspiration/23813/00:02

Hvilket jeg så bare ikke kan da DR siger de ikke har rettigheder til
at vise mig klippet.

Men igen det giver ikke mening at designe med en given maks levetid
for øje (det vil gå for hårdt ud over minimum levetiden), noget andet
er så at man kan designe med en given lav minimum levetid for øje, og
det er jo nok det der sker under et meget skyldigt hensyntagen til
fremstillingsomkostninger.

Jeg tror at historien bygge på efterrationalisering, ligesom den
børnebog der udkom for efterhånden en del år siden der i bund og grund
fortalte det samme, nemlig at tingene bliver lavet til ikke at kunne
holde særligt længe (så skal de fattige arbejdere købe det mere og de
rige kapitalister tjener kassen) det blev så udlagt i flere meget fine
eksempler.

Men det er meget kendt at man idag er begyndt at gå efter en
væsentligt lavere minimum levetid for div. produkter, specielt hvis
ens marked er fjernøsten / lande hvor levetiden generelt er lav for de
fleste produkter og det vil uværeligt smitte af her i vesten hvor vi
er vænnet til at have lidt mere levetid på de fleste produkter.

/Hans

Fra : emjeppesen

Dato : 24-11-11 12:33

Hans Kjaergaard skrev:

>Hvilket jeg så bare ikke kan da DR siger de ikke har rettigheder til
>at vise mig klippet.

)

Hilsen emj

Fra : /john

Dato : 24-11-11 12:38

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Hvilket jeg så bare ikke kan da DR siger de ikke har rettigheder til
> at vise mig klippet.

Virker fint her :)

/john

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 24-11-11 12:55

/john kom med denne ide:

> Virker fint her :)

Oxo her

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 24-11-11 13:06

/john forklarede:

> Virker fint her :)

Osse hér :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 24-11-11 13:08

Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> crashed Echelon writing

> Hvilket jeg så bare ikke kan da DR siger de ikke har rettigheder til
> at vise mig klippet.

Måske fordi du har besluttet dig at bosætte dig eller rejse udenfor Danmark

--
Bjarke Andersen

Fra : /john

Dato : 24-11-11 14:37

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Måske fordi du har besluttet dig at bosætte dig eller rejse udenfor
> Danmark

Bingo! (tror jeg nok)

Skulle da lige prøve med en US-proxy - så virker afspilning ikke!

Virker ej heller ved klik på linket - kun ved copy-paste.

/john

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 24-11-11 13:11

Hans Kjaergaard kom med følgende:
> Hvilket jeg så bare ikke kan da DR siger de ikke har rettigheder til
> at vise mig klippet.

Weird.

> [...]
> er så at man kan designe med en given lav minimum levetid for øje, og
> det er jo nok det der sker under et meget skyldigt hensyntagen til

I dokumentaren fortæller de osse om de 1. nylonstrømper i Verden der
kunne holde "evigt" hvorefter fabrikkens ingeniører fik til opgave at
konstruere nogen der ikke kunne holde hvilket efterfølgende lykkedes :)

> Jeg tror at historien bygge på efterrationalisering,

Dét må du så tro :)

> [...]
> holde særligt længe (så skal de fattige arbejdere købe det mere og de
> rige kapitalister tjener kassen) det blev så udlagt i flere meget fine

Jeg synes det lyder som et udmærket billede på Verden i dag.

Lige som oliemafiaen der sikrer sig at nye biler ikke kører for langt
på literen; det er mange år siden de viste dén dokumentar.

Hans
www.zofiaoghans.dk