P4 1,6 GHz processor
Fra : Rasmus Jensen

Dato : 21-11-11 21:23

Hej,

hvordan finder jeg ud af hvilken sokkeltype min P4 1,6 GHz processor har?
Pt. sidder den i et IBM bundkort, men det er ved at have set sine sidste
dage da alle lytterne er lækket...
Jeg har en anden maskine der har en Celeron 1 GHz processor i en Socket 370
og det var så planen at sætte P4'eren i der i stedet... kan det mon lade sig
gøre?

Rasmus

Fra : Ivar

Dato : 21-11-11 21:58

Rasmus Jensen skrev:

> hvordan finder jeg ud af hvilken sokkeltype min P4 1,6 GHz processor har?

Hent programmet CPU-Z, et lille fint program, der ikke skal
installeres.
Det fortæller de vigtigste data om cpu, bundkort og ram:
http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

Til at få svar på dit spørgsmål, kan du så bruge denne Wiki-side
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_Pentium_4_microprocessors
eller Intels egen side.
Husk at tjekke om dit andet bundkort, kan acceptere cpu-en.

Ivar Magnusson

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 21-11-11 22:20

Ivar wrote:

> [...]
> eller Intels egen side.
> Husk at tjekke om dit andet bundkort, kan acceptere cpu-en.

tak for hjælpen, men det var hurtigt at få afklaret...
P4'eren er en Socket 478 og Celeron'en er Socket370, så det vil nok være en
ret skidt idé at se om P4'eren skulle passe i det andet bundkort... æv...

Rasmus

Fra : Ivar

Dato : 21-11-11 22:27

Rasmus Jensen skrev:

> P4'eren er en Socket 478 og Celeron'en er Socket370, så det vil nok være en
> ret skidt idé at se om P4'eren skulle passe i det andet bundkort... æv...

Når du er nede i den klasse, burde du kunne finde noget bedre
på QXL for et par hundrede kroner.

Bundkort med cpu:
http://www.qxl.dk/pris/computer-elektronik-software/hardware/motherboard-med-cpu/l/cn26452/

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 21-11-11 23:50

Ivar wrote:
> Når du er nede i den klasse, burde du kunne finde noget bedre
> [...]

tak - jo det kunne være en mulighed... jeg har tidligere forsøgt at få
respons på nogle stumper jeg har sat sammen til en 3000 kr. maskine, men
ingen er åbenbart interesseret i give kommentarer og råd til sådan et
spørgsmål...

Rasmus

Fra : Børge Jensen

Dato : 22-11-11 00:23

Ivar skrev:

> Når du er nede i den klasse, burde du kunne
> finde noget bedre på QXL for et par hundrede
> kroner.

Det kan ikke betale sig at købe brugt udstyr, du
får ikke 2 års garanti, du får 0 garanti, og så aner
du ikke hvad du får.

Jeg kender mange der har købt et defekt bundkort
eller andet brugt udstyr på nettet, og de kan ikke
stille noget som helst op - og pengene er tabt.

Smid det gamle ud og køb noget nyt, så meget
koster det heller ikke - og du vil få glæde at det
nye i mange år.

--
Børge Jensen

Fra : Ivar

Dato : 22-11-11 20:30

Børge Jensen skrev:

> Jeg kender mange der har købt et defekt bundkort
> eller andet brugt udstyr på nettet, og de kan ikke
> stille noget som helst op - og pengene er tabt.

Jeg har en del førstehånds erfaring. Med tre børn, der alle har
haft computer fra de var under 2 år, har jeg haft en del behov
for computere, hvor der ikke var de store krav. Jeg har købt
en del bundkort, cpu'er, ram og andet på qxl og ebay.

Selvfølgelig er der en risiko, for at få noget defekt, men
de fleste, der sælger ønsker at beskytte deres karakterer,
og sælger ikke noget, der de ved er defekt. Jeg har fået en
cpu, der vist ikke var stabil, men totalt set, er jeg på igen
måde blevet snydt.

Man skal vide hvad noget nyt koster, hvis man køber på qxl.
Man bør kun købe det, der er langt under nypris. Man bør
sammenligne med, hvad noget nyt billigt koster. Det kan bedst
betale sig at købe så meget som muligt samlet, for at spare
på porto.

Fra : Rado

Dato : 22-11-11 21:11

On Tue, 22 Nov 2011 00:22:49 +0100, Børge Jensen <borge@invalid.com>
wrote:

>Jeg kender mange der har købt et defekt bundkort
>eller andet brugt udstyr på nettet, og de kan ikke
>stille noget som helst op - og pengene er tabt.

Ja, har selv oplevet det.

>Smid det gamle ud og køb noget nyt, så meget
>koster det heller ikke - og du vil få glæde at det
>nye i mange år.

Enig.

--
Rado

"Materialism is the philosophy of the subject that forgets
to take account of itself." - Arthur Schopenhauer