Citygade
Fra : thl

Dato : 03-07-11 19:47

On 1 Jul., 21:30, Lars Kongshøj <lars_kongs...@hotmail.com> wrote:

> [...]

Der må nu have været opført noget, for ugeskriftet "Hver 8.Dag" fik
illustrationerne lavede hos Dansk Reproduktions Anstalt i Citygade og
Politiken boede i gaden fra ca. 1905-1911

mvh
Thorbjørn Lykkebo

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 04-07-11 03:38

Den 04/07/11 03.47, thl skrev:

> Der må nu have været opført noget, for ugeskriftet "Hver 8.Dag" fik
> illustrationerne lavede hos Dansk Reproduktions Anstalt i Citygade og
> Politiken boede i gaden fra ca. 1905-1911

Hm - stemmer ikke med mine kilder, men det er da rart, hvis man kan
blive klogere. Mine kilder stammer fra Google. Mit indtryk er at gaden
er ved at blive udfaset fra diverse registre, men jeg vil ikke lægge
hovedet på blokken. CPR kender kun adressen Citygade 1, som er en fiktiv
adresse, fordi der skal være en adresse på enhver vej.

Mvh. Lars

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 04-07-11 06:16

Lars Kongshøj skrev:

> [...]
> kender kun adressen Citygade 1, som er en fiktiv adresse,
> fordi der skal være en adresse på enhver vej.

Underligt nok er Citygade ikke omtalt i den ellers grundige
bog "Storbyens Stednavne" (Gyldendal, 1999). Som nævnt
i d.k.s. er den med på et Politiken-kort fra 1955 som en
blind sidevej til Pilestræde. Men på Meldals kort fra 1906,
går Citygade helt igennem fra Pilestræde til K. Bernikows
Gade.

I Google Streetview kan man se den blinde ende, hvor
spisestedet "Lot" ligger. Adressen på hedder i dag
Pilestræde 12 A, 1112 Kbh. K.

--
Herluf :·)
» et styre der ikke tåler kritik, er kritisabelt «

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 04-07-11 09:11

Herluf Holdt skrev bl.a.:
> [...]
> blind sidevej til Pilestræde. Men på Meldals kort fra 1906,
> går Citygade helt igennem fra Pilestræde til K. Bernikows

Mon Citygade er identisk med Citypassagen?
Denne er nævnte i "Københavnske gadenavnes historie" udg. af Politikens
forlag. Her står: "En delvis overdækket passage, der går i en ret vinkel fra
Kristen Bernikows Gade til Østergade, anlagt i slutningen af forrige
århundrede."

Mvh
Svend-Erik Lindberg

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 04-07-11 13:30

Svend-Erik Lindberg skrev:

> [...]
> der går i en ret vinkel fra Kristen Bernikows Gade til
> Østergade, anlagt i slutningen af forrige århundrede."

Det lyder snarere som om Citypassagen har forløbet ligesom
den senere "Cityarkaden". Den hedder vist i dag "Galerie K"
og går vinkelret på Kristen Bernikows Gade, slår et 90 graders
knæk og går også vinkelret på Østergade. Med lidt god vilje
kan den lille stump ud mod K. Bernikows Gade vist godt være
identisk med den østlige ende af den gamle Citygade.

Forresten var det i Citypassagen at filmpioneren Constantin
Philipsen (1859-1925) op­rettede sin første egentlige og
permanente biograf /Kosmorama/ på Østergade 26.
Biografen rummede 150 sid­depladser [...]
http://www.tegnefilmhistorie.dk/01/frame1.htm

--
Herluf :·)

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 06-07-11 18:55

Herluf Holdt, 3140 skrev bl.a.:

> Underligt nok er Citygade ikke omtalt i den ellers grundige
> bog "Storbyens Stednavne" (Gyldendal, 1999).

Men beskriver den bog ikke (næsten) udelukkende nutidige gader;
ikke nedlagte?

> Som nævnt
> i d.k.s. er den med på et Politiken-kort fra 1955 som en
> blind sidevej til Pilestræde.

Ja, det ser jeg. Men påfaldende nok mangler gadenavnet allerede i
"Kraks Kort over København og omegnen" fra 1952, om end selve
blindgaden er aftegnet på gadekortet. I 1946-udgaven står
gadenavnet på kortet.

--
Jørgen Grandt

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 06-07-11 19:23

Jørgen Grandt skrev:

> Men beskriver den bog ikke (næsten) udelukkende nutidige
> gader; ikke nedlagte?

Jo, men ofte nævnes et kvarters gaders tidligere navne,
ændrede forløb osv.

--
Herluf :·)

Fra : thl

Dato : 03-07-11 23:25

On 4 Jul., 07:15, "Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJ...@privat.dk>
wrote:

> [...]
>
> --
> Herluf :·)
>         » et styre der ikke tåler kritik, er kritisabelt «

Der er et billede fra gaden i Illustreret Tidende
http://kortlink.dk/illustrerettidende/97va

mvh
Thorbjørn

Fra : Kay-Verner

Dato : 05-07-11 16:37

Hvis man leder efter gamle gader i KBH kan jeg anbefale www.fogsgaard.org

Citygade

Kvarter: Købmager

Sognetilhør i 1918: Helligånds

Øvrige forhold i 1918:
Postdistrikt: K
Politikreds: 2
Forsørgelsesdistrikt: 3B
Værgerådskreds: 4

Ændringer:
Gaden etableret 1897 - 1900, men nu atter lukket.

Fra Kristen Bernikows Gade til Pilestræde.

mvh

Kay-Verner