ASRock AD525PV
Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 01-06-11 23:10

Regner med at bruge ASRock AD525PV til en "Vortexbox":

http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=AD525PV

http://vortexbox.org/

Kender nogen dette bundkort?
Plusser og minusser er meget velkomne.

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://ranunkelvej.com/b&o/ - Reparation af B&O Red Line højttalere

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-06-11 23:38

Karl Erik Christensen wrote:

> Regner med at bruge ASRock AD525PV til en "Vortexbox":
>
> http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=AD525PV

Jeg ville nok foretrække et passivt kølet bundkort. Jeg har et Intel
D510MO også dual-core men generationen lige før D525. I et passende
kabinet med lufthuller i toppen, kan det sagtens køre passivt kølet.

Jeg forstår ikke at producenterne stadig smider parallelle porte på
kortet. En seriel port kan jeg forstå, men hvad bruger man en parallel
port til udover (meget gamle) printere? Ok, jeg kan se at der også er en
seriel port. Det savner jeg lidt på mit D510MO.

Det er formentlig (vildt) overkill CPU-wise til en Vortexbox. Hvis D525
er som D510 er der ikke speedstep understøttelse, dvs. CPU kører med max
hastighed hele tiden.

--
Jesper Lund

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 02-06-11 11:44

On 02-06-2011 00:37, Jesper Lund wrote:

> [...]
>
> Det er formentlig (vildt) overkill CPU-wise til en Vortexbox. Hvis D525
> er som D510 er der ikke speedstep understøttelse, dvs. CPU kører med max

Hej Jesper.

Jeg har lidt svært ved at sammenligne Atom-processorerne med noget jeg
kender (Intel P4)

Jeg synes også at markedet for kabinettet til uITX er lidt forvirrende.
Kan et mITX kabinet også bruges til et uITX bundkort?
Hvilket kabinet har du brugt?

Karl Erik.

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-06-11 16:24

Karl Erik Christensen wrote:

> Jeg synes også at markedet for kabinettet til uITX er lidt forvirrende.
> Kan et mITX kabinet også bruges til et uITX bundkort? Hvilket kabinet
> har du brugt?

Et mini-ITX (mITX) bundkort kan være i et micro-ATX (uATX) kabinet, eller
et ATX kabinet for den sags skyld. Der er fuld kompatibilitet nedad.

Valg af mITX kabinet afhænger af hvad der skal være plads til af diske og
eventuelt indstikskort. Alle mITX kabinetter kan tage en 2.5" disk, men
hvis der skal være plads til 3.5" disk eller et PCI(e) kort, er udvalget
mindre.

Jeg kan personligt godt lide kabinetter som Morex T3500
<http://www.silentpcreview.com/article1010-page2.html>

hvor der er lufthuller i toppen, og hvor harddisken er placeret under
bundkortet. I et passivt kølet mini-ITX system (specielt med Atom, en
lille radiator, og på D510MO er NM10 chipsettet endnu værre) vil der være
en del varme som stiger opad, og hvis harddisken er placeret over
bundkortet, rammer denne varme harddisken.

Jeg bruger dette koncept i min homeserver med et moddet Morex 6600
kabinet (bemærk lufthullerne i toppen)
<http://www.morex.com.tw/products/productdetail.php?fd_id=127>

Bundkortet (nu et D510MO, tidligere et VIA C7 EN12000EG fanless) sidder i
den øverste tredjedel, og diskene er placeret i den nederste del (i mit
tilfælde en 3.5" 2TB 5400rpm WDC Caviar Green til data, og en lille SSD
til systempartitionen). Kabinettet kom med en ATX PSU, som jeg pillede ud
da jeg bruger picoPSU, og så er der mere plads (og luft) i den nederste
region. Det fungerer glimrende.

Dog er min testperiode med Atom og D510MO kun fra start-oktober 2010 til
i dag, så jeg skylder en opdatering af denne tråd hvis mit D510MO
overlever sommervarmen
<http://www.version2.dk/artikel/17314-intel-d510mo-hot-or-not>

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-06-11 13:03

Mogens wrote:

> Jep, de er dog ret dyre. Også i fragt.
>
> Men så er der www.minipc.de som er noget billigere.

www.techcase.de og www.cartft.com er andre muligheder (Tyskland, med
rimelig fragt).

De mest almindelige Atom boards kan man lige så godt købe i danske
netbutikker, og Intel har nærmest sat sig 100% på mini-ITX markedet, idet
VIA nærmest er konkurreret helt ud.

Det er primært med mini-ITX kabinetter at udvalget er lidt begrænset i
Danmark.

--
Jesper Lund