Når computerens blæser ikke virker
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 14-03-11 22:59

Hvad kan der i værste fald ske, hvis man i nogle timer ad gangen
bruger sin computer, og blæseren er død som en sild? Kan der gå
ild i maskinen?

--
Jørgen Grandt / www.hamigen.dk

Fra : Kurd

Dato : 14-03-11 23:19

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad kan der i værste fald ske, hvis man i nogle timer ad gangen bruger
> sin computer, og blæseren er død som en sild? Kan der gå ild i maskinen?
>
> --
> Jørgen Grandt / www.hamigen.dk

Ja.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-03-11 23:22

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i meddelelsen
> Hvad kan der i værste fald ske, hvis man i nogle timer ad gangen
> bruger sin computer, og blæseren er død som en sild? Kan der gå ild i
> maskinen?

Du får nok overbetastet computeren så meget, at den bliver ødelagt og
stopper, før det kommer så vidt

Men den vil blive meget varm

Jan

Fra : emjeppesen

Dato : 15-03-11 00:04

Jørgen Grandt skrev:

>Hvad kan der i værste fald ske, hvis man i nogle timer ad gangen
>bruger sin computer, og blæseren er død som en sild? Kan der gå
>ild i maskinen?

Du smadrer din maskine.
En ny blæser koster vel en hundredelap, så se at få den skiftet.

Hilsen emj

Fra : jk

Dato : 15-03-11 08:43

On Mon, 14 Mar 2011 22:59:14 +0100, Jørgen Grandt
<UnstableOn@Cable.dk> wrote:

>Hvad kan der i værste fald ske, hvis man i nogle timer ad gangen
>bruger sin computer, og blæseren er død som en sild? Kan der gå
>ild i maskinen?

Man laver det.

mvh

John

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 15-03-11 09:51

"jk" skrev:

> Man laver det.

Fremragende forslag! Men det var nu ikke det, jeg spurgte om. Tak
til de andre rådgivere.

--
Jørgen Grandt / www.hamigen.dk

Fra : cykelsmeden

Dato : 15-03-11 10:04

Den 15-03-2011 09:51, Jørgen Grandt skrev:

> Fremragende forslag! Men det var nu ikke det, jeg spurgte om. Tak til de
> andre rådgivere.

jeg har tit set det på Intelbaserede maskiner. De dør efter nogle
minutters drift, men virker fint når blæseren er skiftet.
Jeg vil tro AMD har samme type sikring ??

//finn

Fra : N_B.DK

Dato : 15-03-11 13:10

"cykelsmeden" <news@not2old.dk> wrote in message
> Jeg vil tro AMD har samme type sikring ??

Ja nu om dage har de.

http://www.youtube.com/watch?v=pHH6u56iA0E

--
MVH. N_B_DK

Fra : N_B.DK

Dato : 15-03-11 13:10

--
MVH. N_B_DK

Fra : Max

Dato : 15-03-11 13:14

Hej Jørgen

> Hvad kan der i værste fald ske, hvis man i nogle timer ad gangen
> bruger sin computer, og blæseren er død som en sild? Kan der gå
> ild i maskinen?

Hvis blæseren er død, ja så starter man ikke sin PC, det er
jo nærmest selvmord at gøre det.

Max

Fra : Rado

Dato : 15-03-11 14:53

<UnstableOn@Cable.dk> wrote:

>Hvad kan der i værste fald ske, hvis man i nogle timer ad gangen
>bruger sin computer, og blæseren er død som en sild? Kan der gå
>ild i maskinen?

Det afhænger af hvilken blæser der er tale om. Havde engang en ny
Fujitsu der pludselig begyndte at lugte brændt. Det vist sig så at det
var lejerne i blæseren i strømforsyningen der havde sat sig fast, så
strømforsyningen var blevet overophedet. En af grunden til at jeg nu
bygger selv, blæsere i mærkevaremaskiner er ofte en af de ting der
spares på. Køber altid blæsere med dobbelte kuglelejer, de kører i
mange år uden problemer. Dem uden kuglelejer kører nogle gange fast
blot efter nogle måneder.

Hvis det er CPU blæseren der stopper lukker maskinen normalt bare ned.
På den her maskine får jeg dog en advarsel om det i Windows - køleren
er så stor at den kan køre nogen tid før den bliver for varm.

Hvis det er en desktopmaskine, så kan man som regel selv sætte en
eller flere ekstra kabinetblæsere i. Kan anbefales. for hvis
temperaturen i kabinettet er høj, så køler hverken CPU eller evt.
grafikblæser særlig godt. De leverer ikke andet en varm luft, så at
sige. Harddiskene har også godt af at blive kølet - kabinetterne er
ofte bygget så indsugningsblæserne samtidig køler diskene.

--
Rado

"Materialism is the philosophy of the subject that forgets
to take account of itself." - Arthur Schopenhauer