Nas server?
Fra : RK

Dato : 13-03-11 12:46

Har i øjeblikket en TDC internetaftale. Har også en netværksharddisk som
denne:
http://www.shg.dk/Netvaerksharddisk-NASserver/Verbatim-Gigabit-NAS-2214317.html

Hvad skal jeg gøre for at bruge denne som FTP server hvor folk kan uploade
og downloade store filer?

Fra : cykelsmeden

Dato : 13-03-11 13:01

Den 13-03-2011 12:45, RK skrev:
> [...]
>

> Hvad skal jeg gøre for at bruge denne som FTP server hvor folk kan uploade
Det må fremgå af manualen!
- men umiddelbart: "Udskriftsserver, BitTorrent Client, UPnP Media
Server" ser den ikke ud til, i modsætning til de fleste NAS, at
supportere ftp!
//finn

nb. dit behov kan måske bedre dækkes af dropbox?

Fra : Jacob [5260 Odense S~

Dato : 13-03-11 14:18

On 13-03-2011 13:00, cykelsmeden wrote:

> - men umiddelbart: "Udskriftsserver, BitTorrent Client, UPnP Media
> Server" ser den ikke ud til, i modsætning til de fleste NAS, at
> supportere ftp!

Under beskrivelsen står der:
Harddisken har også en FTP-server, der giver mulighed for overførsel af
store filer over internettet

Så der skal vist en nærstudering af manualen til at afgøre det.

RK du må gang med manualen.

Der står garanteret også hvordan du gør den brugbar til dit formål, hvis
den understøtter FTP.

Mvh Jacob

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-03-11 16:22

RK wrote:

> Hvad skal jeg gøre for at bruge denne som FTP server hvor folk kan
> uploade og downloade store filer?

For det første skal FTP serveren (daemon) køre på NAS'en. Det vil fremgå
af manualen hvordan du sætter det op. Måske kører den allerede.

FTP serveren skal sikkert også konfigureres (hvad skal der være adgang
til for hvilke FTP brugere?). Der er formentlig et webinterface på NAS'en
til dette. Læs manualen.

Dernæst checker du at FTP serveren fungerer på dit lokalnet (LAN). Brug
en god FTP klient som FileZilla. Som et hurtigt check kan du skrive "ftp
<NAS-IP>" fra en CMD prompt i Windows (jeg mener at alle Windows
versioner indeholder en basal FTP klient, dog muligvis ikke med passiv
FTP, men serveren vil typisk understøtte begge dele).

Til sidst skal du åbne porte i routeren, så andre har adgang udefra. Hvad
der skal gøres her afhænger af om du kører passiv eller aktiv FTP. Passiv
kan anbefales, og efterhånden understøtter alle FTP klienter passiv FTP.
FileZilla er en af dem.

Ved passiv FTP skulle det være tilstrækkeligt at forwarde port 21 til IP
adressen for NAS serverne på dit LAN (typisk 192.168.1.XXX). Der vil være
et menupunkt i routerens web interface hvor du gør dette.

Hvis du har dynamisk IP, er det smart at opsætte et domænenavn hos
dyndns.org eller en af de lignende gratis tjenester. SÃ¥ skal folk ikke
huske din IP adresse, som skifter af og til, men kun dit domænenavn. Der
skal køre en lille service som opdaterer din WAN IP hos dyndns.org, enten
på routeren eller på NAS'en (denne service vil hedde noget med DynDNS).

Til sidst et godt råd: overvej om du virkelig ønsker at bruge FTP? Det er
en tussegammel usikker protokol (passwords sendes i klartekst), og der er
erfaringsmæssigt mange konfigurationsproblemer, dels på serveren, dels på
klient siden (specielt ved aktiv FTP). Den moderne metode til at overføre
filer hedder SCP/SFTP og bruger SSH (SSH er formentlig også understøttet
på NAS'en), der er meget sikrere af to årsager. For det første sendes
password altid krypteret, og der er mulighed for at bruge authentication
keys i stedet for passwords (smart til automatisk upload/download jobs).
For det andet sker der en verifikation af at du taler med den rigtige
server, hvilket kan være meget nyttigt hvis serveren har dynamisk IP (den
primære grund er dog at det er nyttigt mod phishing og DNS hijacks, da
servere i den virkelige verden har fast IP).

Du ser ikke særligt mange FTP servere længere, og slet ikke nye FTP
servere. Best practice er SSH-baseret i dag.

--
Jesper Lund