SSD på ældre PC
Fra : \(¯`·.¸ P.N. ¸.·´¯\)

Dato : 13-03-11 12:11

Er det muligt at installere en SSD HDD på en HP fra 2005 dvs uden E-sata
stik men med et konverter stik??

Fra : Jacob [5260 Odense S~

Dato : 13-03-11 14:20

On 13-03-2011 12:10, (¯`·.¸ P.N. ¸.·´¯) wrote:

> Er det muligt at installere en SSD HDD på en HP fra 2005 dvs uden E-sata
> stik men med et konverter stik??

En intern SSD bruger bare alm SATA stik. E-SATA er et eksternt SATA stik
og det bruger et specielt stik.

Den burde virke med IDE->SATA converter, da det jo bare er en SATA enhed
som alle andre.
Dette er dog et gæt.

Mvh Jacob

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-03-11 16:29

\(¯`·.ž P.N. ž.·Ž¯\) wrote:

> Er det muligt at installere en SSD HDD på en HP fra 2005 dvs uden E-sata
> stik men med et konverter stik??

Ja, enten ved at finde en SSD med PATA/IDE interface (hvis der ikke er
SATA interface) eller via en SATA->IDE konverter. Realistisk set får du
svært ved at finde en SSD med IDE interface i dag, og slet ikke til
konkurrencedygtige priser (hvis du overhovedet kan finde en på
butikkernes restlagre, kommer du til at betale den pris per GB som var
gældende i 2008, ca 100 kr per GB; SSD'er fra 2008 er heller ikke meget
værd i forhold til dem som du køber i dag ala Intel X25-M).

Men... det er tåbeligt fra et økonomisk synspunkt. Flaskehalsen vil være
motherboard'et i din gamle computer. Brug pengene på at opgradere den,
enten mobo+CPU+RAM eller hele computeren (når den er fra 2005 bør du
vælge den sidste af de to løsninger: ud med l*rtet!).

--
Jesper Lund

Fra : \(¯`·.¸ P.N. ¸.·´¯\)

Dato : 19-03-11 09:49

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> Men... det er tåbeligt fra et økonomisk synspunkt. Flaskehalsen vil være
> motherboard'et i din gamle computer.

Som man kan se på linket nedenunder er flaskehalsen HDD en SSD nedsætter en
boot fra 53 sec til 30 sec og en photoshop går fra 16 sek helt ned til 3 sek

Brug pengene på at opgradere den,
> enten mobo+CPU+RAM eller hele computeren (når den er fra 2005 bør du
> vælge den sidste af de to løsninger: ud med l*rtet!).
> Jesper Lund

Jeg indrømmer at prisen på SDD er årsagen til at jeg ikke køber en SDD på
stedet. Men jeg tvivler på at bedre RAM eller ny CPU overhovedet kommer i
nærheden af en SDD, hvis er korrekt så sparker SDD røv.
http://hc.pcworld.dk/art/114852?page=2

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 13-03-11 19:00

(¯`·.¸ P.N. ¸.·´¯) wrote:
> Er det muligt at installere en SSD HDD på en HP fra 2005 dvs uden E-sata
> stik men med et konverter stik??

Sæt en Sata-controller i maskinen, og gerne en med egen bios så maskinen
kan boote fra den.
De fås som udvidelseskort til både PCI pg PCI-express.

/Lars

Fra : Jacob [5260 Odense S~

Dato : 14-03-11 08:23

On 13-03-2011 12:10, (¯`·.¸ P.N. ¸.·´¯) wrote:

> Er det muligt at installere en SSD HDD på en HP fra 2005 dvs uden E-sata
> stik men med et konverter stik??

Er dset egentlig en bærbar eller en stationær?

Mvh Jacob