Ny pc med Windows XP?
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 09-03-11 20:47

Jeg skal til at anskaffe mig en ny stationær computer (ikke Mac),
og håber at jeg stadig kan finde en med XP.

Men selvom jeg måske bliver nødt til at acceptere Windows 7,
hvilken maskine (kr. 4.000-6.000) skal jeg da gå efter, hvor jeg
også får styreprogrammet med på cd'er og ikke kun præinstalleret
i selve dyret?

Hvad skal en computer indeholde af nødvendigt software, hvis jeg
fravælger Windows og i en anden biks køber styresystemet og selv
installerer det?

--
Jørgen Grandt / www.hamigen.dk

Fra : Max

Dato : 09-03-11 20:52

Hej Jørgen

> Hvad skal en computer indeholde af nødvendigt software, hvis jeg
> fravælger Windows og i en anden biks køber styresystemet og selv
> installerer det?

Hvorfor ikke henvende sig i en forretning og sige til dem at
du vil have en maskine med XP på. Så slipper du for at stå
med håret i postkassen når du måske har hardware du ikke
kan finde XP support til.

Men hvorfor XP ?

Max

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 09-03-11 21:02

Max skrev:

> Hvorfor ikke henvende sig i en forretning og sige til dem at
> du vil have en maskine med XP på.

Jo, men det kunne jo være, en eller anden her i gruppen kunne og
ville svare mig 'her og nu'.

> Men hvorfor XP ?

Den kender jeg og er godt tilfreds med.

--
Jørgen Grandt / www.hamigen.dk

Fra : Leif Neland

Dato : 09-03-11 21:47

Den 09-03-2011 21:02, Jørgen Grandt skrev:

> Jo, men det kunne jo være, en eller anden her i gruppen kunne og ville
> svare mig 'her og nu'.

> Den kender jeg og er godt tilfreds med.

Bare sørg for at få en uden netkort, så det ikke generer os andre, når
Microsoft og andre software-leverandører snart ikke lapper
sikkerhedshuller mere på XP.

Seriøst, det fremmer bare din alzheimer at ikke ville forny dig; det er
også sund at køre/gå en anden vej en gang i mellem.

Leif

Fra : Hauge

Dato : 09-03-11 21:50

Den 09-03-2011 21:47, Leif Neland skrev:
> Seriøst,

Nå?

> det fremmer bare din alzheimer at ikke ville forny dig; det er
> også sund at køre/gå en anden vej en gang i mellem.

Jojo, men hvorfor vælge en elendig vej, når den man er på vej henad, er
langt den bedste?

/Hauge

Fra : Max

Dato : 09-03-11 21:53

Hej Hauge

> Jojo, men hvorfor vælge en elendig vej, når den man er på vej henad,
> er langt den bedste?

Men vi ved jo at vi skal skifte alligevel, det har vi jo gjort siden Win 2.

Max

Fra : Hauge

Dato : 09-03-11 21:58

Hej Max
Den 09-03-2011 21:53, Max skrev:
> Men vi ved jo at vi skal skifte alligevel, det har vi jo gjort siden Win 2.

Enig, men vi ved jo også at vi skal have ligklæder på i kisten, men jeg
venter til sidste øjeblik med at skifte tøj.. ;)

Mvh Hauge

Fra : Leif Neland

Dato : 11-03-11 10:03

> Nå?

> Jojo, men hvorfor vælge en elendig vej, når den man er på vej henad, er
> langt den bedste?

Hvis vi lige taler rent bogstaveligt om hjernen, så er det godt ikke at
gå/køre den samme vej altid. På en elendig vej fås også nye udfordringer.

Det er måske af venlighed at der flyttes rundt på funktionerne i hver ny
version af Office?

Leif

Fra : \(¯`·.¸ P.N. ¸.·´¯\)

Dato : 10-03-11 16:43

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Seriøst, det fremmer bare din alzheimer at ikke ville forny dig; det er
> også sund at køre/gå en anden vej en gang i mellem.

Klap nu lige hesten MS har lovet support indtil 2014 og meget kan ske indtil
da.

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-03-11 21:24

Max wrote:

> Hvorfor ikke henvende sig i en forretning og sige til dem at du vil have
> en maskine med XP på. Så slipper du for at stå med håret i postkassen
> når du måske har hardware du ikke kan finde XP support til.

Det kan måske blive et problem at finde sådan en computer? Microsoft
sælger vel ikke XP licenser mere? I så fald skal det være en butik som
har "hamstret" licenser.

--
Jesper Lund

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 09-03-11 22:15

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i meddelelsen
> Hvad skal en computer indeholde af nødvendigt software, hvis jeg
> fravælger Windows og i en anden biks køber styresystemet og selv
> installerer det?

Næppe noget større problem, da XP kører på det meste - her er en stribe,
hvor de skriver at de er:

"Maskinen er testet med windows 7, Windows Vista, og XP."

http://www.edbpriser.dk/Search/Products.aspx?q=&qft=xP&s=&cpath=1-1-757&qt=Fql&nf=specifictaxonomy%3a%5e%22Computer%7c1%2fStation%c3%a6r+-+konfigur%c3%a9rbar%7c757%22%24

- men langt de fleste PC'er vil køre fint med XP.

Jan

Fra : Kurd

Dato : 09-03-11 22:47

> [...]
>
> - men langt de fleste PC'er vil køre fint med XP.

Ja, hvis de skriver det, så skal det nok passe. Jeg mener forresten, at
jorden er flad.

Fra : Henning

Dato : 09-03-11 22:48

> [...]
>hvilken maskine (kr. 4.000-6.000) skal jeg da gå efter, hvor jeg
>også får styreprogrammet med på cd'er og ikke kun præinstalleret

Fuldstændig samme spørgsmål blev stillet i går - prøv at læse tilbage i gruppen.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 09-03-11 23:08

Henning skrev:

> Fuldstændig samme spørgsmål blev stillet i går - prøv at læse
> tilbage i gruppen.

Hvis du tænker på tråden som hedder *Ny computer*, så kan jeg
ikke se den indeholder et spørgsmål om XP; så det er nok en anden
tråd?

--
Jørgen Grandt / www.hamigen.dk

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 10-03-11 10:27

Jørgen Grandt skrev den 09-03-2011:

> Hvis du tænker på tråden som hedder *Ny computer*, så kan jeg ikke se den
> indeholder et spørgsmål om XP; så det er nok en anden tråd?

Korrekt, men den omhandler en anden vigtig ting for at rådgive... hvad
skal du bruge computeren til.

I næste uge kommer IE9 (Internet Explorer 9), men ikke til XP.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 10-03-11 10:52

Jørgen Nielsen skrev:

> Korrekt, men den omhandler en anden vigtig ting for at
> rådgive... hvad skal du bruge computeren til.

Jeg skal bruge computeren til /blandt andet/ at arbejde med
faciliteterne i MS Office 2007-pakken og til at vedligeholde og
udbygge mine godt 300 websider. Ikke til spil. Til
billedbehandling. Til kommunikation. Altså mere som et værktøj
end som underholdning.

--
Jørgen Grandt / www.hamigen.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 10-03-11 11:25

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i meddelelsen
> Altså mere som et værktøj end som underholdning.

Her og nu er XP stadig fremragende - så der er ingen særlig grund til at
udskifte sine XP'er, men i løbet af et par år stopper opdateringerne fra
MS til XP, så når du skal skifte PC alligevel, så hvorfor ikke kaste sig
over en Windows 7 ?

Jan (der har et par XP'er og et par 7'ere kørende her i huset)

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 10-03-11 11:37

Jan Vestergaard skrev:

> [...]
> stopper opdateringerne fra MS til XP, så når du skal skifte PC
> alligevel, så hvorfor ikke kaste sig over en Windows 7 ?

Ja, det ender nok med at blive løsningen alligevel, selvom
Windows 7 vel også en dag dør. Foreløbig kan jeg så fryde mig
over at have sprunget Vista-perioden over; den var vist ikke
nogen succes?

--
Jørgen Grandt / www.hamigen.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 10-03-11 11:58

Jørgen Grandt tastede følgende:
> Foreløbig kan jeg så fryde mig over at have sprunget Vista-perioden over; den
> var vist ikke nogen succes?

Én i en anden gruppe nævnede Vistas fortræffeligheder efter div.
opdateringer forleden hvorefter jeg flux lagde det på div. pc'er; jeg
har længe været hardcore XP- og Ubuntumand, men synes nu at Vista er
bedre end XP.

Har dog tweaket med "TweakVI":

http://www.totalidea.com/product.php?Product=TweakVI

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 10-03-11 16:54

Jørgen Grandt skrev:

>Foreløbig kan jeg så fryde mig over at have sprunget Vista-perioden over;

Det ender med at du også kan fryde dig over at springe win 7 perioden
over, da win 8 sikkert kommer før opdateringerne til xp stopper

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Rado

Dato : 12-03-11 14:30

http://www.edbpriser.dk/Articles/Article.aspx?aid=%7b78140BFE-8F8E-49F7-93E3-E32E66099EC1%7d

--
Rado

"Materialism is the philosophy of the subject that forgets
to take account of itself." - Arthur Schopenhauer

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 10-03-11 12:10

Jørgen Grandt <UnstableOn@Cable.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> udbygge mine godt 300 websider. Ikke til spil. Til
> billedbehandling. Til kommunikation. Altså mere som et værktøj

Jeg forestår udemærket din glæde for XP, det har været en af Microsofts
stærkere OS generelt, og nok også derfor det også fik så lang en levetid,
udover markedet generelle tilfredshed og fastholdelse i det.

Selv var jeg frustreret over Vista og ville aldrig skifte XP ud for dette.

Men så kom Win7 og jeg valgte at man lige så godt kunne lære det at kende,
for fremtidige opdateringer og features kom kun til de nyere systemer
(DirectX10/11, Live Messenger 2011 osv)

Windows 7 er efter min mening faktisk blevet en god kogning af XPs
pålidelighed og overskuelighed med Vistas eyecandy.
Der er lige nogle ting som skal læres vedr. startmenuen og proceslinjen,
men det tager kort tid.

Hvis du har tid og mulighed, så hent en prøveversion af Windows 7,
installér den på en sekundær computer, eller i et virtuelt miljø og prøv
det af.

--
Bjarke Andersen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 10-03-11 12:19

Bjarke Andersen skrev:
> hent en prøveversion af Windows 7

Hvor?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 10-03-11 13:36

Hans Paulin (6310) <me@privacy.net> crashed Echelon writing

http://technet.microsoft.com/en-us/evalcenter/cc442495

--
Bjarke Andersen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 10-03-11 14:03

Bjarke Andersen skrev den 10-03-2011:
> Hans Paulin (6310) <me@privacy.net> crashed Echelon writing

> http://technet.microsoft.com/en-us/evalcenter/cc442495

Tusind tak :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Rado

Dato : 12-03-11 14:37

On 10 Mar 2011 12:36:02 GMT, Bjarke Andersen
<bjarke.andersen@gmail.com> wrote:

>Hans Paulin (6310) <me@privacy.net> crashed Echelon writing

>http://technet.microsoft.com/en-us/evalcenter/cc442495

"The download will be available through December 31, 2011, while
supplies last."

Fra : Kurd

Dato : 13-03-11 12:02

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "The download will be available through December 31, 2011, while
> supplies last."

Man må jo undres over, at 'lagerbeholdningen' af en download kan slippe op.

Fra : Rado

Dato : 13-03-11 13:32

On Sun, 13 Mar 2011 12:01:34 +0100, "Kurd" <kurd@kurd.xy> wrote:

>"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

>Man må jo undres over, at 'lagerbeholdningen' af en download kan slippe op.

Serveren er nok ved at løbe tør for bytes.

Fra : Kurd

Dato : 13-03-11 14:02

> Serveren er nok ved at løbe tør for bytes.
>

> --
Nå ja, jeg tænkte ikke lige på, at de jo kan slippe op, hvis der er mange
personer, der henter mange bytes. Så kan der vel ikke være mange tilbage?

Fra : Rado

Dato : 12-03-11 14:54

On 10 Mar 2011 12:36:02 GMT, Bjarke Andersen
<bjarke.andersen@gmail.com> wrote:

>Hans Paulin (6310) <me@privacy.net> crashed Echelon writing

>http://technet.microsoft.com/en-us/evalcenter/cc442495

Hvordan adskiller Enterprise versionen sig fra de andre versioner? Den
er ikke med på MSs oversigt over versionerne.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 14-03-11 07:58

Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> crashed Echelon writing

> Hvordan adskiller Enterprise versionen sig fra de andre versioner? Den
> er ikke med på MSs oversigt over versionerne.

Taget fra Wikipedia

Windows 7 Enterprise
This edition targets the enterprise segment of the market and is sold
through volume licensing to companies which have a Software Assurance
contract with Microsoft.[1] Additional features include support for
Multilingual User Interface (MUI) packages, BitLocker Drive Encryption, and
UNIX application support.[1] Not available through retail or OEM channels,
this edition is distributed through Microsoft Software Assurance (SA).[1]
As a result it includes several SA-only benefits, including a license
allowing the operating of diskless nodes (diskless PCs), the running of
multiple virtual machines, and activation via VLK.[11] Like Professional,
Microsoft will support this edition until 2020.

--
Bjarke Andersen

Fra : Rado

Dato : 14-03-11 13:54

On 14 Mar 2011 06:58:10 GMT, Bjarke Andersen

Takker!

Fra : ABJ

Dato : 10-03-11 12:25

> [...]
> websider. Ikke til spil. Til billedbehandling. Til kommunikation. Altså
> mere som et værktøj end som underholdning.

Det sværeste bliver nok at finde en ny PC med IDE harddisk, XP kører
udmærket med SATA diske men de er ikke understøttet, de kræver at man under
indlæsning af Windows har SATA driverfiler på diskette (og hvor finder man
en ny PC med diskettedrev) kan muligvis installeres fra USB, men det har jeg
ikke prøvet.

Fra : Max

Dato : 10-03-11 12:30

Hej ABJ

> [...]
> under indlæsning af Windows har SATA driverfiler på diskette (og hvor
> finder man en ny PC med diskettedrev) kan muligvis installeres fra

Underligt, jeg har 2 SATA diske i en XP maskine, og den har aldrig
set andet end en XP install CD.

Max

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 10-03-11 13:05

Max skrev den 10-03-2011:
> Hej ABJ

> Underligt, jeg har 2 SATA diske i en XP maskine, og den har aldrig
> set andet end en XP install CD.

Jeg har læst om en del der har haft problemer.

Jeg har ikke selv haft problemet, men er heller ikke sikker på at jeg
har de optimale SATA drivere, og da XP her er overgået til "skånejob",
gider jeg ikke rode mere med det.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 10-03-11 12:32

ABJ har bragt dette til os:
> XP kører udmærket med SATA diske men de er ikke understøttet, de kræver at
> man under indlæsning af Windows har SATA driverfiler på diskette

Installerede XP på en SATA i går uden diskette :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Kurd

Dato : 10-03-11 23:39

> ABJ har bragt dette til os:
>
> Installerede XP på en SATA i går uden diskette :)
>
> --
> Med venlig hilsen
> Hans
> www.zofiaoghans.dk

Man skal vist lede længe efter et bundkort, der ikke kan simulere IDE, så XP
kan installeres uden brug af diskette (gab).

Fra : Thore

Dato : 10-03-11 13:29

On Thu, 10 Mar 2011 12:24:50 +0100, "ABJ" <akselj@pcwelt-premium.de>
wrote:

> [...]
>en ny PC med diskettedrev) kan muligvis installeres fra USB, men det har jeg

Intet problem efter SP2 (Er din originale XP-CD ikke med integreret SP2
kan nliteOS klare det også)

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK-2620 Albertslund

Se min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 10-03-11 13:38

"ABJ" <akselj@pcwelt-premium.de> crashed Echelon writing

> [...]
> under indlæsning af Windows har SATA driverfiler på diskette (og hvor
> finder man en ny PC med diskettedrev) kan muligvis installeres fra

Du kan vælge på de fleste controllere at sætte SATA til at køre i
IDE/Compatible mode.

Alternativt kan du slipstreame SATA driverne ind på dit installationsmedie
og du behøver dermed ikke indlæse dem med disktte.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 10-03-11 12:59

Jørgen Grandt skrev den 10-03-2011:
> Jeg skal bruge computeren til /blandt andet/ at arbejde med faciliteterne i
> MS Office 2007-pakken
Kan køre på næsten alt, hvis det ikke er mega projekter.

> vedligeholde og udbygge mine godt 300 websider
Kan de programmer du bruger holde computerens levetid, og hvis ikke kan
der til den tid stadig købes nye 32 Bit versioner til XP.

Vil du virkelig undvære muligheden for at teste dine websider i IE9.

> Til billedbehandling
(som jeg ved for lidt om)
Det er vel den tungeste del. Photoshop kører endnu 32 Bit, men
hvorlænge. Der er et par programmer i Adobe CS5 der kun kører 64 Bit.

Er 4 GB RAM nok til billedbehandling, for så er det svært at undgå 64
Bit. XP 64 Bit er vist ikke optimalt.
Kameraernes pixelkamp er vel ikke slut endnu, så billederne bliver vel
stadig større.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Max

Dato : 10-03-11 13:09

Hej Jørgen

> Det er vel den tungeste del. Photoshop kører endnu 32 Bit, men
> hvorlænge. Der er et par programmer i Adobe CS5 der kun kører 64 Bit.

Photoshop er kommet i 64 bit.

Max

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 10-03-11 17:38

Max skrev den 10-03-2011:
> Hej Jørgen

> Photoshop er kommet i 64 bit.
Øv... det skrev jeg ikke tydeligt nok. Jeg mener hvor lang tid går der
inden de _ikke_ understøtter 32 Bit.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Esben

Dato : 10-03-11 21:00

"Jørgen Nielsen" <nospamjn2@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Max skrev den 10-03-2011:
> Øv... det skrev jeg ikke tydeligt nok. Jeg mener hvor lang tid går der
> inden de _ikke_ understøtter 32 Bit.

Premiere Pro CS5 kan kun køre i 64 bit, så det er den vej det går.

--
Esben

Fra : Leif Neland

Dato : 11-03-11 22:00

Den 10-03-2011 10:52, Jørgen Grandt skrev:

> [...]
> mine godt 300 websider. Ikke til spil. Til billedbehandling. Til
> kommunikation. Altså mere som et værktøj end som underholdning.

Der er ikke det store spring fra Office2007 til OpenOffice /
LibreOffice, og billedbehandling klarer Gimp nysseligt; så du kan lige
så godt tage en Ubuntu i stedet

Fra : Edmund

Dato : 11-03-11 00:27

Den 10-03-2011 10:27, Jørgen Nielsen skrev:

> Korrekt, men den omhandler en anden vigtig ting for at rådgive... hvad
> skal du bruge computeren til.
>
> I næste uge kommer IE9 (Internet Explorer 9), men ikke til XP.

Er IE9 bedre end andre browsere man kan få?

--
Mvh Edmund

Fra : Jacob [5260 Odense S~

Dato : 11-03-11 11:33

On 11-03-2011 00:26, Edmund wrote:

> Er IE9 bedre end andre browsere man kan få?

Nu om stunder er det vist mest et spørgsmål om personlig preference.
Selv bruger jeg Opera og Chrome og på enkelte hjemmesider IE.

Mvh Jacob

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 11-03-11 13:38

Edmund skrev den 11-03-2011:

> Er IE9 bedre end andre browsere man kan få?

Forhåbentligt bedre end dens forgængere... men generelt er jeg ikke
vild med IE.
Jørgen laver en del Websider og så er det vel en fordel at kunne se
hvodan den ser ud i den Browser en stor del vil komme til at bruge.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : AS

Dato : 11-03-11 21:50

"Jørgen Nielsen" <nospamjn2@get2net.dk> wrote in message

> I næste uge kommer IE9 (Internet Explorer 9), men ikke til XP.

Det er en rigtigt ekstremt stor tab til dem, der ikke er med den seneste ord
fra M$.

Fra : Hauge

Dato : 11-03-11 22:00

Den 11-03-2011 21:49, AS skrev:
> Det er en rigtigt ekstremt stor tab til dem, der ikke er med den seneste ord
> fra M$.

Så mangler vi lige underteksterne, for os fatsvage.

Mvh Hauge

Fra : Jacob [5260 Odense S~

Dato : 10-03-11 13:19

On 09-03-2011 20:47, Jørgen Grandt wrote:

> Men selvom jeg måske bliver nødt til at acceptere Windows 7, hvilken
> maskine (kr. 4.000-6.000) skal jeg da gå efter, hvor jeg også får
> styreprogrammet med på cd'er og ikke kun præinstalleret i selve dyret?

Tror ikke der findes nogle producenter der giver OS med på skiver.
Det er præinstalleret og på recoverypartition hvis du er heldig.
Vores Compaq gav dog mulighed for selv at brænde skiver hvis man ville.

4-6000 kr giver mulighed for en potent kontormaskine.
Måske denne:
http://www.proconsult.dk/katalog/m_pc/s_pc-off/pc-op5-4/pc-office-i5-2500k.html
Fin maskine med USB3 og der er penge tilovers til XP licens og extra
harddiske eller SSD. Den er uden Windows installation.

Du har _måske_ mulighed for at få pengene tilbage for en ubrugt Win7:
http://www.prosa.dk/bliv-medlem/nyhed/artikel/faa-penge-tilbage-for-windows-licens/

XP licenser burde kunne erhverves for næsten ingen penge.

> Hvad skal en computer indeholde af nødvendigt software, hvis jeg
> fravælger Windows og i en anden biks køber styresystemet og selv
> installerer det?

Mener du hardware?

Mvh Jacob

Fra : Jacob [5260 Odense S~

Dato : 10-03-11 13:24

On 10-03-2011 13:19, Jacob [5260 Odense S] wrote:

> 4-6000 kr giver mulighed for en potent kontormaskine.

Vær opmærksom på at det langt fra er alt nyt hardware der er XP drivere
til. Så det skal tjekkes inden du køber nyt.

Hvad er din nuværende konfiguration?

Mvh jacob

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 10-03-11 13:59

Jacob [5260 Odense S] skrev:

> Hvad er din nuværende konfiguration?

Min konfi...? Øhh, hvor ser jeg det?

--
Jørgen Grandt / www.hamigen.dk

Fra : Jacob [5260 Odense S~

Dato : 10-03-11 14:17

On 10-03-2011 13:59, Jørgen Grandt wrote:

> Min konfi...? Øhh, hvor ser jeg det?

Start -> Kontrolpanel -> System

På den side står der hvor hurtig din processor er og hvor meget RAM du
har installeret.

Det er en start.

Grunden til spørgsmålet er om det kan betale sig at opgradere den gamle
fremfor at købe nyt.

Hvis du synes det er en mulighed.

Mvh jacob

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 10-03-11 14:52

Jacob [5260 Odense S] skrev:

> På den side står der hvor hurtig din processor er og hvor
> meget RAM du har installeret.

Min nuværende stationære maskine er til reparation hos en
bekendt, som desværre ikke giver den mange chancer for
overlevelse. Men jeg har et notat om at processoren hedder "AMD
Athlon 64 3700+", og at hukommelsen er "DDR 2048 400 MHz". Det er
da vist meget godt, ikke - altså hvis møget ikke havde været i
udu.

Pc'en som jeg bruger midlertidigt er en 8 år gammel bærbar med
512 MB hukommelse, hvilket svarer nogenlunde til den hastighed
hvormed en skovsnegl kan krydse en motorvej. Splat!

> Grunden til spørgsmålet er om det kan betale sig at opgradere
> den gamle fremfor at købe nyt.

Det får jeg at vide om et par dage.

--
Jørgen Grandt / www.hamigen.dk

Fra : Jacob [5260 Odense S~

Dato : 11-03-11 11:31

On 10-03-2011 14:51, Jørgen Grandt wrote:

> [...]
> notat om at processoren hedder "AMD Athlon 64 3700+", og at hukommelsen
> er "DDR 2048 400 MHz". Det er da vist meget godt, ikke - altså hvis

Det kunne da være værre.
Msåke der kan bygges videre på den. Det kommer jo lidt an på hvorfor den
ikke fungerer.

> Det får jeg at vide om et par dage.

Opgradering vil da være det billigste.
Især når du ikke har brug for det nyeste nye for at spille 3D spil.

Mvh Jacob

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 10-03-11 13:58

Jacob [5260 Odense S] skrev:

> [...]
> Fin maskine med USB3 og der er penge tilovers til XP licens og
> extra harddiske eller SSD. Den er uden Windows installation.

Ja, den ser da vist ikke så dum ud.

> XP licenser burde kunne erhverves for næsten ingen penge.

Lyder godt.

> Mener du hardware?

Bare jeg selv vidste det! Jeg er anafabet mht. computere,
programmer, drivere og pc-indmad i det hele taget. Har aldrig
haft behov for at vide, hvordan dyret var skruet sammen. Ved
hardware forstår jeg - antagelig fejlagtigt - kun eksterne
apparater som printer, scanner, pladespiller, modem, højttalere,
løs harddisk, fotoudstyr, USB-nøgler og lign. Ved software
forstår jeg alt hvad der sidder inde i kassen!

--
Jørgen Grandt / www.hamigen.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 10-03-11 14:13

Jørgen Grandt forklarede den 10-03-2011:
> [...]
> løs harddisk, fotoudstyr, USB-nøgler og lign. Ved software forstår jeg alt

Hardware er *al* den hårde "vare"; computeren som sådan med tilbehør;
software er *al* den bløde "vare": programmer, styresystemer etc. :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Henning

Dato : 10-03-11 14:46

> [...]
>løs harddisk, fotoudstyr, USB-nøgler og lign. Ved software
>forstår jeg alt hvad der sidder inde i kassen!

I så fald skal du ikke købe maskinen fra Proconsult! Der skal du tilkøbe Windows, antivirus &
firewall (hvorfor, det er gratis fra Microsoft!) lyddæmpning osv - alt dette er standard i
"mærkevaremaskiner", Dell, HP, Medion o.a.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 10-03-11 19:30

"Jacob [5260 Odense S]" <jacob5260@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Tror ikke der findes nogle producenter der giver OS med på skiver.
> Det er præinstalleret og på recoverypartition hvis du er heldig.

Medion leverer stadig skiver med med deres pc.er, så man kan installere uden
at have recovery til rådighed.

Kurt

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 11-03-11 17:50

Kurt B. Andersen skrev:

> Medion leverer stadig skiver med med deres pc.er, så man kan
> installere uden at have recovery til rådighed.

Men når Medion skriver, at "Recovery DVD medfølger", så er sådan
en vel ikke det samme som en installations-dvd med Windows
7-programmet? Skal man selv brænde sådan en ved hjælp af
recovery-skiven, eller 'gør' den medfølgende skive ikke blot det
samme som hvis recovery-funktionen lå på et separat drev?

På mit gamle bærbare hakkebræt er der et E-drev som hedder
Recover.

--
Jørgen Grandt / www.hamigen.dk

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 11-03-11 19:26

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 11-03-11 19:37

> [...]
> et separat drev?
>
> På mit gamle bærbare hakkebræt er der et E-drev som hedder Recover.

Jeg kender jo ikke alle medion pc.er, men jeg har efterhånden haft fat i en
del, og de har alle haft en fuldt virkende windows cd i pakken. Derudover
har der været en applikation cd som man ved nyinstallering med fordel kunne
bruge, idet når man bootede på den, så gik den på Recover partitionen og
installerede det hele uden at man skulle gøre noget som helst.
Via den alm. cd kunne man lave en fuldstændig alm. installation og
efterfølgende skulle man så selv installere driverne og evt. ekstra
programmer, som også ligger på recovery partitionen. Jeg har p.t både en
bærbar og en stationær medion, som begge har nogle år på bagen. Begge
leveret med nævnte skiver og med en Recovery partion, hvor der i øvrigt
ligger drivere til såvel Vista som til xp.
Det er vist ikke ret mange andre mærker, som også leverer drivere til
tidligere styresystemer.

Kurt

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 11-03-11 19:52

Kurt B. Andersen skrev bl.a.:

> "Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg kender jo ikke alle medion pc.er, men jeg har efterhånden
> haft fat i en del, og de har alle haft en fuldt virkende
> windows cd i pakken.

Jeg glemte at tilføje, at hakkebrættet er en Medion fra februar
2004. Med i købet fik jeg hele to cd'er, nemlig "Product Recovery
CD-ROM" og "Application & Support-Disc", men altså /ingen/
Windows XP-cd/dvd.

Og jeg aner faktisk ikke hvad jeg skulle bruge dem til!

--
Jørgen Grandt / www.hamigen.dk

Fra : emjeppesen

Dato : 11-03-11 23:01

Jørgen Grandt skrev:

>Men når Medion skriver, at "Recovery DVD medfølger", så er sådan
>en vel ikke det samme som en installations-dvd med Windows
>7-programmet?

Med min medion, som var preinstalleret med win7-64bit fulgte der både
en skive med win7 - 32bit og en med win7 64bit

Hilsen emj

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 11-03-11 23:16

emjeppesen skrev:

> Med min medion, som var preinstalleret med win7-64bit fulgte
> der både en skive med win7 - 32bit og en med win7 64bit

Vil du løfte sløret for hvilken model og årgang der er tale om?

--
Jørgen Grandt / www.hamigen.dk

Fra : emjeppesen

Dato : 12-03-11 02:59

Jørgen Grandt skrev:

>Vil du løfte sløret for hvilken model og årgang der er tale om?

Det er vist helt normalt for Medionmaskiner og afhænger ikke af årgang
og model.

Hilsen emj

Fra : Kurd

Dato : 11-03-11 23:23

"emjeppesen" <emj@> skrev i en meddelelse

> Med min medion, som var preinstalleret med win7-64bit fulgte der både
> en skive med win7 - 32bit og en med win7 64bit
>
> Hilsen emj

Netop. Medion kalder dem "Recovery..." I hvert fald på de 12 forskellige
Medioner, jeg har været i kontakt med. Er der 4 GB RAM i en maskine, er der
installeret en 32'er, men både 32 bit og 64 bit er med på dvd'er. Men det er
helt gangbare Windows'er - kan installeres hvor som helst, hvis man har en
gangbar aktiveringskode - fx på en Acer, der er leveres uden dvd men med et
licensnummer på bagsiden.

Fra : Andreas Andersen

Dato : 11-03-11 07:37

Den 09-03-2011 20:47, Jørgen Grandt skrev:
> [...]
> maskine (kr. 4.000-6.000) skal jeg da gå efter, hvor jeg også får
> styreprogrammet med på cd'er og ikke kun præinstalleret i selve dyret?

Medmindre du har meget specielle behov, der gør, at du skal have XP,
synes jeg, det er en dårlig idé ikke at opgradere til Windows 7.

Du kan købe Windows 7 til 1200,-, men det synes jeg nu heller ikke, der
er nogen særlig grund til, når OEM-versionerne er billigere.

Dell har en meget brugervenlig side til bestilling af computere, og du
går aldrig helt galt i byen med en Dell-maskine.

--
Andreas

Fra : cykelsmeden

Dato : 11-03-11 12:31

Den 11-03-2011 07:37, Andreas Andersen skrev:

> Medmindre du har meget specielle behov, der gør, at du skal have XP,
> synes jeg, det er en dårlig idé ikke at opgradere til Windows 7.

Enig! og jeg har kun 1 gang ud af et par hundreder, oplevet at w7 ikke
har kunnet finde rigtige drivere til ældre maskiner.

> Dell har en meget brugervenlig side til bestilling af computere, og du
> går aldrig helt galt i byen med en Dell-maskine.

Deres serviceside er imho ændret fra ganske fin til under lavmålet
gennem de sidste 5 år ;(

bedste køb idag er imho. Medion fra Aldi
- bare man husker at lave en "ren" w7-installation med medfølgende
dvd, og glemme alt om preinstallerede produkter!

//finn

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 11-03-11 13:02

cykelsmeden har bragt dette til os:
> jeg har kun 1 gang ud af et par hundreder, oplevet at w7 ikke har kunnet
> finde rigtige drivere til ældre maskiner.

Jeg har 1 gang ud af måske 2; ingen lyd på en Dell Latitude D610

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : cykelsmeden

Dato : 12-03-11 12:21

Den 11-03-2011 13:01, Hans Paulin (6310) skrev:
> cykelsmeden har bragt dette til os:
>
> Jeg har 1 gang ud af måske 2; ingen lyd på en Dell Latitude D610
det siger måske mere om Dell end MS

men hvad siger Dell's serviceafdeling, er vel mere interessant?

w7 er imho bedste MSprodukt indtil nu. alene at den indeholder en ægte
konfigurerbar firewall

//finn

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 12-03-11 14:50

cykelsmeden forklarede den 12-03-2011:
> det siger måske mere om Dell end MS

D610 er bygget til XP; dér skal man dog selv lægge driveren på efter
install.

XP-driveren vil W7 ikke acceptere.

Har man en XP-partition på maskinen og lægger W7 på en anden kan W7 dog
fiske den derfra.

Hvorfor gøre det nemt?

> men hvad siger Dell's serviceafdeling, er vel mere interessant?

De siger nok at man skal købe en Dell beregnet på W7; har ikke tænkt
mig at spørge dem.

> w7 er imho bedste MSprodukt indtil nu. alene at den indeholder en ægte
> konfigurerbar firewall

Medmindre jeg får W7en gratis vil jeg i dén situation hellere vælge
Ubuntu så! :')

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : cykelsmeden

Dato : 12-03-11 18:38

Den 12-03-2011 14:49, Hans Paulin (6310) skrev:
> Medmindre jeg får W7en gratis vil jeg i dén situation hellere vælge
> Ubuntu så! :')
så er vi da enige om 1 ting

//finn

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 12-03-11 22:38

cykelsmeden har bragt dette til verden:
> så er vi da enige om 1 ting

Med dét udgangspunkt vil jeg da ikke udelukke at der kunne komme flere
ting til ;)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 13-03-11 08:57

> [...]
>
> Hvad skal en computer indeholde af nødvendigt software, hvis jeg
> fravælger Windows og i en anden biks køber styresystemet og selv

Nu er det et par dage siden du spurgte, men jeg svarer alligevel, nu da
jeg ser det.
Jeg var glad for Windows 2000 i en årrække og ville ikke have noget imod
at bruge det i dag.
XP er for mig at se det bedste Windows til nu.
Vista kan være fordelagtigt i visse situationer, men er ellers et
tilbageskridt.
Windows 7 er lidt popsmart, men jeg tror godt, man kan lære at leve med
det, og det er nok trods alt en forbedring i forhold til Vista. Der er
meget forskel på de forskellige udgaver af Windows 7.

Men tilbage til XP. Jeg har en datamaskine med XP, som er sat til at
afvise de automatiske opdateringer. Den kører ganske glimrende og
stabilt og meget hurtigt i forhold til, at det er en billig lille bærbar
som er 2 år gammel.

Men hvis du ikke stiller voldsomme krav, er det nok alligevel nemmest og
billigst at køb en billig bærbar i f.eks. ALDI. Og tage Windows 7 med i
købet. Blot det ikke er den helt billige version til bærbare.

Bjarne

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 13-03-11 18:11

Bjarne S Nielsen skrev bl.a.:

> [...]
> nemmest og billigst at køb en billig bærbar i f.eks. ALDI. Og
> tage Windows 7 med i købet. Blot det ikke er den helt billige

Tak. Jeg har et par gange overvejet Medion E7216, som ALDI havde
på tilbud i uge 5. Den var med 17,3" skærm til 4.499,-. Men den
som min lokale afdeling har haft stående på hylden i nogen tid -
til samme pris - er kun ca. 15", så denne forskel har forsinket
min investering noget.

--
Jørgen Grandt / www.hamigen.dk