WOL på Iomega NAS
Fra : Per Andreasen

Dato : 03-03-11 14:32

Min NAS (Iomega) er ikke født med WOL. Er der en mulighed til overkommelig
pris for at få den til at virke med WOL?

På forhånd tak Per Andreasen

Fra : cykelsmeden

Dato : 03-03-11 15:39

Den 03-03-2011 14:31, Per Andreasen skrev:
> Min NAS (Iomega) er ikke født med WOL. Er der en mulighed til
> overkommelig pris for at få den til at virke med WOL?
>
> På forhånd tak Per Andreasen

Hvis du har mulighed for at lave scripst?

et eksempel:
http://www.linuxquestions.org/questions/linux-general-1/wol-startup-script-702284/

Fra : Per Andreasen

Dato : 03-03-11 17:41

"cykelsmeden" skrev i meddelelsen

> [...]
> overkommelig pris for at få den til at virke med WOL?
>
> På forhånd tak Per Andreasen

Hvis du har mulighed for at lave scripst?

Det script, der er angivet på dit link, virker vel kun på Linux? Jeg kører
XP eller 7. Der skal vel også være tilknyttet en IP for at min NAS skal
kunne findes fra en extern destination?

Tak for hjælpen Per

Fra : cykelsmeden

Dato : 03-03-11 21:02

Den 03-03-2011 17:40, Per Andreasen skrev:
> [...]
> kører XP eller 7. Der skal vel også være tilknyttet en IP for at min NAS
> skal kunne findes fra en extern destination?

Ok, jeg var ikke klar over at Iomege havde NAS med xp eller w7 (dem jeg
har set kører linux)!
//finn

jeg tror dog at en af os har udtrykt os forkert.
Jeg forstår spørgsmålet at du vil have NASen til at vågne via netkortet,
og det er jo så NASens netkort som skal "lære at reagere".
Først når dette er ok, skal PCerne sende en wakeup pakke - dette er
rimeligt let.
//finn

Fra : Per Andreasen

Dato : 04-03-11 11:16

> [...]

og det er jo så NASens netkort som skal "lære at reagere".
Først når dette er ok, skal PCerne sende en wakeup pakke - dette er

Du har fuldstændig ret. Jeg ville gerne have mulighed for at "vække" min NAS
fra en extern destination, men jeg kan ikke lige se, hordan jeg kan komme
til at sætte netkortet i NASén op til at reagere. De eneste indstillinger,
jeg tilsyneladende kan foretage på "Network" er at skifte mellem DHCP og
manuel IP samt at ændre navn på mit lokale netværk.

mv Per

Fra : cykelsmeden

Dato : 04-03-11 14:51

Den 04-03-2011 11:15, Per Andreasen skrev:
> [...]
> indstillinger, jeg tilsyneladende kan foretage på "Network" er at skifte
> mellem DHCP og manuel IP samt at ændre navn på mit lokale netværk.
ok, så var mit gæt rigtigt.

første betingelse er at lokke NASen til at reagere på en WOL pakke, og
det kan den eks. med den viste kode.
Det kan imidlertid kræve lidt viden om boksen for at få "koden puttet
ind", så det vil imho føre for vidt her, men hvis du orker kan du søge
på "iomega wol hack" og lignende.
Mange NAS er blevet hacket mhb. på at putte sådan kode ind. OpenNAS er
firmware som på nogle NAS kan erstatte den originale firmware af samme grund

//finn

Fra : Max

Dato : 04-03-11 07:54

Hej Per

> Det script, der er angivet på dit link, virker vel kun på Linux? Jeg
> kører XP eller 7. Der skal vel også være tilknyttet en IP for at min
> NAS skal kunne findes fra en extern destination?

Du misforstår hvad smeden skriver om. Scriptet skal jo køre på din
NAS og dens styresystem er sikkert Linux baseret. Den behøver ikke
at have fast IP adresse, men det kan være nemmer at finde den hvis
den har.

--
Mvh Max