Er 2,6 GHz langsomt eller hurtigt?
Fra : Steffen

Dato : 26-02-11 15:29

Jeg har kig på en tilsyneladende kraftig stationær PC (Packard Bell A7582
NCD) med:
AMD Phenom II X6 processor
6 Gb Ram
1500 Gb harddisk
ATI Radeon HD5570 grafikkort.
Windows 7
Der står, at processorhastigheden er 2,60 GHz, men det lyder ikke som om,
det er så meget. Den skal ikke bruges til spil, men til video- og
musikredigering. (Det skal bare være en PC, der ikke "går i stå" og "falder
i tanker", ligesom den jeg har nu).
Har en af eksperterne i gruppen en kommentar, vil jeg blive glad for lidt
vejledning.
Steffen

Fra : Peter Olsen

Dato : 26-02-11 16:26

"Steffen" <stapdk@yahoo.dk> wrote in

> AMD Phenom II X6 processor

En 6 kernet CPU på 2.6Ghz, det er en meget kraftig og hurtig CPU.
Den er kratigere og hurtigere end dem at langt de fleste har siddende
i deres computere idag, som typisk er 2 eller 4 kernede på det samme
antal Ghz.

--
Peter Olsen

Fra : Steffen

Dato : 26-02-11 16:42

Så vil jeg da købe den, forudsat der er flere tilbage.
Den koster 6000 kr. Det er sikkert ikke dyrt for sådan en.
Tak for svaret
Steffen

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-11 10:46

Lydredigering ?
Snakker vi så også VST instrumenter
afspillet fra ekstern keyboard ??
Så er der noget med en ASIO driver
mener jeg og noget latency/forsinkelse
som er dræbende...
Men måske maskinen alligevel er
så kraftig det ikke er noget problem.
Men måske værd at overveje

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-11 16:39

Den 26-02-2011 15:28, Steffen skrev:
> [...]
> "falder i tanker", ligesom den jeg har nu).
> Har en af eksperterne i gruppen en kommentar, vil jeg blive glad for

Jeg har en PC der ligner den du har i tankerne,
Windows index ser sådan ud:

Processor: 7,3
Hukommelse: 7,4
Grafik:    6,7
Spilgrafik: 6,7
Harddisk: 5,9
Så der hvor du nok rammer på er at disken er for sløv

Fra : Steffen

Dato : 26-02-11 16:48

Den, jeg har kig på, har de i Elgiganten. Dens fulde data har jeg fundet
her:
http://www.elgiganten.dk/product/pc-hardware/stationar-computer/IXTREA7582NCD/packard-bell-ixtreme-a7582ncd-stationar
Når den er sløv, som du siger, så tør jeg alligevel ikke købe den.
Steffen

Fra : Rado

Dato : 26-02-11 17:05

On Sat, 26 Feb 2011 16:47:53 +0100, "Steffen" <stapdk@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>Når den er sløv, som du siger, så tør jeg alligevel ikke købe den.

Hvis det kun er systemdisken der er sløv kan du jo bare sætte en
hurtigere i og så bruge den gamle til data eller backup.

--
Rado

"Materialism is the philosophy of the subject that forgets
to take account of itself." - Arthur Schopenhauer

Fra : Mogens

Dato : 26-02-11 17:19

Den 26-02-2011 16:47, Steffen skrev:
> [...]
>
> Når den er sløv, som du siger, så tør jeg alligevel ikke købe den.

Køb du roligt den pga. disken. Den er ikke sløv som Poul skriver.

Mogens

Fra : Steffen

Dato : 26-02-11 18:49

Jeg er ikke klar over, hvad "5,9" er, andet end det har noget med harddisken
at gøre. Det er også lidt flovt at måtte indrømme, at jeg heller er klar
over, hvad de andre decimaltal står for, som Poul anfører. Undskyld jeg er
så uvidende :'(
Steffen

Fra : emjeppesen

Dato : 26-02-11 23:09

Steffen skrev:

> [...]
>over, hvad de andre decimaltal står for, som Poul anfører. Undskyld jeg er

Windows Experience Index er "tal for ydeevnen"
Skalaen går fra 1.0 til 7.9

Hilsen emj

Fra : emjeppesen

Dato : 26-02-11 17:22

Steffen skrev:

>Når den er sløv, som du siger, så tør jeg alligevel ikke købe den.

Det er det mindst sløve, du kan få, så lad dig ikke slå ud af 5.9

Hilsen emj

Fra : Peter Olsen

Dato : 27-02-11 01:58

> [...]
> 582NCD/packard-bell-ixtreme-a7582ncd-stationar Når den er sløv, som du
> siger, så tør jeg alligevel ikke købe den. Steffen

Arh, nu skal du læse hans indlæg med et gran salt.

Han oplyser ikke alderen på hans computer, navnligt harddisken eller hvor
meget der allerede er installeret som også er med til at sløve
læsehastigheden på harddisken ned.

Alle almindelige harddiske bliver langsommere som tiden går pga. slidtage,
heck jeg kunne da også mærke en kraftig hastigheds forøgelse på min
computer da jeg skiftede en 1år gammel harddisk ud med en sprit ny.

Du kan trygt købe den computer du er brændt varm på, for det ER en hurtig
maskine den der.

Skulle den så med tiden begynde at blive rimelig langsom, hvilket sker for
alle almindelige harddiske, så er det bare at skifte den ud med en helt ny.
Ved færdigbyggede computere følger hele styresystemet typisk med ved siden
af på en DVD der er lige til at indstallere på den nye harddisk.

--
Peter Olsen

Fra : cykelsmeden

Dato : 27-02-11 13:49

Den 27-02-2011 01:58, Peter Olsen skrev:
> Alle almindelige harddiske bliver langsommere som tiden går pga. slidtage,
> heck jeg kunne da også mærke en kraftig hastigheds forøgelse på min
> computer da jeg skiftede en 1år gammel harddisk ud med en sprit ny.

det skyldes nu nok andre forhold end harddiskens slitage
- et bud vil bære diskens transferrate, blokstørrelse og/eller hastighed.

Dit TV bliver måske også langsommere med alderen? :)
//finn

Fra : Rado

Dato : 27-02-11 18:39

On Sun, 27 Feb 2011 13:48:43 +0100, cykelsmeden <news@not2old.dk>
wrote:

>det skyldes nu nok andre forhold end harddiskens slitage

Som f.ex. defragmentering. Det kan nedsætte hastigheden med op til
60-70%.

Fra : Rado

Dato : 27-02-11 18:41

On Sun, 27 Feb 2011 18:38:55 +0100, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

>Som f.ex. defragmentering. Det kan nedsætte hastigheden med op til
>60-70%.

fragmentering selvfølgelig...

Fra : cykelsmeden

Dato : 27-02-11 19:29

Den 27-02-2011 18:41, Rado skrev:
> fragmentering selvfølgelig...
og har intet med slitage at gøre!
- en omformatering, og den kører som ny!
//finn

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 04-03-11 08:57

> [...]

> heck jeg kunne da også mærke en kraftig hastigheds forøgelse på min
> computer da jeg skiftede en 1år gammel harddisk ud med en sprit ny.

Almindelige harddiske bliver ikke langsomme på grund af slid.
På et eller andet tidspunkt begynder de at gå i stykker, og så er
problemet ikke langsomhed, men mistede data!

Men harddiskens læse/skrivehastighed er af ganske stor betydning, det
har jeg selv oplevet, da jeg udskiftede disken på en "langsom" computer.

Alternativt kunne man overveje at sætte flere harddiske i, sådan at
Windows og programmer f.eks. kan ligge på den ene og videoer på den anden.

Eller man kunne investere i meget mere RAM, så det slet ikke er
nødvendigt at læse og skrive så meget på harddisken.

Computerens hastighed i GHz er ikke det eneste, der betyder noget, men
det er nok den parameter, man mest markedsfører computere efter. Så vidt
jeg ved er den eneste direkte sammenhæng, at jo højere hastighed, jo
større strømforbrug, så mangler du varme, er en hurtig computer sagen.

Tankevækkende er det, at jeg fra 1999 til 2001 havde en server stående i
kælderen, der glimrende fungerede som filserver, webserver og
FTP-server. Dens hastighed var på 63 MHz (!) Men alt det andet var i
top. Fire harddiske, masser af RAM osv.

vh

Bjarne

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 26-02-11 17:12

Paul Østerby Sørensen skrev:

>Harddisk: 5,9

som er det maksimale win 7 viser med almindelig harddisk

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Mogens

Dato : 26-02-11 17:16

Den 26-02-2011 16:39, Paul Østerby Sørensen skrev:

> [...]
> Spilgrafik: 6,7
> Harddisk: 5,9
> Så der hvor du nok rammer på er at disken er for sløv

Er det kun pga. Windows Experience Index, at du begrunder din udtalelse
med "at disken er for sløv"?
Hvad betyder de 5,9 for din disk?

Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-11 21:35

Den 26-02-2011 17:16, Mogens skrev:

> Er det kun pga. Windows Experience Index, at du begrunder din udtalelse
> med "at disken er for sløv"?
> Hvad betyder de 5,9 for din disk?

Til mit brug er disken ikke for sløv, men som jeg skriver der hvor
Steffen måske støder på loftet er at videoredigering kræver en hurtig disk.

Fra : Kurd

Dato : 26-02-11 22:49

"Paul Østerby Sørensen" <paulsorensen@youmail.dk> skrev i en meddelelse

> Til mit brug er disken ikke for sløv, men som jeg skriver der hvor Steffen
> måske støder på loftet er at videoredigering kræver en hurtig disk.

Du har overhovedet ingen forudsætninger for at udtale dig om, hvorvidt en
given disk er langsom, fordi den i en Windows-ydelsestest opnår værdien 5,9.
Ved du fx hvad overførselshastigheden ved skrivning/læsning er ved denne
værdi, og hvilke værdier der kræves for at få værdien 8? Nej vel. Men du
kunne ikke lade være med at gøre dig klog. Med din logik er disken pr.
automatik hurtig, hvis blot de fore andre værdier er mindre end 5,9.

Fra : ABJ

Dato : 27-02-11 12:09

> [...]
> pr. automatik hurtig, hvis blot de fore andre værdier er mindre end 5,9.

Sikke noget vrøvl, der er kun SSD harddiske der scorer væsentligt højere end
5,9

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 27-02-11 12:17

ABJ skrev:

>Sikke noget vrøvl, der er kun SSD harddiske der scorer væsentligt højere
>end 5,9

nemlig.

http://klattrup.dk/misc/scoreefterssd.PNG viser hvordan min ser ud efter
jeg satte ssd i den, før det kom i viste den også 5,9

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 27-02-11 15:49

Efter mange tanker skrev Ivan V. Klattrup:
> nemlig.
>
> http://klattrup.dk/misc/scoreefterssd.PNG viser hvordan min ser ud efter jeg
> satte ssd i den, før det kom i viste den også 5,9

Hej Ivan

Må man spørge hvad det er for en SSD du har sat i ?

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 27-02-11 15:58

Brian Vestergaard skrev:

>Må man spørge hvad det er for en SSD du har sat i ?

http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/partsinfo.asp?root=&LinkBack=&ktcpartno=SNVP325-S2B/64GB
grunden til at den er købt som bundle er at prisen stort set var den samme
om det var med eller uden usb-kittet

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 27-02-11 16:19

Ivan V. Klattrup forklarede:

> [...]
> grunden til at den er købt som bundle er at prisen stort set var den samme om

Har du købt den fra Kingston eller anden forhandler og prisen i dkr ?

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 27-02-11 16:27

Brian Vestergaard udtrykte præcist:
> Ivan V. Klattrup forklarede:

> Har du købt den fra Kingston eller anden forhandler og prisen i dkr ?

Never mind... har betilt en

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 27-02-11 16:26

Ivan V. Klattrup tastede følgende:

> [...]
> grunden til at den er købt som bundle er at prisen stort set var den samme om

Okay, har lige bestilt denne...
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=618099

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Kurd

Dato : 27-02-11 21:24

"ABJ" <akselj@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse

> Sikke noget vrøvl, der er kun SSD harddiske der scorer væsentligt højere
> end 5,9

Jeg skriver ikke, at 5,9 er langsomt. Tværtimod.

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-02-11 14:40

cykelsmeden wrote:

> det skyldes nu nok andre forhold end harddiskens slitage
> - et bud vil bære diskens transferrate, blokstørrelse og/eller
> hastighed.

Eller fragmentering af filsystemet.

--
Jesper Lund