NAS, mediaboxe mv.
Fra : Ukendt

Dato : 20-02-11 17:21

Hvad er fordelen ved at købe et af disse såkaldte streamning-produkter
som man sætter til anlæg og tv i stuen, for at se og høre det der måtte
ligge på en PC et andet sted i huset ?

Hvorfor ikke bare købe en bærbar eller en mindre netbook
og sætte denne til anlægget og tv'et ?
Så har du det brugermiljø du kender så godt
og alle dine programmer er tilgængelige og virker
som de plejer.

Kan ikke se nogen fordele ud over prisen som sikkert
kan køres i bund til 5-700,- for noget JEM & FIX-grej,
men her vil man temmelig sikkert føle man mangler nogle
basale funktioner, som er normal på en Windows PC.

Mange snakker NAS som familiens back-up, men hvor
sikkert er dette, medmindre vi snakker en form for RAID-opsætning
som vel koster kassen og nok vil drille en del før det virker helt optimalt
?

Hvordan er i koblet 'til' i stuen og med alt andet udstyr ?
Hvordan håndteres jeres backup ?

Personligt har jeg alt på DVD-rw. 20 stk. indtil videre.
Alle skiver er numereret fra 1-20, og jeg har en hovedmappe
på et stort D-drev hvor alle DVD-rw ligger direkte kopieret
over i nummerorden 1-20.

Ligger der så billeder eller musik i eks. "musikbibliotek 15"
som skal slettes eller rettes til, så rettes bibliotek 15 til og
DVD-rw nr. 15 brændes påny efterfølgende. Så er alt ført
ajour.
Kan det gøres nemmere så det er overskueligt både på
harddisken og på skiverne, for en back-up skal der jo til..

Fra : Henning

Dato : 20-02-11 17:31

>Hvad er fordelen ved at købe et af disse såkaldte streamning-produkter
>som man sætter til anlæg og tv i stuen, for at se og høre det der måtte
>ligge på en PC et andet sted i huset ?
Du har alt samlet eet sted, du er fri for at downloade på een maskine,
kopiere til en anden for at kunne se det på tv.

>Hvorfor ikke bare købe en bærbar eller en mindre netbook
>og sætte denne til anlægget og tv'et ?
En pc hører til på kontoret, ikke ved fjernsynet.

>Mange snakker NAS som familiens back-up, men hvor
>sikkert er dette, medmindre vi snakker en form for RAID-opsætning
>som vel koster kassen og nok vil drille en del før det virker helt optimalt
Hvis du kopierer til din NAS, har du det allerede to steder. Så er
raid i princippet ligegyldig.

Vigtige ting så, så fom fotos, dokumenter o.lign. ligger på nettet, så
jeg altid kan tilgå det.

>Personligt har jeg alt på DVD-rw. 20 stk. indtil videre.
>Alle skiver er numereret fra 1-20, og jeg har en hovedmappe
>på et stort D-drev hvor alle DVD-rw ligger direkte kopieret
>over i nummerorden 1-20.
Worst case - huset brænder. Hvor gemmer du dine skiver?

Fra : Hauge

Dato : 20-02-11 17:46

Den 20-02-2011 17:31, Henning skrev:
> En pc hører til på kontoret, ikke ved fjernsynet.

Den hører til som fast installation ved/på sofabordet, hvis man da ikke
er i besiddelse af et hunkøn, der ødelægger disse muligheder.
Dvs. tæt på fjernsynet, eller som vi er nogen der kalder det: Monitoren
på 50".

Mvh Hauge

Fra : Kim Schulz

Dato : 20-02-11 17:52

On Sun, 20 Feb 2011 17:20:39 +0100
">>Eque<<" <-> wrote:

> [...]
> Kan det gøres nemmere så det er overskueligt både på
> harddisken og på skiverne, for en back-up skal der jo til..

Hvad er årsagen til din negative holdning over for disse produkter?
Dine udtalelser virker som om du absolut ingen erfaring har med
produkterne ej heller har brugt meget tid på at undersøge sagen.

Jeg har selv et super NAS produkt fra Synology. Det er relativt billigt
men giver en masse muligheder som man ikke lige har så let med en
bærbar. Strømforbrug ved fuld belastning er <20W hvilket de færreste
bærbare computere kan prale med - og da en NAS kører hele tiden, ja så
er det jo også en faktor man bør overveje.
Min NAS er koblet på nettet og så forøvrigt ellers gemt helt af vejen
så den ikke står fremme og er grim på en eller anden hylde. Da mit
Samsung TV kan kobles på vores lokal net også, ja så finder det helt
automatisk min NAS via DLNA og kan derefter afspille musik, film,
billeder osv. der ligger på min NAS - ingen bøvlet opsætning, det
virker bare!
Min NAS dukker automatisk op som delte drev på husets windows maskiner,
så man kan let smide filer over på den som var det et lokalt drev. På
mine linux maskiner dukker den automatisk op som NFS drev - igen uden
nogen form for bøvl med konfiguration.

Alle ting på min NAS styres via et let og overskueligt web interface
som kan tilgået fra enhver computer på nettet så man hurtigt lige kan
ændre noget hvis man har lyst.
Printeren satte jeg til min NAS via USB og efter ca 10sec havde den
automatisk installeret driver og sat den op som netværksprinter der nu
kan tilgås fra alle vores maskiner i huset.
Og hvad backup angår, så følger der software med som automatisk
opdaterer backup af de maskiner det installeres på. Der laves både fuld
og inkrementiel backup og kører i baggrunden så man ikke behøver tænke
over det.
Glemte jeg at sige at diskene automatisk kører med Raid ved tryk på en
enkelt knap? ingen svære opsætninger eller noget - det spiller bare
uden problemer!
Når nu huset brænder eller tyven vælger at stjæle vores NAS også, ja
så ville vores backup jo også forsvinde. Derfor har vi yderligere en
ekstern backup hos crashplan.net hvor vi har lige så meget plads vi har
lyst til til den nette pris af $5/md i alt for alle husets computere.
Der har jeg indtil videre over 500gb data liggende og det er let at
genskabe filer hvis du får smadret dem eller slettet dem.

.....nåja og så giver vores nas jo også mulighed for webserver,
mailserver, automatisk download af torrents, remote musik afspilning
(når nu man sidder hos vennerne og vil høre noget musik fra nas), og et
hav af andre programmer og lignende.

Du har derimod valgt at benytte en af de måske allermest følsomme
medier til dine backups. DVD skiver er let påvirkelige og kan ødelægges
af et hav af ting i hverdagen:
- fedtfingre (ja de kan faktisk ætse overfladen)
- sol
- fugt
- opbevaring i horisontal
- hurtige temperaturskift
- DVD tusher (ja selv om det er "lavet til det" så påvirker det stadig
skiven)
- fejlbrændinger
- for billig produktion.
- slidtage ved hver brænding/ændring/sletning

Fra : eja@urbakken.dk

Dato : 20-02-11 18:34

On 20-02-2011 17:51, Kim Schulz wrote:

> [...]
> - fejlbrændinger
> - for billig produktion.
> - slidtage ved hver brænding/ændring/sletning

Hvilke NAS har du Kim ?. Jeg har her en DS101J

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-11 18:43

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse

Hvad er årsagen til din negative holdning over for disse produkter?
Dine udtalelser virker som om du absolut ingen erfaring har med
produkterne ej heller har brugt meget tid på at undersøge sagen.
-----------------

Årsagen er et indtryk af et utal af useriøse produkter sikkert med vidt
forskellige
brugerflader, som sikkert mangler noget man kender og
anvender tit på sin computer.
Har undersøgt sagen nok til en vis skepsis.
Kan man sidde i sofaen og surfe og tjekke/skrive mail ?
Kan man spille spil ?
Min ide er at købe en Asus Eee 1215N el. tilsv., og anvende mit BT-tastatur.
Har denne:
http://www.youtube.com/watch?v=ZIhDiS2oSSg
som fungere perfekt som ´remote´.
Så har jeg pludselig Windows 7 på min kommende fladskærm og
alle allerede kendte muligheder er tilstede samt alt indhold
let kan hives fra de andre pcére i netværket.
----------------------

[...]

Synes din skepsis er lidt overdreven.
Skiverne er kun til back-up og blir
dermed ikke udsat for ovenstående som sådan.
Mit behov er mere det at kunne få lyd
og billede ind på tvét uden ´mangler´ i forhold
til det en ´streaming-boks´ sikkert tilbyder.

Mht back-up, så er en NAS for usikkert mener jeg.
og kan ikke stå alene. Det er basalt bare en intelligent
harddisk, og en harddisk er relativt følsom.
En back-up på nettet går nok for langsomt på
en 12/1 forbindelse. På DVD kan jeg løbende
udvide back-up biblioteket og let føre det
hele tilbage til en ny hdd hvis noget går ned.

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-02-11 19:28

> Hvad er fordelen ved at købe et af disse såkaldte streamning-produkter
> som man sætter til anlæg og tv i stuen, for at se og høre det der måtte
> ligge på en PC et andet sted i huset ?

At man kan afspille ting som ligger på hjemmeserveren i den anden ende af
huset, og dette kan ske med et tryk på remoten uden at man skal rejse sig
fra sofaen for at skifte optisk disc eller tilslutte en bærbar.

> Hvorfor ikke bare købe en bærbar eller en mindre netbook og sætte denne
> til anlægget og tv'et ? Så har du det brugermiljø du kender så godt og
> alle dine programmer er tilgængelige og virker som de plejer.

Jeg gider ikke rode med kabler til strøm og video out, jeg vil have HDMI
i stedet for VGA (relativt få bærbare og meget få netbooks har DVI/HDMI
out), jeg gider ikke have en blæser kørende når H264 decodning trækker
tænder ud, jeg vil ikke have frysninger i billedet fordi virusscanneren
eller noget andet på Windows lige skal køre lidt, jeg vil have en player
som kan vælge 1080p med 24Hz, 50Hz eller 60Hz (automatisk) afhængig af
kildematerialet uden at jeg skal bruge et år på regedit tweaks for at
konfigurere grafikkort driveren, og sidst men ikke mindst vil jeg have
den bærbare liggende i sofaen så jeg kan checke mails eller surfe lidt
hvis filmen bliver for kedelig.

> [...]
> til 5-700,- for noget JEM & FIX-grej, men her vil man temmelig sikkert
> føle man mangler nogle basale funktioner, som er normal på en Windows

Jeg bruger min Popcorn Hour A-100 (som nu er over tre år gammel) til at
afspille videoindhold, ikke andet.

> Mange snakker NAS som familiens back-up, men hvor sikkert er dette,
> medmindre vi snakker en form for RAID-opsætning som vel koster kassen og
> nok vil drille en del før det virker helt optimalt ?

Sikkerhed er backup, altid. Min home server (en Linux PC, ikke en NAS)
har kun en 2TB disk. I stedet for RAID bliver data disken regelmæssigt
rsync'et med en ekstern USB 2TB disk.

> Hvordan er i koblet 'til' i stuen og med alt andet udstyr ? Hvordan
> håndteres jeres backup ?

Home server på kontor -> kablet netværk -> Popcorn Hour -> TV

> Personligt har jeg alt på DVD-rw. 20 stk. indtil videre. Alle skiver er
> numereret fra 1-20, og jeg har en hovedmappe på et stort D-drev hvor
> alle DVD-rw ligger direkte kopieret over i nummerorden 1-20.

Det er jo ikke engang 100 GB materiale

Husk i øvrigt backup. Optiske medier har ikke uendelig levetid.

> [...]
> Kan det gøres nemmere så det er overskueligt både på harddisken og på
> skiverne, for en back-up skal der jo til..

Jeg vil mene at det er noget nemmere at opdatere filer på en harddisk end
en RW optisk disc..

--
Jesper Lund

Fra : cykelsmeden

Dato : 20-02-11 21:16

Den 20-02-2011 19:28, Jesper Lund skrev:
> Home server på kontor -> kablet netværk -> Popcorn Hour -> TV

Helt enig i din konklusion - bruger samme koncept!
Homeserveren kan selvfølgeligt også optage fra lydkilde, tv eller video.
Men jeg er dog så heldig at have et nyere TV, således at PH-boksen er
sparet

//finn

Fra : eja@urbakken.dk

Dato : 21-02-11 08:44

On 20-02-2011 21:15, cykelsmeden wrote:

> [...]
> Homeserveren kan selvfølgeligt også optage fra lydkilde, tv eller video.
> Men jeg er dog så heldig at have et nyere TV, således at PH-boksen er

Finn.

Jeg har misset din mailadresse. Vil du skrive den igen.
Iflg en anden tråd, du skrev i. Din alarm antenne skal være vandret
polariseret til Nibe.

/Erik

Fra : eja@urbakken.dk

Dato : 24-02-11 18:49

> [...]
> Homeserveren kan selvfølgeligt også optage fra lydkilde, tv eller video.
> Men jeg er dog så heldig at have et nyere TV, således at PH-boksen er

Hvad med en mailadresse finn ?

/Erik

Fra : cykelsmeden

Dato : 24-02-11 22:19

Den 24-02-2011 18:49, eja@urbakken.dk skrev:

> Hvad med en mailadresse finn ?
>
> /Erik
Rolig, rolig!
- jeg var lige et par dage i staden

finn, cykelsmeden, finns, fs mmfl.

og domænerne schjott og not2old

det kan være svært at ramme forkert

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-11 19:13

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> At man kan afspille ting som ligger på hjemmeserveren i den anden ende af
> huset, og dette kan ske med et tryk på remoten uden at man skal rejse sig
> fra sofaen for at skifte optisk disc eller tilslutte en bærbar.

Ok. Regner med en fast bærbar koblet til tv+anlæg
og betjene den med en BT-tastatur som jeg har i forvejen.
Den skal så hente indhold fra nettet direkte, eks. dr.bonanza,
youtube mv., eller fra en anden pc i netværket.

> Jeg gider ikke rode med kabler til strøm og video out, jeg vil have HDMI
> i stedet for VGA (relativt få bærbare og meget få netbooks har DVI/HDMI
> out),

En ledning fra 220v-adapter er et must. Det samme med lyd-out
til anlægget og netop hdmi til skærmen.

> [...]
> konfigurere grafikkort driveren, og sidst men ikke mindst vil jeg have
> den bærbare liggende i sofaen så jeg kan checke mails eller surfe lidt

Håbede på Nvidias ion2 + Optimus kunne alt det basale
mht videoafspilning i HD og BluRay.
http://translate.google.dk/translate?hl=da&sl=en&u=http://www.nvidia.com/page/pg_57465.html&ei=COxnTa-8L8a1hAeFupHzDg&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=10&ved=0CHkQ7gEwCQ&prev=/search%3Fq%3Dion%2B2%26hl%3Dda%26biw%3D1024%26bih%3D440%26prmd%3Divnsrfd

> Det er jo ikke engang 100 GB materiale

Nej men det slår til pt

> Husk i øvrigt backup. Optiske medier har ikke uendelig levetid.

Okay.
Skriver Verbatim eks. ikke 50 år ?
Er det så kun 1/4 går det nok o)

> Jeg vil mene at det er noget nemmere at opdatere filer på en harddisk end
> en RW optisk disc..

Uden tvivl men en harddisk gemt væk er nok heller ikke
det bedste.

Fra : Theilo

Dato : 20-02-11 21:10

Hvis du endelig skulle have noget pc værk i stuen, skulle det da aldrig være
en bærbar eller netbook.
Så hedder det en HTPC.

Jeg har en synology Nas koblet på netværket.
En wd tv live i stuen sat til tv.
På wd tv live er koblet en 500gb usb disk som kan tilgåes fra resten af pc
på netværket (selvfølgelig kablet).

Jeg har en wd tv live af disse simple grunde:
Den larmer ikke.
Den afspiller det den skal.
Konen kan finde ud af den.
Alle børnenes film ligger på disken og der er lavet covers for hver film, og
det kører bare.
Nem afspilning fra NAS.
Menu er nem og simpelt bygget op.

Backup kører fra stationær til NAS.

Backup til ekstern enhed i garagen, sker automatisk med second copy.

Jeg har 2 usb diske som skifter plads i banken hvert halve år, med sidste
nye backup.

Paranoid ? Måske men meget skal gå galt hvis alle bliver mistet

Theilo

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-11 19:17

Paranoid måske, men på den sikre side
Troede HTPC var på vej ud ?
En diskret netbook kan vel næsten det samme.

Fra : Theilo

Dato : 25-02-11 22:51

">> Eque <<" <n/a> skrev i meddelelsen
> Paranoid måske, men på den sikre side
> Troede HTPC var på vej ud ?
> En diskret netbook kan vel næsten det samme.

Yep en netbook kan det samme, men syntes en HTPC er lidt mere fleksibel med
hensyn til opdatering af hardware.

Men om det er en HTPC eller netbook, er jo op til en selv.
Jeg har ingen af delene, men ville helt klart vælge HTPC og så smide et par
dvb-c tunere i samtidig.(men der er også andre muligheder )

Theilo

Fra : Max

Dato : 20-02-11 21:14

Hej

> Mange snakker NAS som familiens back-up, men hvor
> sikkert er dette, medmindre vi snakker en form for RAID-opsætning
> som vel koster kassen og nok vil drille en del før det virker helt
> optimalt ?

En NAS er ikke egnet til back-up med mindre at den befinder
sig fysisk et helt andet sted end original data. En NAS er et
lager, ikke andet. Og RAID har i bund og grund ikke noget
med datasikkerhed at gøre, det bruges for at kunne skifte
en harddisk uden at skulle lukke serveren ned.

Max

Fra : Mcwm

Dato : 20-02-11 23:10

Den 20-02-2011 21:13, Max skrev:
> [...]
> med datasikkerhed at gøre, det bruges for at kunne skifte
> en harddisk uden at skulle lukke serveren ned.

Det er vist en meget grov forenkling du der kommer med. Prøv dit forslag
på et RAID-0

RAID giver sikkerhed, men det er DRIFTsikkerhed på VISSE RAID typer.

Nem oversigt;
http://www.tweak.dk/article/Guide_til_RAID/72/5/1

RAID kan således ikke betegnes som reel backup.

Venligst
Mcwm

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-02-11 21:31

cykelsmeden wrote:

> Helt enig i din konklusion - bruger samme koncept! Homeserveren kan
> selvfølgeligt også optage fra lydkilde, tv eller video. Men jeg er dog
> så heldig at have et nyere TV, således at PH-boksen er sparet

Samsung TV? Jeg er meget glad for mit Panasonic G20, men deres DLNA
implementering er ikke værd at skrive hjem om. Eftersom en lille box, som
jeg havde i forvejen, kan løse det problem, vil jeg ikke skifte til noget
andet, heller ikke hvis det afspiller Matroska out-of-the-box.

--
Jesper Lund

Fra : Kim Schulz

Dato : 21-02-11 19:05

On Sun, 20 Feb 2011 18:34:29 +0100
eja@urbakken.dk wrote:

> Hvilke NAS har du Kim ?. Jeg har her en DS101J

Min er faktisk en ældre DS207+ som er opdateret til nyeste software
(DSM3.x). Har overvejet at opgradere til en 4disk model, men de bruger
jo desværre også en del mere strøm (dog er de også noget kraftigere
end den jeg har).

kim

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-11 21:59

Den 20-02-2011 17:20, >>Eque<< skrev:
> Hvordan er i koblet 'til' i stuen og med alt andet udstyr ?
> Hvordan håndteres jeres backup ?

En HomeDisk med adgang fra alle PC'er og internetradio - så skal jeg kun
huske at gemme filerne ét sted.

Og automatisk backup til en server placeret i udlandet.

Søren

Fra : Bo Andersen

Dato : 22-02-11 05:23

> [...]
> men her vil man temmelig sikkert føle man mangler nogle
> basale funktioner, som er normal på en Windows PC.

Jeg har ikke brug for en bærbar sat til fjernsynet,
vi har hver især en bærbar vi kan sidde med på skødet,
hvis surfertrangen melder sig,

Har købt 2 xtreamer. Den ene en Pro, som medie afspiller.
Den står gemt væk, og generer ikke.
Den spiller alle formater, og den 'streamer' fra min NAS.

> Mange snakker NAS som familiens back-up, men hvor
> sikkert er dette, medmindre vi snakker en form for RAID-opsætning
> som vel koster kassen og nok vil drille en del før det virker helt
> optimalt

Jeg har selv investeret i en QNAP, som er vildt nem at sætte op.
RAID, brugeradgange osv, er ingen sag.

> Hvordan er i koblet 'til' i stuen og med alt andet udstyr ?
TV'et i stuen er koblet via et HDMI til en AVR, denne samler så input fra:
- Xtreamer Pro (Medie afspiller dims)
- Squeeze Box Reciever (Lyd af spiller dims)
- Dreambox (Paraboldims)
- Blu-Ray Afspiller (giver vist sig selv)
- Nintendo Wii (Spille dims)
- PS3 (Spilledims)

Soveværelset har ditto:
Xtreamer og Dreambox.
Hvilket gør at jeg kan styre stort set det hele fra min iPhone.

Det er så også forbundet til min NAS, så jeg kan sætte en timer-optagelse
på min parabolmodtager. (og jeg kan naturligvis gøre det selv hvis jeg ikke
er hjemme
Dette bliver lagt på min NAS. Jeg kan så selv
vælge om jeg vil se det optagede i
-Stuen
-Soveværelset
-En hvilken som helst PC i huset

Medie-afspilleren, og Squeeze boxen kan også styres fra iPhone.
Har iøvrigt også en Squeeze Box i køkkenet som er synkroniseret med stuen.
Så der er samme lyd i køkken og stue.
Altsammen hentet fra NAS.

> Hvordan håndteres jeres backup ?
PC -> NAS, dagligt.
NAS -> HDD en gang om måneden, og disse diske gemmes offsite.

> Personligt har jeg alt på DVD-rw. 20 stk. indtil videre.
> Alle skiver er numereret fra 1-20, og jeg har en hovedmappe
> på et stort D-drev hvor alle DVD-rw ligger direkte kopieret
> over i nummerorden 1-20.

Mit liv er for kort til DVD og med ca. 6TB+ data er det ikke
en realistisk mulighed.
Så jeg har en SATA docking station, der snupper en 'rå' HDD.
Når QNAP registrerer hvilken disk der er tale om, så laver den automatisk
en backup, ud fra de indstillinger der knytter sig til den disk.

Det eneste kritiske tidspunkt er når alle diske er i huset på samme tid.
Men der har jeg så en BD-disk backup af det allermest superkritiske.

-Bo-

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-02-11 20:54

> Okay.
> Skriver Verbatim eks. ikke 50 år ?
> Er det så kun 1/4 går det nok o)

Det har jeg godt nok aldrig set, men selv hvis de skriver "50 år" er det
noget som deres marketing afdeling har fundet på. Det er ikke nogen
"garanti", og de betaler dig ikke en 1 mia kr i erstatning for svie og
smerte hvis du om 7 år ikke kan læse dine optiske disce.

--
Jesper Lund