Hvilke ram vil være bedst?
Fra : Martin Bak

Dato : 17-02-11 11:01

En bekendt skal opgradere på ram-siden.

Hvilke ram vil være bedst at plokke i den gamle svend?

Her er et uddrag fra en AIDA64 rapport:

Hukommelses Kontroller ]

Egenskaber for Hukommelses Kontroller:
Fejl Detekterings Metode 32-bit ECC
Fejl Korrektion Single-bit
Understøttet Hukommelses Interleave 1-Way
Nuværende Hukommelses Interleave 1-Way
Understøttede Hukommelses Typer Parity, ECC, DIMM, SDRAM
Understøttet Hukommelses Spænding 3.3V
Maksimum Hukommelses Moduls Størrelse 1024 MB
Hukommelses Sokler 2

[ Hukommelses Moduler / DIMM1 ]

Hukommelses Moduls Egenskaber:
Sokkel Udformning DIMM1
Type FPM, DIMM
Installeret Størrelse 512 MB
Monteret Størrelse 512 MB

[ Hukommelses Moduler / DIMM2 ]

Hukommelses Moduls Egenskaber:
Sokkel Udformning DIMM2
Installeret Størrelse Ikke Installeret
Monteret Størrelse Ikke Installeret

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 17-02-11 11:57

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> crashed Echelon writing

> En bekendt skal opgradere på ram-siden.
>
> Hvilke ram vil være bedst at plokke i den gamle svend?
>
> Her er et uddrag fra en AIDA64 rapport:

Din rapport mangler en væsentlig detalje. Hvilken type RAM der er tale om.

Dette er kun et gæt men jeg gætter på SDRAM (altså stadiet før DDR RAM),
baseret ud fra de 3,3 volt.

I så fald, tror jeg at din bekendte bør overveje en total opgradering. Dels
er den slags RAM meget dyr idag, og resten af systemet vil ligeledes halte
efter.

--
Bjarke Andersen

Fra : Martin Bak

Dato : 17-02-11 15:30

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> crashed Echelon writing

> Din rapport mangler en væsentlig detalje. Hvilken type RAM der er tale om.

Det troede jeg fremgik af følgende linje: Understøttede Hukommelses Typer
Parity, ECC, DIMM, SDRAM

> [...]
> Dels
> er den slags RAM meget dyr idag, og resten af systemet vil ligeledes halte

Stuntet med opgraderingen af ram skal bare købe computeren en smule
livsforlængelse. Den bliver med stor sandsynlighed skiftet ud indenfor
overskuelig fremtid, men det må gerne vente et års tid eller så. I
mellemtiden kunne flere ram vel gøre samlivet med den tåleligt...

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Martin Bak

Dato : 17-02-11 15:34

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> crashed Echelon writing

> Din rapport mangler en væsentlig detalje. Hvilken type RAM der er tale om.

Hjælper dette?
CPU Type AMD Sempron, 2000 MHz (12 x 167) 2800+
Motherboard Navn ASRock K7Upgrade-600 (4 PCI, 2 AGP, 1 K8 Bridge
Port, 2 DDR DIMM, Audio, LAN)
Motherboard Chipset VIA VT8377 Apollo KT600
System Hukommelse [ TRIAL VERSION ]
DIMM1: 512 MB PC3200 DDR SDRAM (3.0-4-4-8 @ 200 MHz) (2.5-3-3-7 @
166 MHz) (2.0-3-3-6 @ 133 MHz)
BIOS Type AMI (12/02/04)
Kommunikations Port Kommunikationsport (COM1)
Kommunikations Port ECP-printerport (LPT1)

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : jk

Dato : 17-02-11 16:00

On Thu, 17 Feb 2011 15:34:09 +0100, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

> [...]
> BIOS Type AMI (12/02/04)
> Kommunikations Port Kommunikationsport (COM1)
> Kommunikations Port ECP-printerport (LPT1)

OK, så er det klart, at ram skal være DDR PC3200. Desuden at
bundkortet har 2 sokler, og maksimalt kan tage 1 Gb ram, altså 2x512
Mb. Installeret er 512 Mb.

Hvis de 512 Mb er fordelt på een klods, så er det nemt at købe en
ekstra på 512 og få 1 Gb. Men er der 2 x 256, så må smide dem begge og
købe 2 x 512 Mb.

Helt så enkelt er det dog ikke. Man kan ikke altid garantere, at 2
ramklodser af samme størrelse og type kan køre sammen (single sided
kontra double sided f.eks.). Men den chance må du tage. der er jo 14
dages returret på internet handel.

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=48878

er hvad jeg vil anbefale.
Hvis du kender een, der har noget liggende, så vil han nok forære det.
1 Gb er iøvrigt ikke sagen (nok) til windows 7. men til XP er det
gængs.

mvh

John

Fra : jk

Dato : 17-02-11 16:04

On Thu, 17 Feb 2011 15:59:33 +0100, jk <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote:

> [...]
>Hvis du kender een, der har noget liggende, så vil han nok forære det.
>1 Gb er iøvrigt ikke sagen (nok) til windows 7. men til XP er det

Iøvrigt skal 220 volt kablet helt af PC'en, før man piller ved ram.
Det er set før, at bundkortet bliver brændt af, hvis man ikke gør det.

mvh

John

Fra : Martin Bak

Dato : 17-02-11 16:07

"jk" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i en meddelelse

> OK, så er det klart, at ram skal være DDR PC3200. Desuden at
> bundkortet har 2 sokler, og maksimalt kan tage 1 Gb ram, altså 2x512
> Mb. Installeret er 512 Mb.

Jeg forstod det som 1GB pr. sokkel, men det er altså ikke rigtigt?

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Henning Larsen

Dato : 17-02-11 16:26

> "jk" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg forstod det som 1GB pr. sokkel, men det er altså ikke rigtigt?

Ja det er 1GB pr. sokkel, ialt 2GB. Prøv iøvrigt at tjekke om der findes en
bios-upgrade til bundkortet.

Henning

Fra : Martin Bak

Dato : 17-02-11 16:00

> [...]
> Motherboard Navn ASRock K7Upgrade-600 (4 PCI, 2 AGP, 1 K8 Bridge
> Port, 2 DDR DIMM, Audio, LAN)
> Motherboard Chipset VIA VT8377 Apollo KT600

Vil f.eks disse kunne bruges:
http://www.pixmania.com/dk/dk/91449/art/corsair/ram-hukommelse-select-1-g.html
eller er jeg helt på vildspor?

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : jk

Dato : 17-02-11 16:22

On Thu, 17 Feb 2011 16:00:29 +0100, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

> [...]

Ja, du har ret. Bundkortet tager 2x1Gb=2 Gb
http://download.asrock.com/manual/K7Upgrade-600.pdf

(se side 6).

Ja, den ram, du foreslår er forsåvidt OK. Hvis de kræver de nominelle
2,5 volt, for bundkortet kan ikke andet. Det specificeres ikke for de
corsair. DDR ram er ved at blive meget dyrt ! dyrere end DDR3.

mvh

John

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 17-02-11 23:10

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

Prøv om nogen har noget brugt i dk.marked.privat.edb.intern
Så vil det nok kunne fåes noget billigere.
Jeg har f.eks. en del 512 mb liggende, som bare venter på, at nogen mangler.

Kurt

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 19-02-11 09:06

Martin Bak wrote:
> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse

> Vil f.eks disse kunne bruges:
> http://www.pixmania.com/dk/dk/91449/art/corsair/ram-hukommelse-select-1-g.html
> eller er jeg helt på vildspor?

Prøv at søge på EDBPRISER - Ville aldrig selv handle hos Pixmania.

Hvis du kan nøjes med en udvidelse fra 1 * 512MB til 2 * 512MB skal jeg
se om jeg har en klods liggende som jeg kan "tabe" ned i maskinen dersom
du kan komme forbi mit domicil på NØ-fyn hvor vi kan prøve om det
virker. - Ganske gratis iøvrigt.

/Lars