Seriel port
Fra : Morten Strandgaard

Dato : 15-02-11 08:41

Hej

Jeg har et lille problem som jeg har brug for hjælp til at løse.
Vi har en solvarme styring med en seriel port som jeg skal bruge til at tage
nogle data ud af den for at lave noget statik med. Desvære kan jeg ikke
montere ledning direkte mellem styring og pc perminent. Lige nu har jeg en
ledningder hænger ud fra styringen, som så ikke kan lukkes, og det er ikke
holdbart i længden.

Jeg tænker at der skal bruges en "box" der kan koble seriel porten til mit
netnetværk og bruge den fra en bærbar pc som om den er koblet direkte til
den med et usb/seriel kabel som jeg har.

Er der noget der kan gøre dette, eller er det nødvendigt med en server?

Mvh Morten

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 15-02-11 14:49

On Tue, 15 Feb 2011 08:40:41 +0100, "Morten Strandgaard"
<m.s.skatkaFJERNDETTE@mail.dk> wrote:
> [...]
>netnetværk og bruge den fra en bærbar pc som om den er koblet direkte til
>den med et usb/seriel kabel som jeg har.

Du kan bruge en lille/gammel PC som 'box'.
Dens serielle port kan du så tilgå over dit lokalnetværk.
http://www.serial-port-communication.com/serial-over-tcpip/

Erik Helmer Nielsen

Fra : Morten Strandgaard

Dato : 15-02-11 20:58

"Erik Helmer Nielsen" <ehelmer@email.invalid> skrev i meddelelsen

> Du kan bruge en lille/gammel PC som 'box'.
> Dens serielle port kan du så tilgå over dit lokalnetværk.
> http://www.serial-port-communication.com/serial-over-tcpip/
>
> Erik Helmer Nielsen

Det er da også en mulighed, men det vil koste en del i el at have sådan en
til at køre.
der må da findes en box der kan gøre det uden at bruge en masse strøm.

Morten

Fra : Max

Dato : 15-02-11 21:28

Hej Morten

> der må da findes en box der kan gøre det uden at bruge en masse strøm.

Det gør der da også, problemet er nok bare at finde noget
der er simpelt nok som man også har lyst til at betale

http://www.kissbox.nl/products_new.html

http://www.danbit.dk/produkter/1103.phtml

http://www.danbit.dk/produkter/1106.phtml

Max

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 15-02-11 15:56

"Morten Strandgaard" <m.s.skatkaFJERNDETTE@mail.dk> crashed Echelon
writing news:4d5a2df6$0$36582$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> [...]
> direkte til den med et usb/seriel kabel som jeg har.
>
> Er der noget der kan gøre dette, eller er det nødvendigt med en

Bla. denne http://serialio.com/products/adaptors/BlueSnapXP.php

Så bliver dit seriel link til et bluetooth link.

Alternativt skulle der også findes bokse så du kan kontakte din serielle
port over IP/Netværk.

--
Bjarke Andersen

Fra : Henrik Larsson

Dato : 16-02-11 01:00

> Er der noget der kan gøre dette, eller er det nødvendigt med en server?

Du kan søge på "MOXA NPort 5110"

Mvh Henrik

Fra : Morten Strandgaard

Dato : 16-02-11 14:45

"Henrik Larsson" <usenet@1.spambox.dk> skrev i meddelelsen

> Du kan søge på "MOXA NPort 5110"
>
> Mvh Henrik

Der ver løsningen, fandt en 5210 på ebay til under 500 leveret, så er det på
plads.

Mange tak for de fine forslag, det er dejligt nåe der nogen der gider at
hjølpe en.

Mvh Morten

Fra : Hauge

Dato : 16-02-11 11:44

Den 15-02-2011 08:40, Morten Strandgaard skrev:
> Jeg tænker at der skal bruges en "box" der kan koble seriel porten til
> mit netnetværk og bruge den fra en bærbar pc som om den er koblet
> direkte til den med et usb/seriel kabel som jeg har.

Hvis det ikke direkte er et krav, at det skal køre via netværket, så er
der jo muligheden for at lave din seriel-port om til RS422, der kan køre
over meget lange afstande via 2 sæt parsnoede ledninger i et
netværkskabel. Ét sæt/par til RX og ét sæt til TX.

Man kan på eBay købe billige RS232 -> RS422 adaptorer, som du kan bruge
til det lille projekt. Det er meget prisbilligt i forhold til
server/software-systemer, og RS422 kræver heller ikke drivere, da de
fleste bare kobles på en eksisterende seriel-port.
Det eneste der kræves, er at du har 5 eller 9 volt i begge ender af
kablet, men det er da en realistisk mulighed.

Jeg beklager hvis jeg har misforstået dit "problem", men er et forsøg på
at kaste en løsning, udfra den forståelse af problemet som jeg har fået
fat i.

Mvh Hauge