Hjælp til udredning af grafik-fryse-fejl s~
Fra : larsgj

Dato : 13-02-11 09:16

Hey gruppe

Jeg oplevede for et par dage siden at vores maskine spontant frøs i
Windows. Efter lidt tid genstartede den. Jeg loggede på igen og fejlen
gentog sig efter kort tid. Jeg kunne kun lige akkurat nå at logge på
windows før maskinen frøs. Jeg loggede på i safe mode og hentede et
system restore punkt fra et par uger siden (sidste update). Det gav
intet - ved login kan jeg taste kode, og så fryser den lige med det
samme - den lille cirkel står stille, men jeg kan høre hd arbejde
videre - af og til genstarter den efter lidt tid, men det er ikke
konsistent. Jeg prøvede at boote min Ubuntu - fra en anden HD, og her
kunne jeg fint starte GUI. Så snart jeg loggede på og ville bruge
hardware acceleration frøs maskinen dog. Jeg har en linux mint på USB-
drev, som booter fint da den er uden hardware acceleration (der er
ikke installeret proprietære drivere). Jeg har forsøgt Windows safe
mode igen, men nu fryser maskinen ved CLASSPNP.sys som vist har noget
med harddisk at gøre. Jeg har jo haft to forskellige hd'er i - med
samme resultat, der mere lignede et grafikkortproblem så nu er jeg
meget i tvivl. Jeg har haft Memtest86 til at køre i nogle timer, her
var ingen fejl. Jeg er fristet til at skyde skylden på grafikkortet
grundet det sted maskinen fryser - ved initialisering af hardware acc.
Det med frysning i safe mode er dog lidt underligt i den sammenhæng :
( Da det jo koster 500 spir at sende hardware til rep. hvis der ikke
konstateres fejl er jeg lidt interesseret i ikke at spilde tiden for
de kære folk i RMA-afdelingen... Jeg har desværre ikke adgang til
andre PCI-E grafikkort, Motherboards eller PSU'er - så jeg kan ikke
helt lege udelukkelsesmetode...

TL:DR: Min maskine fryser ved initialisering af hardwareacceleration -
altså lige efter login - verificeret i både win7pro og Ubuntu 10.04.
Safe mode fryser ved CLASSPNP.sys.

Maskine:
MB: ASUS P7P55D-E
CPU: Intel Core i5 760
RAM: 8 GB Kingston DDR3 1333 MHz CL9
GFX: Gigabyte GTX 460 1 GB
PSU: Corsair 620 HX
HD: Et par forskellige SATA-diske
OS: Win7PROUK og Ubuntu 10.04 (og linux mint 10 til test)

Håber meget at nogen har en ide eller et godt råd :)

På forhånd tak!

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-02-11 18:16

larsgj wrote:

> [...]
> mere lignede et grafikkortproblem så nu er jeg meget i tvivl. Jeg har
> haft Memtest86 til at køre i nogle timer, her var ingen fejl. Jeg er

Jeg har lige bygget en computer med samme mobo og CPU som dig. Memtest86
er ikke voldsomt belastende for CPU'en, så hvis du vil udelukke fejl på
mobo eller CPU (f.eks. forkert monteret CPU heatsink?) kan du køre
prime95 (mprime på Linux) et par timer. Det presser temp på alle CPU cores
til det maksimale. Ud fra din beskrivelse bør du kunne gøre dette på
Linux uden de proprietære Nvidia drivere (der kan du boote, ikke?). I mit
tilfælde stiger CPU temp som rapporteret af lm-sensors til 52-53 grader
(uden overclock), et godt stykke fra den kritiske grænse som er 72 grader
på core5-i760 (efter Intel specs).

6-24 timer med mprime kan teste CPU, RAM og mobo (uden reel belastning af
grafikkort).

> fristet til at skyde skylden på grafikkortet grundet det sted maskinen
> fryser - ved initialisering af hardware acc. Det med frysning i safe
> mode er dog lidt underligt i den sammenhæng : ( Da det jo koster 500

Nu bruger jeg mest Linux, og ikke så meget Windows, men er du sikker på
at Windows bruger sin egen driver i safe mode?

> [...]
> RMA-afdelingen... Jeg har desværre ikke adgang til andre PCI-E
> grafikkort, Motherboards eller PSU'er - så jeg kan ikke helt lege

Hvorfor ikke købe et billigt grafikkort som Asus 8400 GS, der vel kan fås
til 200-300 kroner? Eller et brugt kort hvis du er tålmodig. Eller en ATI
kort. Jeg synes ikke at de proprietære Nvidia Linux drivere er blevet
bedre med tiden (på min Ubuntu 10.10 med et 8400 GS kort fylder de
proprietære drivere syslog op med "NVRM: os_raise_smp_barrier(), invalid
context!" beskeder, som dog virker ganske uskadelige modsat dine
problemer).

Jeg ville også Google efter beskrivelser af setups med samme kort +
driver version som dit. Det kan sagtens være et software problem, og så
vidt jeg ved deler Windows og Linux Nvidia driverne en del kode.

> TL:DR: Min maskine fryser ved initialisering af hardwareacceleration -
> altså lige efter login - verificeret i både win7pro og Ubuntu 10.04.
> Safe mode fryser ved CLASSPNP.sys.

Hvad sker der i "recovery mode" på Linux? Det er ikke som safe mode på
Windows. Du loader stadig Nvidia driveren, men der kommer en masse boot
beskeder på skærmen, så måske kan du se hvor det går galt?

P.S. Brug lidt flere mellemrum i næste indlæg.

--
Jesper Lund