USB-problemer
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 02-02-11 11:22

Jeg håber, jeg er havnet i den rette gruppe, ellers fortæl mig hvor jeg
går hen, please:

Efter at systemet har fungeret perfekt i årevis kan jeg ikke længere
bruge noget som helst af al den hardware som anvender USB-stik: scanner,
printer, ekstern harddisk og brænder osv. - og ej heller fx overføre
fotos fra kamera eller musik fra iTunes til iPod.

Computeren vil ikke acceptere at der puttes et stik ind i hverken den
ene eller anden USB 2.0-indgang. Den går simpelthen ned. Så forsøger den
at genstarte, men accepterer ikke at arbejde i Fejlsikret tilstand;
kører i sløjfe og starter forfra igen og igen uden at starte op. Først
når jeg fjerner USB-stikket, starter dyret op af sig selv på normal vis.

Hvad mon der er galt, og hvordan løser jeg problemerne?

Mvh.
Jørgen Grandt
(blottet for teknisk indsigt)

Fra : Henning

Dato : 02-02-11 12:27

On Wed, 2 Feb 2011 11:22:11 +0100, Jørgen Grandt <UnstableOn@Cable.dk>
wrote:

> [...]
>når jeg fjerner USB-stikket, starter dyret op af sig selv på normal vis.
>
>Hvad mon der er galt, og hvordan løser jeg problemerne?

Hvilket OS?
Hvis Windows, så prøv system restore til en dato før problemet opstod.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 02-02-11 12:40

Henning skrev:

> Hvilket OS?
> Hvis Windows, så prøv system restore til en dato før problemet opstod.

Ja, sorry. Det er Windows XP, og jeg har forsøgt med en
systemgendannelse som ligger en uges tid bagud. Det hjalp desværre ikke.

--
Jørgen Grandt / www.hamigen.dk

Fra : Max

Dato : 02-02-11 12:53

Hej Jørgen

> Hvad mon der er galt, og hvordan løser jeg problemerne?

Mon din strømforsyning er ved at stå af og ikke kan levere
den strøm der skal bruges til USB.

Max

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 02-02-11 13:17

Max skrev:

> Hej Jørgen

> Mon din strømforsyning er ved at stå af og ikke kan levere
> den strøm der skal bruges til USB.

Jah, måske. Aner ikke hvordan jeg tjekker det. Men computeren leverer
vel ikke strøm til de eksterne enheder, hvis det er det du mener? De får
jo deres strøm via kabler til/fra kontorets forskellige stikkontakter.

--
Jørgen Grandt / www.hamigen.dk

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 02-02-11 15:31

Den 02-02-2011 11:22, Jørgen Grandt skrev:
> [...]
> når jeg fjerner USB-stikket, starter dyret op af sig selv på normal vis.
>
> Hvad mon der er galt, og hvordan løser jeg problemerne?

Micro$oft lavede for nogle uger siden en opdatering, som ødelagde
skærmkortudgangen til mit TV.
Det blev klaret med en systemgendannelse.
Måske skal du gå længere tilbage og samtidig inden du forbinder den med
internæbbet indstille Windows til ikke at lave automatiske opdateringer?

vh

Bjarne

Fra : Klaus H

Dato : 02-02-11 15:45

cut>

Det kan godt være det er langt ude, men prøv at fjerne alle USB enheder og derefter gå i enhedshåndtering og slet alt om USB.

Når du genstarter, bør Windows genkende de enkelte dele efterhånden som du tilslutter dem.

Det vile jeg prøve!

Klaus H

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 02-02-11 15:58

Klaus H skrev:

> [...]
> enheder og derefter gå i enhedshåndtering og slet alt om USB.
>
> Når du genstarter, bør Windows genkende de enkelte dele efterhånden

Uha, det ved jeg ikke, om jeg tør! For /hvis/ nu Windows /ikke/
genkender delene, når de tilsluttes, hvad sker der så? Vil jeg så ikke
for bestandig mangle de nødvendige drivere? I al fald indtil en venlig
sjæl hjælper mig med at installere nogle nye ...

--
Jørgen Grandt / www.hamigen.dk

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 02-02-11 18:12

Jørgen Grandt wrote:

> [...]
> for bestandig mangle de nødvendige drivere? I al fald indtil en venlig
> sjæl hjælper mig med at installere nogle nye ...

Det kan også være hardwarefejl, f.eks USB-controlleren på dit bundkort
der er blevet defect, men prøv først at fjerne alt USB-udstyr og
afinstallere driveren som der blev foreslået.

På Windows-XP: Højreklik på "Denne Computer", vælg Hardware og
Devicemanager.

Hvis der ud for Universal Serial bus controllers er en lille firkant med
et + klikker du først på den så der kommer en liste med USB-enhder -
Host-controlere og Root-hub, en 8 - 12 stykker er meget almindeligt.

Højreklik på alt hvad der vedrører USB, og vælg Uninstall. - Alt skal
afinstalleres.

Derefter genstarter du maskinen og prøver at tilslutte dit USB-udstyr
igen og komemr det ikke til at virke må vi tage den derfra.

Du har allerede tabt så du taber ikke mere ved at prøve at afinstallere
alle USB-driverne. I bedste fald retter maskinen sig op, i værste fald
skal der enten et nyt bundkort eller en ekstra USB-controller i maskinen
fordi den på bundkortet er stået af. Hvis det ender med at du skal have
en anden maskine eller nyinstalleret den skal du have reddet dine data
på harddisken og så må vi tage den derfra.

Hvad der skal gøres i tilfælde af hardwarefejl afhænger af om det er en
stationær maskine eller en "Klaptop".

/Lars

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 02-02-11 21:18

Lars Peter Larsen skrev bl.a.:

> [...]
>
> Derefter genstarter du maskinen og prøver at tilslutte dit USB-udstyr
> igen og komemr det ikke til at virke må vi tage den derfra.

Okay, jeg gjorde, som du foreslog. Fjernede alle USB-sagerne og
genstartede maskinen - med det resultat at de allesammen installerede
sig selv igen! Hvilket bevirkede at både printeren og scanneren (efter
nyinstallation af sidstnævnte) hver for sig fik dyret til at gå i sort.
Så nu er det lige før lortet ryger ud ad vinduet.

--
Jørgen Grandt / www.hamigen.dk

Fra : Mcwm

Dato : 02-02-11 21:30

Den 02-02-2011 21:17, Jørgen Grandt skrev:
> Hvilket bevirkede at både printeren og scanneren (efter nyinstallation
> af sidstnævnte) hver for sig fik dyret til at gå i sort.

Forstår jeg dig korrekt, at når du installerer scanneren, så er det
derfra det går helt galt?

Så er du da kommet lidt af vejen, nu ved du hvad der skaber problemerne.
Kig på producentens hjemmeside, for at se om der er nyere drivere du kan
installere. Måske problemet er velkendt.

Post evt. mærke og model på scanneren, så nogen her, kan lede efter
kendte problemer.

Venligst
Mcwm

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 02-02-11 21:43

Mcwm skrev:

> Forstår jeg dig korrekt, at når du installerer scanneren, så er det
> derfra det går helt galt?

Både og. Pc'en som regel går i sort, når jeg sætter et USB-kabel ind i
ryggen eller maven af den. Dog ikke hver gang, hvis scanner, printer,
kamera osv. vel at mærke er slukket, men er de tændt eller tænder jeg
dem, når kablet er sat i, så dør den.

Jeg har ledt efter drivere på computerens (Packard Bells), men det er
mere end svært, bl.a. fordi deres web ikke accepterer at kendes ved
maskinens serienummer, model og type! Den er 5½ år gammel.

Desværre vil det nok føre for vidt at opremse alle mine hardware-enheder
her, men scanneren er en HP Scanjet G3010.

Mvh. Jørgen Grandt

Fra : Mcwm

Dato : 02-02-11 21:55

Den 02-02-2011 21:43, Jørgen Grandt skrev:

> [...]
> ryggen eller maven af den. Dog ikke hver gang, hvis scanner, printer,
> kamera osv. vel at mærke er slukket, men er de tændt eller tænder jeg

Prøver du en enhed af gangen eller smider du bare alle i på samme tid?
Har du prøvet KUN printeren og KUN Scanneren? Har du tjekket at ikke
mus/hund/kat har haft fat i dine kabler?

> Jeg har ledt efter drivere på computerens (Packard Bells), men det er
> mere end svært, bl.a. fordi deres web ikke accepterer at kendes ved
> maskinens serienummer, model og type! Den er 5½ år gammel.

Det forstås...

> Desværre vil det nok føre for vidt at opremse alle mine hardware-enheder
> her, men scanneren er en HP Scanjet G3010.

Den må kunne findes på HP.dk

Venligst
Mcwm

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 02-02-11 22:02

Mcwm skrev:

> Prøver du en enhed af gangen eller smider du bare alle i på samme tid?

Kun én ad gangen!

> Har du prøvet KUN printeren og KUN Scanneren?

Yes! Og KUN ekstern brænder og KUN ditto harddisk og KUN en simpel
USB-nøgle osv.

> Har du tjekket at ikke mus/hund/kat har haft fat i dine kabler?

Yes, og ej heller min kone. - Måske prøver jeg HP.dk, inden jeg graver
mig ned.

Mvh. Jørgen Grandt

Fra : Mcwm

Dato : 02-02-11 22:09

Den 02-02-2011 22:02, Jørgen Grandt skrev:
> Yes, og ej heller min kone

Har ovennævnte gjort rent i den?? Ellers var det måske en ide selv
at kigge ind i den, for at se om der evt. ligger noget der kan medvirke
til problemet

Venligst
Mcwm

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 02-02-11 22:34

Jørgen Grandt wrote:

> [...]
> nyinstallation af sidstnævnte) hver for sig fik dyret til at gå i sort.
> Så nu er det lige før lortet ryger ud ad vinduet.

Prøv evt at opdatere driver til hver enkelt af USB-enhederne uden
printer, scanenr eller camera etc. tilsluttet

Hvis du har adgang til stumper eller kender nogen der ligger inde med
det så prøv at smide en anden strømforsyning i maskinen og/eller et
USB-udvidelses-kort til st stikke i et PCI-slot i maskinen og se om det
hjælper. Måske skal du gå så vidt som til at sætte en anden harddisk i
maskinen og prøve at ny-installere WIN-XP på den for at fastslå om det
er Windows eller en hardwarefejl.

Hvis du er på NØ-fyn er du velkommen til at prøve at komme forbi med
maskinen. Omtrent det eneste jeg ikke lige har på lager er et ekstra
USB-udvidelseskort.

/Lars

Fra : Mcwm

Dato : 02-02-11 23:04

Den 02-02-2011 22:33, Lars Peter Larsen skrev:
> Hvis du er på NØ-fyn
jvf. IP befinder vi os omkring Aarhus(eller Højbjerg), desværre, for
havde OP været i min nærhed, havde tilbuddet været det samme.

Venligst
Mcwm

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 03-02-11 12:10

Mcwm skrev:

> jvf. IP befinder vi os omkring Aarhus(eller Højbjerg), desværre, for
> havde OP været i min nærhed, havde tilbuddet været det samme.

Tak for begges tilbud, men nu holder jeg en tænkepause. Det ender nok
med jeg køber en ny maskine.

--
Jørgen Grandt / www.hamigen.dk

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-11 11:46

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> wrote in message

> Tak for begges tilbud, men nu holder jeg en tænkepause. Det ender nok med
> jeg køber en ny maskine.
>
> --
> Jørgen Grandt / www.hamigen.dk

Jeg har før i tiden haft "mærkelige" problemer, som forsvandt når jeg
afinstallerede antivirus programmet.
For en del år siden kunne jeg ikke få adgang til nogle externe lagerenheder,
dvd-drev o. lign.
Efter mange tidskrævende forsøg, så afinstallerede jeg Norton Antivirus, og
så fungerede alt igen. Et besøg på deres forum viste, at jeg ikke var den
eneste med dette problem.
Jeg har også haft "mærkelige" problemer med Panda antivirus.
Prøv at afinstallere dit AV program. I mine eksempler var det ikke nok bare
at disable programmerne.

Mvh Sven