WakeOnLAN på en MEDION
Fra : Ukendt

Dato : 30-01-11 10:41

Jeg har en MEDION pc, hvor BIOS ER sat op til:

Wake on PCI S3 = ENABLED

og jeg regner med det er til at gøre det muligt at TÆNDE pc'en via
netværket, men det virker ikke.

Er der nogen, som har erfaringer med MEDION og WakeOnLAN ?

Mvh
KSor

Fra : Hauge

Dato : 30-01-11 10:50

Den 30-01-2011 10:40, KS skrev:
> og jeg regner med det er til at gøre det muligt at TÆNDE pc'en via
> netværket, men det virker ikke.

Hvad gør du aktivt, for at tænde den via netværket?

Læste du på den link jeg gav dig, i din forrige tråd, hvilket jeg undrer
mig over ikke kunne være genbrugt?

Mvh Hauge

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-11 13:05

"Hauge" skrev i meddelelsen news:8qkqhfFepmU1@mid.individual.net...

Den 30-01-2011 10:40, KS skrev:
> [...]

Hvad gør du aktivt, for at tænde den via netværket?

Læste du på den link jeg gav dig, i din forrige tråd, hvilket jeg undrer

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jeg har lavet et lille program i C#, som sender en speciel string til
MAC-adressen,
og så tænder de fleste af pc'erne på mit net - bare ikke MEDION !

At den gamle tråd ikke kunne bruges er, at det nu er et nyt problem.

Mvh
KSor

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-01-11 15:37

KS:

> [...]
> netværket, men det virker ikke.
>
> Er der nogen, som har erfaringer med MEDION og WakeOnLAN ?

Medion er ret moderne, så den kan sikkert vækkes med WOL.

Det afhænger dels af BIOS (som du har indstillet) og af hvilket
netkort der sidder i din Medion. Du skal osse indstille netkortet til
at vækkes - det gør du i kortets kontrolpanel. Noter samtidig MAC
adressen på (det kablede!) netkort i din Medion.

Du begynder med at tænde for den. Så lukker du ned inde fra Windows;
Start -> den lille pil til venstre forneden, vælg "Luk computer".

Nu skulle netkortet (og din Medion) stå i "slukket-tændt" tilstand og
lytte til dit LAN og kunne reagerer på en Magic Packet.

NB! Du skal benytte en 2. computer, tilsluttet din LAN til at vække
din Medion fra.

Compilerer den Java app du henter fra hjemmesiden jeg oplyste
forleden på denne 2. computer. Gem .class og .java filen i en mappe,
som du har adgang til, f.eks: DinBrugerId/WOL.

(Hvis du ikke kan compile den, kan jeg sende Java app-filene til dig
i en mail).

Det er nemmest at starte Notepad og oprette en .bat fil, der ser
sådan her ud - på en enkelt linie - forudsat du vil bruge java app'en
"WakeOnLan":

java WakeOnLan X.Y.Z.255 AB:CD:EF:01:23:45

hvor X, Y og Z er de første tal i de ip-adresser på dit LAN (der skal
stå 255 til sidst, det er dit LAN's Broadcast adresse) og
AB:CD:EF:01:23:45 er MAC adressen på netkortet.

Gem filen - f.eks som WOL.bat - i mappen DinBrigeId/WOL sammen med
..class og .java filene.

Så kan du nøjes med at klikke på WOL.bat inde fra Windows Stifinder
for at vække din Medion i "slukket-tændt" tilstand fra den 2.
computer.

--
Banned from Version2.dk for writing a Firesheep script.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-01-11 15:53

Axel Hammerschmidt:

<snip>

> NB! Du skal benytte en 2. computer, tilsluttet din LAN til at
> vække din Medion fra.

Forresten. Du handler i Aldi - jf din Medion.

Hvis du osse har anskaffet Aldi's 4NET router (model 4R0104P) kan du
sende en Magic Packet fra den.

Det gør du ved at logge på routerens hjemmeside med en browser (f.eks
med Internet Explorer) fra din 2. computer.

Vælg menupunktet "MISC" fra hovedmenuen, nederst til venstre og
derefter fanebladet "Wake up computer". Der kan du indtaste netkortet's
MAC-adresse (f.eks med Copy-Paste) og så trykke på knappen "Wake Up".

Såre simpelt.

--
Banned from Version2.dk for writing a Firesheep script.

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-11 13:15

> [...]

computer.
--
Banned from Version2.dk for writing a Firesheep script.
Jeg har nu lavet mit eget lille program i C# og det virker - bare ikke på
MEDION.

Jeg har Compaq of en gammel AmiTech, hvor det virker.

Jeg under mig dog lidt over, hvorfor det er ikke er HVER gang jeg sender, at
pc,
som jeg sender til faktisk tænder.

Nu nævnte do noget med, at den måske skal vægges med WOL - hvad er
forskellen
på dette og så det jeg gør - sender 16 X MAC-adressen efterfuldt af 6 X FF ?

Mvh
Ksor

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 31-01-11 18:26

KS:

> [...]
>
> Jeg under mig dog lidt over, hvorfor det er ikke er HVER gang jeg
> sender, at pc, som jeg sender til faktisk tænder.

Gælder det både din Medion samt Campaq og AmiTech?

> Nu nævnte du noget med, at den måske skal vægges med WOL - hvad
> er forskellen på dette og så det jeg gør - sender 16 X
> MAC-adressen efterfuldt af 6 X FF ?

WOL er bare en forkortelse for Wake On Lan.

Problemet kunne skyldes indstillingerne for dit netkort.

Se her:

: Start -> Kontrolpanel -> Netværksforbindelser -> LAN-forbindelse
: -> Egenskaber -> I Generelt fanen trykker du på "Konfiguer..." ud
: for dit kablede netkort -> Vælg fanen Avanceret.
:
: Her er nogle af mine indstillinger, der er relevante for WOL
: (gælder for et Realtek RTL8139/810x Family Fast Ethernet NIC)
:
: Link Down Power Saving: Disable
:
: ...
:
: WakeUp on Arp/PING: Disable
: WakeUp on Link Change: Enable
: WakeUp using APM Mode: Enable

F.eks kunne jeg forestille mig, at du fik problemer hvis du havde
indstillingen:

"Link Down Power Saving: Enable"

--
Banned from Version2.dk for writing a Firesheep script.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 31-01-11 19:27

KS:

> Jeg har en MEDION pc, hvor BIOS ER sat op til:
>
> Wake on PCI S3 = ENABLED
>
> og jeg regner med det er til at gøre det muligt at TÆNDE pc'en via
> netværket, men det virker ikke.

I min BIOS (Phoenix-Award) er det:

Wake On PCI Card: Enabled

--
Banned from Version2.dk for writing a Firesheep script.

Fra : \(¯`·.¸ P.N. ¸.·´¯\)

Dato : 08-02-11 21:02

"KS" <keld DOT soerensen SNABELA os DOT dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> netværket, men det virker ikke.
>
> Er der nogen, som har erfaringer med MEDION og WakeOnLAN ?

Undskyld jeg spørger, men hvad er ideen i wakeonlan.

Fra : Hauge

Dato : 08-02-11 21:08

Den 08-02-2011 21:02, (¯`·.¸ P.N. ¸.·´¯) skrev:
> Undskyld jeg spørger, men hvad er ideen i wakeonlan.

At man kan tænde sin pc eller sit NAS via en kommando over netværket,
mens enheden er i sleep-mode, altså meget strømbegrænsende.

Mvh Hauge

Fra : \(¯`·.¸ P.N. ¸.·´¯\)

Dato : 08-02-11 21:50

> At man kan tænde sin pc eller sit NAS via en kommando over netværket, mens
> enheden er i sleep-mode, altså meget strømbegrænsende.
>
> Mvh Hauge

Ja at man at kan tænde den remote det vidste jeg godt, men hvad er fordelen
ved det.

Fra : Mcwm

Dato : 08-02-11 22:43

Den 08-02-2011 21:49, (¯`·.¸ P.N. ¸.·´¯) skrev:
> Ja at man at kan tænde den remote det vidste jeg godt, men hvad er fordelen
> ved det.

At du fx kan rejse over på den anden side af jorden på ferie, skulle du
så have brug for noget på PC/NAS mens du var af sted, så kan du starte
den op, når behovet er der. I mellemtiden står den til gengæld ikke og
fiser strøm af.

Alt i alt en billigere løsning end at rejse hjem eller lade den køre i
døgndrift.

Venligst
Mcwm

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-11 22:47

"(¯`·.¸ P.N. ¸.·´¯)" skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Mvh Hauge

Ja at man at kan tænde den remote det vidste jeg godt, men hvad er fordelen
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Ja, ikke bare når den er i SLEEP MODE, men også når den er slukket !

Fordelen ... ja, i mit tilfælde har jeg 2 lidt ældre pc'er, som jeg bruger
1-2 gange om måneden. Desværre tog det ofte det meste af en time
inden de var klar til brug pga. diverse opdateringer - og jeg glemte at
jeg faktisk havde gang i noget opdatering, fordi de står i andre rum.

Med det program, jeg har lavet nu, kan jeg tænde dem fra min daglige
arbejdsplads, logge på med TeamViewer og ellers lade dem opdatere - uden
at jeg skal gå rundt i huset efter det - når opdateringen er afsluttet,
slukker
jeg maskinerne igen via TeamViewer - altsammen muligt via fjernstyring.
TeamViewer er et gratis (kun private) fjernstyringsprogram, og det kan jeg
varmt anbefale.

Ja, der var det.

Mvh
KSor

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-11 14:52

> At man kan tænde sin pc eller sit NAS via en kommando over netværket, mens
> enheden er i sleep-mode, altså meget strømbegrænsende.
>
> Mvh Hauge

Hvad koster det pr år at ha' det kørende
så det ikke skal vækkes ?
Hvad koster det at tænde en ovn
10 gange i sammenligning ?

Fra : Hauge

Dato : 12-02-11 15:07

Den 12-02-2011 14:51, >>Eque<< skrev:
> Hvad koster det pr år at ha' det kørende
> så det ikke skal vækkes ?

Min NAS bruger ca. 45 Watt, dvs. ca. 1KWh i døgnet = 2 kr. afrundet..
Regn selv resten ud.

> Hvad koster det at tænde en ovn
> 10 gange i sammenligning ?

Underligt spørgsmål, det afhænger jo af hvilken temperatur og i hvor
lang tid den er tændt.

Mvh Hauge

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-11 15:16

> [...]
> selv resten ud.

> Underligt spørgsmål, det afhænger jo af hvilken temperatur og i hvor lang

Og hvor energirigtig mv. den er...men det der fik mig til at skrive er,
at folk vil sætte en stor indsats ind på den ene eller anden måde
for at spare et par håndører eet sted, og så bruger de måske
komfuret hver morgen til at lune 2-3 rundstykker...eks.
min moster som er milioonær, hun ville ha' mig til at finde
den billigste pris på mobiltelefoni og internet. Jeg sagde jeg ikke "gad"
da det nærmest var pervers at spare et par kroner om måneden
på dên konto...nyt nummer, overflytning mv. Hun godkendte
mit argument.

Fra : Hauge

Dato : 12-02-11 15:26

Den 12-02-2011 15:16, >>Eque<< skrev:
> Og hvor energirigtig mv. den er...

Enig

> [...]
> for at spare et par håndører eet sted, og så bruger de måske
> komfuret hver morgen til at lune 2-3 rundstykker...eks.

Jæps, men det som mit NAS bruger hvis jeg lader den står tændt altid, er
ca. det samme som bruges i mit køkken i gennemsnit.
Jeg har måler der kun måler hvad der bruges i køkkenet, så jeg kender
mit forbrug.

> [...]
> da det nærmest var pervers at spare et par kroner om måneden
> på dên konto...nyt nummer, overflytning mv. Hun godkendte

Enig, jeg gider heller ikke fise mellem forsikringsselskaberne for at
spare 13 kr. om året, selvom jeg kender til flere der bruger flere timer
på at spare samme 13 kr.

Men sådan er der så meget, men lige netop på computersiden, så er
forbruget så højt, at der vitterligt er en del penge at spare, ved at
slukke når det ikke bruges. Og hvis simpel automatik kan få skidtet i
gang nemt, så er det jo bare en bonus.

Mvh Hauge

Fra : Henning

Dato : 09-02-11 10:21

>Undskyld jeg spørger, men hvad er ideen i wakeonlan.

Bruges i stor stil til opdatering af software, installation af
programmer o.a. når brugeren ikke er til stede.