Valg af netværksserver
Fra : Arne Poulsen

Dato : 30-01-11 10:14

Jeg har besluttet mig for at købe og installere en netværksserver. Formålet
er at have en ekstra back up af billeder og musik, og muligheden for at
tilgå disse fra nin stationære PC samt de 3 bærbare pc vi har i i huset.
Senere vil jeg også have ønske om at kunne streame musik til musikanlæg i
stuen, samt film til TV. Musikanlæg og TV er dog ikke indkøbt endnu.

Men hvilken netværks server skal jeg vælge. I øjeblikket kigger jeg på
Synologi DS211, som ser ud til at have det hele, men tilbud på Netgear
Stora fra Elgiganten frister lige nu. Er der nogle som vil dele viden/
erfaring.? Hvad er vigtigste fordele og ulemper og evt. mangler ved de to.
Er der andre som jeg bør overveje. Mit prisniveau er 1000 - 2500 kr.
På forhånd tak.
Arne

Fra : Søren

Dato : 30-01-11 15:44

On 30-01-2011 10:13, Arne Poulsen wrote:
> [...]
> Stora fra Elgiganten frister lige nu. Er der nogle som vil dele viden/
> erfaring.? Hvad er vigtigste fordele og ulemper og evt. mangler ved de to.

For det første så er der rigtig meget information om nas på
http://www.smallnetbuilder.com/nas

Der er en test af Netgear Stora her:
http://www.smallnetbuilder.com/nas/nas-reviews/31050
Jeg ved ikke om det er præcis samme model som den El-giganten sælger.
I følge testen så er det en ret simpel nas. For eksempel så understøtter
den ikke backup til usb disk e.l. Men det efterspørger du jo heller ikke
og backup af pc til nas skulle den til gengæld være god til. Men så står
der, at den kun understøtter 3 brugere med mindre, man betaler $20 om
året. Det er ikke en nas jeg ville vælge. Måden jeg bruger nas på, er at
have alle mine data på nas, og så tage backup af nas'en og ikke af
enkelte pc'er. Endvidere bruger jeg webserver/ftp server/fotoalbum, og
har åbnet min router så jeg kan tilgå disse over internettet. Jeg kan
ikke lige læse mig til om Netgear'en kan det.

Information om DS-211 kan du finde her:
http://www.smallnetbuilder.com/nas/nas-reviews/31353
Den kører DSM 3.0 som du kan læse om her:
http://www.smallnetbuilder.com/nas/nas-reviews/31356

Synology software kan ca. alt hvad man kan forestille sig, og Synology
er flinke til at udsende opdateringer. Synology henvender sig nok til de
mere avancerede brugere.

Jeg har ikke nogen praktisk erfaring med Netgear, men jeg har en
Synology DS-110J og en Qnap TS-239 Pro. Jeg er ikke i tvivl om at hvis
jeg skulle købe en nas i dag så ville jeg købe enten Qnap eller Synology
igen.

På papiret er Synology DS-211 langt bedre end Netgear Stora (den kan
meget mere og er dobbelt så hurtig). Så personligt ville jeg ofre lidt
ekstra og købe en Synology. Bemærk at det ikke er lige gyldigt hvile
diske du sætter i. Så husk at kigge her:

http://www.synology.com/enu/products/compatibility.php

--
Søren

Fra : Arne Poulsen

Dato : 30-01-11 17:02

> [...]
> ekstra og købe en Synology. Bemærk at det ikke er lige gyldigt hvile
> diske du sætter i. Så husk at kigge her:

Hej Søren

Tak for rigtig god info. Netop den slags erfaring og viden jeg eftersøgte.
Med venlig hilsen
Arne

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-01-11 15:56

"Arne Poulsen" <arne-poulsen@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen
> Jeg har besluttet mig for at købe og installere en netværksserver.

Bare et tip:

Så ville det nok være en ide at spørge i netværksgruppen:

News:dk.edb.netvaerk

- hvor nørderne omkring netværk sidder.

Jan

Fra : Arne Poulsen

Dato : 30-01-11 17:16

"> Bare et tip:

> Så ville det nok være en ide at spørge i netværksgruppen:
>
> News:dk.edb.netvaerk
>
> - hvor nørderne omkring netværk sidder.
>
> Jan

Ups, - ja selvfølgelig, - tænkte lige netværksgruppen var LAN, router,
switch og kabler . Prøver at stille spørgsmålet der

Arne

Fra : cykelsmeden

Dato : 30-01-11 17:44

Den 30-01-2011 17:16, Arne Poulsen skrev:
> - tænkte lige netværksgruppen var LAN, router,
> switch og kabler . Prøver at stille spørgsmålet der
tror jeg også!
mht. servere, plejer at henvises til dedikerede OS-grupper

//finn