Stevns under krigen ...
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 11-12-10 13:55

En bekendt til mine forældre arbejdede som tømrer i et års tid med et
større byggeri på Stevns eller Møn under krigen, antagelig i 1944-45 og
angiveligt for tyskerne.

Hvad kan der have været tale om af byggeri af den art dér dengang?

--
Jørgen Grandt

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 11-12-10 15:05

"Jørgen Grandt" skrev:
> [...]
> angiveligt for tyskerne.
>
> Hvad kan der have været tale om af byggeri af den art dér dengang?

Tyskerne byggede radaranlæg på både Stevns og Møn under besættelsen, se

http://www.din-bog.dk/tyske_anlaeg/Tysk_Radar_DK.htm

Det kan være, han har arbejdet på disse anlæg.

Mvh
Svend-Erik Lindberg

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 11-12-10 19:09

Svend-Erik Lindberg skrev:

> Det kan være, han har arbejdet på disse anlæg.

Tak, Svend-Erik.

--
Jørgen Grandt

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 12-12-10 00:51

Svend-Erik Lindberg skrev:

> Tyskerne byggede radaranlæg på både Stevns og Møn under
> besættelsen, se
> http://www.din-bog.dk/tyske_anlaeg/Tysk_Radar_DK.htm
>
> Det kan være, han har arbejdet på disse anlæg.

Gad vide hvor det anlæg egentlig lå. Jeg tænkte straks
om det måske kunne være en "forgænger" til Stevnsfortet,
men ifølge linket var det et marine-anlæg og lå det ved
Tommestrup/St. Heddinge.

--
Herluf :·)

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 12-12-10 10:31

Herluf Holdt skrev:
> Gad vide hvor det anlæg egentlig lå. Jeg tænkte straks
> om det måske kunne være en "forgænger" til Stevnsfortet,
> men ifølge linket var det et marine-anlæg og lå det ved
> Tommestrup/St. Heddinge.

Ifølge denne side:
http://www.deutschesatlantikwallarchiv.de/radar/denmark/rdk_.htm#Seeland
lå radaranlæggene ved Tommestrup på Stevns og Klintholm på Møn. Som man kan
se, var der strøet radaranlæg ud over det meste af Danmark. Der er
desværre - så vidt jeg kan se - ikke nogen billeder fra Stevns og Møn.

Mvh
Svend-Erik Lindberg

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 12-12-10 11:24

Svend-Erik Lindberg skrev:

> [...]
> Møn. Som man kan se, var der strøet radaranlæg ud over det
> meste af Danmark. Der er desværre - så vidt jeg kan se - ikke

Ja, men så kan man vist gætte på at anlægget ved
Tommestrup, som var af typen "Freiburg II", har set
nogenlunde ud som et af de andre "Freiburg II"-anlæg,
som ses på siden. Det kan altså enten have været
med støbt/muret fundament eller haft en mere "mobil"
form. Der må også have været en eller flere bygninger
til mandskab, kontrolrum, m.v.

--
Herluf :·)