forordning om postbefordring af 27/1 1804
Fra : Peter Loumann

Dato : 06-12-10 14:59

Næstved Avis 1865 har et anonymt indlæg. Afsenderen kan vel kun være den
lokale postholder eller postkontrahent der med omtale af en entreprenant
vognmandskollega spørger om han selv er "sat ud af funktion". Han henviser
så til forordningen af 27/1 1804.

Er her nogen der kender den, eller kan linke til den eller omtale af den?

--
pl
http://huse-i-naestved.dk/

Fra : Krabsen

Dato : 06-12-10 16:43

Den 06-12-2010 14:58, Peter Loumann skrev:

> [...]
> så til forordningen af 27/1 1804.
>
> Er her nogen der kender den, eller kan linke til den eller omtale af den?

Du skal prøve at få kontakt med Toke Nørby. Hvad han ikke ved om
posthistorie i Danmark er vist ikke værd at vide..

http://www.norbyhus.dk/

Fra : Toke Nørby

Dato : 31-12-10 09:11

Krabsen <usenet@krabsen.dk> wrote:

>Du skal prøve at få kontakt med Toke Nørby. Hvad han ikke ved om
>posthistorie i Danmark er vist ikke værd at vide..
>
>http://www.norbyhus.dk/

Mange tak, Krabsen

Peter - undskyld, men jeg kigger ikke så tit forbi i denne gruppe!

Jo, jeg kender den udmærket og har den, da den er gengivet i
"Chronologisk Register over de Kongelige Forordninger..." af Jacob
Henrik Schou, de såkaldte "Schous Forordninger".

Det er en laaaang forordning, som du lettest kan komme til ved at låne
(læsesal) bind 14 fra 1805. Frd. fylder ca. 40 sider og er naturligvis
trykt med gotiske bogstaver.

Schous Frd. står på Statsbiblioteket i Aarhus i den lange gang med
siddepladser til de studerende - modsat selve læsesalen. Men ellers må
du kunne låned den hjem til dit lokale bibliotek fra fx Det Kgl. Bib.
i Kbhvn.

Godt nytår!
--
Mvh Toke

Toke.Norby@Norbyhus.dk
"30-øres provisorierne fra 1955-1956" og
Den Danske Postetat, DDPE:
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Toke Nørby

Dato : 31-12-10 09:21

Toke Nørby <Toke.Norby@Norbyhus.dk> wrote:

.... "låne bind 14 fra 1805"
tilføjelse: Som indeholder forordningerne fra 1804.

Fra : Peter Loumann

Dato : 31-12-10 11:25

On Fri, 31 Dec 2010 09:10:46 +0100, Toke Nørby wrote:

> Peter - undskyld, men jeg kigger ikke så tit forbi i denne gruppe!

Jeg overvejede at sende dig en mail, men generede mig for det. Det er flot
at du gider - usenet når det er bedst. Tak!

> [...]
> siddepladser til de studerende - modsat selve læsesalen. Men ellers
> må du kunne låne den hjem til dit lokale bibliotek fra fx Det Kgl.

Det er en omstændelig sag, måske ikke det værd - det er trods alt en
detalje jeg sidder med.

Jeg tænkte ellers at din bog ville have svaret og overvejede at lokke det
lokalhistoriske arkiv til at købe den - men det kan jo alligevel være en
god idé.

Den lokale "postholder" boede her:

http://huse-i-naestved.dk/rema/kindhestegade26-28.html

> Godt nytår!

I lige måde!

Mvh
peter loumann
http://huse-i-naestved.dk/

Fra : Toke Nørby

Dato : 31-12-10 13:04

Peter Loumann <pedalo@tdcadsl.dk> wrote:

>Jeg overvejede at sende dig en mail, men generede mig for det. Det er flot
>at du gider - usenet når det er bedst. Tak!

Takker! Hvis jeg kan, så prøver jeg ..

...snip
>Det er en omstændelig sag, måske ikke det værd - det er trods alt en
>detalje jeg sidder med.

Ja, Frd. er noget lang og jeg ved selvfølgelig ikke, hvilket problem
din postkontrahent havde, men havde han artet sig normalt, ville han
nok ikke blive fyret som postkontrahent af postmesteren (som i 1865 i
Næstved hed Frederik Regner Julius Schack). Men han blev heller ikke
fyret, kan jeg se af din hjemmeside.

>Jeg tænkte ellers at din bog ville have svaret og overvejede at lokke det
>lokalhistoriske arkiv til at købe den - men det kan jo alligevel være en
>god idé.

Desværre kan du ikke finde postkontrahenter og andre perifert til
postkontoret tilknyttet personel i min bog. Kontrahenten var ikke
uddannet postmand og "kun" ansat ved kontrakt, så han er ikke med.

Du er selvfølgelig meget velkommen til at foreslå min DDPE til
lokalakivet, tak

>Den lokale "postholder" boede her:
>
>http://huse-i-naestved.dk/rema/kindhestegade26-28.html

Jeg studsede over gadenavnet og fandt, at der var en, der har spurgt
biblioteksvagten og fået at vide, at det er i familie med "puster" -
også i betydning lussing - eller blæsebælg, så kindhest, der også
betyder lussing, formodes så at betyde blæsebælg - suset i lufter er
jo stammoder både til Blæsebælg og lussing...."

Sådan er der så meget