Hd disk hus
Fra : Elmer Fjort

Dato : 04-12-10 12:56

Jeg har lige fået en ny pc inden for døren, og har derfor lige et spørgsmål.
I computeren er der ingen IDE controller, og heller ikke ret meget plads.

Kan man få en "boks" "tårn" eller hvad det nu hedder som kan indeholde mere
end 1 HD (gerne op til 4 stk)
Og som jeg blot kan tilslutte usb porten.
Har kigget på edbpriser, men fandt ikke noget. men det er jo også lidt
svært, når jeg ikke ved havde jeg skal lede efter.

Elmer

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 04-12-10 14:52

Elmer Fjort wrote:

> [...]
> mere end 1 HD (gerne op til 4 stk)
> Og som jeg blot kan tilslutte usb porten.

Der er masser af tilbud på harddiske der kan tilsluttes via en USB-port
(Aldi, Bilka, TDC, El-Giganten - you name it) ligesom der findes
NAS-diske der sluttes til netværksporten, evt via en switch eller router.

Hvis der er et E-SATA stik på den nye maskine kan du så at sige sætte en
ekstern SATA-harddisk direkte på en controller i bundkortet - Bl.a.
Aldi's 1TB diske har den mulighed.

/Lars

Fra : Elmer Fjort

Dato : 04-12-10 15:34

"Lars Peter Larsen" skrev i meddelelsen

Elmer Fjort wrote:

> [...]

Hvis der er et E-SATA stik på den nye maskine kan du så at sige sætte en
ekstern SATA-harddisk direkte på en controller i bundkortet - Bl.a.

Sagen er at jeg allede har Hd diskene, skal blot have noget at sætte dem ind
i.
Jeg har allede en extern HD (Aldi) på 1 TB

Elmer

Fra : cykelsmeden

Dato : 04-12-10 20:57

Den 04-12-2010 15:34, Elmer Fjort skrev:

> Sagen er at jeg allede har Hd diskene, skal blot have noget at sætte dem
> ind i.
> Jeg har allede en extern HD (Aldi) på 1 TB

der fås adskillige NAS uden diske (svjh er Q-nap en af dem)

de fleste moderne NAS er samtidig lavenergi.
//finn

Fra : Leif Neland

Dato : 04-12-10 21:06

Den 04-12-2010 20:57, cykelsmeden skrev:

> der fås adskillige NAS uden diske (svjh er Q-nap en af dem)
>
> de fleste moderne NAS er samtidig lavenergi.
> //finn

Ja, det vil nok være smartere, når man alligevel skal have en ny kasse,
at få en NAS, der kan bruges af alle maskinerne i huset, fremfor at de
skal bindes fast til en enkelt.

Leif

Fra : N_B_DK

Dato : 04-12-10 22:14

"cykelsmeden" <news@not2old.dk> wrote in message

> der fås adskillige NAS uden diske (svjh er Q-nap en af dem)
>
> de fleste moderne NAS er samtidig lavenergi.

Hej cykelsmed, du har glemt at forklare hvilke DVD drev, det er du mener der
anvender drivere, for du er vel ikke så dum som du fremstår lige nu vel?

--
MVH. N_B_DK

Fra : N Dude

Dato : 05-12-10 02:25

N_B_DK wrote.:

> Hej cykelsmed, du har glemt at forklare hvilke DVD drev, det er du
> mener der anvender drivere, for du er vel ikke så dum som du fremstår
> lige nu vel?

Alle mass-storage enheder bruger en driver. Ellers kan der ikke skabes
forbindelse til hardwaren. I windows installeres den helt automatisk. En
standard DVD drev bruger i WXP hele fem sys filer bl.a. disk.sys samt
redbook.sys

Der er ovenikøbet en mellemlagsdriver for specielle enheder, som skal i
kontaktmed de fem standarddrivere.

Fra : N_B_DK

Dato : 05-12-10 07:45

"N Dude" <invalid@invalid.invalid> wrote in message
> [...]
> bl.a. disk.sys samt redbook.sys
>
> Der er ovenikøbet en mellemlagsdriver for specielle enheder, som skal

Læs nu hele tråden, "Hd disk hus" og fortæl så hvilke DVD/CD drev der skal
have opdateret driveren for at virke, det er vi nok mange der frem til at
vide.

Ingen har påstået at DVD/CD drev ikke skal bruge en driver, men at den ER
med i Windows/Linux/whatever OS (der er efter midten af 90erne) som der også
er skrevet i tråden.

Med det forklaret, mener du stadig at man har brug for at opdatere driveren
til DVD/CD under f.eks windows før drevet vil virke?

--
MVH. N_B_DK

Fra : N Dude

Dato : 05-12-10 21:25

N_B_DK wrote.:

> Læs nu hele tråden, "Hd disk hus" og fortæl så hvilke DVD/CD drev der
> skal have opdateret driveren for at virke, det er vi nok mange der
> frem til at vide.

Der er IKKE et eneste indlæg i denne tråd her på min pc, hvor der står noget
som helst om dvd og driveropdatering!

Der er KUN dit indlæg, hvor du pludselig svarer på noget, som ikke fremgår
af tråden...

> Med det forklaret, mener du stadig at man har brug for at opdatere
> driveren til DVD/CD under f.eks windows før drevet vil virke?

Hvorfor svindler du med citat??!

Jeg har *ALDRIG* ment det du skyder mig i skoen, eller udtalt mig om nogen
former for opdatering af drivere. Det er tilsyneladende noget, der kun
figurerer inde i dit hoved..

Fra : N_B_DK

Dato : 05-12-10 21:38

> Hvorfor svindler du med citat??!
>
> Jeg har *ALDRIG* ment det du skyder mig i skoen, eller udtalt mig om
> nogen former for opdatering af drivere. Det er tilsyneladende noget,
> der kun figurerer inde i dit hoved..

Når spaden (cykelsmeden) sidder og gør sig noget så klog, og nedgør andre,
og skriver det værste volapyk, så må idioten selvfølgelig dokumentere hans
ævl, det kan han ikke, og manden er for hjernedød til at indrømme han ikke
aner hvad han skrev om.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Thoeger

Dato : 06-12-10 14:31

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ævl, det kan han ikke, og manden er for hjernedød til at indrømme han ikke

Ligesom N Dude, undrer jeg mig også over hvor i denne tråd de pågældende
citater og udtalelser kommer fra. Sunsite plejer at have styr på samtlige
tråde i en meddelelse, men jeg kan ikke finde noget om disse overhovedet.
Thoeger

Fra : N_B_DK

Dato : 06-12-10 20:27

"Thoeger" <ttoet@hotmail.invalid> wrote in message

> Ligesom N Dude, undrer jeg mig også over hvor i denne tråd de
> pågældende citater og udtalelser kommer fra.

Beklager det er fra tråden "hej er der en der ved hvor for min cd drev gør
det her"

--
MVH. N_B_DK

Fra : Erik Jakobsen

Dato : 05-12-10 09:19

On 04-12-2010 22:13, N_B_DK wrote:
> [...]
>
> Hej cykelsmed, du har glemt at forklare hvilke DVD drev, det er du mener
> der anvender drivere, for du er vel ikke så dum som du fremstår lige nu

Finn. Jeg ville sq heller ikke svare på dette

Erik

Fra : N_B_DK

Dato : 05-12-10 10:04

"Erik Jakobsen" <eja@urbakken.dk> wrote in message

> Finn. Jeg ville sq heller ikke svare på dette

Nej det vil blot udstille hans tåbeligheder yderligere.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 05-12-10 15:03

Elmer Fjort wrote:

> Sagen er at jeg allede har Hd diskene, skal blot have noget at sætte
dem
> ind i.
> Jeg har allede en extern HD (Aldi) på 1 TB

Der er masser af externe diskbokse med USB-tilslutning såvel som
MAS-servere på markedet som du kan smide dine drev ind i - Nogle af dem
tager både ATA og SATA-diske. (dog kun en ad gangen)

Du kan også få varierende USB-diskcontrollere eller omsættere fra
SATA-kabel til ATA-diske og bygge det ind i din egen kasse.
Det var måske en mulighed hvis der er plads til et ekstra (ATA) drev i
compureren men kun SATA diskcontroller.

Jeg har tidligere brugt løse diske + USB-controller til backup og til at
flytte data men opgav den løsning da Aldi kom med de små 500GB diske i
2½" udførelse til 500,- Kr.

/Lars

Fra : Leif Neland

Dato : 04-12-10 15:19

Den 04-12-2010 12:55, Elmer Fjort skrev:

> [...]
> Har kigget på edbpriser, men fandt ikke noget. men det er jo også lidt
> svært, når jeg ikke ved havde jeg skal lede efter.

http://www.lindy-international.com/usb-quad-drive-sata-enclosure/42825.html
4 drev til usb
Fås også 4 drev til sata-controller, måske er det hurtigere at undgå usb?

På udenlandsk hedder det et disk enclosure

Leif

Fra : N Dude

Dato : 05-12-10 02:17

Elmer Fjort wrote.:

> [...]
> Har kigget på edbpriser, men fandt ikke noget. men det er jo også lidt
> svært, når jeg ikke ved havde jeg skal lede efter.

Søge efter agknordic.dk eller com eller noget i den stil. De har netop en
sådan boks og kan anvise en forhandler. Koster omkring 1400,-

Fra : Jesper Lund

Dato : 05-12-10 16:25

cykelsmeden wrote:

> der fås adskillige NAS uden diske (svjh er Q-nap en af dem)

De nuværende modeller er næppe til IDE diske, men der er selvfølgelig et
brugtmarked.

--
Jesper Lund