HP printer "Photosmart D6160"
Fra : Mate

Dato : 07-10-10 17:25

Blækpatronerne til denne printer er åbenbart datomærkede. D.v.s. at hvis man
ikke bruger den jævnligt, ricikerer man, at den pludselig ikke vil printe,
selvom der er rigelig med blæk i patronerne.
Findes der mon en metode til at "overrule" denne funktion?

Vh Poul.

Fra : Ole C

Dato : 07-10-10 17:39

Mate skrev blandt andet:

> [...]
> ikke vil printe, selvom der er rigelig med blæk i patronerne.
> Findes der mon en metode til at "overrule" denne funktion?

Der er ikke tale om datomærkning, men om at blækket tørrer i dyserne. Det er
det store problem med blækprintere - og det kan være meget svært at "tø" dem
op igen....
Men i printerens software er der en mulighed for at forsøge at rense
patronerne. På min HP Photosmart ligger muligheden her:
Start>Indstillinger>Printere>højreklik på printeren>vælg
Udskriftsindstillinger>fanebladet Funktioner>knappen Printertjenester.
Her er der på første faneblad mulighed for at rense patronerne.
Men hvis de er blevet alt for tørre, er det ikke sikkert det hjælper - og så
hjælper kun et nyt sæt patroner...

--
vh
Ole C

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-10 21:14

Den 07-10-2010 18:38, Ole C skrev:

> [...]
> Men hvis de er blevet alt for tørre, er det ikke sikkert det hjælper -
> og så hjælper kun et nyt sæt patroner...

Har samme printer, men den er nu pillet ned af samme grund
fejlmeddelelse "Patron for gammel" surt sjov når man har gået og købt
lidt ind når det var tilbud, så ja der er datomærkning på printerpatroner.

Fra : Allan Vebel

Dato : 07-10-10 22:16

Paul Østerby Sørensen skrev:

> Har samme printer, men den er nu pillet ned af
> samme grund fejlmeddelelse "Patron for gammel"

Jeg pillede også hurtigt blækprinteren ned, og
købte en farvelaser til netværket - det koster kun
en fjerdedel i udskrivning.

Toner til en laserprinter tørrer ikke ud, og holder
i årevis - alt efter udskrivningsbehov - her er mit
sikkert større end de fleste.

Til gengæld dækker den hele familien - i dupleks,
flere papirbakker med forskellige papirkvaliteter,
og jeg kan endda udskrive ude fra byen.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-10-10 22:53

Allan Vebel skrev:

> Jeg pillede også hurtigt blækprinteren ned, og
> købte en farvelaser til netværket - det koster kun
> en fjerdedel i udskrivning.

Jeg gjorde det samme for et par år siden. Der går måneder imellem
jeg skriver ud, så et sæt farvpatroner skrev ca. 5 sider ud og så
døde de. Det gad jeg ikke mere.

--
Bertel

Fra : Ole C

Dato : 07-10-10 22:21

Paul Østerby Sørensen skrev blandt andet:

> [...]
> fejlmeddelelse "Patron for gammel" surt sjov når man har gået og købt
> lidt ind når det var tilbud, så ja der er datomærkning på

Hm. Åbenbart har HP indført en slags "datomærkning" på blækpatronerne.....
Men i betjeningsvejledningen til D6160 er bla. flg. fejlmeddelelse angivet:

"Ink Expiration Nearly Expired (Blækket har næsten nået
udløbsdatoen) – ELLER – Ink Cartridge(s) Expired (Blækpatronen/patronerne er
udløbet).
Løsning: De enkelte blækpatroner har en udløbsdato. Formålet med den er at
beskytte printsystemet og sikre en god blækkvalitet. Når der vises en
meddelelse
om blæk, der er ved at nå udløbsdatoen, skal du tage den gamle blækpatron
ud,
sætte en ny i og lukke meddelelsen. Du kan også fortsætte udskrivningen uden
at
sætte en ny blækpatron i ved at følge vejledningen på skærmen. HP anbefaler,
at
du udskifter udløbne blækpatroner. HP garanterer ikke for kvaliteten af
eller
pålideligheden ved blækpatroner, der har overskredet udløbsdatoen. Service
eller
reparation, der skyldes brug af blæk, der har overskredet udløbsdatoen, er
ikke
dækket af garantien."

Patronen holder altså ikke op med at virke fordi den har nået udløbsdatoen.
Så hvis den ikke virker er det altså fordi blækket er tørret ind - hvad det
også gør selvom der ikke er en udløbsdato....

--
vh
Ole C

Fra : cykelsmeden

Dato : 08-10-10 15:03

Den 07-10-2010 23:21, Ole C skrev:

> Patronen holder altså ikke op med at virke fordi den har nået
> udløbsdatoen. Så hvis den ikke virker er det altså fordi blækket er
> tørret ind - hvad det også gør selvom der ikke er en udløbsdato....

Det har faktisk været tilfældet i et par af HPs modeller, hvilket de har
fået så mange hug for, at det sikkert ikke sker mere. PhotoSmarten var
faktisk en af dem.

//finn

Fra : Mate

Dato : 08-10-10 10:47

Hej til alle.

Tak for de gode indlæg og forslag. Jeg har ikke selv denne printer, men vil
videregive forslagene til ejeren.
Jeg kan iøvrigt tilslutte mig begejstringen for laserprintere. Har ganske
vist kun en sort, men bruger den 25-50 gange for hver gang, jeg har behov
for at printe noget med farver...

/Poul