Langsom formattering af ekstern HD
Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-09-10 09:37

Jeg har en ekstern HD på 1 Tb. Jeg havde et crash der lavede nogle
tabte filkæder og da jeg samtidigt blev opmærksom på, at den var
FAT-formatteret, besluttede jeg mig for at grundformattere den med
NTFS.

Det tog næsten en time, før den viste 1% og der står den stadig, hvor
der er gået yderligere en halv time.

Så er det jo ikke svært at regne ud, at det vil tage flere døgn at
formattere resten.

HD'en for forbundet med SATA-kabel og jeg bruger Windows 7.

Fra : Kurd

Dato : 19-09-10 12:26

"Kurt Hansen" <kurt@ugyldig.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> formattere resten.
>
> HD'en for forbundet med SATA-kabel og jeg bruger Windows 7.

Tak for info.

Fra : Henning

Dato : 19-09-10 12:23

On Sun, 19 Sep 2010 10:36:55 +0200, Kurt Hansen <kurt@ugyldig.dk>
wrote:

> [...]
>formattere resten.
>
>HD'en for forbundet med SATA-kabel og jeg bruger Windows 7.

Det kunne tyde på defekt disk. Prøv et diagnosticeringsværktøj i
stedet.

Fra : Sune

Dato : 19-09-10 14:13

On Sun, 19 Sep 2010 10:36:55 +0200, Kurt Hansen <kurt@ugyldig.dk> wrote:

>Det tog næsten en time, før den viste 1% og der står den stadig, hvor
>der er gået yderligere en halv time.

Er du sikker på at du havde sat kryds i Quick Format?

Mvh
Sune

Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-09-10 14:54

On Sun, 19 Sep 2010 15:13:16 +0200, Sune <*2009jan@*tdcadsl*dk> wrote:

>Er du sikker på at du havde sat kryds i Quick Format?

Quick Format tager kun 2 sekunder. Hvad den gør, ved jeg ikke. Jeg
formoder at den lægger flaget ned på alle filer, men hvordan pokker
den kan nå at omformattere fra FAT til NTFS, begriber jeg ikke.

Jeg valgte netop at fjerne fluebenet i Quick Format for at udføre en
lowlevet-formattering, men det havde måske ikke været nødvendigt?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-09-10 17:40

Kurt Hansen skrev:

> Quick Format tager kun 2 sekunder. Hvad den gør, ved jeg ikke. Jeg
> formoder at den lægger flaget ned på alle filer, men hvordan pokker
> den kan nå at omformattere fra FAT til NTFS, begriber jeg ikke.

Den reorganiserer kun filtabellen som ikke fylder ret meget. De
rå data ligger på de samme pladser uanset om man kører Linux, Dos
eller en Windowsversion.

--
Bertel

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-09-10 15:44

Kurt Hansen wrote:

> Jeg valgte netop at fjerne fluebenet i Quick Format for at udføre en
> lowlevet-formattering, men det havde måske ikke været nødvendigt?

Det er ikke en low-level formatering hvis du undlader "quick format"
checkboxen, men der bliver lavet et check for defekte sektorer, og en
remapping af eventuelle defekte sektorer (på mere low-level niveau af
harddiskens firmware).

Har du checket SMART for disken?

--
Jesper Lund

Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-09-10 16:18

On 19 Sep 2010 14:44:04 GMT, Jesper Lund <usenet@jesperlund.com>
wrote:

> [...]
>checkboxen, men der bliver lavet et check for defekte sektorer, og en
>remapping af eventuelle defekte sektorer (på mere low-level niveau af

Okay, tak - så blev jeg så klog

>Har du checket SMART for disken?

Nix, for det ved jeg nemlig ikke hvordan man gør. BIOS?

Fra : Rado

Dato : 19-09-10 20:10

On Sun, 19 Sep 2010 17:17:34 +0200, Kurt Hansen <kurt@ugyldig.dk>
wrote:

>Nix, for det ved jeg nemlig ikke hvordan man gør. BIOS?

Brug fabrikantens diagnosticeringsprogram.

--
Rado

We're all biased. The question is however whether we're
biased in the right or in the wrong direction...