Ny NETGEAR WGR614 Wireless-G Router - trå~
Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 15-09-10 12:42

Hej :)

Jeg er kommet i den situation at vores NETGEAR WGR614 Wireless-G Router
- som jeg ellers ikke har haft problemer med - er stået af.

Jeg vil umiddelbart gerne bare købe en ny mage til, men er der noget der
er meget bedre til nogenlunde samme pris?

Vi har hhv. 4mb/4mb på fiber og 4mb/512 (blir det vist) på kobber.

Vi bruger bare nettet til alm. husmandsbehov.
--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 15-09-10 12:57

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> crashed Echelon writing

> [...]
>
> Jeg vil umiddelbart gerne bare købe en ny mage til, men er der noget
> der er meget bedre til nogenlunde samme pris?

Der er højst sandsynligt kommet bedre routere, med kraftigere processorer.

Måske bør du med din næste router overveje om 802.11n er et behov.

Evt overveje en WNDR3300. Den kører både 2,4Ghz og 5Ghz og 802.11n.

> Vi har hhv. 4mb/4mb på fiber og 4mb/512 (blir det vist) på kobber.

Ik forstået, én router men 2 linjer?

--
Bjarke Andersen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 15-09-10 13:40

Den 15-09-2010 13:56, Bjarke Andersen skrev:

> Måske bør du med din næste router overveje om 802.11n er et behov.
>
> Evt overveje en WNDR3300. Den kører både 2,4Ghz og 5Ghz og 802.11n.

Har en test fra Aod hvor en WNDR3700 vandt; men det er måske kun hvis
man sidder og spiller onlinespil at det er nødvendigt med den prisklasse
(3x så meget som WGR614)

> Ik forstået, én router men 2 linjer?

Vi har en Netgear (v6) hér i huset og en Netgear (v7) i fritidshuset :)
--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 15-09-10 13:43

Hans Paulin (6310) skrev:

>Vi har en Netgear (v6) hér i huset og en Netgear (v7) i fritidshuset :)

Har du tænkt dig at slæbe routeren med mellem locationerne, ellers er
det jo totalt ligegyldigt.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 15-09-10 13:58

Den 15-09-2010 14:43, Ivan V. Klattrup skrev:

> Har du tænkt dig at slæbe routeren med mellem locationerne, ellers er
> det jo totalt ligegyldigt.

Hvad er totalt ligegyldigt?

Vi har 2 routere; nu er den ene i stykker og skal skiftes; hvor henne
kommer transport af routere ind i billedet?

--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 15-09-10 14:03

> Vi har 2 routere; nu er den ene i stykker og skal skiftes; hvor henne
> kommer transport af routere ind i billedet?

At du i dit oprindelige indlæg nævner 2 internetlinjer uden yderligere
info.

PS: opdager først nu at hele tråden er havnet i dk.edb.hardware, og den
hører hjemme i dk.edb.netvaerk.traadloest

--
Bjarke Andersen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 15-09-10 14:15

Den 15-09-2010 15:02, Bjarke Andersen skrev:
> opdager først nu at hele tråden er havnet i dk.edb.hardware, og den
> hører hjemme i dk.edb.netvaerk.traadloest

Ok; my bad :)
--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 15-09-10 13:59

> Har en test fra Aod hvor en WNDR3700 vandt; men det er måske kun hvis
> man sidder og spiller onlinespil at det er nødvendigt med den
> prisklasse (3x så meget som WGR614)

Har selv WNDR3700 og er ikke yderligere imponeret over håndteringen af QoS.
Dlinks har vist mig noget der var bedre.

Desuden skuffende hastighed på 802.11n med ca. 135-150Mbit, men forventer
en forbedring når jeg kommer over på 5Ghz.

Desuden har Netgear låst firmware til 4 frekvenser i 5Ghz området, istedet
for at få produktet certificeret sådan de kan anvende alle frekvenserne.

Desuden er WNDR3700 gået EOL, og istedet er der kommet WNDR37AV som (uden
bekfrætelse fra Netgear) skulle være præcist samme produkt.

--
Bjarke Andersen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 15-09-10 14:17

Den 15-09-2010 14:58, Bjarke Andersen skrev:
> Desuden er WNDR3700 gået EOL, og istedet er der kommet WNDR37AV som (uden
> bekfrætelse fra Netgear) skulle være præcist samme produkt.

Ok :)
--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ole C

Dato : 15-09-10 13:01

Hans Paulin (6310) skrev blandt andet:

> Jeg er kommet i den situation at vores NETGEAR WGR614 Wireless-G
> Router - som jeg ellers ikke har haft problemer med - er stået af.

Intet varer evigt

> [...]
>
> Vi har hhv. 4mb/4mb på fiber og 4mb/512 (blir det vist) på kobber.
>
> Vi bruger bare nettet til alm. husmandsbehov.

Da min Netgear-router for et par år siden begyndte at blive ustabil, købte
jeg den billigste jeg kunne finde i El-Giganten. Det blev en Linksys DI-524,
som kostede et par hundrede kroner - mindre end det halve af hvad jeg i sin
tid havde givet for Netgear'en.
Den er glimrende til mit brug - og helt pålidelig.
Der er mange routere at vælge imellem i den prisklasse nutildags - oven i
købet med n-teknologi.
Hvilken er så bedst? - Det er nok et spørgsmål om tro

--
vh
Ole C

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 15-09-10 13:35

Den 15-09-2010 14:01, Ole C skrev:

> [...]
> Linksys DI-524, som kostede et par hundrede kroner - mindre end det
> halve af hvad jeg i sin tid havde givet for Netgear'en.

Jeg gav en plov for den 1. Netgear hos TDC og noget mindre på nettet for
den næste :)

> Den er glimrende til mit brug - og helt pålidelig.
> Der er mange routere at vælge imellem i den prisklasse nutildags - oven
> i købet med n-teknologi.

Hvad er dét så? :)

Kan man forvente at en Netgear WGR614 er fulgt med på dét område? :)

Jeg aner desværre intet om det; men er lidt vant til at sætte en Netgear
op :)
--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ole C

Dato : 15-09-10 14:20

Hans Paulin (6310) skrev blandt andet:

> Hvad er dét så? :)

803.11n er en hurtigere standard, men det vil du pt. ikke have nytte af, når
du ikke bruger et hjemmenetværk - og med 4 Mb/s fra udbyderen.

> Kan man forvente at en Netgear WGR614 er fulgt med på dét område? :)

Nej - men den bliver da vist slet ikke lavet mere?
Kan godt se, at de stadig er til at købe, men mon ikke det er nogen der har
ligget og samlet støv på hylderne...?

> Jeg aner desværre intet om det; men er lidt vant til at sætte en
> Netgear op :)

De fleste routere er ikke særligt svære at sætte op - hvis man kan læse
(brugsanvisningen)

--
vh
Ole C

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 15-09-10 14:38

Den 15-09-2010 15:19, Ole C skrev:

> [...]

> Kan godt se, at de stadig er til at købe, men mon ikke det er nogen der
> har ligget og samlet støv på hylderne...?

Godt spørgsmål :)

> De fleste routere er ikke særligt svære at sætte op - hvis man kan læse
> (brugsanvisningen)

Jo, dét kan jeg :)

Vil du umiddelbart kunne anbefale en anden specifik model? :)
--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 15-09-10 14:42

Den 15-09-2010 15:38, Hans Paulin (6310) skrev:

> Vil du umiddelbart kunne anbefale en anden specifik model? :)

Linksys DI-524? :)
--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ole C

Dato : 15-09-10 16:45

> Linksys DI-524? :)

Den er såmænd nok også udgået...men den er jeg da ellers helt tilfreds med.
I øvrigt er det en D-Link - min fejl

--
vh
Ole C

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 15-09-10 16:59

Den 15-09-2010 17:45, Ole C skrev:

> Den er såmænd nok også udgået...men den er jeg da ellers helt tilfreds med.
> I øvrigt er det en D-Link - min fejl

Pyt :)

Har nu bestilt (en billig) Netgear 614 9v hos SHG :)

Tak for hjælpen :)
--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-09-10 10:19

Hans Paulin (6310) skrev:

> Hvad er dét så? :)

Det er nødvendigt for dig at vide.

802.11g giver trådløse hastigheder op til 54 Mbit - i teorien.
Trådløs teknik er født ineffektiv [1], og man kan i praksis ikke
komme over den halve hastighed - med én pc tændt. Farten falder
for hver ny pc man kobler på routeren.

Jeg har 15/15 Mbit hos min udbyder. Hvis jeg opgraderer til
50/50, kan min router slet ikke følge med.

802.11n er den kommende (snart nuværende) standard. Den giver
teoretisk mulighed for 300 Mbit, men i praksis nok noget mindre.
Jeg ville ikke købe en router i dag der ikke kunne køre
n-protokollen.

[1] Alle apparater sender til alle, og alle svarpakkerne sendes
som radiobølger, og når to pakker kolliderer, ødelægger de
hinanden. Afsenderne får så ingen kvittering for at modtagelsen
gik godt, og så må pakkerne gensendes. Jo flere apparater, jo
flere sammenstød.

Modsat med kablet net. Et signal i én ledning generer ikke andre
kan aldrig blive lige så effektiv som kablet.

--
Bertel

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 16-09-10 10:35

> Jeg har 15/15 Mbit hos min udbyder. Hvis jeg opgraderer til
> 50/50, kan min router slet ikke følge med.

Vi har 2mb/256 kb(?) hér og med lidt held 4/512 fra i morgen og klarer
os fint med dét :)

--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 16-09-10 11:48

Bertel Lund Hansen <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> crashed Echelon
writing news:3rn396tscp6bt4incm96gvffddbo7hunb7@news.dotsrc.org:

> 802.11n er den kommende (snart nuværende) standard. Den giver
> teoretisk mulighed for 300 Mbit, men i praksis nok noget mindre.
> Jeg ville ikke købe en router i dag der ikke kunne køre
> n-protokollen.

Svjv er 802.11n ikke draft længere. Den endelige specifikation er
udarbejdet og giver teoretisk hastigheder på helt op til 600Mbit, dog er
kravet 4 streams og brug af 40Mhz, hvilket nok bliver et problem i
tætdækkede områder ved 2,4Ghz.

Allerede nu kan produkter der kan klare op til 450Mbit leveres.

--
Bjarke Andersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-09-10 10:11

Hans Paulin (6310) skrev:

> Jeg vil umiddelbart gerne bare købe en ny mage til, men er der noget der
> er meget bedre til nogenlunde samme pris?

For njogle år siden købte jeg en DLink på anbefaling til trods
for at den kunne køre 1 Gbit hvilket ingen af mine pc'er kunne.

I dag nyder jeg frugterne af den anbefaling. Mine to sidste pc'er
har Gbit netkort, og nu går der rasende hurtigt hvis det kun er
de to der er tændt.

Min pointe er at man ikke skal købe for langsom en router.

På denne her side kan du se hvilken reel hastighed routerne kan
præstere. Det er ofte langt mindre end de skilter med.

http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_chart/Itemid,189/

--
Bertel

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 16-09-10 10:33

> PÃ¥ denne her side kan du se hvilken reel hastighed routerne kan
> præstere. Det er ofte langt mindre end de skilter med.
>
> http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_chart/Itemid,189/

Tak for dine indspark :)

Min Netgear kom dog allerede med posten i morges og er sat op :)
--
Med venlig hilsen Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 16-09-10 11:12

Hans Paulin (6310) skrev:

>Min Netgear kom dog allerede med posten i morges og er sat op :)

Detr hjælper på netgear routere med dd-wrt firmware

Fra : Ole C

Dato : 16-09-10 11:18

Ivan V. Klattrup skrev blandt andet:

> Detr hjælper på netgear routere med dd-wrt firmware

Ikke alle versioner kan dog bruge den.....

--
vh
Ole C