Stationær PC anbefaling
Fra : Mogens

Dato : 05-09-10 19:30

Har en PC som er blevet ustabil, og vil gerne have den udskiftet.
Kriterier er at den skal være lidt hurtigere end den nuværende, støjsvag
og gerne et lille kabinet. Er der nogen som er frisk med et konkret bud
på en billig færdig PC når udgangspunktet idag er denne (lidt for lille
- kører bl.a. nogle tunge MS-Excel regneark):

2,40 gigahertz Intel Celeron
16 kilobyte primary memory cache
256 kilobyte secondary memory cache Board: ASUSTeK Computer INC.
P4V8X-MX Rev 2.00
Bus Clock: 133 megahertz
BIOS: American Megatrends Inc. 080012 11/22/2005
1984 Megabytes Installed Memory

Regner med at bruge en XP-licens fra den gamle PC, og har en skærm, så
det er kun boksen uden styresystem jeg er efter.

På forhånd tak for inspiration.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 05-09-10 20:24

"Mogens" <myname@mysite.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Regner med at bruge en XP-licens fra den gamle PC, og har en skærm, så det
> er kun boksen uden styresystem jeg er efter.

Du kan dårligt købe noget som er langsommere, og hvis det bare er excel som
du mener kan belaste, så er det bare godt med ram, så er det klaret.
I stedet for at anbefale noget vil jeg i stedet bede dig genoverveje, om det
er klogt at lægge en xp på en ny pc. Du risikerer hurtigt at få problemer
med at finde diverse drivere til nyere udstyr som evt. skal tilkobles, idet
flere fabrikanter allerede nu ikke understøtter xp længere.
Samtidig vil du i dag typisk kunne købe pc.er med medfølgende win 7, som
ikke er dyrere end dem man selv samler - uden styresystem.
Det er helt klart dyrere efterfølgende at skulle ud og have et nyt
styresystem.

Kurt

Fra : Mogens

Dato : 05-09-10 21:16

Kurt B. Andersen wrote:

> [...]
> ikke er dyrere end dem man selv samler - uden styresystem.
> Det er helt klart dyrere efterfølgende at skulle ud og have et nyt

Tak Kurt. Den med Win-7 køber jeg. Men har du evt. et tip til en konkret
model? På EDB-priser kan man ikke søge på størrelse, støjniveau som
sådan. Er en Atom 1,6 hurtigere end den gamle?

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 06-09-10 00:29

> [...]
> model? På EDB-priser kan man ikke søge på størrelse, støjniveau som sådan.

Det undrer mig, at du lige præcis rammer ind i en atom cpu, idet de jo
generelt er fremstillet til brug med mindre netbooks på grund af et meget
lavt strømforbrug.
Du kan se en ældre benchmark af denne cpu i forhold til nogle andre her:
http://xtreview.com/addcomment-id-4801-view-Intel-atom-1.6-Ghz-benchmark.html
Det er den nederste grønne, så du kan nok se, at det ikke er særligt
imponerende.
Når du nu vil skifte, må du heller ikke sigte for lavt, så jeg synes nok, at
du skal kigge i retning af mindst en dobbelt cpu.
Herefter må det lidt være din pengepung som evt. kan afgøre, hvad jeg/andre
vil råde dig til.
Som jeg umiddelbart læser dit behov kunne det måske være denne fra
Elgiganten:
2.999 kr. og en i mine øjne rimelig kontorpc. Grafikkortet gør den ikke
egnet som spil computer, men det har du heller ikke nævnt noget om.
Det er med en billig dualcore cpu og med 64 bit win 7. Så er man nogenlunde
fremtidssikret.
Kunne du forestille dig at ofre 4-4.500 kr. så smut ned i den lokale Aldi og
se hvad de har tilbage. Der får man altså rigtig meget for pengene.
Ellers må du nok konkretisere dine ideer lidt mere.

Kurt

Fra : Rado

Dato : 06-09-10 01:08

On Sun, 05 Sep 2010 19:30:21 +0100, Mogens <myname@mysite.dk> wrote:

> [...]
>på en billig færdig PC når udgangspunktet idag er denne (lidt for lille
>- kører bl.a. nogle tunge MS-Excel regneark):

De nyere Excel udgaver har multicore support så her vil det nok hjælpe
en del med en CPU med 2 eller 4 kerner,

--
Rado

We're all biased. The question is however whether we're
biased in the right or in the wrong direction...

Fra : Henning

Dato : 06-09-10 14:40

> [...]

>på en billig færdig PC når udgangspunktet idag er denne (lidt for lille
>- kører bl.a. nogle tunge MS-Excel regneark):

Definer "billig"? Smut i Aldi og køb den seneste model, den kostede
vist 4.300,-? Den opfylder alle dine krav og mere til - skulle den mod
forventning ikke gøre det, afleverer du den blot tilbage og får dine
penge igen.